Friday, July 31, 2009

Hukum tidak bertegur sapa

Dalam sepotong hadis yang dikeluarkan oleh Imam At-Tirmizi, diceritakan daripada seorang sahabat Nabi saw yang bernama Abu Ayyub Al-Ansari bahawasanya Nabi saw bersabda,

لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث , يلتقيان فصد هذا ويصد هذا ,
وخيرهما الذى يبداء بالسلام

Maksudnya : Tidak halal bagi seorang Islam itu tidak menegur sapa saudaranya lebih daripada tiga hari, berjumpa keduanya maka berpaling seorang ke tempat lain dan seorang lagi ketempat lain. Yang lebih baik daripada dua orang ini ialah siapa yang memulakan salam.

Daripada hadis ini dapat kita pengajaran bahawa orang Islam sesama Islam jika bergaduh tidak boleh tidak bertegur sapa lebih daripada tiga hari. Menurut Imam An-Nawawi rhm, jika seseorang itu tidak bertegur sapa dalam tempoh 3 hari, perbuatan itu dimaafkan, kerana tabiat manusia itu memang ada sifat marah, moga-moga dalam tempoh tiga hari itu marah masing-masing akan hilang dan kembali sejuk untuk berdamai. Tetapi sekiranya lebih daripada tiga hari, masing-masing masih tidak bertegur sapa maka hukumnya adalah haram dan kedua-duanya dikira berdosa.

Jika seseorang memberi salam tetapi tidak bertegur sapa, apakah itu juga dikira berdosa ? Menurut Imam Syafie dan Imam Malik rhm, berpandukan hadis di atas, memberi salam itu sudah memadai kerana bahawasanya salam itu sudah menepati maksud bertegur sapa dan menghapuskan dosa.

Manakala tidak bertegur sapa dengan ahli maksiat itu hukumnya adalah harus, sekiranya setelah diberi nasihat masih berdegil juga tidak mahu meninggalkan maksiatnya. Tetapi sekiranya ahli maksiat itu telah bertaubat maka wajiblah bertegur sapa dengannya.

Mana-mana umat Islam yang tidak bertegur sapa, akan ditutup pintu syurga ke atas mereka sehinggalah mereka berdamai. Sabit dengan keterangan hadis sahih yang dikeluarkan oleh Imam At-Tirmizi,

عن أبى هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : تفتح أبواب الجنة يوم الأثنين والخميس فيغفر فيهما لمن لا يشرك بالله شيئا الا المهتجرين يقال : ردوا هذين حتى يصطلحا

Maksudnya : Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah saw bersabda : Telah dibuka pintu syurga pada hari Isnin dan Khamis, maka diberi keampunan pada kedua-duanya bagi mereka yang tidak menyengutukan Allah dengan sesuatu melainkan ke atas dua orang yang tidak bertegur sapa.. Maka dikatakan kepada pintu syurga, tolaklah kedua-dua orang itu sehinggalah mereka kembali berdamai.

Wallahualam.

Sunday, July 26, 2009

Kisah orang yang meninggalkan solat

Pagi ini saya sekali lagi telah dijemput oleh saudara Riduan (S/U) Surau Jiboi untuk menyampaikan kuliah Subuh. Beliau meminta saya menyambung kembali kuliah saya berkaitan tentang Israk wal Mikraj dua minggu lepas. Bagi memenuhi hajat dan permintaan orang Surau di situ, saya gagahkan juga, walaupun baru sahaja sembuh dari penyakit demam yang dialami sejak beberapa hari yang lalu.

Saya menyambung kuliah saya dengan menyentuh keberkatan Masjid Al-Aqsa dan sekelilingnya. Selain sebagai Qiblat pertama umat Islam, Masjid ini juga akan menyaksikan perperangan antara tentera Islam yang dipimpin oleh Nabi Isa a.s memerangi Dajjal dan kuncu-kuncunya. Dalam peperangan itu nanti Nabi Isa a.s akhirnya berjaya membunuh Dajjal sebagaimana yang disebut dalam sebuah hadis Rasulullah saw,

“Daripada Mujammi’ bin Jariah al-Ansari r.a berkata : aku mendengar Nabi saw bersabda : Ibnu Maryam (Nabi Isa a.s) akan membunuh Dajjal di satu tempat namanya Babul Luddi (yang terletak berhampiran dengan Baitul Maqdis) ” (Riwayat Imam At-Tirmidzi)

Manakala pengikut-pengikut Dajjal terutamannya bangsa Yahudi akan di bunuh oleh orang-orang Islam sebagaimana hadis Rasulullah saw yang berbunyi,

Tidak akan berlaku hari kiamat sehinggalah -umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi di satu tempat. Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi disebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad'. (Sahih Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis di ataslah orang-orang Yahudi sekarang melancarkan kempen menanam pokok Gharqad di Negara haram Israil. Mereka percaya kepada hadis Rasulullah saw yang mengatakan pokok itu akan melindungi mereka.

Kuliah saya di teruskan lagi dengan mengingatkan jemaah tentang dosa orang yang meninggalkan solat. Saya menceritakan kepada sidang jemaah telah terjadi satu kisah di zaman Nabi Musa a.s, di mana pada satu hari ada seorang wanita berjalan terhuyung-hayang berjalan menuju ke rumah Nabi Musa a.s. Pakaiannya serba hitam menandakan bahawa dia berada dalam kesedihan yang amat sangat.

Sampai di rumah Nabi Musa a.s , lalu diketuknya pintu perlahan-lahan sambil mengucapkan salam kepada Nabi Musa. Nabi Musa a.s terdengar salam daripadanya lalu membuka pintu dan bertanya apa hajat wanita tersebut datang bertemu dengannya.

Kata wanita ini : "Wahai, Nabi Allah tolonglah saya agar Allah SWT mengampuni dosa keji yang telah saya lakukan. "Apakah dosa yang telah kamu lakukan ? ”tanya Nabi Musa a.s . "Sungguh sukar, untuk aku jelaskan ," jawab wanita itu.

"Katakanlah. Jangan ragu-ragu, insya Allah aku akan tolong selesaikan masalah engkau”, desak Nabi Musa. Maka perempuan itu berkata dengan tersekat-sekat: " Wahai Musa, sebenarnya aku telah berzina, hasil daripada perbuatan zina itu aku pun hamil. Satelah anak itu lahir, aku bunuh anak itu dengan mencekiknya sampai mati .”

Bila mendengar sahaja kisah ini, Nabi Musa a.s marah kepada perempuan ini. Dengan nada keras Nabi Musa a.s mengherdik perempuan ini : "Perempuan durjana ! Keluar engkau dari sini agar bala Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatan mu. Pergi!" teriak Nabi Musa sambil mengalih matanya kearah lain.

Alangkah sayunya perempuan itu dengan hati bagaikan kaca jatuh ke batu, hancur luluh, melangkah keluar dari kediaman Nabi Musa. Kata hatinya, Manalah aku nak pergi, kalaulah seorang Nabi sudah menolak aku , bagaimana pula manusia lain boleh menerima aku ?

Setelah wanita itu meninggalkan kediaman Nabi Musa. Malaikat Jibril turun menemui Nabi Musa dan bertanya: "Mengapa engkau menolak seorang wanita yang mahu bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu wahai Musa, sebenarnya ada dosa yang lebih besar daripada dosa yang dilakukan oleh wanita itu ?

Nabi Musa a.s terperanjat. Lalu Nabi Musa bertanya kepada Malaikat Jibril, Wahai Jibril "Betulkah ada dosa yang lebih besar dari dosa perempuan yang hina itu.""Ada," jawab Jibril dengan tegas." Kalau ada dosa apakah itu? "tanya Nabi Musa semakin ingin tahu.

Jawab Jibril, " Tahukah kamu wahai Musa, orang yang meninggalkan solat dengan sengaja, tanpa menyesal. Orang itu sebenarnya lebih besar dosanya daripada melakukan zina seribu kali. Setelah mendengar penjelasan itu, Nabi Musa kemudian memanggil perempuan itu mengadapnya kembali. Nabi Musa a.s kemudian mengangkat tangan ke langit dengan khusyuk mendoakan agar Allah SWT memberi keampunan kepada perempuan itu.

Kisah kedua yang saya ceritakan kepada jemaah surau ialah mengenai pasangan suami isteri yang sudah lama tidak mendapat zuriat. Kisah ini juga berlaku di zaman Nabi Musa aa.s. Pasangan suami isteri ini telah bernazar kepada Allah SWT, sekiranya mereka mendapat zuriat mereka akan meminum air kencing aanjing.

Di takdirkan Allah SWT, hajat mereka dimakbulkan . Isteri lelaki ini pun hamil dan melahirkan anak. Apabila mendapat anak, lelaki ni pun runsing bagaimana mereka hendak membayar nazarnya.

Di zaman Nabi Musa aa.s syariatnya berbeza dengan syariat di zaman Nabi Muhammad saw. Kalau di zamana umat Nabi Muhammad, siapa bernazar untuk melakukan sesuatu yang haram , maka dia tidak perlu menunaikan nazar tersebut sebaaliknya dia perlu membayar kifarat. Namun di zaman Nabi Musa a.s barangsiapa bernazar, walaupun hendak melakukan ssuatu yang haram, maka dia perlu melaksanakan nazar tersebut. Dengan susah susah hati, mereka pun pergi bertemu dengan Nabi Musa aa.s dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa a.s menjawab bahawa lelaki tu tidak perlu meminum air kencing anjing. Apa yang mereka perlu lakukan ialah hendaklah menadah air hujan yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minumlah air itu. Air itu lebih hina daripada air kencing anjing. Dengan senang hati, pasangan suami isteri itu pun melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa a.s tadi.

Saya katakan kepada sidang jemaah, walaupun kisah ini ialah kisah Israiliyat, tetapi Nabi saw tidak melarang kita mendengar dan mengambil iktibar darinya selagi mana kisah-kisah tersebut tidak bertentangan dengan nas Al-Quran dan Hadis. Sabda Rasulullah saw,

بلغوا عني ولو أية . وحدثوا عن بنى اسرائل ولا حرج .
ومن كذب على متعمدا فليتبوأ من النار

Maksudnya : Sampaikanlah dari aku walaupun satu ayat, dan berbicaralah tentang kisah Bani Israil, tidaklah ia menjadi satu kesalahan. Dan barangsiapa yang berdusta atas diriku dengan sengaja pasti akan mendapat tempatnya dalam api neraka.

Dalam bab meninggalkan solat, banyak hadis-hadis Rasulullah saw yang mencela orang yang tidak menunaikannya.
Saya mengakhiri kuliah Subuh saya dengan memetik pandangan ulama terkini berkaitan dengan orang yang meninggalkan solat. Prof. Dr Yusuf Al-Qardhawi dalam fatwanya menulis, mereka yang meninggalkan solat hilanglah hak persaudaraannya dalam Islam.

Hak persaudaraan dalam Islam di sebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a maksudnya,

Hak seorang muslim terhadap seorang muslim enam perkara. Lalu baginda di tanya : Apakah enam perkara itu ya Rasulullah ? Jawab baginda 1, Bila engkau bertemu dengannya ucapkanlah salam kepadanya, ke 2 apabila dia mengundang kamu ke kendurinya, penuhilah undangannya, ke 3 apabila dia meminta nasihat, maka berilah nasihat kepadanya, ke 4 apabila dia bersin lalu dia membaaca tahmid, doakanlah agar dia beroleh rahmat, ke 5 apabila dia sakit kunjungilh dia, dan ke 6 apabila dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya ke kuburan.

Wallahualam.

Friday, July 10, 2009

Rejab : Bulan Muhasabah Solat !

Assalamualaikum ?

Sempena di bulan Rejab ini di mana Allah SWT memerintahkan Nabi saw dan umatnya menunaikan solat 5 waktu, marilah kita bermuhasabah sejenak.

Bagaimana dengan solat kita selama ini ? Ok ke tak ok ?

Bagaimana pula dengan solat isteri dan anak-anak kita ? Adakah kita rasa semuanya dah ok?

Ingat, solat adalah amalan yang pertama akan di hisab oleh Allah SWT. Kalau solat kita ok, maka perjalanan kita ke syurga pun ok, tapi kalau solat kita atau isteri dan anak-anak kita k.o, maka sebagai ketua keluarga, kitalah orang yang pertama akan dicampak dalam neraka Allah SWT.

HUKUM MENINGGALKAN SOLAT

Menurut Mazhab Syafie, jika seseorang meninggalkan solat kerana sengaja, maka dia adalah fasik yang boleh membawa kepada kufur. Prof. Dr Yusuf Al-Qardhawi dalam fatwanya menulis, mereka yang meninggalkan solat hilang hak persaudaraan dalam Islam kecuali mereka yang bertaubat kepada Allah SWT. Dalilnya ialah firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 11,

" Jika mereka bertaubat, mendirikan sholat dan menunaikan zakat, Maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. dan kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang Mengetahui."

Berdasarkan dalil di atas, mazhab Syafie mewajibkan, sesiapa di kalangan orang Islam yang pernah meninggalkan solat dengan sengaja, hendaklah mereka melakukan dua perkara iaitu bertaubat dan mengqadak semula solat yang ditinggalkan. Tidak memadai jika hanya sekadar mengqadak solat tanpa bertaubat atau hanya bertaubat tanpa mengqadakannya.

Adalah haram menurut mazhab Syafie bagi sesiapa yang mengerjakan solat sunat sedangkan di sisinya masih ada solat fardhu yang belum diqadhakan. Namun sebahagian ulama mazhab Syafie berpendapat harus solat sunat yang berwaktu dan bersebab asal ia tidak mencuaikan solat qadhaknya.

Jika sibapa atau suami tidak mengerjakan solat fardhu, maka anak atau isteri wajib mengingatkan bapa atau suaminya dengan penuh hikmah. Jika sudah diingatkan tetapi bapa atau suami masih enggan, maka terlepaslah sudah tanggungjawab si anak atau isteri. Menurut syariat Islam, dibolehkan mana-mana isteri (jika mahu) menuntut fasakh sekiranya suami masih enggan mendirikan solat setelah dinasihatkan.

Menurut Ibnu Taimiyah, orang yang meninggalkan solat tidak harus kita memberi salam kepadanya atau menerima jemputannya. Begitu juga seorang bapa tidak harus mengahwinkan anak perempuannya dengan mana-mana lelaki yang meninggalkan solat, kerana pada hakikatnya dia bukanlah seorang Islam yang sebenar. Pengurus sesebuah organisasi pula tidak harus mengambil pekerja orang yang meninggalkan sembahyang kerana pada hakikatnya dia membantu orang itu dengan rezeki Allah untuk mengengkari-Nya.

Seseorang yang meninggal dunia dalam keadaan dia meninggalkan solat, maka hendaklah di lihat sama ada dia kafir atau pun fasik. Jika dia fasik, maka jenazahnya hendaklah di sembahyangkan dan di kebumikan di tanah perkuburan Islam dan urusannya di serahkan kepada Allah SWT. Manakala menurut Imam Ahmad bin Hanbal dan lain-lain mengatakan bahawa orang itu tidak harus disembahyangkan apatah lagi dikebumikan di tanah perkuburan Islam. Namun pendapat yang paling sahih dalam mazhab ini ialah dia tidak dihukum kafir melainkan jika dia telah diajak oleh pemerintah atau pembantunya tetapi dia enggan.

Wallahulam.

Thursday, July 9, 2009

Mengimbau Israk wal Mi'raj

Firman Allah SWT,

Maha Suci Allah yang memperjalankan hambaNya (Nabi Muhammad) pada satu malam dari Masjid Haram ke Masjid Aqsa yang kami berkati sekelilingnya, untuk kami perlihatkan kepadanya tanda-tanda Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Melihat. (Surah al-Israa’: 1)

LATAR BELAKANG

Peristiwa Israk wal Mi’raj berlaku pada bulan Rejab tahun ke-11 dari kerasulan baginda SAW. Tahun itu dikenali sebagai tahun berdukacita apabila dua orang tokoh besar dalam kehidupan Rasulullah saw meninggal dunia. Bermula dengan meninggalnya bapa saudara Rasulullah saw Abu Talib ketika usianya 80 tahun, diikuti pula dengan kematian isteri Rasulullah saw Khadijah bt Khuwailid ketika usianya 65 tahun.

Kedua-dua tokoh ini sangat besar jasanya kepada Rasulullah saw. Sebagai bapa saudara, Abu Taliblah yang bersusah payah membesarkan Rasulullah saw dari kecil dan mempertahankan baginda daripada kekerasan kafir Quraisy ketika Rasulullah dilantik menjadi Rasul.

Sebagai isteri pula, Khadijah telah banyak berjasa kepada Rasulullah saw. Sebelum berkahwin dengan Rasulullah saw, Khadijah seorang wanita yang kaya raya hasil daripada keuntungan perniagaan. Tetapi selepas berkahwin dengan Rasulullah saw seluruh harta kekayaannya diinfakkan kepada perjuangan Islam. Dialah isteri yang sanggup bersusah payah memenangkan hati Rasulullah apabila baginda menerima wahyu yang pertama seterusnya membawa Rasulullah saw berjumpa dengan saudaranya Warqah bin Naufal. Kehebatan dokongan isteri, kerukunan rumahtangga adalah salah satu asas kejayaan dalam diri Pendakwah dan Dakwah itu sendiri.

Setelah kematian dua tokoh ini, maka semakin besarlah peluang orang-orang kafir Quraisy untuk melancarkan kekerasan ke atas tubuh badan Rasulullah saw. Pernah suatu ketika Abu Lahab meletakkan najis unta ketika Rasulullah saw sedang sujud di Masjidil Haram. Ada yang menjerut leher Rasulullah dengan kain serban dan pelbagai lagi gangguan fizikal yang mereka berikan kepada Rasulullah saw.

Melihat kepada sikap kaum musyrikin yang begitu keras terhadap baginda, maka Rasulullah saw membuat plan tindakan iaitu pergi ke Taif menyampaikan dakwah sekaligus mencari perlindungan. Nabi saw sangat berharap agar orang-orang Taif menerima baginda apatah lagi ibu susu Nabi saw, Halimatus Sa’diyah ada hubungan persaudaraan dengan sebahagian orang-orang Taif.

Malangnya sampai di Taif, ketika Nabi saw menemui pembesar Taif untuk menyampaikan dakwah, baginda di ejek dan dicemuh. Kata pembesar Taif,

“Ya Muhammad kalaulah orang Mekah sendiri tidak boleh menerima engkau, bagaimana kami boleh menerima engkau”.

Jawab Nabi saw,

“ Kalau tuan tidak sudi menerima kedatanganku ke sini, tidak mengapa, aku akan balik semula ke Mekah. Tetapi janganlah tuan siarkan kedatanganku ke sini kepada penduduk-penduduk Taif dan juga kepada kaum Musyrikin Mekah ”

Malangnya permintaan Nabi saw tidak diendahkan oleh mereka. Pembesar Taif telah menghebahkan kedatangan Nabi saw ke seluruh penduduk Taif. Menyebabkan mereka beramai-ramai menghalau Nabi saw, manakala kanak-kanak pulatelah diupah untuk membaling batu kearah Rasulullah saw.

Tidak cukup dengan itu orang-orang Taif telah memberitahu orang-orang Mekah akan percubaan Nabi Muhammad menyebarkan Islam di Taif, menyebabkan orang-orang Mekah menunggu-nunggu kepulangan Nabi Muhammad untuk di bunuh.

Ketika berehaat di kaki Jaban Nur , Nabi saw terlihat Abdullah bin Uraiqit seorang yang bersimpati dengan Islam kemudian meminta bantuannya untuk berhubung dengan Akhnas bin Syuraiq, Suhail bin Amru dan Mut’im bin Adi agar mereka sudi memberi perlindungan kepada baginda untuk masuk semula ke Mekah. Malangnya hanya Mut’im bin Adi sahaja yang bersetuju untuk memberi perlindungan. Rasulullah saw sagaat berterima kasih di atas pertolongan Mut’im bin Adi dan tidak melupakan jasanya sehingga ke akhir hayat baginda

NABI SAW DI BEDAH

Pada malam kejadian Israk dan Mikraj, Nabi saw sedang berbaring-baring bersama Saidina Hamzah dan Saidina Ja'afar bin Abi Talib di Hijr Ismail (Masjidil Haram), tiba-tiba datanglah dua malaikat iaitu Jibril dan Mikail mengangkat Nabi saw ke telaga Zamzam. Di sana Nabi saw ditelentangkan dan di bedah dada baginda untuk dikeluarkan hatinya. Hati Nabi dicuci dengan air zamzam. Ada dua persoalan :

Bagaimanakah Nabi saw di bedah oleh Jibril ? Jawapannya ialah dengan cahaya, kerana malaikat itu dicipta daripada cahaya. Hari ini sudah ada pembedahan menggunakan cahaya laser. Menunjukkan logik akal boleh menerima kisah ini.

Apa rahsia disebalik pembedahan ini ? Jawapannya ialah peristiwa pembedahan ini menjelaskan kepada kita bahawa peringkat pertama untuk berjalan menuju Allah ialah pembersihan diri dari segi jasmani dan rohani). Dengan kata lain taubat.

NABI MENUNGGANGI BURAQ

Selesai Nabi Muhammad saw menjalani operasi pembedahan , baginda dipersilakan oleh malaikat Jibril a.s untuk menunggang sejenis kenderaan yang amat canggih iaitu Buraq (seekor binatang yang menjadi kenderaan alam malaikat yang mempunyai pergerakan teramat laju). Kalaulah malaikat yang dicipta daripada cahaya dengan anggaran kelajuannya ialah 300 000 km sesaat (berdasarkan ukuran pergerakan cahaya), bayangkan bagaimana pula kelajuan kenderaan malaikat yang bernama Buraq !

Buraq yang dibawa oleh Jibril itu agak liar tetapi bila Jibril mengatakan yang Nabi Muhammad akan naik di belakangnya, badannya berpeluh dan dengan rasa malu merendahkan badannya untuk ditunggang oleh Nabi. Peristiwa ini menggambarkan kepada kita betapa seekor haiwan mempunyai rasa hormat yang amat tinggi terhadap Nabi Muhammad, maka lebih-lebih lagilah manusia yang mengaku menjadi umat Nabi Muhammad saw.

Buraq terus membawa Nabi saw dengan diiringi oleh malaikat Jibril yang berada di sebelah kanan dan malaikat Mikail yang berada di sebelah kiri Rasulullah saw menuju ke Baitul Maqdis. Dalam perjalanan Rasulullah saw singgah di tiga tempat iaitu yang pertama Madinah tempat baginda akan berhijrah, kemudian singgah di Bukit Tursina tempat Nabi Musa a.s menerima wahyu dan yang akhirnya baginda singgah di Baitul Laham tempat Nabi Isa a.s di lahirkan. Setiap kali Nabi saw berhenti, baginda akan menunaikan solat sunat dua rakaat, menunjukkan kepada kita betapa perlunya untuk kita mengerjakan solat sunat apabila singgah di masjid atau di tempat-tempat yang mulia.

NABI TIBA DI MASJID AL-AQSA

Selepas menyaksikan pelbagai jenis panorama, akhirnya Rasulullah saw sampai di Masjid Al-Aqsa, Baitul Maqdis. Semasa di sana para Nabi dan Rasul telah sedia menanti ketibaan Rasulullah saw. Jibril a.s kemudian menyuruh Nabi saw mengimami solat bersama barisan nabi terdahulu.

Ada beberpa persoalan :

1. Mengapa Masjid al-Aqsa ?

Allah SWT mahu menunjukkan kepada kita betapa pentingnya Masjid Al-Aqsa dalam kehidupan orang-orang Islam. Masjid ini merupakan kiblat yang pertama umat Islam, disini jugalah terpancarnya cahaya dakwah bermula dengan Nabi Yaakob, Nabi Yusuf, Nabi Daud, Nabi Zakaria, Nabi Sulaiman, Nabi Ishak sehinggalah ke pada Nabi Isa a.s. Dakwah kemudian di teruskan oleh Rasulullah saw sebagai Nabi akhir zaman di Mekah. Ini menunjukkan kedudukan penting dua kota ini.

2. Bagaimanakah Nabi saw boleh berjumpa Nabi-Nabi yang sudah wafat ?

Kita akan menemui jawapannya apabila kita merujuk surah al-Israk ayat 1,

“….untuk kami perlihatkan kepadanya tanda-tanda kebesaran Kami”.

3. Apakah rahsia disebalik Nabi saw mengimami solat bersama para Nabi terdahulu ?
Jawapannya ialah umat Islam perlu menjadi Imam (Pemimpin dan Pembimbing) kepada umat-umat yang lain bukannya umat Islam menjadi pengikut (bagai lembu dicucuk hidung) kepada umat-umat lain.

Monday, July 6, 2009

Roh orang mati boleh kembali ke dunia?

Benarkah roh orang yang sudah meninggal dunia boleh kembali semula ke dunia untuk menziarahi sanak saudara yang masih hidup ? Bagi mengetahui jawapannya mari kita lihat surah Az-Zumar ayat 42,

“Allah (Yang Menguasai Segala-Galanya), Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati : dalam masa tidurnya; kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan jiwa yang lain (kebadannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya)”.

Ayat ini menjelaskan bahawa orang yang sudah meninggal dunia dan orang yang tidur adalah sama, kedua-duanya adalah mati. Cuma yang membezakan ialah roh orang yang meninggal dunia di tahan oleh Allah SWT (tidak dikembalikan semula ke dunia), manakala roh orang tidur dikembalikan semula kepada jasad sehinggalah sampai ke satu waktu yang Allah tentukan .

Di hujung ayat ini Allah SWT menjelaskan, hal mengenai roh, mengenai hidup dan mati adalah sebagai tanda kekuasaan Allah SWT bagi mereka yang mahu berfikir dan mengambil iktibar. Sebab itu kita lihat ada orang yang mati dalam tidur, ada yang mati dalam keadaan sihat wal’aafiat dan ada juga yang sakit pengsan berminggu-minggu tetapi masih belum mati. Semua ini wajib dijadikan iktibar buat kita semua.

Kembali kepada persoalan tadi, bolehkah roh seseorang yang sudah meninggal dunia kembali semula ke dunia dan berjumpa dengan saudara-mara mereka ? Menurut Prof. Dato’ Dr. Haron Din, orang yang telah meninggal dunia rohnya kembali kepada Allah SWT yang diistilahkan berada di alam Barzakh. Alam ini termasuk salah satu daripada alam Akhirat. Justeru insan yang telah masuk ke alam ini, tidak mungkin boleh kembali semula ke alam dunia kerana Barzakh itu sendiri bermaksud pemisah atau penghalang atau seumpama tembok kukuh yang memisahkan di antara dua alam.

Rosak Akidah

Dakwaan yang mengatakan roh orang yang meninggal dunia boleh kembali ke alam dunia tidak boleh dipandang ringan kerana ia boleh membawa kepada kerosakkan akidah atau sekurang-kurangnya cacat akidah. Banyak ayat Al-Quran dan Al-Hadis yang menunjukkan bahawa seseorang yang telah meninggal dunia rohnya berada dalam kepungan Barzakh yang tidak mungkin boleh kembali semula ke alam dunia. Sama juga seperti orang yang hidup, tidak mungkin boleh masuk ke alam Barzakh.

Logiknya, kalaulah roh orang yang telah meninggal dunia itu boleh kembali semula ke dunia, sekiranya dalam tempoh dia hidup, dirinya penuh bergelumang dengan maksiat tanpa bertaubat, sudah tentu dia seolah-olah terlepas daripada seksa kubur, tiada apa-apa balasan kerana bebas ke sana kemari.

Friday, July 3, 2009

Syaaban : Sejarah Pertukaran Qiblat

Tafsir Al-Quran
Surah Al-Baqarah 144-145

Firman Allah SWT,

Maksudnya : Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling menghadap ke kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram (tempat letak Kaabah) ; dan di mana sahaja kamu berada, maka hadapkanlah wajah kamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka ; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan. (144) Dan demi sesungguhnya ! jika engkau bawakan kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, akan segala keterangan (yang menunjukkan kebenaran perintah berkiblat ke Kaabah itu), mereka tidak akan menurut kiblatmu, dan engkau pula tidak sekali-kali akan menurut kiblat mereka; dan sebahagian dari mereka juga tidak akan menurut kiblat sebahagian yang lain. Demi sesungguhnya ! kalau engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka setelah datang kepadamu pengetahuan (yang telah diwahyukan kepadamu), Sesungguhnya engkau, jika demikian, adalah dari golongan orang-orang yang zalim. (145)

Huraian ayat

Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling menghadap ke kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram (tempat letak Kaabah)

Ada pendapat mengatakan ayat ini turun pada tahun kedua hijrah pada bulan Syaaban. Sebab turun ayat ini sebagaimana Imam Bukhari meriwayatkan daripada Al-Barra’ katanya, ketika Rasulullah saw tiba di Madinah, baginda bersembahyang menghadap ke arah Masjidil Aqsa (Baitul Maqdis), sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi-Nabi sebelumnya. Hal ini berterusan selama 16 atau sekitar 17 bulan. Meskipun begitu Nabi saw sangat teringin untuk bersolat mengadap Kaabah. Malahan baginda pernah menggabungkan antara mengadap ke arah Kaabah dan ke arah sakhrah dengan cara baginda saw solat di selatan Kaabah sambil mengadap kearah utara menghala ke arah sakhrah.

Pendapat lain pula mengatakan semasa Nabi saw berada di Mekah baginda dan sahabat menunaikan solat mengadap ke arah Kaabah sebagaimana yang dilakukan oleh moyangnya Nabi Ibrahim a.s. Tetapi apabila baginda saw berhijrah ke Madinah, Allah SWT memerintahkan supaya umat Islam menunaikan solat mengadap ke arah Baitul Maqdis. Tujuannya ialah untuk menarik perhatian orang-orang Yahudi agar memeluk Islam. Namun di hati Nabi saw, baginda tetap mahu supaya kiblat di halakan ke arah Kaabah. Oleh itu Nabi saw sentiasa memandang ke langit berdoa kepada Allah SWT agar permohonan baginda di makbulkan. Akhirnya turunlah Jibril dari langit menyampaikan ayat di atas.

Apabila turun ayat ini, bukanlah bermakna Masjid Al-Aqsa itu tidak penting dalam Islam. Malah Rasulullah saw sendiri pernah menyebut tentang kemuliaan Masjid Al-Aqsa,

"Satu solat yang dikerjakan di masjid (Al-Aqsa) itu lebih afdhal daripada mengerjakan 500 solat di masjid-masjid yang lain kecuali Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah."

Menjelang turunnya ayat ini Rasulullah saw telah keluar dari Madinah untuk menziarahi Ummu Bashar bin al-Barraa’ bin Ma’roor di perkampungan Bani Salimah. Selepas baginda saw menikmati jamuan makan tengahari yang disediakan oleh tuan rumah, baginda kemudian mengerjakan solat Zuhur berjemaah di Masjiid Bani Salamah. Ketika Nabi saw sedang berada di rakaat kedua, ketikaa itulah Jibril a.s telah turun membawa wahyu perintah Allah SWT supaya menukar arah Qiblat dari Masjid Al-Aqsa ke Masjidil Haram.

Jibril a.s memegang tangan Nabi saw dan memusing tubuh Rasulullah saw hampir-hampir tepat ke arah belakang iaitu ke arah Kaabah di Makkah dan perlakuan Nabi saw ini diikuti oleh sahabat-sahabat yang berada di belakang baginda. Dengan terjadinya peristiwa tersebut maka masjid Bani Salamah sangat masyhur dengan nama Masjid Qiblatain yang bererti Majid Dua Kiblat.

Firman Allah SWT seterusnya,

…dan di mana sahaja kamu berada, maka hadapkanlah wajah kamu ke arahnya.

Yakni, di mana sahaja orang-orang beriman berada sama ada di utara, di barat, di timur , di selatan maka hendaklah keseluruhannya menghadapkan kiblat mereka ke arah Masjidil Haram sebagai symbol perpaduan umat Islam. Pengistiharan perubahan kiblat ini sekaligus telah memberi ketenangan kepada umat Islam apatah lagi bila berdepan dengan fitnah yang dilemparkan oleh orang-orang Yahudi yang mendakwa agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw adalah tiruan dari agama mereka.

Berdasarkan ayat ini, para ulama bersependapat bahawa mengadap kiblat adalah salah satu daripada syarat sah solat, kecuali dalam keadaan takut ketika berada di atas kenderaan. Kiblat ketika berada dalam keadaan takut ialah mengadap ke arah mana sahaja yang aman, manakala kiblat ketika berada di atas kenderaan ialah ke arah mana sahaja kenderaan itu mengadap.

Firman Allah SWT,

Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka ; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan. (144)

Di sini Allah SWT menyatakan, sekiranya orang-orang Yahudi itu merujuk kembali kitab yang diturunkan kepada mereka iaitu Taurat, sudah tentu mereka tidak merasa hairan apabila orang-orang Islam menukar kiblat mereka dari Palestin ke Mekah. Kerana Mekah sudah tidak asing lagi dalam kitab Taurat yang mereka sebut sebagai Paran.

“ The Lord came from Sinai and dawned from Seir and He shone from Paran ”.(Deotranomy 33: 2)

Paran adalah tempat tinggal Siti Hajar dan Ismail sebagaimana yang di sebut dalam Genesis ayat 21,

“ He was living in the Desert of Paran, his mother got a wife for him, from Egypt ”

Di penghujung ayat 144, SWT menegaskan bahawa Dia sama sekali tidak akan lupa dengan sikap degil dan engkar orang-orang Yahudi menerima kebenaran. Perbuatan mereka pasti akan menerima balasan.

Firman Allah SWT ayat 145,

Dan demi sesungguhnya ! jika engkau bawakan kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, akan segala keterangan (yang menunjukkan kebenaran perintah berkiblat ke Kaabah itu), mereka tidak akan menurut kiblatmu,

Maksudnya sekiranya orang Yahudi dan Nasrani itu di ajak mengadap ke kiblat Masjidil Haram (yang terletaknya Kaabah) dan mereka juga sudah tahu sebab-sebab peralihan kiblat itu nescaya mereka tetap berdegil tidak mahu berkiblatkan Kaabah.

Firman Allah SWT,

..dan engkau pula tidak sekali-kali akan menurut kiblat mereka; dan sebahagian dari mereka juga tidak akan menurut kiblat sebahagian yang lain

Sebagaimana kerasnya ahli-ahli kitab untuk menerima kiblat orang-orang Islam, demikianlah orang-orang Islam, janganlah cenderung walau sedikit pun untuk mengadap kiblat mereka. Seterusnya Allah SWT menyatakan bahawa orang-orang Yahudi tidak akan mengadap kiblat orang-orang Nasrani yakni mengadap terbitnya matahari, begitu juga orang-orang Nasrani tidak akan mengadap kiblat orang-orang Yahudi yakni mengadap Baitul Maqdis.

Firman Allah SWT,

Demi sesungguhnya ! kalau engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka setelah datang kepadamu pengetahuan (yang telah diwahyukan kepadamu), Sesungguhnya engkau, jika demikian, adalah dari golongan orang-orang yang zalim. (145)

Walaupun ayat ini diturunkan kepada baginda tetapi tidaklah ia ditujukan kepada baginda saw, kerana Rasulullah saw adalah maksum dan terpelihara daripada melakukan kezaliman. Cuma mesej ini ditujukan kepada umat baginda sekiranya mereka berpura-pura bersolat mengadap ke arah Masjid Al-Aqsa dengan tujuan untuk menarik hati orang-orang Yahudi kepada Islam, maka tindakan tersebut akan melayakkan mereka untuk menerima balasan azab di dunia dan di akhirat. Jelasnya, perkara kiblat adalah perkara yang sangat penting dalam Islam, sama sekali tidak boleh dikompromikan. Tegasnya, matlamat tidak menghalalkan cara.

Wallahualam.