Wednesday, October 27, 2010

Hukum melaungkan azan ketika berangkat menunaikan Haji






















Azan syiar Islam

Sudah menjadi kebiasaan bakal-bakal Haji ketika turun dari rumah, azan dikumandangkan.

Hal ini juga berlaku semasa mereka berada di kompleks Haji Kelana Jaya. Setelah mendengar taklimat perjalanan dari pegawai Tabung Haji, bakal-bakal Haji kemudian dipersilakan turun dari dewan untuk menaiki bas menuju ke KLIA.

Ketika bergerak menuju ke bas, azan akan dikumandangkan melalui pembesar suara.

Sayu hati ketika itu.

Persoalan di sini, apa hukum melaungkan azan seperti ini, adakah bidaah ?

Jawapan

Sabda Rasulullah saw,

من أحدث فى أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد

Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu dalam agama kita yang bukan darinya adalah tertolak.

Maksud mengada-ngadakan di sini ialah mencipta sesuatu yang tiada kaitan dengan agama seperti yang dilakukan oleh seorang sahabat di zaman Rasulullah saw yang berdiri di tengah-tengah padang pasir yang panas terik.

Rasulullah saw bertanya para sahabat,

“Kenapa orang ini ?”. Para sahabat menjawab,

“ Dia sedang menunaikan nazar untuk berdiri selama-lamanya dalam keadaan berpuasa, tidak mahu duduk, tidak mahu berlindung dari kepanasan matahari dan tidak mahu bercakap dengan orang ramai .”

Rasulullah saw menasihatkan,

“ Suruh dia berhenti melaksanakan nazarnya, menamatkan puasanya, duduk dan bercakap dengan orang ramai”.

Ini merupakan contoh amalan yang diada-adakan tidak menepati kehendak agama. Contoh lain ialah menunaikan Haji dengan wang haram, tidak tidur kerana mahu beribadat sepanjang malam, menambah rakaat dalam solat fardhu, mempercayai tangkal azimat, menyembelih korban pada hari 14 Zulhijjah dan sebagainya maka semua amalan ini di tolak oleh Rasulullah saw kerana bercanggah dengan dasar Islam.

Adapun perkara-perkara lain seperti mengadakan tahlil, menyambut Maulidur Rasul, membaca talkin ke atas mayat, membaca Yasin malam Jumaat atau pada malam Nisfu Syaaban, takbir Raya dari rumah ke rumah, melaungkan azan sebelum berangkat menunaikan Haji dan seumpamanya adalah HARUS, tidak termasuk perkara yang ditegah oleh syarak.

Inilah pandangan majoriti ulama Ahli Sunnah wal Jamaah.

Wallahualam.

Thursday, October 21, 2010

Kisah dua beradik


Gempa bumi

Di zaman dahulu ada dua orang adik beradik. Si abang seorang yang rajin beribadat, sangat dikasihi oleh keluarga dan masyarakat, manakala adik pula seorang yang kaki maksiat, dibenci oleh keluarga dan juga masyarakat.

Satu hari Syaitan membisikkan kepada hati abang,

“Pergilah buat maksiat, selepas itu engkau bertaubatlah kepada Allah SWT nescaya Allah SWT Maha Pengampun lagi Maha Pengasih”.

Hasutan syaitan ini membuatkan hati abang berkata,

“Betul juga... Kenapa aku tidak sesekali menghiburkan diri? Bukankah hidup ini hanya sekali sahaja. Baiklah.., malam nanti aku bercadang untuk ke rumah pelacuran mahu bersuka ria dan bersenang-lenang dengan wanita-wanita cantik bersama dengan adikku. Bila dah puas berhibur, aku akan pulang ke rumah dan bertaubat kepada Allah SWT. Sesungguhnya Allah SWT Pengampun lagi Maha Pengasih".

Manakala adiknya di rumah pelacuran pula dalam masa yang sama berfikir,

“Sudah bertahun-tahun aku hidup bergelumang dengan dosa. Apakah aku akan terus hidup dengan maksiat begini? Sudahlah keluarga membenciku kerana perbuatanku, malah masyarakat juga menyisihku kerana kejahatanku. Kenapa aku tidak mencuba hidup seperti abangku ? Bagaimanakah keadaanku bila mati kelak ? Kalau beginilah keadaanku, sudah tentu aku dihumban ke neraka, sedangkan abangku akan bersenang lenang di dalam syurga. Selepas Maghrib nanti aku bercadang untuk bertemu dengan abangku di Masjid untuk beribadat bersama-sama dengannya".

Malam itu selepas Maghrib…

Si abang pergi ke rumah pelacuran mencari adiknya untuk berhibur bersama, manakala adiknya pula pergi ke masjid mencari abangnya untuk beribdat bersama. Jalan yang diambil oleh kedua adik beradik ini tidak sama, menyebabkan mereka tidak berjumpa di tengah jalan.

Sampai di rumah pelacuran, abang pun mencari adiknya. Namun tidak ada. Orang ramai yang berada di rumah pelacuran itu pun tidak tahu ke mana adiknya pergi. Walaupun tidak bertemu adiknya, si abang tetap meneruskan hajatnya untuk berhibur dan melempiaskan nafsu syahwatnya dengan perempuan-perempuan cantik.

Adiknya pula bila sampai di masjid, mencari-cari abangnya, namun tidak berjumpa. Meskipun tidak berjumpa, adiknya telah nekad untuk melakukan solat taubat dan beristighfar sebanyak-banyaknya.

Tiba-tiba ….

Negeri tersebut berlaku gempa bumi.

Orang ramai bertempiaran lari termasuklah mereka yang berada di dalam masjid. Namun si adik tetap khusyuk dengan istighfarnya kepada Allah sehingga tidak sedar apa yang berlaku di sekelilingnya. Manakala si abang pula sedang hanyut dengan arak dan perempuan sehingga tidak sedar gempa bumi yang melanda kuat. Akibat gempa bumi itu, banyak bangunan yang runtuh termasuklah masjid dan rumah perlacuran.

Keesokkan harinya...

Setelah keadaan reda, orang ramai pun mencari mayat saudara mara yang hilang dan terkorban. Alangkah terperanjatnya mereka apabila melihat mayat si adik yang selama ini bergelumang dengan dosa ditemui mati dalam masjid, keadaannya sedang mendakap Al-Quran. Manakala mayat abangnya pula ditemui mati di rumah perlacuran dalam keadaan bertelanjang, sedang mendakap seorang pelacur.

Orang ramai yang melihat keadaan ini menangis. Meraka tidak henti-henti berfikir, bagaimana orang yang selama ini dikenali sebagai ahli ibadah tetapi boleh mati dengan cara yang sedemikian kejinya. Sedangkan si adik yang selama ini dikenali sebagai ahli maksiat boleh mati dalam husnul khatimah.

Pengajaran

Dengan peristiwa ini dapatlah masyarakat pengajaran, bahawa kematian boleh datang bila-bila masa. Hanya Allah SWT sahaja Maha Mengetahui. Sebagai orang yang beriman hendaklah kita bersiap sedia sentiasa…. Dan janganlah sekali-kali menurut kehendak hawa nafsu…

Monday, October 18, 2010

Mubahalah






















Tafsir Al-Quran
Surah Al- Imran ayat 59-61


“Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menjadikan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya : Jadilah engkau, maka menjadilah ia. (59) Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka janganlah sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu. (60) Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu, kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpa ke atas orang yang berdusta”.(61)

Huraian ayat

“ Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menjadikan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya : Jadilah engkau, maka menjadilah ia”( 59)

Ayat ini turun kerana delegasi Nasrani dari Najran telah datang untuk bertemu dengan Rasulullah saw di Madinah. Kata mereka, “Ya Muhammad, mengapa tuan mengata-ngata Tuhan kami ?” Nabi saw menjawab : Apa yang aku katakan ?”. Mereka berkata : “ Tuan mengatakan Nabi Isa itu hamba Allah !”. Nabi saw menjawab : “Benar ! Dialah hamba Allah dan utusan-Nya yang diletakkan kalimat-Nya kepada anak dara yang tidak berkahwin iaitu Maryam”.

Mendengar jawapan Rasulullah saw, delegasi Kristian marah dan berkata :

“Adakah tuan pernah melihat seseorang yang dilahirkan dengan tidak mempunyai ayah ? Kalau tuan orang yang benar tunjukkanlah satu misalan kepada kami”.

Maka turunlah ayat ini menjelaskan kepada orang-orang Nasrani bahawa kejadian Nabi Isa di sisi Allah SWT sama seperti kejadian Nabi Adam a.s yang dicipta dari kalimah Kun Fayakun.

Maksudnya ketika Allah SWT mahu mencipta Nabi Adam, Dia menyeru kepada tanah yang diambil dari bumi, “Jadilah seorang manusia”, maka terciptalah Nabi Adam a.s. Samalah seperti Nabi Isa a.a, ketika Allah SWT mahu mencipta baginda, Dia berseru kepada air yang ada di dalam rahim Maryam “Jadilah seorang manusia”, maka air tersebut menjadi manusia yang kemudian dikandung dan dilahirkan oleh Maryam.

Justeru seruan ‘kun fa yakun” adalah seruan yang melambangkan Kekuasaan Allah Yang Maha Sempurna. Mungkin ada yang bertanya, jika Tuhan boleh mencipta Nabi Adam dan Isa alaihimissalam cukup dengan kalimah Kun Fayakun, mengapa bila mencipta dunia dan seisinya, Tuhan mencipta dalam masa enam hari. Kenapa tidak hanya sekadar seruan Kun Fayakun ?

Jawapannya, memang benar Allah SWT Maha Berkuasa untuk mencipta dunia dan seisisinya cukup dengan kalimah Kun Fayakun. Tetapi Tuhan mencipta dunia dan seisinya enam hari kerana hendak mendidik manusia, untuk mencipta sesuatu kejayaan perlu kepada peringkat demi peringkat. Tidak boleh kejayaan itu datang menggolek sebegitu sahaja.

Kembali kepada kepelikkan kejadian Nabi Isa a.s, jika dilihat hari ini , banyak perkara-perkara ganjil di hadapan kita. Sebagai contoh, penyu yang hidup di laut sedangkan bertelur dan menetas di darat. Dari sudut logic, kalau penyu lahir dan menetas di darat, maka di daratlah mereka tingal bukannya di laut. Sama seperti manusia yang lahir di darat, maka di dunialah manusia tinggal.Tidak ada mansuai yang lahir di darat tapi hidup di dalam laut.

Jika kepelikkan ini boleh diterima oleh manusia, mengapa dalam masa yang sama mereka tidak boleh menerima kepelikkan kejadian Nabi Isa a.s ?

Selain dicipta melalui kalimah Kun Fayakun, persamaan lain Nabi Isa a.s dan Nabi Adam a.s ialah: Jika Nabi Adam dicipta tanpa bapa, maka Nabi Isa juga dicipta tanpa bapa, jika Nabi Adam diturunkan dari Syurga, maka Nabi Isa juga akan turun dari Syurga dan jika Nabi Adam a.s turun ke dunia tidak mempunyai saudara mara, maka Nabi Isa a.s juga akan turun ke dunia tanpa mempunyai saudara mara.

Firman Allah SWT,

“Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka janganlah sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu” (60) .

Dalam ayat ini Allah SWT menegaskan, apabila kebenaran daripada Allah SWT sudah pun jelas dan terang, maka kebenaran ini hendaklah diterima tanpa ada lagi perasaan ragu-ragu. Amat malang jika kebenaran sudah pun terbentang di hadapan mata, namun masih mahu menegakkan benang yang basah lalu mencipta pelbagai alasan untuk menafikan kebenaran.

Inilah yang terjadi ke atas penganut Kristian yang berdegil untuk menerima kebenaran. Mereka tetap menyembah Nabi Isa a.s sebagai Tuhan dengan alasan kerana baginda dicipta tanpa bapa.

Sedangkan kalaulah benar Nabi Isa itu anak Tuhan kerana baginda tidak mempunyai bapa, maka sepatutnya yang paling layak untuk disembah sebagai Tuhan oleh penganut Kristian ialah Nabi Adam a.s kerana baginda dicipta tidak mempunyai bapa dan juga tidak mempunyai ibu. Namun hari ini tidak ada penganut Kristian yang menyembah Nabi Adam a.s sebagai Tuhan.

Satu perkara lagi, jika Nabi Isa a.s adalah anak Tuhan mengapa dia perlu di salib ? Sepatutnya sebagai anak Tuhan dia perlu di muliakan. Mungkin orang-orang Kristian akan menjawab, yang menyalib Nabi Isa bukanlah mereka tetapi orang-orang yahudi.

Lagi pun menurut mereka, Nabi Isa di salib adalah kerana hendak menghapuskan dosa manusia yang diwarisi dari Nabi Adam dan Hawa.

Lalu kita jawab, kalau betullah Nabi Isa a.s di salib oleh orang-orang yahudi kerana baginda hendak menghapuskan dosa-dosa manusia, maka orang-orang Kristian hari ini perlu berterima kasih kepada orang-orang Yahudi. Disebabkan jasa orang Yahudi yang menyalib Nabi Isalah dosa-dosa orang Kristian diampun oleh Tuhan.

Mengenai dakwaan orang-orang Kristian yang mengatakan Nabi Isa a.s di salib untuk menghapuskan dosa yang diwarisi dari Adam dan Hawa, soalnya patutkah Nabi Adam dan Hawa yang melakukan kesalahan maka anak cucu cicitnya pula yang menanggung dosa ?

Mana negara di dunia hari ini yang mengamalkan undang-undang jika bapa yang bersalah, maka anak yang masih dalam kandungan ibu pun turut bersalah dan perlu di hukum ?

Sedangkan dalam Islam, kesalahan Nabi Adam dan Hawa sudah pun diampunkan oleh Allah SWT sebelum mereka diturunkan kedunia lagi.

Firman Allah SWT,

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu, kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpa ke atas orang yang berdusta.(61)

Maksudnya setelah Nabi saw menyampaikan hujah berdalilkan Al-Quran, namun delegasi Kristian Najran tetap berdegil untuk menerima kebenaran. Lalu Allah SWT menurunkan ayat 61 di atas mengajak bermubahalah, membawa kaum keluarga mereka untuk bersama-sama bersumpah laknat, memohon pertunjuk daripada Tuhan siapakah yang benar.

Menurut riwayat, semasa Nabi saw hendak bermubahalah dengan orang-orang Kristian baginda membawa Saidian Ali, Fatimah dan dua orang cucu baginda iaitu al-Hasan dan al-Husin. Baginda berpesan kepada kaum keluarganya, “Jika aku berdoa hendaklah kalian aminkan”.

Ketika Nabi saw sudah bersiap sedia untuk bermubahalah dengan orang-orang Kristian, mereka meminta supaya majlis ini ditangguhkan kerana mereka hendak merujuk kepada Paderi Besar mereka terlebih dahulu.

Nasihat daripada Paderi Besar mereka,

“Demi Allah sesungguhnya kalian mengetahui wahai kaum Nasrani, bahawa sesungguhnya Muhammad adalah seorang Nabi yang diutuskan. Dia telah mendatangi kalian dengan keterangan daripada Tuhan kalian. Demi Allah tidak ada satu kaum pun (yang pernah bermubahalah dengan seorang Nabi) sehingga yang kecil dan besar mereka dapat hidup. Sekiranya kalian lakukan, nescaya kalian akan binasa. Dan sekiranya kalian enggan bermubahalah maka dia akan membiarkan agama kalian dan kalian kekal dengan agama kalian. Lantaran itu ucaplah selamat tinggal kepada lelaki itu dan kembalilah ke tempat kalian.”

Mendengar nasihat Paderi Besar ini, akhirnya penganut Kristian Najran menarik diri dari bermubahalah dengan Nabi Muhammad saw. Sabda Rasulullah saw kepada para sahabat,

“Sekiranya mereka meneruskan mubahalah, nescaya mereka akan bertukar menjadi kera dan babi serta lembah ini akan bertukar menjadi api untuk membakar mereka. Allah akan melenyapkan Najran dan penduduk-penduduknya sekali sehingga burung yang hinggap di atas pokok."

Mubahalah menurut orang-orang Syiah

Orang-orang Syiah berpendapat ayat mubahalah ini iaitu surah Ali Imran ayat 61 adalah bukti kemuliaan Saidina Ali kwj berbanding dengan sahabat-sahabat yang lain.

Mazhab Syi‘ah merujuk kepada firman Allah: ( أبنا ءنا) Anak-anak kami…bermaksud Hasan dan Husain,) , (نساءناPerempuan-perempuan kami… bermaksud Fathimah dan أنفسنا ) ) Diri kami… bermaksud Rasulullah dan saidina Ali bin Abi Thalib.

Orang-orang Syi‘ah juga menekankan bahawa berdasarkan firman Allah, (أنفسنا), Diri kami…, ini menunjukkan diri Saidina Ali adalah sama dengan diri Rasulullah. Hal ini diperkuatkan lagi oleh sabda Rasulullah saw kepada ‘Ali dalam sebuah hadis sahih yang berasingan:

“Engkau di sisi aku seperti Harun di sisi Musa kecuali bahawasanya tidak ada Nabi sesudah aku” .

Justeru menurut orang Syiah, khalifah yang wajib selepas Rasulullah saw ialah Saidina Ali bin Abi Talib kerana Allah menyamakan (“diri” 'Ali) sebagai “diri” Muhammad saw dengan ilmunya, akhlaknya, kemuliaannya, keberaniannya, lemah lembutnya, kasihan belasnya terhadap orang-orang yang lemah, garangnya terhadap orang yang zalim dan kedudukannya tinggi yang dengannya Allah mengangkatnya.

Dengan itu tidak boleh sesiapa mendahulukan Saidina Ali dalam sesuatu perkara, kerana orang lain daripada Saidina Ali samalah seperti mendahulukan seseorang daripada Rasulullah saw.

Hujah mereka seterusnya ialah, di kalangan ramai para sahabat, Rasulullah saw hanya memilih Saidina Ali sahaja untuk bermubahalah dengan orang-orang Kristian Najran. Ini menunjukkan keistimewaan Saidina Ali berbanding dengan sahabat-sahabat yang lain.

Selain itu ayat ini juga sangat jelas menunjukkan kemuliaan Ahlul Bait iaitu Saidina Ali, Fatimah dan cucu-cucu baginda iaitu Hasan dan Husin.

Jawapan Ahli Sunnah

Menurut Ahli Sunnah wal Jamaah, perkataan Anfusana di dalam ayat 61 surah ‘Ali Imran tidak bermaksud kesamaan diri antara Rasulullah saw dan Saidina Ali akan tetapi yang dimaksudkan anfusana dalam ayat itu ialah kesamaan dan persefahaman antara Rasulullah saw dan Saidina Ali untuk bermubahalahdengan delegasi Nasrani.

Bagaimana mungkin disamakan jasad atau diri Rasulullah dan Saidina Ali padahal Rasulullah adalah manusia yang teristimewa di kalangan manusia. Baginda adalah Nabi yang termulia di antara para Nabi dan Rasul. Sedangkan Saidina Ali bukanlah seorang Nabi atau Rasul. Dia hanyalah manusia biasa sahaja.

Hujah orang-orang Syiah yang mengatakan bahawa Saidina Ali adalah insan yang istimewa berbanding dengan sahabat-sahabat yang lain kerana hanya beliau sahaja di pilih oleh Rasulullah saw untuk bermubahalah dengan orang-orang Kristian juga tidak tepat.Sebab Saidina Abu Bakar juga seorang sahabat yang istimewa di sisi Rasulullah saw.

Buktinya dalam peristiwa hijrah, hanya beliau sahaja yang dipilih oleh Nabi saw untuk bersama baginda ke Yathrib, bukan sahabat-sahabat yang lain. Kesimpulannya setiap sahabat mempunyai keistimewaan di sisi Rasulullah saw.

Menurut Ahli Sunnah wal Jamaah, tujuan Nabi saw hanya membawa Saidina Ali, Fatimah , Hasan dan Husin dalam peristiwa mubahalah kerana baginda (saw) ingin mengisytiharkan kepada orang-orang Kristian bahawa baginda berada di atas kebenaran sehingga sampai ke tahap sanggup membawa bersama ahli keluarga baginda untuk melakukan mubahalah (sumpah laknat).

Jika Nabi saw tidak yakin berada di pihak yang benar, sudah pasti Nabi saw akan teragak-agak untuk membawa kaum keluaganya yang dicintai.

Wallahualam.

Ust Hj Hishamuddin bin Mansor.

Friday, October 15, 2010

Segalanya bermula dengan niat






















Sabda Rasulullah saw,

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله, فهجرته إلى الله ورسوله . ومن كانت هجرته لدنيا يصيببها أو امرأة ينكحها , فهجرته إلى ما هجر إليه

Maksudnya : "Segala amalan itu bergantung dengan niatnya. Dan tiap-tiap seorang akan mendapat sekadar apa yang diniatkannya. Barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya kerana Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia serta ingin memperolehinya, atau pun berhijrah kerana seorang perempuan yang ia ingin nikahinya maka hijrahnya itu adalah (mengikut) apa yang ia (niat) berhijrah kerananya". (HR Bukhari & Muslim)

Huraian

“Segala amalan itu bergantung dengan niatnya….

Yang dimaksudkan dengan niat ialah maksud atau tujuan untuk melakukan sesuatu perkara yang datangnya dari hati manusia. Menurut istilah syarak niat itu ialah maksud atau tujuan untuk melakukan sesuatu ibadat, kemudian terus mengamalkannya dengan sempurna serentak semasa meniatkannya.

Adapun niat itu ada tujuh perkara :

1. Hakikat niat : Iaitu mengkasadkan untuk membuat sesuatu amalan dan terus membuatnya serentak ketika berniat. Maka dapatlah seseorang itu dua pahala, iaitu pahala berniat melakukan kebaikan dan pahala ketika melakukan kebaikan. Tetapi jika dia hanya berniat untuk melakukan kebaikan, namun tidak dapat melakukannya kerana halangan-halangan tertentu maka dia hanya dapat satu pahala, iaitu pahala berniat untuk melakukan kebaikan sahaja. Inilah yang dimaksudkan dalam sebuah lagi hadis,

“Barangsiapa keluar mengerjakan haji lalu mati, ditulis baginya pahala orang yang mengerjakan haji sehingga hari Qiamat. Barangsiapa keluar mengerjakan umrah kemudian mati, ditulis baginya pahala orang yang mengerjakan umrah sehingga hari Qiamat. Dan sesiapa keluar berperang di jalan Allah kemudian ia mati, ditulis baginya pahala orang yang berperang sehingga hari Qiamat.”

Begitu jika seseorang itu berniat untuk melakukan kejahatan, maka ketika hendak melakukan kejahatan, tiba-tiba tidak jadi melakukannya kerana merasa takut kepada Allah SWT, maka dia mendapat pahala kerana tidak meneruskan perbuatan jahat tersebut.

Namun jika seseorang berniat hendak melakukan kejahatan dan kemudian terus melaksanakan kejahatan tersebut maka, maka dia mendapat dosa kerana kejahatan yang dilakukannya itu.

Walaubagaimana pun dosa ini Allah SWT akan ampunkan sekiranya dia bertaubat kepada-Nya. Sabda Rasulullah saw,

التائب من الذنب كمن لا ذنب له

Maksudnya : "Orang yang bertaubat dari dosanya sama seperti orang yang tidak berdosa lagi".

2. Hukum berniat : Dalam melaksanakan sesuatu amal ibadah, maka hukum berniat adalah wajib.

3. Tempat niat : Iaitu di dalam hati, manakala melafaznya hanyalah sunat sahaja.

4. Masa niat : Iaitu pada ketika hendak memulakan sesuatu ibadat.

5. Cara niat : Ialah menurut jenis-jenis ibadat yang dilakukan

6. Syarat niat : Hendaklah orang yang berniat itu orang Islam, Mumaiyiz dan mengerti apa yang diniatkannya.

7. Maksud niat : Ialah untuk membezakan antara amalan yang merupakan ibadat atau amalan yang dilakukan sebagai perbuatan biasa. Sebagai contoh duduk dalam masjid kerana iktikaf dengan duduk di dalam masjid kerana hendak berehat.

Sabda Rasululah saw lagi,

“Dan tiap-tiap seorang akan mendapat sekadar apa yang diniatkannya…”

Maksudnya jika seseorang berniat menunaikan solat, puasa, zakat dan Haji kerana Allah SWT, kemudian melaksanakannya maka dapatlah dia pahala melaksanakan ibadat tersebut. Tetapi jika melakukannya kerana hendak mendapat pujian dan sanjungan daripada orang ramai, maka dapatlah dia pujian dan sanjungan dari orang ramai, namun di sisi Allah SWT amalan seperti ini ditolak kerana ada unsur-unsur riyak.

Mungkin ada yang tidak mahu melaksanakan ibadat tertentu di hadapan orang ramai kerana dibimbangi ada perasaan riyak. Dalam hal ini kata Al-Fudhail bin Iyadh,

“Meninggalkan sesuatu ibadah kerana orang lain juga adalah riyak, sebagaimana melakukannya juga kerana orang ramai. Justeru pokok pangkal sesuatu ibadah untuk diterima oleh Allah SWT ialah ikhlas kerana-Nya”.

Kesimpulannya, ibadah yang dilakukan oleh seseorang pada setiap hari hendaklah terus dilaksanakan walau pun di hadapan orang ramai. Tetapi jika ada pilihan untuk melaksanakannya di tempat lain tanpa pengetahuan orang ramai maka itulah yang digalakkan dalam Islam.

Sabda Rasulullah saw,

“Barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya kerana Allah dan RasulNya…”.

Yang dimaksudkan berhijrah di sini ialah hijrah dari Mekah ke Madinah yang berlaku di pada tahun 622M. Peristiwa hijrah merupakan satu ujian yang Allah SWT berikan kepada orang-orang Islam Mekah untuk meninggalkan harta benda, kampung halaman dan saudara mara untuk pergi ke satu tempat yang bernama Yathrib yang jaraknya lebih kurang 500 km. Untuk sampai ke Yathrib mereka perlu merentasi padang pasir yang berdebu dan menempuh cuaca yang panas yang memakan masa hampir sebulan lamanya.

Saidina Abdur Rahman bin Auf contohnya seorang yang kaya raya di Mekah, namun beliau meninggalkan segala hartanya demi menyahut seruan Allah dan RasulNya untuk berhijrah ke bumi Yathrib. Demikian juga sahabat-sahabat yang lain seperti Mus’ab bin Umair, Suhaib bin Sinan Ar-Rumi dan ramai lagi.

Namun ada juga di kalangan sahabat yang berhijrah kerana faktor keduniaan. Hal ini merujuk kepada seorang sahabat yang bernama Hatib yang berhijrah ke Yathrib kerana menyintai seorang gadis yang bernama Ummu Qais. Hatib telah meminang Ummi Qais sewaktu di Makkah lagi, tetapi ditolak oleh Ummu Qais.

Apabila sampai seruan hijrah, maka berhijrahlah Ummu Qais dan keluarganya ke Yathrib. Apabila Hatib mendapat tahu kekasihnya sudah berhijrah ke Yathrib, maka dia sangat berdukacita lalu mengambil keputusan untuk turut berhijrah ke Yathrib bagi menjejaki langkah Ummi Qais.

Jadi tujuan Hatib berhijrah bukanlah kerana hendak mencari tempat perlindungan bagi agamanya, tetapi ada maksud iaitu untuk menagih cinta dari kekasihnya Ummi Qais supaya menerima peminangannya.

Cerita Hatib ini telah disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. Justeru itulah Nabi saw bersabda,

"Dan barangsiapa hijrahnya kerana dunia (sebab-sebab keduniaan) yang ia ingi memperolehinya, ataupun kerana seorang perempuan yang ia ingin menikahinya maka hijrahnya itu adalah kepada apa yang ia berhijrah kepadanya."

Maksudnya hijrah yang dilakukan oleh Hatib tidak mendapat pahala kerana tujuan hijrahnya bukan bukan kerana Allah dan Rasul. Walaupun hadis ini ditujukan kepada Hatib, namun pengajarannya hendaklah diambil oleh semua umat Islam.

Sebagai contoh, dalam menjalankan perintah-perintah Allah SWT, janganlah hendaknya kita menyaingi ibadat-ibadat kita itu dengan kerja-kerja lain menunaikan t Haji tujuannya untuk berniaga. Melakukan kenduri walimatul Urus kerana mahu mendapat pulangan dalam bentuk hadiah atau wang ringgit dari orang ramai.

Pengajaran lain yang boleh diambil dari kisah Hatib ini ialah betapa hebatnya pengaruh seorang wanita ke atas kaum lelaki. Disebabkan kerana gilakan Ummi Qais, Hatib hilang pertimbangan sehingga sanggup menyeberangi gurun pasir yang sejauh 500 km, meninggalkan tanah airnya demi menagih cinta Ummi Qais.

Hari ini, ada suami yang berlaku curang terhadap keluarga, sehingga sanggup mengabaikan tanggungjawab ke atas anak dan isterinya kerana jatuh cinta kepada seorang perempuan. Ada yang wang gaji habis diberikan kepada seseorang perempuan kerana hendak memikatnya. Mengikut sahaja telunjuk dan kemahuan perempuan itu tanpa berfikir panjang.

Sebab itulah Allah SWT telah mengingatkan kaum lelaki,

"Dihiaskan (dinampakkan seindah-indahnya) kepada manusia itu perasaan kasih kepada hawa nafsu dan wanita..." (Ali Imran : 14)

Imam Ahmad telah meriwayatkan sebuah hadis,

النظر إلى محاسن المرأة سهام إبليس

Maksudnya : "Melihat kepada kejelitaan seorang wanita adalah dari anak panah iblis".

Oleh itu kaum lelaki hendaklah berhati hati dengan godaan-godaan seperti ini.

Bagi mengatasi masalah ini, Allah SWT telah membuat garis panduan,

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menahan (menundukkan) pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka...” [ An-Nur :30].

Manakala kaum wanita pula hendaklah berwaspada dan berhati-hati dalam segala tingkah lakunya supaya tidak terperangkap dalam hasutan Iblis dan Syaitan. Berkata setengah ulama,

ما أيس الشيطان من إنسان قط إلا أتاه من قبل النساء

Maksudnya : "Bilamana syaitan putus asa dari seseorang manusia maka dia akan mencuba lagi menerusi kaum wanita pula".

Di nukil dari kitab,

Kuliah Subuh oleh Syed Ahmad bin Semait

Tuesday, October 5, 2010

Kematian yang dimuliakan Allah


Tafsir Al-Quran
Surah Ali-Imran ayat 169 -170


Firman Allah SWT,

"Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (Mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka Dengan mendapat rezeki (169). (Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka memberi perangsang kepada orang-orang yang belum (mati) menyusul di belakang mereka bahawa mereka tiada merasa takut dan tiada merasa duka cita”. (170)

Huraian ayat

Dalam ayat ini Allah SWT berfirman kepada orang-orang yang beriman supaya tidak bersangka seperti sangkaan orang-orang munafik yang mengatakan orang-orang yang terbunuh dalam peperangan fi sabilillah itu mati begitu sahaja, mayat mereka akan hancur dimakan ulat kemudian menjadi tanah.

Sebaliknya orang yang mati syahid itu hidup di sisi Allah SWT dan diberi rezeki. Kebanyakkan ahli tafsir menjelaskan ayat ini ditujukan kepada para syuhada yang telah terbunuh dalam peperangan Uhud. Ini berdasarkan sebuah hadis soheh,

“Daripada Jabir bin Abdullah, (bahawa pada waktu dia duduk termenung bersedih hati, kerana ayahnya baru saja mencapai syahidnya dalam peperangan Uhud itu, antara tujuh puluh syuhada), Rasulullah saw datang menghampiri, lalu baginda bersabda: “Jabir! Apa yang menyebabkan engkau termenung demikian rupa?” Lalu Jabir menjawab terus-terang tentang kesedihannya dengan berkata:

“Ya Rasulullah, bapaku mati syahid dalam peperangan Uhud dengan meninggalkan keluarga serta hutang.” Maka bersabdalah Rasulullah:

“Inginkah engkau aku berikan khabar gembira tentang bagaimana ayahmu disambut oleh Allah Ta’ala?” Jabir menjawab: “Tentu aku ingin, ya Rasulullah”.

Lalu Rasulullah saw bersabda lagi: “Kalau Allah hendak berbicara dengan salah seorang hambaNya hanyalah dari balik Hijab. Tetapi ayahmu dihidupkan dan Allah bercakap dengannya berhadapan!” Lalu Allah SWT berfirman: “Wahai hambaKu, sebutlah apa yang engkau ingini, nescaya Aku beri!

Maka dia menjawab: “Permohonanku hanya satu, ya Tuhanku. Hidupkan aku sekali lagi supaya aku mati terbunuh kedua kali, pada jalanMu!”

Lalu Allah SWT menjawab pula : “Telah tertulis, bahawa orang yang telah mati, tidak akan kembali lagi!” Maka turunlah ayat ini:

"Dan jangan sekali-kali Engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (Mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka Dengan mendapat rezeki ”

Para ulama berbeza pendapat dalam menghuraikan maksud hidup dalam ayat ini. Menurut satu pandangan mengatakan yang hidup itu ialah rohnya. Pendapat lain pula mengatakan yang hidup itu ialah roh dan jasadnya sekali. Maksudnya jasad orang yang mati syahid itu tidak akan hancur di dalam kubur.

Sebagaimana satu kisah di zaman Muawiyah bin Abu Sufian menjadi khalifah Islam, beliau hendak membuat saliran air melintasi perkuburan para syuhadak.

Justeru Muawiyah meminta waris keluarga simati yang terkorban itu untuk dialihkan ke tempat lain. Apabila mereka menggali kubur tersebut, mereka dapati badan mereka masih segar. Salah seorang daripada jenazah itu jarinya terkena alat penggali kubur lalu mengeluarkan darah.

Ada yang juga pendapat mengatakan yang dimaksudkan hidup itu ialah nama mereka akan hidup dan segar dalam ingatan orang ramai. Manakala ulama salaf pula berpendapat wajib kita mempercayai bahawa orang-orang yang mati syahid itu hidup, tetapi bagaimana mereka hidup, tidak usahlah kita memikirkannya kerana ia termasuk dalam perkara Sami’yat. (Perkara ghaib yang wajib diimani).

Kemuliaan orang yang mati syahid

Dalam sebuah hadis,

لِلشَّهِيدِ عِنْدَ اللَّهِ سِتُّ خِصَالٍ يَغْفِرُ لَهُ فِي أَوَّلِ دُفْعَةٍ مِنْ دَمِهِ وَيُرَى مَقْعَدَهُ مِنْ الْجَنَّةِ وَيُجَارُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَيَأْمَنُ مِنْ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ وَيُحَلَّى حُلَّةَ الْإِيمَانِ وَيُزَوَّجُ مِنْ الْحُورِ الْعِينِ وَيُشَفَّعُ فِي سَبْعِينَ إِنْسَانًا مِنْ أَقَارِبِهِ

Maksudnya : Ibnu Majah meriwayatkan daripada al-Miqdam bin Ma’di Kariba r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Orang Syahid di sisi ALLAH mempunyai lima perkara: Ia diberi keampunan pada permulaan pancaran darahnya, ia melihat tempat tinggalnya dari bahagian Syurga, ia diselamatkan dari azab kubur, ia selamat dari kejutan maha besar (Qiamat), ia dipakaikan dengan pakaian iman, ia dikahwinkan dengan bidadari dan diterima pemberian Sya’faatnya pada tujuh puluh orang dari kaum kerabatnya.”

Dalam sebuah hadis yang lain, Rasulullah saw bersabda;

“Seorang yang mati syahid diberi enam perkara pada saat titisan darah pertama tumpah dari tubuhnya:1. Diampunkan semua kesalahannya.2. Diperlihatkan tempatnya di syurga.3. Dikahwinkan dengan bidadari. 4. Diamankan daripada kesusahan keedahsyatan yang besar(pada hari qiamat).5. Diselamatkan daripada seksa kubur.6. Dihiasi dengan pakaian keimanan”. [Hadith Riwayat Bukhari).

Mulianya orang yang mati syahid sehingga hukum fekah tidak membenarkan memandi dan menyembahyangkan jenazah mereka.

Firman Allah SWT seterusnya,

“(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka memberi perangsang kepada orang-orang yang belum (mati) menyusul di belakang mereka bahawa mereka tiada merasa takut dan tiada merasa duka cita”(170).

Orang-orang yang mati syahid ini sungguh gembira dengan nikmat yang Allah SWT kurniakan ke atas mereka dan nikmat keseronokan yang mereka alami itu menjadi perangsang kepada saudara seagama yang masih hidup untuk berjuang membela agama Allah.

Orang yang berjuang dalam peperangan fi sabilillah tidak perlu takut dan dukacita bagaimana nasib mereka di akhirat kelak, kerana kedudukan mereka sudah dijamin untuk masuk ke syurga Allah SWT.

Kisah Hanzalah

Kalau kita lihat kepada sejarah Islam memang ramai para sahabat yang sangat memburu untuk mati syahid. Antaranya ialah Hanzalah bin Ar-Rabie. Ketika Rasulullah saw menyusun tentera untuk ke medan Uhud, Hanzalah baru sahaja bernikah dengan seorang gadis. Sebagai meraikan pernikahannya, Rasulullah saw mengecualikan beliau dari turut serta ke medan peperangan.

Namun ketika Hanzalah terjaga dari tidur setelah bersama dengan isterinya, dia mendapat tahu dari seorang sahabat bahawa tentera Islam sedang menghadapi tentangan yang hebat.Tanpa membuang masa Hanzalah memakai pakaian perang lalu mengambil pedang dan menuju ke medan perang tanpa sempat mandi junub.

Semasa di medan peperangan, pihak musuh telah menyerang Hanzalah dari belakang. Maka gugurlah Hanzalah sebagai orang yang syahid di medan peperangan.Setelah peperangan berakhir para sahabat memeriksa mayat Hanzalah. Wajahnya sungguh tenang. Tubuhnya basah dengan air. Para sahabat hairan lalu bertanya Rasulullah saw,

Nabi saw pun bersabda,

“Aku melihat diantara langit dan bumi para malaikat memandikan mayat Hanzalah dengan air dari awan di dalam bejana perak.

Kisah Amar bin Sabit

Amar bin Sabit asalnya seorang yang kuat menentang dakwah Rasulullah saw. Beliau mendapat tahu dari orang-orang Islam tentang kemuliaan orang yang mati syahid. Lalu beliau berjumpa Rasulullah saw yang ketika itu sedang bersiap sedia untuk berangkat ke medan Uhud. Beliau mengistiharkan memeluk Islam dan meminta izin dari Rasulullah saw untuk terlibat dalam peperangan.

Dalam peperangan ini beliu gugur syahid. Dalam sebuah hadis yang dilaporkan oleh Abu Hurairah r.a, Nabi saw bersabda kepada para sahabat yang mafhumnya,

“Ada seorang sahabat yang akan masuk ke syurga tanpa perlu solat, puasa dan lain-lain. Dia ialah ialah Amar bin Sabit”.

Bercita-cita untuk mati syahid

Umat Islam dituntut agar mengharapkan mati syahid sebagaimana hadis dari Anas bin Malik r.a yang diriwayatkan oleh Imam Muslim,

من طلب الشهادة صادقا أعطيها ولو لم تصبه

Maksudnya : "Barangsiapa yang mengharapkan mati syahid dengan penuh kebenaran terhadap janji Allah, akan diberikannya sekalipun tidak menimpanya".

Dalam sebuah hadis yang lain,

“Barangsiapa yang memohon kepada Allah agar dikurniakan mati syahid dengan penuh kebenaran (terhadap janji Allah), nescaya Allah akan menyampaikan darjatnya pada tingkatan syuhada sekalipun dia hanya mati di atas katilnya”. (Sahih Bukhari & Muslim)

Kisah Khalid al-Walid

Khalid al-Walid sebelum Islam merupakan panglima bagi tentera musyrikin Mekah. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab memimpin unit tentera berkudanya merempuh tentera Islam dari arah belakang dalam peperangan Uhud.

Rasulullah saw selalu berdoa agar Khalid al-Walid memeluk Islam. Alhamdulillah doa Rasulullah saw dimakbulkan dimana Khalid al-Walid memeluk Islam pada tahun 628 H selepas berlangsungnya Perjanjian Hudaibiyah.

Semasa Khalifah Abu Bakar memerintah,Khalid al-Walid dinaikkan pangkat sebagai panglima perang. Beliau diberi tanggungjawab mengetuai tentera Islam menentang nabi palsu Musailamah Al-Kazab. Tanggungjawab ini dilaksanakan dengan cemerlang.

Di zaman Umar bin al-Khattab sebagai khalifah, beliau telah memecat Khalid al-Walid dan digantikan dengan Abu Ubaidah al-Jarrah. Mendengar berita pemecatannya, Khalid tidak merasa kecewa malah telah menanggalkan serban yang melambangkan panglima perang dan menyerahkan kepada Abu Ubaidah.

Ketika Khalid sedang uzur,Umar datang kepadanya.

“Wahai Khalid Saifullah(pedang Allah),aku sesekali tidak pernah berdendam dengan mu,jauh sekali dari hatiku untuk menjatuhkan kedudukan mu.Aku turunkan jawatanmu semasa kamu menjadi panglima perang bukan sebab aku cemburu dengan mu wahai sahabat,tetapi engkau tidak tahu,tatkala engkau keluar berperang sebagai panglima perang, penduduk Madinah telah tersenyum gembira dan ada di antara mereka seakan-akan mengagungkan mu,jika kau pimpin pasukan perang pasti kemenangan akan berpihak kepada Islam.Aku tidak ingin mereka jadi syirik kerana mengagungkan engkau. Sebab itu aku pecat engkau dari jawatan panglima perang”.

Sebelum meninggal dunia, Khalid al-Walid pernah berkata,

“Aku membur syahid, namun tidak juga aku perolehi. Adakah ini tanda Allah SWT tidak mengampunkan dosa aku?”

Jawab seorang sahabat,

“Wahai Khalid, bagaimanakah engkau boleh syahid sedangkan Rasulullah saw sudah menggelar engkau dengan Saifullah (pedang Allah). Tidak mungkin pedang Allah boleh patah dalam peperangan”.

Ketika jenazah Khalid al-Walid dimandikan, para sahabat melihat ada 80 kesan parut di seluruh badannya akibat keperwiraannya di medan perang.

Wallahualam.

Sunday, October 3, 2010

Catatan hari ini : Sepanjang Kursus Haji Perdana 1431 H


Dari kiri wakil USIM, saya dan dua orang Guru Pembimbing Ibadah Haji yang senior iaitu Ust Muslal dan Ust Dato' Haji Arshad

Syukur Alhamdulillah, kursus Haji Perdana 1431H di stadium tertutup Nilai pada 2 dan 3 hb Oktober 2010, telah berjaya berjalan dengan lancar.

Ini merupakan tugas pertama saya sebagai Guru Pembimbing Ibadah Haji yang paling junior di kalangan Guru-Guru Pembimbing Ibadah haji yang lain.

Sebagai orang baru, tentulah saya merasa bimbang, risau dan takut jika gagal melaksanakan tanggungjawab seperti yang diharapkan.

Apa pun ia adalah satu pengalaman yang cukup bernilai buat saya. Banyak perkara yang saya belajar sepanjang memimpin bakal-bakal tetamu Allah yang mulia ini.

Justeru sekali lagi saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan merasa amat terhutang budi kepada Lembaga Tabung Haji Negeri Sembilan di atas kepercayaan dan amanah yang diberi.

Peserta memberi komitmen yang baik

Pada pengamatan saya, boleh dikatakan semua bakal jemaah Haji dari seluruh Negeri Sembilan sangat berdisplin, mematuhi arahan dan memberi komitmen yang cemerlang sepanjang kursus ini berlangsung.

“Saya kira kursus Haji Perdana tahun ini adalah yang terbaik”, kata seoraang Pegawai Tabung Haji dari daerah Bahau kepada saya.


Bakal jemaah Haji mendengar arahan dari Ust Nor Azamir (Ketua Guru Pembimbing Ibadah Haji)

Saya mendoakan bakal-bakal jemaah haji pergi ke tanah suci dengan selamat dan balik semula ke tanah air dengan selamat.

Semoga mereka semua mendapat Haji yang mabrur. Insya Allah.

Dato’ Mohd Yunus bin Rahmat (Exco Kerajaan Negeri)

Seramai hampir 1200 jemaah telah dibahagikan kepada 3 maktab. Saya diberi amanah untuk memimpin maktab 2 yang terdiri dari bakal-bakal jemaah haji dari Jelebu, Rembau, Tampin dan Port Dickson.


Dato' Mohd Yunus bin Rahmat (Baju biru), Exco Kerajaan Negeri

Sesuatu yang menarik mengenai maktab yang saya pimpin ialah adanya seorang VIP iaitu Dato’ Mohd Yunus bin Rahmat, Exco Kerajaan Negeri Sembilan.

Pada mulanya saya merasa cuak untuk memimpin VIP ini. Namun sikapnya yang ramah dan low profile menjadikan saya tidak kekok memimpinnya.


Bakal-bakal jemaah Haji dari Maktab 2 sedang bersiap untuk melakukan lontaran Jamratul Aqabah

Dia akur, patuh dan taat apa sahaja arahan yang keluar dari mulut saya.

“Tuan-tuan dan puan sekalian, syukur kita telah pun berada di Mina. Saya minta tuan-tuan dan puan-puan duduk bersila di lantai dan anggaplah sekarang tuan-tuan dan puan-puan sedang berada di dalam khemah. Sebentar lagi petugas-petugas Tabung Haji akan memaklumkan kepada tuan-tuan masa untuk berangkat ke Jamrah untuk melakukan lontaran pada hari ke 11 Zulhijjah”, saya memberi arahan.

Saya melihat Dato’ Mohd Yunus Rahmat dan isterinya akur lalu duduk bersila di lantai.

Bermacam soal jawab dari bakal-bakal Haji

Berikut adalah soalan-soalan yang ditanya oleh bakal-bakal jemaah Haji Maktab 2.

“Ustaz, kalau kita kutip batu lebih dari 70 biji di Muzdalifah boleh tak?”, tanya seorang bakal jemaah Haji yang agak muda usianya.


Suasana ketika Qiamullail

“Boleh, tak ada masaalah. Tapi yang sunatnya kutip hanya 7 biji batu sahaja untuk melontar Jamratul Aqabah pada keesokkan harinya. Batu yang selebihnya tuan-tuan boleh kutip di Mina nanti", kata saya.

“Ustaz, semasa tawaf nanti boleh ke kita jinjing selipar dalam uncang?”, tanya seorang bakal jemaah haji wanita.

“Boleh, tuan-tuan dan puan-puan boleh menjinjing selipar dalam uncang, namun pastikan selipar itu tidak mengandungi najis”, jawab saya.

“Ustaz, perlu ke kita bergunting selepas selesai Saie Haji”, tanya seorang bakal jemaah Haji yang agak senior umurnya. Ketika itu praktikal Saei baru sahaja selesai.

“Tidak perlu, kerana tuan-tuan sudah pun bergunting setelah melontar Jamratul Aqabah pada 10 Zulhijjah yang lalu”, jawab saya.

Namun ada juga soalan yang saya tidak boleh jawab seperti,


Sebahagian bakal jemaah Haji wanita di majlis penutup

“Ustaz, bilakah tarikh penerbangan saya ke tanah suci ? Sehingga sekarang saya masih belum menerima apa-apa maklumat dari Tabung Haji ?”, tanya seorang Pakcik yang kelihatan terlalu excited untuk ke Mekah.

“Minta maaf, saya tidak boleh menjawab soalan ini kerana urusan jadual penerbangan tuan-tuan dan puan-puan diuruskan oleh Tabung Haji. Sebelum berangkat ke tanah suci banyak-banyakkan bertenang dan bersabar”, respon saya.

Demikianlah sebahagian daripada soalan-soalan yang saya terima dari bakal-bakal jemaah Haji dari maktab 2.

Majlis penutup

Pukul 10.38 minit pagi, Ahad (3hb Oktober 2010) YAB Menteri Besar Negeri Sembilan hadir untuk Majlis Perasmian Penutup.

Sebelum bersurai Tuan Haji Ishak bin Itam Penyelia Pentadbiran Tabung Haji Negeri Sembilan mengingatkan saya,

"Ustaz hari Selasa nanti(5hb Oktober 2010) jemput datang ke Tabung Haji Seremban untuk jamuan Hari Raya. Jangan lupa pula..."

"Insya Allah", jawab saya.

Wallahualam.

Saturday, October 2, 2010

Buatlah yang terbaik !

Labbaik Allah humma labbaik
Labbaik la sharika laka labbaik
Innal hamda
Wan-ni'mata
Laka walmulk
Laa sharika lak.


Hari ini dan esok bakal-bakal jemaah Haji (termasuk pakej swasta) dari seluruh Negeri Sembilan akan berhimpun di Stadium Nilai bagi mengikuti kursus Haji Perdana.

Majlis akan bermula dengan solat Zuhor berjemaah, kemudian disusuli dengan ceramah Haji oleh Ybhg Al-Fadhil Dato’ Abu Hasan Din al-Hafiz.

Selepas solat Asar, bakal-bakal jemaah Haji akan memulakan raptai amali Tawaf, Saei dan tahalul. Bakal-bakal jemaah Haji diminta memakai pakaian ihram sewaktu melakukan amali ini.

Pada sebelah malam, bakal-bakal jemaah Haji akan melaksanakan pula rukun dan wajib Haji seperti Wukuf, Mabit di Muzadalifah, bermalam di Mina dan melontar jamrah.

Manakala keesokkan hari pula, bakal-bakal jemaah Haji akan berQiamullail, kemudian diberi taklimat oleh Pengarah Tabung Haji Negeri, sedikit nasihat dari Sahibus Samahah Mufti dan majlis penutup oleh YAB Menteri Besar N. Sembilan.

Sedikit nasihat

Kepada bakal-bakal jemaah Haji sekalian,

Walaupun kursus Haji Perdana ini hanyalah sekadar raptai, namun diharap tuan-tuan dan puan-puan akan membuatnya bersungguh-sungguh seperti melaksanakan haji yang sebenar.

Bakal-bakal jemaah Haji sebelum ini telah dilengkapkan dengan segala ilmu teori melalui dua peringkat :

1. Kursusu Haji Bersiri selama 17 minggu
2. Kursus Haji Intensif selama dua hari.


Justeru, hari ini dan esok bukanlah masa untuk sesi bersoal jawab lagi, "Ustaz, macam mana nak pakai kain ihram?", tetapi hari ini dan esok adalah hari dimana tuan-tuan dan puan-puan akan mempraktikkan segala ilmu yang telah dicurahkan oleh Guru-Guru Pembimbing Haji.

Sebab itu amat penting untuk tuan-tuan dan puan-puan menghadiri dua kursus di atas.

Akhir kata, saya ucapkan 'Selamat Menjalani Kursus Haji Perdana'.

Jumpa saya di sana….