Tuesday, November 30, 2010

Celakanya Abu Lahab


Gambar hiasan

Tafsir Al-Quran
Surah Al-Lahab ayat 1-5


Firman Allah SWT,

"Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa. (1) Tidak ada gunanya harta itu kepadanya dan juga apa yang diusahakannya.(2) Dia kelak akan masuk ke dalam api neraka yang lidah apinya menjulang-julang. (3) Dan juga isterinya, pembawa kayu api.(4) Pada lehernya ada tali dari tali yang dipintal" (5).

Latar belakang ayat

Surah ini disebut juga surah Tabbat (binasa) dan Al-Masad (tali yang dipintal). Ia merupakan surah ke 111 yang mengandungi 5 ayat dan diturunkan di kota Mekah. Ibnu ‘Abbas meriwayatkan ketika Nabi saw telah keluar ke kaki bukit Safa menyeru orang-orang Quraisy menyembah Allah SWT.

Nabi saw bertanya kepada mereka,

“Jika aku katakana kepada kamu semua bahawa musuh kamu telah bersiap sedia untuk menyerang kamu di waktu pagi ataupun petang, dapatkah kamu semua mempercayai aku?”.

Orang-orang Quraisy menjawab,

“Ya kami percaya!”.

Rasullah saw menyambung lagi,

“Wahai orang-orang Quraisy, sesungguhnya aku adalah pemberi amaran yang telah diutuskan oleh Allah kepada kalian semua sebelum tibanya hari pembalasan”.

Ketika itu Abu Lahab memotong kata-kata Nabi sambil menjerit,

“Celakalah kamu wahai Muhammad, adakah untuk ini sahaja engkau kumpulkan kami di sini ?”.

Justeru turunlah surah ini yang menjelaskan kecelakaan bakal menimpa Abu Lahab dan isteri.

Siapakah Abu Lahab ?

Abu Lahab ialah bapa saudara Nabi saw yang sangat sayang dan kasih sebelum kerasulan baginda. Nama sebenarnya ialah Abdul Uzza bin Abdul Muttalib. Di gelar Abu Lahab kerana dia seorang yang kacak dan rupawan, tetapi panas baran dan mudah tersinggung. Disebabkan kekacakkannya, maka tidak hairanlah dia dapat berkahwin dengan perempuan yang paling jelita di Mekah, iaitu Hindun bt Harb yang mendapat julukan Ummu Jamil.

Rumahnya bersebelahan dengan rumah Rasulullah saw. Oleh kerana hubungan mereka sangat rapat sebagai kerabat dan jiran terdekat menjadikan Abu Lahab dan isterinya sangat kasih kepada Rasulullah saw sehingga menjodohkan anak-anak lelakinya iaitu Utbah berkahwin dengan Ruqaiyyah manakala Utaibah berkahwin dengan Ummi Kalthum anak perempuan Rasulullah saw.

Di antara perangai keji Abu Lahab ialah dia sangat suka berjudi. Dia termasuk di kalangan lima orang tokoh Quraisy yang paling kuat berjudi selain Abu Jahal, Al-Harith bin Amir, Al-Kahiyar bin Adi dan Al-Azhar bin Auf.

Tetapi sejak Nabi saw dilantik menjadi Rasul, dia merasakan ajaran Islam yang dibawa oleh baginda bakal menganggu aktiviti hariannya yang suka berjudi, walaupun ketika itu belum turun ayat-ayat Al-Quan yang melarang umatnya daripada berjudi.

Oleh kerana itulah Abu Lahab dan isterinya bertukar menjadi orang yang paling membenci Rasulullah saw. Kebenciannya sehingga ke tahap menyuruh anak-anak lelakinya iaitu Utbah dan Utaibah menceraikan anak-anak gadis Rasulullah saw. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu melihat anak-anak Rasulullah berada dalam keluarganya.

Selain itu di antara kejahatan Abu Lahab ke atas Rasulullah saw ialah,

1. Selalu melemparkan najis di depan pintu rumah Rasulullah saw. Setiap pagi, Rasulullah saw, isteri dan anak-anak baginda akan membersihkan kekotoran yang bertampalan di pintu, di dinding dan di halaman rumah baginda sambil menyindir, “ Wahai anak cucu Abdul Manaf, beginikah cara kita hidup berjiran ?”.

2. Abu Lahab juga sering mengekori Nabi saw ketika baginda menyebarkan dakwah, seolah-olah bertindak sebagai pengiring kepada baginda. Jika Nabi saw pergi ke Pasar, dia pun akan ke Pasar, kalau Nabi saw ke Masjidil Haram, maka dia pun turut ke masjid ini sambil berkata, “ Wahai tuan-tuan semua, janganlah tuan-tuan percaya kepada orang yang bernama Muhammad itu. Dia sebenarnya sudah gila., sudah hilang akalnya. Aku sangat kenal dirinya kerana dia merupakan kerabatku yang terdekat”.

3. Abu Lahab juga membakar api kemarahan orang-orang Quraisy dengan kata-kata “ Muhammad mencela agama nenek moyang kita, dan mendakwa nenek moyang kita semuanya akan masuk neraka kerana beragama menyembah berhala”.

Isteri Abu Lahab yang bernama Ummu Jamil turut memainkan peranan membakar hati kaum wanita Mekah. Ketika turun surah Al-Lahab yang mencela suami dan dirinya, Ummu Jamil seperti cacing kepanasan. Dia sangat marah lalu dicarinya Nabi saw di masjid untuk dimaki hamun.

Satu hari Ummu Jamil meluru ke Masjid. Ketika itu Nabi saw sedang duduk bersama dengan Saidina Abu Bakar. Bila melihat kedatangan Ummu Jamil, Saidina Abu Bakar menasihatkan Rasulullah saw supaya meninggalkan masjid tersebut. Jawab Nabi saw,

“ Tidak mengapa wahai Abu Bakar, kerana antara aku dengan dia ada dinding yang menghalang”.

Apabila Ummu Jamil sudah berada di depan Abu Bakar dia pun menjerit,

“Wahai Abu Bakar, adakah sahabatmu mengatakan bahawa aku dan suamiku bakal calon api neraka ?”.

Jawab Abu Bakar,

“Tidak, dia bukan menghina kamu, Cuma dia membacakan firman Tuhan. Itu sahaja ”

Bila mendengar jawapan Abu Bakar, Ummu Jamil pun berkata,

“Engkau memang sentiasa membenarkan dia”, sambil berlalu pergi tanpa menyedari bahawa Rasulullah saw berada di sebelah Saidina Abu Bakar.

Bila dia sudah keluar dari Masjid, maka berkatalah Abu Bakar,

“Ya Rasulullah, memang dia tidak sedar yang tuan berada di sebelahku”.

Jawab Nabi saw,

“Wahai Abu Bakar, para malaikat menutup matanya dari melihatku sehingga dia pergi”.

Mengadu kepada abangnya Abu Sufiyan

Betapa sakitnya hati Ummu Jamil kepada Nabi saw, satu hari dia mengadu kepada abangnya Abu Sufiyan,

“Wahai abang kandungku abu sufiyan, apakah abang tidak merasa marah jika mendengar adik abang dicaci oleh Muhammad dan pengikut-pengikutnya ?”.

Jawab Abu Sufian,

“ Wahai adikku, tentulah abang merasa marah. Kalau Muhammad mencaci adik, samalah dia mencaci abang. Bersabarlah wahai adikku, sekarang juga abang akan habiskan nyawa Muhammad”.

Abu Sufiyan kemudian menghunuskan pedangnya menuju ke Masjid untuk membunuh Rasulullah saw

Bila melihat abangnya bersemangat mahu membunuh Nabi saw, maka sukalah hati Ummu Jamil sambil berkata,

“Padan muka engkau ya Muhammad, sebentar lagi kepalamu akan berpisah dari badan, dipancung oleh abangku yang gagah iaitu Abu Sufiyan”.

Tidak berapa lama selepas itu, Abu Sufiyan berlari-lari menuju kepada adiknya dalam keadaan termengah-mengah. Maka bertanyalah Ummu Jamil dalam kehairanan,

“Wahai abangku, mengapa abang termengah-mengah seperti ini ? Adakah kerana abang dikejar oleh Abu Bakar yang marah disebabkan kematian Muhammad ? Takkanlah abang takut dengan Abu Bakar yang badannya agak kurus daripada abang ? Atau adakah kerana abang takut dikejar oleh Muhammad ? Sungguh mustahil, bukankah Muhammad itu hanya seorang pendakwah, dia bukan seorang pembunuh ? Ceritakanlah kepadaku wahai abangku Abu Sufian apakah yang telah terjadi sebenarnya ? ”, tanya Ummu Jamil.

Jawab Abu Sufiyan dalam keadaan termengah-mengah.

“Wahai adikku, apakah adik suka melihat abang ditelan ular besar ?”.

Jawab Ummu Jamil,

“ Demi Lat dan Uzza, tuhan berhala yang kita sembah, tentulah hati ku akan bersedih jika abang di makan ular ”

Kata Abu Sufiyan,

“Wahai adikku, ketika abang menghampiri Muhammad, abang melihat seekor ular yang sangat besar. Kepala ular itu hampir-hampir mahu menelan abang. Abang juga melihat ular itu bersiap sedia untuk mengejar sebab itu abang lari lintang pukang meninggalkan Muhammad”.

Demikianlah kisah Abu Lahab dan isterinya yang sangat benci kepada perjuangan dakwah Rasulullah saw.

Huraian ayat

“Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa "(1)

Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan bahwa kedua-dua tangan Abu Lahab akan binasa. Digunakan perkataan tangan, kerana daripada tangan itulah manusia akan berusaha untuk mencapai sesuatu. Justeru usaha Abu Lahab untuk membinasakan dakwah dan perjuangan Nabi Muhammad saw, akan hancur dan rosak binasa.

Malah Abu Lahablah yang sebenarnya akan binasa disebabkan kedurjanaan yang dilakukan ke atas Rasulullah saw.

Menurut riwayat, Abu Lahab meninggal dunia selepas berlakunya peperangan Badar pada tahun ke 2 hijrah. Dia yang tidak turut serta dalam peperangan ini, mati terkejut apabila tentera musrikin balik membawa berita kekalahan. Sedangkan sudah banyak wang dan harta yang dibelanjakan oleh Abu Lahab bagi membiayai perang ini dengan harapan Muhammad dan pengikut-pengikutnya akan kalah.

Namun sebaliknya pula berlaku. Tentera musyrikin kalah teruk sehingga ramai kawan-kawan karib Abu Lahab turut sama terkorban. Setelah demam beberapa hari, Abu Lahab akhirnya mati. Namun mayat Abu Lahab cepat membengkak dan membusuk menyebabkan isteri dan anak-anaknya tidak sanggup menguruskan jenazah Abu Lahab. Jalan terbaik ialah mereka menendang jenazah Abu Lahab terus masuk ke lubang kubur dengan penuh penghinaan.

Firman Allah SWT seterusnya.

“Tidak ada gunanya harta itu kepadanya dan juga apa yang diusahakannya”.(2)

Semasa melakukan kerja-kerja kejahatan, Abu Lahab menggunakan segala wang dan hartanya bagi memastikan ajaran Muhammad dapat dihapuskan. Malah perbelanjaan perang Badar di pihak musyrikin pun dia tan Namun di akhirat nanti, segala wang dan hartanya tidak dapat digunakan untuk menebus dirinya daripada azab api neraka Allah SWT.

Ayat ini memberi pengajaran kepada kita, sesuatu perjuangan yang benar tidak akan dapat dihapuskan walaupun menggunakan modal yang banyak oleh pihak musuh.

Firman Allah SWT lagi,

“Dia kelak akan masuk ke dalam api neraka yang lidah apinya menjulang-julang”. (3)

Ayat ini menceritakan azab pedih yang bakal menimpa Abu Lahab. Sudahlah mati dalam penuh kehinaan, hartanya habis digunakan untuk membiayai peperangan Badar, malah di akhirat pula akan diseksa dalam api neraka yang menjulang-julang. Inilah yang dikatakan sudah jatuh ditimpa tangga.

Firman Allah SWT dalam ayat ke 4,

“Dan juga isterinya, pembawa kayu api” (4).

Maksudnya isteri Abu Lahab juga akan turut bersama suaminya diazab dalam neraka kerana peranan yang dimainkan semasa hidup sebagai pembawa api fitnah. Dialah sebagai ketua pergerakan wanita yang bertugas membakar hati-hati kaum perempuan Quraisy supaya membenci ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad saw.

Dialah yang menyalakan api permusuhan dan kebencian di kalangan penduduk Mekah sehingga keturunan Nabi di pihak Bani Hashim dipulau beberapa tahun, tidak dibenarkan berurusan jual beli dengan mereka. Akibat pemulauan ini Bani Hasyim mengalami penderitaan, kesusahan dan kelaparan.

Ada juga pendapat mengatakan, Ummu Jamil ini sering membawa kayu-kayu api berduri untuk diserakkan di jalan yang sering Nabi Muhammad saw lalui. Tujuannya tidak lain hanyalah untuk menyakiti Rasulullah saw.

Firman Allah SWT di akhir ayat,

“Pada lehernya ada tali dari tali yang dipintal “(5).

Di akhirat kelak, tali-tali pemintal yang digunakan untuk mengikat kayu api semasa di dunia akan bertukar menjadi rantai besi lalu disangkut dilehernya menjadikan berambah azab seksaan di dalam neraka kelak.

Ada juga pendapat mengatakan, Ummu Jamil ada seutas rantai yang mahal harganya. Dia pernah bersumpah,

“Demi Latt dan Uzza, rantaiku ini akan ku jual untuk dijadikan modal buat menentang ajaran Muhammad”.

Maka Allah SWT menghukumnyadengan mengikat lehernya dari tali pemintal api neraka.

Wallhualam.

Makluman : Kuliah Maghrib batal

Saya mohon maaf kepada surau Al-Falah (Jumaat - 3/12), surau Al-Amin (Sabtu -4/12), surau Garden Avenue (Ahad - 5/12), Masjid Qaryah Sikamat (Isnin - 6/12) dan surau Al-Hadi ( Selasa – 7/12), kerana terpaksa membatalkan kuliah Maghrib pada tarikh-tarikh tersebut kerana mempunyai urusan yang tidak dapat dielakkan.

Insya Allah, jumpa lagi di lain hari...

Saturday, November 27, 2010

Jauhi perkara Syubhah !


Gambar hiasan

Dalam sebuah hadis,

عن أبي عبد الله النعمان بن بشير رضى الله عنهما قال , سمعت رسول الله (ص) يقول : إن الحلال بين و إن الحرام بين , وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس. فمن التقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه , ومن وقع فى الشبهات وقع فى الحرام , كالراعى يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه. ألا وإن لكل ملك حمى , الا وإن حمى محارمه ! الا وإن فى الجسد مضغة , إذا صلحت صلح الجسد كله , وإذا فسدت فسد الجسد كله , الا وهى القلب

Maksudnya : “ Daripada Abdullah bin An-Nukman bin Basyir r.a katanya "Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu telah nyata (jelas hukumnya) dan yang haram itu juga telah nyata (jelas hukumnya) dan di antara kedua-duanya (halal dan haram itu) terdapat perkara perkara syubhah (yang tidak jelas akan kehalalan dan keharamannya) yang tidak diketahui oleh ramai manusia, maka barangsiapa yang memelihara dirinya dari perkara-perkara yang syubhah itu samalah seperti orang yang telah melindungi agamanya dan kehormatannya, barangsiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhah maka sesungguhnya ia telah terjatuh ke dalam perkara-perkara yang haram, seumpama penggembala yang menggembala di sekitar padang rumput yang berpagar hampir-hampir binatang gembalaannya masuk dan memakan rumput-rampai yang berpagar ini.Maka ketahuilah sesungguhnya bagi setiap raja itu ada padanya kawasan larangan dan ketahuilah bahawa sesungguhnya kawasan larangan Allah adalah perkara-perkara yang telah diharamkanNya. Dan ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh itu terdapat satu ketul daging, jika ia baik maka baiklah keseluruhan tubuh dan sekiranya ia rosak maka rosak pulalah keseluruhan jasad, sesungguhnya ia adalah hati." (Diriwayatkan oleh AI-Bukhari dan Muslim)

Latar belakang perawi Hadis

Hadis ini telah diriwayatkan oleh Abu Abdullah An-Nukman bin Basyir r.a, iaitu seorang sahabat dari kaum Ansar dari puak Khazraj. Nama ayahnya ialah Basyir dan nama ibunya ialah ‘Amrah binti Rawahah dan kedua-duanya adalah sahabat Rasulullah saw. Abu Abdullah An-Nukman bin Basyir merupakan anak yang pertama lahir dari kaum Ansar setelah Nabi saw berhijrah ke Yathrib. Manakala anak yang pertama lahir dari kaum muhajirin di Madinah ialah Abdullah bin Zubair.

Huraian Hadis

Daripada Abdullah bin An-Nukman bin Basyir r.a katanya,

سمعت رسول الله (ص) يقول : إن الحلال بين و إن الحرام بين

"Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu telah nyata (jelas hukumnya) dan yang haram itu juga telah nyata (jelas hukumnya

Maksudnya yang halal itu sudah pun dijelaskan dengan terang dalam Al-Quran mahu pun hadis seperti halalnya makan, minum, berkahwin, berkata-kata, menunggang kenderaan dan sebagainya. Begitu juga yang haram juga telah jelas dinyatakan oleh al-Quran dan juga hadis seperti minum arak, berjudi dan berzina.

Justeru tidak ada jalan lagi bagi kaum muslimin untuk melakukan sesuatu dosa seperti minum arak, makan babi atau berzina dengan alsan tidak tahu hukum pengharamannya kerana semua perkara itu sudah dijelaskan dalam Al-Quran dan hadis. Dan jika betul dia tidak tahu maka ketidaktahuannya itu kerana factor kejahilannya, bukan kerana Al-Quran dan Hadis tidak menjelaskan hal tersebut. Dalam hal seperti ini dia mendapat dua dosa iaitu dosa pertama kerana melakukan kejahatan dan dosa kedua kerana jahil tidak mahu mendapatkan ilmu pengetahuan.

Ada juga yang sanggup memberi pelabagai alasan untuk menghalalkan sesuatu perbuatan haram yang dilakukannya. Seperti artis atau pelakon yang berlakon watak pondan atau berpegang tangan lelaki dan perempuan yang bukan mahram atas alasan untuk mewujudkan mood dalam watak yang dilakonkan dan menganggap perkara ini adalah halal sebagai mata pencarian hidup, maka kata-kata ini boleh membawa kepada kekufuran kerana menghalalkan sesuatu yang sudah jelas haramnya dalam Islam.

Begitu juga dengan badan-badan kebajikan yang dianungi oleh orang-orang Islam yang menganjurkan konsert amal dengan alasan untuk membantu anak yatim, atau membantu mangsa gempa bumi dan sebagainya, maka kesemuanya termasuk menghalalkan sesuatu yang sudah diharamkan dalam Islam. Perbuatan seperti ini boleh merosakkan akidah.

Sambung hadis ini lagi,

وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس

“…dan di antara kedua-duanya (halal dan haram itu) terdapat perkara perkara syubhah (yang tidak jelas akan kehalalan dan keharamannya) yang tidak diketahui oleh ramai manusia..,

Ertinya di antara yang halal dan haram itu ada perkara-perkara lain yang masih belum di putuskan sama ada halal atau haram dari sudut hukumnya. Ia di sebut sebagai perkara Syubhah. Kadang-kadang perkara ini menjadi pertelingkahan para ulama, ada yang yang menghalalkan dan ada juga yang mengharamkan. Sebagai orang yang bukan ahlinya dalam hukum hakam agama, eloklah perkara yang menjadi pertikaian ulama ini ditinggalkan kerana dikhuatiri akan menjerumuskan kita kepada yang haram. Sesuai dengan sebuah lagi hadis Rasulullah saw,

دع ما يريبك إلا ما لا يريبك

Maksudnya : Tinggalkanlah apa yang meraguimu kepada yang tidak meraguimu.

Ibnu Al-Mundzir telah membahagi-bahagikannya kepada tiga bahagian iaitu:

a. Sesuatu yang memangnya diketahui akan keharamannya oleh seseorang, kemudian dia ragu-ragu (syak) tentangnya; Adakah ia tetap kekal dengan kehalalan nya atau tidak? Seperti dua ekor kambing salah seekor dari kedua- dua ekor kambing itu telah disembelih oleh penyembah berhala lalu kita merasa ragu-ragu kambing yang mana satu telah disembelih oleh penyembah berhala tersebut. Jawapannya tidak halal baginya memakan salah satu daripada kedua ekor kambing ini melainkan jika dia benar-benar yakin akan kehalalan salah seekor daripadanya.

b. Sesuatu perkara itu halal tetapi ragu -ragu (syak) akan keharamannya: Seumpama seseorang yang telah berwudhuk kemudian ragu-ragu sama ada ia masih berwuduk atau telah terbatal wuduknya. Dalam hal ini jika dia yakin bahawa dia sudah berwuduk atau wuduknya masih belum batal, maka hukum ke atasnya ialah dia sudah berwuduk dan wuduknya masih belum terbatal. Sebaliknya jika dia yakin bahwa dia belum berwuduk atau wuduknya sudah terbatal maka hukum ke atasnya dia belum berwuduk dan wuduknya sudah batal.

c. Dan sesuatu yang sama-sama diragui akan keharaman atau kehalalannya (50-50), maka yang lebih utama hendaklah meninggalkan perkara yang diragui itu. Sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap sebiji tamar yang terjatuh dari pokoknya.

"Sesungguhnya aku telah pulang menemui isteriku lalu aku mendapati sebiji tamar di atas tempat tidurku , kemudian aku mengambilnya untuk memakannya, namun aku takut seandainya ia dari sedekah lantas aku mencampaknya."

Sabda Rasulullah saw lagi,

. فمن التقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه

“..maka barangsiapa yang memelihara dirinya dari perkara-perkara yang syubhah itu samalah seperti orang yang telah melindungi agamanya dan kehormatannya…”,

Sebagai contoh, seseorang yang mengunjungi pusat hiburan , sedangkan dia tidak terlintas di hatinya untuk berhibur kerana hanya mahu melihat sahaja suasana tempat hiburan tersebut. Dalam hal ini kedatangannya ke pusat hiburan situ boleh mengundang fitnah. Jika dia di tangkap oleh penguatkuasa agama, dia juga akan dituduh kerana berhibur di pusat hiburan tersebut. Apatah lagi jika di siarkan dalam akhbar, sudah tentulah memalukan nama baik agama Islam.

Justeru itulah Rasulullah saw melarang kita mendekati tempat-tempat seperti itu walaupun bertujuan baik demi untuk melindungi maruah agama dan juga maruah diri. Sesuai dengan sabda Rasulullah saw dalam sebuah hadis,

إتقوا مواضع التهم

Maksudnya : Jauhkanlah diri dari tempat-tempat yang menimbulkan tohmah (dari orang ramai).

Sambung Rasulullah saw lagi,

ومن وقع فى الشبهات وقع فى الحرام , كالراعى يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه. ألا وإن لكل ملك حمى

“…barangsiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhah maka sesungguhnya ia telah terjatuh ke dalam perkara-perkara yang haram, seumpama penggembala yang menggembala di sekitar padang rumput yang berpagar hampir-hampir binatang gembalaannya masuk dan memakan rumput-rampai yang berpagar ini..”


Maksudnya orang yang selalu berada dalam hal-hal yang syubhah tidak mustahil akan jatuh ke dalam perkara yang haram. Sebagai contoh seseorang yang mengunjungi pusat pelacuran walaupun niatnya bukan untuk melanggan pelacur, hanya untuk melihat suasana pusat perlacuran tersebut, tidak mustahil jika dia juga tergoda dengan perempuan-perempuan tersebut dan akhirnya melakukan perbuatan yang memusnahkan maruah dirinya.

Demikian juga seorang anak kecil yang bermain di tepi sungai, tidak mustahil suatu hari kelak anak kecil ini akan jatuh ke dalam sungai dan mati lemas.

Sabda Rasulullah saw lagi,

ألا وإن لكل ملك حمى , الا وإن حمى محارمه !

“..Maka ketahuilah sesungguhnya bagi setiap raja itu ada padanya kawasan larangan dan ketahuilah bahawa sesungguhnya kawasan larangan Allah adalah perkara-perkara yang telah diharamkanNya..”

Rasulullah saw membuat perumpamaan seperti raja-raja Arab memelihara binatang-binatang gembalaannya di satu padang rumput yang dijadikan sebagai suatu kawasan larangan dan mengeluarkan amaran kepada rakyat agar jangan menghampiri padang rumput tersebut. Hukuman akan dikenakan bagi mereka yang engkar.

Bagi rakyat yang takutkan hukuman raja, mereka akan menjauhkan binatang ternakan mereka dari kawasan padang rumput kepunyaan raja. Sebaliknya bagi mereka
yang tidak takut terhadap larangan raja, akan mengambil ringan amaran tersebut tersebut dan tetap mengembalai binatang-binatang peliharaan mereka di sempadan kawasan larangan itu. Namun, tanpa waktu yang lama dan tanpa disedarinya atau tanpa pilihannya ia tetap akan termasuk ke dalam kawasan larangan itu, lalu ia dihukum akan kelalaiannya itu.

Samalah seperti hal yang berkaitan dengan larangan Allah SWT seperti merampas harta orang, mencuri, merompak, membunuh diri, berzina, minum arak mengumpat, menfitnah dan segala yang bergelar maksiat itu adalah haram hukmunya di sisi allah SWT. Maka larangan ini wajib di patuhi oleh sekalian manusia.

Sambung Rasulullah saw lagi,

الا وإن فى الجسد مضغة , إذا صلحت صلح الجسد كله , وإذا فسدت فسد الجسد كله , الا وهى القلب

“..Dan ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh itu terdapat satu ketul daging, jika ia baik maka baiklah keseluruhan tubuh dan sekiranya ia rosak maka rosak pulalah keseluruhan jasad, sesungguhnya ia adalah hati..”

Hadis ini menjelaskan peranan hati dalam menentukan kebaikan sesuatu jasad. Hati manusia ditempa dari makanan yang dimakan setiap hari. Manakala makanan itu pula adalah benih segala perbuatan. . Kalau kita makan makanan yang haram dalam keadaan kita sedar ianya haram maka kita akan berdosa di samping hati kita turut gelap.

Tetapi kalau makanan yang haram dan syubahat itu kita makan, tanpa diketahui ianya haram dan syubahat maka kita tidak dikira berdosa tetapi hati kita yang terbina dari makanan itu tetap akan gelap. Atas dasar inilah Sayidina Abu Bakar Al Siddiq mengorek balik hingga muntah-muntah makanan yang telah ditelannya setelah dia tahu yang makanan itu sumbernya adalah syubahat. Amirul Mukminin itu cukup takut kalau-kalau makanan itu akan membutakan hatinya.

Setelah mengorek makanan itu kerana bimbang kalau-kalau ada saki-baki makanan yang tinggal dalam perutnya, maka beliau pun berdoa: “Ya Allah, jangan Engkau bertindak atasku akan apa yang telah jadi darah dagingku.

Imam Al-Ghazali pon ada menyebut : "Jika kita ingin anak menjadi soleh ataupun solehah,bijaksana dan berguna,berikanlah ia makanan daripada rezeki yang halal sejak lahir .”

Wallahualam.

Sunday, November 21, 2010

Orang kaya dan miskin yang Zuhud


Pagi ini saya diminta mengggantikan Ust Ismail Kamus yang tidak dapat hadir kerana menunaikan fardhu Haji di Surau An-Nur, Bandar Baru Bangi.

Sabda Rasulullah saw,

عن أبي العباس سهل بن سعد الساعدي رضي الله عنه قال : جا ء رجل إلى النبي (ص) , فقال يا رسول الله دلني على عمل إذا عملته أحبنى الله وأحبنى الناس . فقال : إزهد فى الدنيا يحبك الله وازهد فيما عند الناس يحبك الناس

Maksudnya : Daripada Abu Abbas, Sahel bin Saad r.a berkata : Telah datang seorang lelaki kepada Nabi saw seraya berkata : Ya Rasulullah, tunjukkanlah aku suatu amalan jika aku kerjakan nescaya aku dicintai Allah dan dicintai orang ramai. Bersabda Rasulullah saw, Berlaku zuhudlah di dunia, nescaya enkau dicintai Allah. Berlaku zuhudlah pada apa yang ada di tangan manusia, nescaya engkau dicintai orang ramai. (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Latar belakang perawi Hadis

Hadis ini diriwayatkan oleh Sahel bin Saad as-Sa’idi yang di gelar Abu Abbas . Beliau merupakan salah seorang sahabat dari kalangan Ansar.

Nama asalnya ialah Khuznan ertinya sedih. Bila dia memeluk Islam, Rasulullah saw telah mengubah namanya kepada Sahel yang bererti mudah. Setengah qaul mengatakan dia adalah sahabat yang terakhir meninggal dunia di kalangan mereka yang bergelar sahabat.

Huraian hadis

Sahel telah meriwayatkan hadis ini dengan katanya,

: جا ء رجل إلى النبي (ص) , فقال يا رسول الله دلني على عمل إذا عملته أحبنى الله وأحبنى الناس

Telah datang seorang lelaki kepada Nabi saw seraya berkata : Ya Rasulullah, tunjukkanlah aku suatu amalan jika aku kerjakan nescaya aku dicintai Allah dan dicintai orang ramai.

Hadis ini menjelaskan kepada kita petua bagaimana hendak menjadi seorang hamba yang dikasihi Allah dan juga dikasihi oleh manusia. Nabi saw memberi panduan seperti sabda baginda,

إزهد فى الدنيا يحبك الله

Berlaku zuhudlah di dunia, nescaya engkau dicintai Allah

Dalam hadis ini Rasulullah saw menyatakan untuk menjadi hamba yang dikasihi Allah SWT maka hendaklah berzuhud daripada perkara keduniaan. Menurut istilah syarak, zuhud ertinya mengambil barang yang halal di dunia ini dalam kadar yang diperlukan sahaja.

Zuhud bukan bermakna menjauhkan diri dari hal ehwal keduniaan seperti memakai pakaian compang camping atau lusuh, memiliki kenderaan buruk , tinggal di rumah yang usang atau membiarkan diri hidup melarat dalam keadaan miskin tanpa sebarang usaha untuk mengatasinya. Zuhud juga bukan bererti perlu duduk di masjid dan beribadah saja tanpa melakukan kerja-kerja yang bersifat duniawi.

Zuhud bermaksud jika seseorang itu berharta maka hendaklah dia menggunakannya sebagai tanda bersyukur kepada Allah SWT di atas segala nikmat yang dikurniakannya itu. Orang yang zuhud, jika mempunyai harta yang lebih , maka dia tidak lupa untuk mengeluarkan zakat dan bersedekah kepada mereka yang memerlukan.


Kuliah Dhuha (Muslimat)

Seseorang kaya yang zuhud akan sentiasa bekerja kuat untuk dunia dan tidak lupa untuk beramal ibadah sebagai persiapan menghadapi hari akhirat. Dengan kata lain semakin hampir usianya dengan kematian maka semakin hampir dirinya dengan Allah SWT.

Orang kaya yang zuhud sentiasa menyedari bahawa harta kemewahan yang diperolehinya hanyalah permainan dan senda gurauan yang bersifat sementara. Firman Allah SWT,

"Sesungguhnya kehidupan di dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan". (Surah Muhammad : 36)

Seorang kaya yang zuhud akan sentiasa tekun mencari ilmu pengetahuan di samping amat berhati-hati dalam mencari harta yang halal. Seorang kaya yang zuhud sama sekali tidak akan melibatkan diri dalam rasuah, pecah amanah, khianat, riba, skim cepat kaya dan sebagainya. Seorang kaya yang zuhud tidak akan mengabaikan kewajiban solat, zakat serta kewajiban menanggung nafkah untuk anak-anak dan isteri di rumah.

Seorang kaya yang zuhud tidak akan boros membelanjakan hartanya, apatah lagi menyintai dunia sehingga timbul perasaan tamak dan haloba. Berkata Imam Ibnu Jauzi seseorang yang berharta hendaklah memakai pakaian yang bersih dan layak dengan kedudukannya supaya boleh dikenali oleh orang-orang miskin jika mereka inginkan pertolongan.

Orang kaya yang zuhud akan mengasihi orang miskin serta bergaul dengan mereka. Mereka sama sekali tidak menjarakkan diri mereka dengan golongan miskin kerana ia adalah tanda sifat orang munafik.

Kalau di lihat kepada sirah Rasulullah saw, sembilan dari sepuluh orang sahabat yang dijamin masuk syurga ialah orang-orang kaya. Antaranya ialah Saidina Abu Bakar As-Shiddiq, Usman bin Affan dan Abdurrahman Bin Auf .Mereka adalah orang-orang kaya yang berzuhud dan dikenali oleh orang ramai sebagai sahabat yang suka bersedekah.

Inilah golongan kaya yang berzuhud dan dikasihi Allah SWT sebagaimana yang dimaksudkan dalam hadis di atas.

Sabda Nabi saw lagi,

وازهد فيما عند الناس يحبك الناس

...Berlaku zuhudlah pada apa yang ada di tangan manusia, nescaya engkau dicintai orang ramai.

Maksudnya Nabi saw berpesan kepada orang-orang miskin yang tidak berharta supaya berzuhud yakni jangan berperasaan irihati atau cemburu dengan segala nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada orang lain sehingga berusaha mencari jalan untuk mendapatkannya walaupun dengan cara yang salah.

Orang miskin yang zuhud hendaklah menjauhkan dirinya daripada perasaan benci terhadap apa yang telah ditakdirkan Allah SWT ke atas dirinya. Sabda Rasulullah saw,

أحب العباد إلى الله تعالى الفقير القائع برزقه الراضى عن الله تعالى

Maksudnya : Orang yang paling dicintai Allah di kalangan hamba-hambaNya ialah seorang miskin yang merrasa puas hati dengan rezekinya dan merasa redha dengan takdir Allah SWT.

Orang miskin yang zuhud akan bersikap sederhana, tidak menunjuk-nunjukkan kemiskinan atau menceritakan kemiskinannya kepada orang lain, tidak mengeluh kesah serta sentiasa sabar dan bermanis muka dalam menghadapi kesusahan hidup.

Dalam hal ini Rasulullah saw bersabda,

إن الله يحب الفقير المتعفف أبا العيال

Maksudnya : Sesungguhnya Allah SWT mengasihi seorang yang miskin yang tidak suka meminta-meminta sedangkan dia mempunyai anak yang ramai.

Orang miskin yang zuhud tidaklah merendah-rendahkan dirinya apabila berhadapan dengan orang kaya. Sebaliknya hendaklah menunjukkan ketinggian budi dan akhlaknya kepada orang kaya semata-mata kerana Allah SWT bukan disebabkan kekayaan yang dimiliki oleh orang kaya tersebut.

Orang miskin yang zuhud akan sentiasa berkata benar, dan tidak berdiam diri jika melihat orang-orang kaya melakukan kemungkaran. Dia akan menasihat dan menegur tanpa perasaan segan apatah lagi mengharapkan sedikit harta daripada orang kaya tersebut.

Orang miskin yang zuhud jika diberi harta , akan bersyukur dan mengenang budi orang yang memberinya. Dia tidak akan meminta-minta sedekah atau memohon simpati dari orang lain kerana Nabi saw bersabda,

“Barangsiapa yang meminta-minta sedangkan apa yang dimintanya itu tidak perlu maka sebenarnya dia telah mengumpulkan bara api jahannam. Barangsiapa yang meminta-minta sedangkan yang ada padanya sudah mencukupi dia akan datang pada Hari Qiamat dengan wajahnya yang tinggal tulang semata-mata, tidak ada daging lagi.”

Dalam syarak hanya ada beberapa sebab yang diharuskan seseorang itu meminta-minta. Antaranya orang yang memiliki beban hidup yang tidak mampu ditanggungnya serta kemiskinan yang dialaminya itu diakui sendiri oleh masyarakat.

Selain itu ialah orang yang ditimpa musibah seperti bencana alam yang memusnahkan segala hartanya. Atau orang yang sedang menghadapi kelaparan, jika dia tidak meminta makanan daripada orang ramai maka dia akan mati kebuluran.

Orang miskin yang zuhud inilah yang akan mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT di akhirat kelak sebagaimana sabda Rasulullah saw,

يدخل فقراء أمتى الجنة قبل أغنيائها بخمسمائة عام

Maksudnya : Orang-orang miskin di kalangan umatku akan masuk ke syurga terlebih dahulu daripada orang-orang kaya dalam jarak masa lima ratus tahun lamanya.

Kesimpulan

Islam sama sekali tidak melarang umatnya untuk mencari harta kekayaan di dunia dan menggunakannya dalam kehidupan seharian seperti memiliki kenderaan mewah, pakaian mahal dan rumah yang besar bersesuaian dengan gaji dan pendapatan yang diperolehi asalkan ia adalah halal.

Namun bila sudah kaya dan senang lenang, janganlah lalai dengan kekayaan tersebut kerana lambat laun seseorang itu tetap meninggalkan segala kekayaannya di dunia untuk melangkah ke alam akhirat yang kekal abadi selama-lamanya. Firman Allah SWT,

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barang siapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi”. ( Al-Munafiqun : 9 )

Seorang yang zuhud sama ada kaya atau miskin, sangat cintakan kematian. Di dunia ada tiga golongan manusia,

Pertama : Ada yang takut mati, kerana hatinya sangat sayang dan kasih kepada kehidupan dunia. Jika mati, mereka bimbang segala kenikmatan dunia yang diperolehi akan putus, sebaliknya azab seksaan pula yang menanti mereka di alam barzakh.

Kedua : Ada juga yang takutkan kematian kerana kurang yakin dengan amal soleh yang dilakukan. Orang ini termasuk orang yang rugi, tetapi ruginya tidak berpanjangan. Ia akan dihisab dan dihukum berdasarkan dosa yang dilakukan semasa di dunia. Selepas selesai menjalani hukuman mereka akan dimasukkan semula ke dalam syurga Allah SWT.

Ketiga : Iaitu orang yang tidak takut kepada kematian. Malah dianggapnya mati itu hanyalah sebagai satu perpindahan dari alam fana ke alam baqa'. Mereka yakin dengan amal soleh yang dibawa akan membantunya di akhirat kelak. Segala hutang piutang dengan manusia sudah diselesaikan lagi.

Wallahualam

Wednesday, November 17, 2010

Di hari pertama Eidul Adha 1431H


Berkumpul di rumah mak pada malam raya

Malam Raya Haji, kami adik beradik berkumpul di rumah mak di Taman Perwira untuk program Takbir, solat Hajat dan Tahlil.

Selepas solat Isyak semua adik beradik menikmati jamuan makan malam dengan lauk pauk yang di bawa dari rumah masing-masing.

Pagi Raya Haji


Khutbah Eidul Adha di Surau Kolej Tuanku Jaafar

Tahun ini saya bertugas mengimami solat Eidul Adha di Kolej Tuanku Jaafar, Mantin. Justeru seawal pukul 7.00 pagi saya sudah bertolak dari rumah ke tempat kerja dengan ditemani oleh dua orang anak lelaki.

Solat Eidul Adha bermula pada pukul 8.15 pagi. Majlis di akhiri dengan Jamuan Hari Raya yang disediakan oleh pihak Kolej di Dining Hall.


Sebahagian pelajar KTJ


Menikmati jamuan raya di Dining Hall


Nik Nur Madihah (bertudung labuh), pelajar terbaik SPM 2008 peringkat kebangsaan (22 A)

Setelah selesai betugas, saya menuju pula ke Surau Kolej Height Sikamat untuk menyembelih dua ekor lembu korban.

Surau ini dipimpin oleh Pengerusi baru yang dikenali sebagai Ust Alias yang bertugas di JAKIM, Putrajaya.

Di surau Kolej Height Sikamat


Sukarnya hendak menumbangkan lembu ini


Berkat gotong royong, akhirnya lembu berjaya ditumbangkan

Penyembelihan bermula pada pukul 10.30 pagi. Selepas Zuhor, barulah kerja-kerja pengagihan daging korban selesai.


Nikmat Al-An'am kurniaan Allah


"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar !"

Parang yang saya gunakan untuk meyembelih dibeli pada tahun 2006 di Taiping Perak. Istimewanya parang ini kerana ia di pilih sendiri oleh seorang ulama tempatan, Al-Fadhil Ust Hj Kassim bin Tahir.

Ketika itu saya dan beliau menghadiri 'Kongres Umat Islam Semalaysia' anjuran Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) di Kubang Seman Bukit Mertajam, Pulau Pinang.


Menikmati kesegaran daging korban

Di kesempatan ini, saya mengucapkan tahniah kepada Jawatankuasa surau di atas kejayaan dan kelancaran majlis.

Terima kasih juga kerana membekalkan saya nasi beriani gam dan lauk pauk.

Semoga ibadah korban dan kerja-kerja perlaksanaannya di terima Allah SWT sebagai amal jariah. Insya Allah.

Asar di Surau Rumah Murah Sikamat 1

Jika menuju ke pekan Sikamat, kita akan melihat sebuah surau yang bewarna putih di sebelah kanan jalan raya, beberapa meter sebelum sampai ke simpang Kg Ujong Pasir.


Undangan menyembelih di rumah murah Sikamat 1

Alhamdulillah, surau ini sudah mula bergerak aktif setelah sekian lama sepi dari sebarang aktiviti.

Petang tadi selepas Asar, walaupun hujan renyai-renyai penduduk telah datang beramai-ramai untuk menjayakan ibadah korban, seekor lembu.

"Inilah kali pertama surau ini buat ibadah korban", kata seorang warga tua yang mendiami taman perumahan ini sejak puluhan tahun lamanya.


Lembu enggan turun dari lori


Bersiap sedia untuk menyembelih


"Bismillahir Rahmanir Rahim..."


Syukur, amanah telah berjaya dilaksanakan

Thursday, November 11, 2010

Tahniah Akak !


Akak

Pagi tadi saya keluar ke tempat kerja dengan rasa gembira kerana keputusan UPSR bakal diumumkan hari ini.

"Keputusan belum diumumkan lagi ayah engkau dah tersenyum-senyum", kata isteri pada anak sulong yang dipanggil akak.

Saya menjawab,

"Ayah yakin, akak mesti dapat 5 A....".

Ya, sebagai bapa saya sangat tahu potensi akak dalam pelajaran. Dari dulu keputusan peperiksaan akak tidak pernah menghampakan.

"Ayah jangan terlampau mengharap", kata akak yang bersekolah di SRI Seremban.

Tengah hari tadi

Akak menelefon saya.

"Cuba ayah teka.., akak dapat berapa A ?".

"Mestilah dapat 5 A...", jawab saya.

"Betul...", jawab akak gembira.

Syukur Al-hamdulillah.

Kisah kami


Rumah mak di Taman Perwira

Tujuan saya menulis ini bukanlah apa, hanya sekadar memberi perangsang kepada anak-anak dan juga anak-anak buah supaya gigih berusaha, belajar dan juga menuntut ilmu.

Janganlah hanyut dengan kesenangan dan keseronokan duniawi.

Bersyukurlah dengan apa yang diberi oleh ibu bapa masing-masing dan belajarlah hidup berjimat cermat.

Ingat, orang yang berjimat cermat pasti hidup mereka di berkati Allah.

30 tahun dahulu

Saya dibesarkan dalam keluarga yang susah. Arwah abah tidak bekerja kerana sakit jantung, kencing manis dan darah tinggi yang berpanjangan.

Pernah juga arwah arbah cuba berniaga kedai runcit, tidak jauh dari Balairaya Jalan Jelebu (sekarang Taman Zaiton), tetapi akhirnya ditutup kerana tiada pelanggan.


Saya dan Kak Edah

Ketika itu satu-satunya ahli keluarga yang berkerja ialah kakak saya Noraidah (Kak Edah). Sebagai buruh kasar di kilang Senawang gajinya hanya cukup untuk membayar duit sewa rumah dan belanja dapur. Itu sahaja.

Abang saya yang sulong ‘Bang Mat’ pula bukan orang senang. Gajinya kecil, hanya mampu menampung keperluan isteri dan anak-anaknya sahaja.

Manakala abang Kamal, ketika itu sedang belajar di ITM Shah Alam.

Mak bekerja …

Di sebabkan kami susah, mak bekerja di sebuah kilang berhampiran dengan rumah yang kami sewa di batu 2 ½ , Jalan Jelebu.

Sebagai anak-anak, apabila balik dari sekolah kami akan pergi ke Kilang itu untuk membantu mak bekerja.

Kalau mak beri upah dapatlah kami duit belanja pergi ke sekolah.

Saya masih ingat…, betapa susahnya kami ketika itu, sehingga kalau bermain bola dengan rakan-rakan sebaya, mereka akan menghina kami,

“Engkau orang miskin…, engkau anak orang susah”, demikianlah saya, abang Zul dan Ajib dibuli dengan kata-kata penghinaan.

Jual goreng pisang

Satu hari mak berkata,

“Zul…., Hisham mari sini sekejap. Pergi jual goreng pisang ini di Kg Ismail”, kata mak.

Kami taat kepada perintah mak. Saya dan abang Zul membawa ‘raga telur’ berisi goreng pisang menjaja ke Kg. Ismail.

“Goreng pisang !, goreng pisang !”, jerit kami berdua.


Saya dan abang Zul

Pembeli pertama ialah arwah Pakcik Syarif yang rumahnya berhampiran dengan jambatan gantung di kampung Ismail.

“Berapa satu ? “, tanya arwah arwah Pakcik Syarif.

“Sepuluh sen pakcik”, jawab saya.

“Pakcik nak tiga”, sambil menghulurkan tiga puluh sen kepada saya.

Saya masukkan duit itu ke dalam kocek seluar. Saya dan abang Zul gembira. Mak pun pasti gembira dengan jualan pertama kami.

“Goreng pisang !…, goreng pisang ! ”, kami meneruskan perjalanan.

Ada pembeli mengambil kesempatan

Kami berjalan jauh masuk Kg Jiboi dan keluar semula ke jalan Jelebu.

Tiba-tiba ada seorang wanita Cina mendekati kami.

“Lu jual apa ?”

“Goreng pisang ”, jawab saya dan abang Zul serentak.

“Mari sini mahu tengok”, kata nyonya tua ini. Dia membuka raga telur.

“Satu berapa ?”, tanya nyonya tua.

“Sepuluh sen”, jawab abang Zul.

Nyonya tua mengambil sebiji goreng pisang lalu dipatahnya menjadi dua. Diambilnya yang sebelah manakala yang sebelah lagi dimasukkan semula ke dalam bakul.

“Nah lima sen”, katanya.

Saya dan abang Zul berpandangan.

Mahu tidak mahu kami menerimanya.

“Goreng pisang !, goreng pisang !”, kami meneruskan perjalanan.

Akhirnya kami pulang semula ke rumah menjelang waktu Maghrib membawa hasil yang tidak seberapa.

Di kejar orang gila …,

Makan nasi berlaukkan telur sudah menjadi kebiasaan kami sekeluarga. Kalau tidak lauk telur, kami makan berlaukkan udang jeragau.

Arwah abah kadang-kadang gorengkan kami betik muda, dimasak sambal. Itulah lauk yang kami makan bila pulang dari sekolah.

Biar pun begitu kami tidak pernah mengeluh. Kami tidak pernah minta itu dan ini dari mak dan arwah abah. Kami tahu kesusahan mereka membesarkan kami.

Satu petang arwah abah menyuruh saya membeli telur.

“Hisham pergi ke kedai beli telur sepuluh biji”, sambil menghulurkan seringgit lima puluh sen kepada saya.

Saya mencapai basikal tua menuju ke kedai arwah Cik Mat di kg. Ismail. Basikal itu tidak mempunyai lampu apatah lagi bakul untuk mengisi barang.

Setelah bungkusan telur diserahkan kepada saya, saya terus menunggang basikal dengan laju pulang ke rumah.

Malang seribu malang. Beberapa ratus meter sebelum sampai ke jambatan gantung, bungkusan telur yang saya pegang terlepas dari tangan…, jatuh terhempas di atas tanah.

Hancur berkecai kesemuanya.

Saya cuba berpatah balik untuk memungut bungkusan telur yang jatuh. Namun bila saya toleh ke belakang rupa-rupanya ada seorang gila yang namanya “Shahrom” terhegeh-hegeh berlari mendapatkan bungkusan telur itu.

Saya takut dan terus mengayuh basikal segera pulang ke rumah sambil menangis.

Di rumah, arwah abah memarahi saya.

Malam itu kami terlepas makan nasi berlaukkan telur.

Kerana sayangkan sebiji epal

Satu hari kakak saya Noraidah balik dari rombongan ke Singapura. Dia membawa pulang banyak buah epal bewarna hijau.

“Murah”, katanya.

Buah epal dibahagi-bahagikan sesama adik beradik. Setiap orang mendapat 3 biji.

Bukan senang hendak makan buah epal. Selalunya kami hanya lihat orang makan buah epal dalam TV sahaja.

Saya makan dua biji dan sebiji lagi saya simpan di dalam laci kerana rumah kami tidak mempunyai peti ais.

Saya sangat sayangkan epal itu. Hari-hari saya melihatnya dalam laci.

Satu hari saya membuka laci, malangnya epal saya sudah pun busuk.

Saya menangis.

Tahun 1985 ...

Nasib keluarga kami mula berubah sejak tahun 1985. Ketika itu abang Kamal sudah pun menamatkan pengajiannya di ITM dan berkerja di kilang besi, Kuala Lumpur.

Bila abang Kamal bekerja, kami mula merasai masakan yang 'sedap-sedap', seperti ayam goreng dan sebagainya.

Pada tahun yang sama kakak saya Noraidah mahu berkahwin. Dia mencari sebuah rumah baru untuk disewa, kerana rumah kaami di jalan Jelebu terlalu usang untuk menerima tetamu.

Kami pun berpindah ke Kg. Ismail menyewa sebuah rumah yang tidak jauh dari Surau.

Abang Kamal pula ketika itu sudah pun berhenti kerja di kilang besi. Dia berkhidmat sebagai Pegawai Penyelidik di PORIM, Bangi.

Sebagai kakitangan kerajaan, dia membuat pinjaman untuk membina sebuah rumah keluarga di Taman Perwira.

Sayang..., ketika rumah itu telah siap di dirikan, arwah abah pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya.

Hari ini

Alhamdulillah, hari ini berkat kesabaran dalam mengharungi kesusahan kami adik beradik akhirnya maju dalam lapangan hidup.

Kakak yang tua, Kak Long sekarang hidup senang lenang di banglownya yang tersergam indah di Kg. Melayu Subang. Anak-anak Kak Long juga sudah berkahwin dan berjaya dalam kerjaya.

Ada yang menjadi pensyarah kanan di Universiti Malaya. Mungkin sedikit masa lagi bakal bergelar Prof. Madya.


Kak Long

Sepuluh tahun yang lepas, Kak Long dan abang Suman sponsor mak pergi Haji bersama mereka melalui pakej yang mahal harganya.

Kak Long kalau balik ke Taman Perwira, tidak lupa untuk menghulurkan mak beberapa keping RM 50.00. Begitu juga dengan anak-anaknya.

Alhamdulillah.

Kak Ngah dan Abang Usop

Kak Ngah dan abang Usop juga sudah hidup selesa sekarang. Mereka menetap di Taman Ampangan. Anak-anak mereka juga sudah berjaya dan berumahtangga. Ada yang berkahwin dengan Hakim Majistret.


Kak Ngah

Insya Allah tahun hadapan Kak Ngah dan abang Usop bercadang untuk menunaikan fardhu Haji. Mereka sudah pun mendaftar sejak tahun 2006 lagi. Namun rezeki giliran belum juga tiba.

“Sabar Kak Ngah. Insya Allah satu hari nanti Kak Ngah pasti akan sampai ke sana…”, pujuk saya.

Adik beradik yang lain

Kak Ni pula sangat bahagia dengan anak cucunya di Taman Perwira. Suaminya abang Isnan gigih mengusahakan ternakan ikan sembilang di belakang rumah.

“Rumah Kak Ni dah habis bayar”, katanya kepada saya satu hari.

Manakala abang yang sulong, Bang Mat pula sangat sibuk dengan bisnesnya menjual ubat-ubatan. Hutang rumahnya di Pantai pun sudah ‘di langsai’kan.

“Sekarang bang Mat lega sikit”, katanya semasa kenduri di rumah mak baru-baru ini.

Kak Edah pula tinggal di belakang rumah mak. Dialah yang mengemaskan rumah mak, memasak dan menemani mak selain ‘melihat-lihatkan’ Kak Ipah dan juga Abang Rahim.

Abang Kamal pula sudah tiga tahun bekerja di Qatar Petroleum dengan gaji yang lumayan mencecah tiga puluh ke empat puluh ribu ringgit sebulan.

Dia tidak pernah lupa membayar zakat pendapatan juga melakukan ibadah korban tanda bersyukur kepada Allah SWT.

Rumah mak di Taman Perwira pun dia yang ‘langsaikan’, sejak beberapa tahun yang lalu.

Kak Padilah pula bekerja sebagai Guru Tadika di Jabatan Perpaduan Masyarakat. Dia dan suaminya sekarang menetap di Taman Desa Kiara Sikamat. Anaknya yang sulong bakal bergelar peguam.

Manakala Kak Izah sudah pun menjadi ‘orang kuat’ di BSN Ampangan.Dia dan keluarganya sungguh bahagia tinggal di Taman Perwira, bersebelahan rumah Kak Ni.

Abang Zul pula bekerja di BSN Seremban di samping berniaga kecil-kecilan menjual kereta bersama mertuanya. Kami adik beradik mendoakan semoga perniagaannya berjaya.


Ajib

Manakala adik saya yang bongsu Ajib, pungguh selesa dengan kerjayanya sebagai Technician di kilang SKF Nilai. Dia juga sudah berkahwin dan dikurniakan tiga orang cahaya mata.

Demikianlah serba sedikit kemajuan keluarga kami.

Kadang kala bila kami berkumpul sesama adik beradik di rumah mak, pasti kisah silam akan dilayari semula.

Selalunya abang Zullah yang paling banyak bercerita.

Tujuannya hanya satu, supaya anak-anak mendengar kisah kami serta mengambil teladan dari pengalaman yang pernah kami lalui.

Ya Allah kami bersyukur kepadaMu.

Sekian, wassalam.

Monday, November 8, 2010

Golongan yang terputus














Tafsir Al-Quran
Surah Al-Kauthar : 1-3


Firman Allah SWT,

“Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat). [1]Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). [2]Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya)”. [3]

Latar belakang ayat.

Surah Al-Kauthar ertinya ‘Nikmat yang Banyak’, merupakan surah yang ke 108, diturunkan di Mekah dan merupakan surah yang paling pendek dengan hanya mengandungi tiga ayat sahaja. Ayat ini turun kerana kaum musyrikin Mekah sentiasa memburuk-burukkan Rasulullah saw dengan mengatakan semua pengikut baginda terdiri dari kalangan orang yang lemah dan miskin, hanya bberapa kerat sahaja yang berharta.

Kalau betullah agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw itu benar tentulah ramai golongan bangsawan yang terdiri daripada pembesar kaum dan Raja yang memeluk Islam. Hakikatnya yang paling ramai memeluk Islam ialah golongan fakir miskin dan hamba sahaya.

Ini merupakan sunnah alam, kerana sesuatu yang benar biasanya akan mudah diikuti oleh golongan yang lemah, manakala sesuatu yang salah biasanya akan diikuti oleh orang-orang kaya dan bangsawan. Kalau kita lihat hari ini banyak ajaran sesat seperti Ayah Pin dan Kasim Ahmad berkembang di Malaysia kerana di belakang mereka adalah pengikut-pengikut dari kumpulan professional yang kaya raya.

Ayah Pin sebagai contoh, mampu membina kampung dan binaan-binaan di sekelilingnya dengan perbelanjaan berjuta-juta ringgit kerana di taja oleh orang-orang kaya. Begitu juga dengan kumpulan Anti Hadis yang dipimpin oleh Kasim Ahmad turut di dokong oleh ahli-ahli perniagaan dan sebagainya.

Namun bukan bermakna semua orang-orang kaya akan berada di pihak yang batil, kerana jika di lihat di zaman Rasulullah saw ada juga golongan yang berharta seperti Saidina Othman bin Affan dan Abdul Rahman bin Auf menjadi pengikut Rasulullah saw. Tetapi golongan ini tidak ramai jika dibandingkan dengan golongan fakir, miskin dan hamba sahaya.

Selain ejekan orang musyrikin Mekah, orang-orang munafik pula menganggap mereka yang kaya dan berdarjat jika memeluk Islam merupakan golongan yang bodoh. Inilah yang dimaksudkan oleh sebahagian mufassirin ketika mentafsirkan ayat 13 surah Al-Baqarah.

Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang yang telah beriman." mereka menjawab: "Adakah patut kami beriman seperti orang-orang bodoh yang telah beriman ?”.

Mereka menganggap Sadina Othman, Abdul Rahman bin Auf dan sesiapa sahaja orang kaya yang memeluk Islam sebagai bodoh kerana sanggup merendahkan darjat setaraf dengan orang-orang miskin dan hamba sahaya di kalangan orang-orang Islam.

Lalu Allah SWT jawab,

...Ketahuilah sesungguhnya mereka itulah yang sebenarnya bodoh, tetapi mereka tidak sedar. ( 13)

Huraian ayat

Firman Allah SWT,

“Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat)”.

Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan kepada Rasulullah saw bahawa Kami (Allah) telah memberikan kepada baginda nikmat dan kurniaan yang banyak merangkumi nikmat di dunia dan akhirat. Kalau mahu dikira segala nikmat yang diberi itu memang tidak terkira sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Surah An-Nahl ayat 1,

“ Dan jika kamu menghitung nikmat Allah yang dilimpahkan kepada kamu tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu… (An-Nahl 018)

Abul Fadl Al-‘Arudhy mentafsirkan Al-Kauthar itu ialah zuriat keturunan Nabi Muhammad saw yang ramai dari pihak anak baginda iaitu Fatimah Az-Zahra. Sehingga sekarang sudah abad ke 14 hijrah, zuriat yang yang digelar SYED dan SYARIFAH ini masih ada bertebaran di atas muka bumi. Di kalangan mereka ada yang menjadi ulama dan tokoh-tokoh pembesar Negara. Sedangkan golongan Quraisy yang membenci baginda, mereka sudah terputus khabar berita akibat mati dalam peperangan Badar dan sebagainya.

Kata Ibnu Abbas, Al-Kauthar itu ialah kebaikan yang banyak yang diberi kepada Rasulullah saw. Antaranya ialah Al-Quran, pangkat kenabian dan pengikut-pengikut yang ramai. Ada juga pendapat yang mengatakan Al-Kauthar itu ialah agama Islam.

Selain itu terdapat ahli tafsir yang mengatakan Al-Kauthar di sini ialah sebatang sungai di syurga yang menjadi milik Rasulullah saw sebagaimana sebuah hadis daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud,

"Ketika aku sedang berjalan di syurga, tiba-tiba aku melihat sebuah sungai yang tepinya seperti kubah-kubah permata yang melengkung. Aku bertanya: 'Wahai Jibril!Apa ini?' Ia menjawab: Ini adalah Kauthar yang Allah anugerahkan kepadamu.'Ternyata tanahnya adalah kasturi Azfar." (Sahih Bukhari)

Ada juga pendapat mengatakan yang dimaksudkan dengan Al-Kauthar di sini ialah telaga milik Rasulullah saw yang berada di dalam syurga dan airnya mengalir sehingga ke Padang Mahsyar.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abdullah bin 'Amr bahawa Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud,

"Telaga seluas perjalanan satu bulan.Airnya lebih putih daripada susu, baunya lebih harum daripada kasturi, cawan-cawannya sebanyak bintang di langit.Barangsiapa yang meminum daripadanya tidak akan merasa haus lagi selama-lamanya."

Di Padang Mahsyar, dalam keadaan haus yang membelenggu seluruh manusia, mereka berebut-rebut untuk mengambil air dari telaga ini. Rasulullah saw, dengan tongkat yang berada di tangan baginda akan memilih mana-mana orang yang diperkenankan untuk di beri minum dari telaga tersebut.

Imam Muslim sendiri telah meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa para sahabat pernah bertanya:

"Wahai Rasulullah, bagaimana tuan dapat mengenali umat tuan yang datang kemudian?" Baginda menjawab:"Tidakkah kalian dapat membezakan unta-unta yang berwarna putih di antara unta-unta yang berwarna hitam gelap?"Para sahabat menjawab:"Ya."Baginda bersabda lagi,"Sesungguhnya umatku akan datang pada hari Qiamat dengan keadaan kepala dan kaki mereka bercahaya akibat (basuhan) air wuduk. Dan aku telah menunggu (untuk menyambut) mereka di telagaku."

Firman Allah SWT lagi,

Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). [2]

Maksudnya dengan nikmat Allah SWT yang banyak itu, maka hendaklah bersyukur kepada-Nya dengan cara mendirikan solat dan melakukan korban. Daripada ayat ini dapat kita fahami bahawa ibadah solat itu sangat penting dan sebagai merupakan lambang kesyukuran kepada Allah SWT.

Justeru syarak meletakkan tanggungjawab yang cukup besar kepada ibu bapa bagi meastikan anak-anak mereka menunaikan solat. Sabda Rasulullah saw,

مرو أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين واضربوا هم عليها وهم أبناء عشر

Maksudnya : “ Suruhlah anak-anak kamu mendirikan solat apabila mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka apabila berumur sepuluh tahun”. (HR Abu Daud)

Selain mendirikan solat, Allah SWT memerintahkan kita supaya bersyukur kepadanya dengan melakukan ibadah korban.

Hukum melakukan ibadah korban ialah Sunat Mua’kaddah (sunat yang sangat dituntut). Dengan kata lain, makruh hukumnya bagi mereka yang berkemampuan tetapi tidak melakukannya berdasarkan sebuah hadis Rasulullah saw yang bermaksud,

“ Sesiapa yang ada kemudahan (harta) dan tidak melakukan korban, maka janganlah ia menghampiri tempat sembahyang kami”.

Ibadah korban merupakan amalan penebus dosa berdasarkan sabda Rasulullah saw kepada anakandanya Fatimah,

"Wahai Fatimah pergilah kamu ke tempat korbanmu dan saksikanlah ia sesungguhnya dengan titisan darah yang pertama itu akan diampunkan segala dosa-dosamu yang telah lalu". (Hadis riwayat al-Bazzaar dan Ibnu Hibban)

Ia juga menambah pahala orang yang melakukannya sebagaimana sabda Rasulullah saw,

"Orang yang berkorban itu akan dikurniakan bagi setiap helai bulu binatang korbannya dengan satu kebajikan". (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Firman Allah SWT pada akhir ayat,

Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya). [3]

Kata mufassirin : Tatkala putera Rasulullah saw yang bernama Al-Qasim meninggal dunia, Abu Lahab seorang pemuka Quraisy yang sangat kuat penentangannya terhadap Rasulullah saw berkata kepada sesama rakannya dengan ras gembira,

“ Sudah terputus keturunan Muhammad pada malam ini”.

Ada juga pendapat yang mengatakan ayat ini sebagai jawapan kepada seorang pemuka Quraisy yang bermulut celupar bernama Al-Ash bin Wail. Apabila mendengar putera Rasulullah saw meninggal dunia dia berkata kepada orang-orang Islam,

“Tinggalkan Muhammad itu, kerana dia seorang terputus (keturunan) kalau dia mati pun ajarannya akan terputus”

Justeru turunlah ayat ini dimana Allah SWT menyatakan bahawa orang-orang kafir itulah yang terputus, yakni terputus rahmat daripada Allah SWT. Sehingga mereka mati kekal dalam keadaan kafir . Di akhirat mereka dihumban ke dalam neraka. Agama menyembah berhala yang mereka anuti sudah pun sudah tiada lagi di kota Mekah yakni sudah pupus di telan zaman.

Biar pun musyrikin Mekah ini sudah tiada, namun nama mereka sentiasa busuk dan menjadi kutukan orang-orang beriman sehingga hari Qiamat seperti yang berlaku ke atas ke atas Abu Lahab, isteri dan kuncu-kuncunya.

Ada pun Rasulullah saw pula mempunyai pengikut-pengikut yang ramai, agama Islam yang dibawanya berkembang luas di muka bumi dan keturunan baginda pula sentiasa wujud di merata tempat. Nama baginda yang harum, sentiasa di sebut-sebut oleh makhluk di bumi dan di langit sehinggalah hari Qiamat.

Wallahulam.

Saturday, November 6, 2010

Ust Mohd Nor Idris yang saya kenal

















Mohd Nor Idris, pemidato yang 'hebat'

Selepas menduduki SPM pada tahun 1989, saya bersama rakan-rakan ke Pusat Bahasa Arab Nilam Puri Kelantan untuk mendalami Bahasa Arab. Kami di negeri Cik Siti Wan Kembang ini selama 3 bulan.

Pada tahun 1990, isu 'Tahaluf Siasi' antara PAS dan Semangat 46 (UMNO lama)menjadi hangat.

Segelintir ahli-ahli PAS tidak bersetuju parti ini menjalinkan hubungan dengan parti Semangat 46 (UMNO lama).

Kumpulan ini diketuai oleh Ust Mohd Nor Idris pensyarah Akademi Islam Universiti Malaya. Mereka menamakan kumpulan mereka sebagai ISLAH.

Antara alasan penentangan kerana parti Semangat 46 (UMNO lama) yang dipimpin oleh Tengku Razaleigh Hamzah banyak dosanya dengan orang-orang Melayu khususnya PAS.

Antara dosa besar parti UMNO (lama) ialah membunuh Tuan Guru Ibrahim Libya di Memali pada tahun 1985.

Justeru satu perhimpunan besar-besaran telah di adakan di suatu tempat, kalau tidak silap di perkarangan rumah Ust Mohd Nor Idris sendiri.

Di atas balkoni rumah dua tingkat ini, terpampang logo parti PAS yang di simen, menunjukkan betapa taksubnya penghuni rumah itu kepada parti yang di dokongnya.

Saya sampai di tempat ini sekitar waktu Asar. Tujuan saya hanyalah sekadar ingin mengetahui perkembangan isu ini dari dekat.

Majlis yang bermula selepas solat Maghrib telah dihadiri lebih kurang 3 ke 4 ribu orang. Mereka datang dari seluruh negeri Kelantan. Mungkin ada yang datang dari luar.

Sebelum majlis ceramah berlangsung, solat hajat berjemaah memohon agar Allah SWT memberi pertunjuk kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah diadakan.

"Ya Allah berilah hidayah hidayah kepada Tuan Guru Nik Abd Aziz agar memutuskan hubungan silaturrrahim dengan parti Semangat 46 (UMNO lama)", demikianlah doa yang dipanjatkan.

Selepas sahaja solat Hajat, majlis ceramah dimulakan dengan ucapan pidato dari seorang Ustaz (mungkin guru pondok) menyatakan sebab-sebab penentangan beliau ke atas kepimpinan Tuan Guru Nik Abd Aziz.

Selepas itu bermulalah ucapan Ust Mohd Nor Idris yang ‘berapi-rapi’ membidas Tuan Guru Nik Abd Aziz.

Ucapannya diselang seli dengan laungan takbir Allahu Akbar oleh mereka yang hadir.

Antara ucapan Ust Mohd Nor Idris yang masih segar dalam ingatan saya ialah, 'UMNO parti kafir', 'Nik Aziz bodoh', 'jahannam UMNO' , 'Barisan Nasional toghut' dan sebagainya.

Hari ini...

Semua itu sudah pun menjadi lipatan sejarah.

Hari ini Ustaz Mohd Nor Idris sudah pun berada dalam parti UMNO, parti yang pernah dikafirkannya dahulu.

Saya menggeleng kepala. Inilah lumrah dunia...

Benarlah kata Tan Sri SM Salim dalam senikata lagunya, "Dulu lain.., sekarang lain..."

Para pembaca sekalian,

Apa yang saya tulis ini hanyalah sekadar perkongsian pengalaman.

Tiada tujuan lain.

Wallahualam.

Wednesday, November 3, 2010

Hard to find a mate for a mualaf !

My dear brothers and sisters in Islam,

There was a mualaf (Chinese Muslim) who contacted me two months ago to help him find a mate. Then I had to advertise his request in this blog. Unfortunately, there is no response from readers.

This morning I received a 'sms' from someone who asked me to introduce this mualaf to a girl, Religion Teacher KAFA.

I was happy to forward the text to the mualaf. What a delightfully mualaf heart, when he received a sms from me.

Then he contacted the girl. Feeling frustrated and disappointed because the girl refused to accept him.

Perhaps because he is a Chinese Muslim!

I really appreciate it if there's anyone among the readers who can help him.

Please contact me.

Tuesday, November 2, 2010

Is heresy recite the Surah Yasin on Friday night?

Prophet Muhammad (pbuh) said,

"It is not a people gathered at the house of God while reading the Koran and revise them, but among them calm down, and they are covered by grace and shaded by Allah, angels and breathe their story to the creature in his hand."

This hadith gives an understanding that reading the Al-Quran in a mass in the mosque is prescribed. Thus, recite the surah Yasin on Friday night, including in the sense of God gathered at the house while reading the Al-Quran.

The advantages to recite the surah Yasin also mentioned by the Prophet. For example the hadith narrated by Imam At-Tirmizi,

“Everything has a heart. Heart of the Quran is Surah Yasin. Anyone who read it, God will write as to read the Quran 10 times”.

Some might ask why just recite the surah Yasin only on Friday night?

The question posed is not exactly as if the rules were observed Yasin recited it is also accompanied by a reading of surah such as Surah Al-Fatihah, Surah al-Insyirah until the surah An-Nas.

Although these surah are short but has many privileges. Many of the hadiths that tell about the advantages of surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq and Surah An-Nas.

The most important must do even a little, but istiqamah.

May God Bless All of Us…