Tuesday, July 31, 2012

"Menanti di pintu Baqi'..." : Niat Haji Ifrad


Episod 5 : Niat Haji Ifrad

Dato’ Hashim meletakkan perakam suara di atas meja untuk merekod penerangan yang bakal disampaikan oleh Ust Hj Abdullah. Manakala Datin Hasnah duduk di sofa sambil memasang telinga.

“Mana-mana jemaah yang mahu mengerjakan Haji Ifrad, ketika masuk ke Mekah  hendaklah berniat mengerjakan Haji dahulu. Kemudian setelah selesai mengerjakan Haji maka jemaah dikehendaki mengerjakan Umrah pula. Cara ini tidak dikenakan dam sekiranya umrah itu dilaksanakan pada tahun yang sama”, jelas Ust Haji Abdullah.  

 “Oh ya Ustaz…, Macam kami yang akan terus ke Mekah, di mana kami perlu berniat Ustaz ?”, tanya Dato’ Hashim. Sebenarnya dia sudah tahu jawapannya, tapi oleh kerana mahu mengukuhkan lagi kefahaman, dia mengajukan solan ini kepada Ust Haji Abdullah.

Datin Hasnah terus memasang telinga.

“ Seseorang yang hendak mengerjakan Haji Ifrad dia perlu berniat ihram di miqat yang ditentukan. Bagi jemaah Haji Malaysia tempat untuk berniat (bermiqat) ada dua. Pertama di Bir Ali iaitu bagi jemaah Haji yang masuk ke Mekah melalaui Madinah. Kedua ialah di Qarnul Manazil iaitu bagi jemaah yang datang dari KLIA terus ke Mekah melalui Jeddah seperti Dato’ dan Datin”, jelas  Ust Haji Abdullah.

 “Mengenai niatnya pula ‘ Nawaitul Hajja Wa Ahram tu Bihi Lillahi Taala. Kalau seseorang itu tidak boleh berniat dalam bahasa Arab, dia boleh berniat dalam bahasa Melayu. ‘Sahaja aku mengerjakan Haji dan berihram dengannya kerana Allah Taala’”, terang Ust Haji Abdullah.

 “Tetapi…, Dato dan Datin perlu ingat….”, sambung Ust Haji Abdullah.

 “Yang penting dan wajib ialah berniat di dalam hati. Ada pun melafazkan niat itu hukumnya sunat sahaja”, kata Ust Haji Abdullah.

 Dato’ Hashim memandang isterinya. Dia mahu Datin Hasnah sama-sama faham dengan penerangan yang disampaikan oleh Ust Haji Abdullah.

“Awak tak ada soalan nak tanya Ustaz…”?, kata Dato’ Hashim kepada Datin Hasnah.

 “Ustaz.., sebelum kita berniat, ada tak apa-apa yang perlu kita lakukan ?”, tanya Datin Hasnah.

 “Ada…..”, Ust Haji Abdullah menghirup air kopi sebelum menyambung penerangannya.

Bersambung….   

Monday, July 30, 2012

Bertadarus di Universiti of Ramadhan


            Syukur Alhamdulillah, kita sudah masuk hari ke sembilan berpuasa. Ramadhan al-Mubarak ibarat sebuah Universiti yang mendidik kita pelbagai perkara. Jika kita masuk ke university-universiti tempatan atau swasta, tentu ada subjek teras yang wajib diambil dan subjek elektif yang boleh dipilih sama ada mahu ambil atau tidak.
            Demikian juga bulan Ramadhan, ada subjek teras yang wajib dilaksanakan seperti berpuasa dan meninggalkan perkara-perkara yang membatalkannya serta  ada subjek pilihan seperti bertadarus Al-Quran.
            Tadarus ertinya membaca al-Quran sambil disemak oleh orang lain. Nabi saw bertadarus dengan malaikat Jibril bermula ketika puasa di wajibkan pada tahun ke dua hijrah, sehinggalah pada tahun kewafatan baginda pada tahun ke sebelas hijrah.

            Dari sudut logik akal jika Rasulullah saw seorang berbangsa Arab dan al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, maka tidak perlu lagi Rasulullah saw untuk bertadarus dengan Jibril.  Ini menunjukkan jika Nabi saw seorang berbangsa Arab masih menyemak bacaan al-Quran apatah lagi umatnya yang bukan berbangsa Arab, lagi-lagilah mereka perlu menyemak bacaan al-Quran melalui amalan tadarus.  

            Kenapa kita perlu bertadarus ? Sebab kita tidak mahu menjadi orang yang dilaknat oleh  al-Quran sebagaimana sabda baginda saw,

            “Berapa ramai yang membaca al-Quran, tetapi al-Quran itu melaknatnya”.

            Siapakah golongan yang dilaknat oleh al-Quran ? Tidak lain antaranya ialah mereka yang membaca al-Quran tetapi tidak mengikut hukum tajwid atau membacanya secara lintang pukang.  Bayangkan jika orang yang membaca al-Quran pun di laknat kerana membacanya secara semborono, apatah lagi mereka yang langsung tidak membaca al-Quran dan tidak mengambil iktibar dari pengajaran yang terkandung di dalamnya. .

            Hal ini sama seperti orang yang sembahyang tetapi masuk neraka Wail. Firman Allah SWT,

            “Maka neraka Wail lah (balasannya) bagi orang yang sembahyang. Iaitu mereka yang berkeadaan lalai daripada menunaikan sembahyang.(Al ma’un : ayat 4- 5)

            Siapakah yang dimaksud oleh Allah SWT orang yang sembahyang tetapi masuk neraka Wail ? Iaitu mereka yang sembahyang tetapi tidak melakukan rukun-rukun solat dengan sempurna, bermain-main ketika solat, tidak melakukan tomakninah atau mengerjakan solat secara ‘touch and go’.

            Dalam erti kata lain sekiranya orang yang mendirikan solat juga boleh tergelincir masuk ke neraka Wail, apatah lagi orang yang tidak sembahyang,

            Seterusnya dalam sebuah hadis yang lain seperti yang diceritakan oleh Fatimah az-Zahra,

            “Sesungguhnya Jibril datang kepada Rasulullah untuk memperdengarkan bacaannya kepada Rasulullah setiap tahun sekali (di bulan Ramadhan). Dan Jibril telah melaksanakan yang demikian pada tahun Nabi wafat, dua kali”.

            Pengajaran di sini ialah semakin dekat seseorang itu dengan usia kematian, maka semakin dekat dirinya dengan al-Quran yakni  semakin banyak membacanya bukan semakin menjauhi diri daripada Al-Quran.

            Dalam sebuah hadis,

            “ Barangsiapa membaca al-Quran dan beramal dengan apa yang terkandung di dalamnya, (maka) kedua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari Pengadilan yang sinarannya lebih terang daripada cahaya matahari sekiranya matahari itu berada di dalam rumah-rumah kamu di dunia ini ”. (HR Abu Daud dan Ahmad)

            Berdarkan hadis ini jika kita kasih kepada ibu bapa maka hendaklah membaca al-Quran dan mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya.

            Dari Aisyah r.a katanya, sabda Rasulullah saw : “Seseorang yang membaca al-Quran sedang dia mahir dalam membacanya, bersamanya malaikat utusan Allah yang baik. Dan orang yang membaca al-Quran dalam keadaan tergagap-gagap (berkeadaan payah), maka baginya dua pahala”. (HR Muslim)

            Maksudnya orang yang membaca al-Quran dalam keadaan fasih dan lancar mereka dijanjikan akan duduk bersama-sama dengan para malaikat yang mulia, manakala mereka yang membaca al-Quran dengan bersusah payah, tergagap-gagap dijanjikan kepadanya dua pahala. Iaitu pahala membaca al-Quran dan satu lagi pahala ialah kerana kesungguhannya dia untuk membaca al-Quran.

Wallahualam.                

Kuliah Subuh Masjid Sikamat
30 hb Julai 2012 

Sunday, July 29, 2012

Sebuah cerpen...."Menanti di pintu Baqi' "


Pendahuluan

Bulan Haji semakin hampir. Insya Allah bermula pada hari ini, saya akan menerangkan cara-cara mengerjakan haji dalam bentuk cerpen. Mudah-mudahan dengan cara ini akan memudahkan pembaca memahami bagaimana mengerjakan haji. 

Namun cerita ini agak panjang, maka ia perlu kepada sambungan beberapa episod. Harap bersabar dan terus membacanya sehingga ke episod yang terakhir. 

Salam hormat, 

 Abu Sofeya. 


Episod satu : Menerima surat jemputan

Seusai Zuhor, kelihatan seorang posmen memberhentikan motorsikalnya di hadapan sebuah rumah banglow dua tingkat.  Dengan segera dia memasukkan sepucuk surat ke dalam letter box.   
      
“Broom…broom…,” tidak sampai 5 saat posmen ini meninggalkan rumah tersebut.  

Sejurus kemudian muncul seorang lelaki tua dari anjung rumah, mengambil surat dan terus  membukanya perlahan-lahan.  Hatinya berdebar-debar kerana sampul surat itu tertera perkataan Lembaga Tabung Haji.

“Alhamdulillah…”, jerit Dato’ Hashim apabila isi surat menyatakan dia dan isterinya ditawarkan mengerjakan Haji pada tahun itu.  Syukur , setelah sekian lama menunggu akhirnya hasrat mereka berdua untuk  ke tanah suci bakal tertunai juga.  

“Hasnah …, kita terpilih  untuk ke tanah suci”, jerit Dato’ Hashim  ke arah isterinya yang sedang membaca akhbar di meja taman.   

Datin Hasnah menghentikan bacaan lalu menuju ke arah suaminya.

“Betul ke bang..?”.  

“Nah..”, Dato’ Hashim menyerahkan pula surat itu kepada isterinya.

Datin Hasnah membaca isi surat kemudian memandang suaminya.

“Syukur Alhamdulillah…..”.

Tidak dapat dibayangkan betapa gembiranya hati mereka berdua. Sudah tujuh tahun mereka bersabar menunggu giliran dan sudah berpucuk-pucuk surat rayuan yang dihantar ke Tabung Haji, namun jawapan tetap menghampakan,  

“Dukacita dimaklumkan permohonan anda untuk menunaikan Haji tahun ini tidak dapat dipenuhi kerana kuota sudah penuh”.  

Dato’ Hashim, walaupun berpangkat dan berkedudukan, tetapi tidak pernah mengambil kesempatan  dengan apa yang dimiliki untuk memotong giliran.

Dia sedar, masih ramai lagi yang mendaftar lebih awal daripada mereka. Rasa berdosa  jika mereka memintas giliran orang.   

“Syukur Hasnah…., akhirnya Allah SWT sudi menjemput kita sebagai tetamunya”.

Datin Hasnah menangis memeluk suaminya, maklum sahaja usia mereka sudah lanjut 60 an.  Kalau boleh biarlah mereka kembali kerahmatullah dalam keadaan sudah menyempurnakan rukun Islam kelima ini.

Episod kedua : Dato’ Hashim berdebar-debar

“Tik tok…., tik tok…” jam di dinding sudah pun menunjukkan pukul 1.00 pagi.  Tetapi di kamar, Dato’ Hashim masih belum melelapkan matanya. Sekali sekala dia terbatuk kecil.         

“Kenapa abang tidak tidur lagi ?”, tanya Datin Hasnah apabila terjaga mendengar batukkan suaminya.   Dia melihat suaminya termenung seolah-olah memikirkan sesuatu.

“Entahlah …, hati abang berdebar-debar untuk ke tanah suci…”., jawab Dato’ Hashim. 

“Kenapa …?”, Datin Hasnah bangun dan bersandar di dinding katil.

“ Yalah…., masa kita muda-muda dulu, kita banyak melakukan dosa. Kita menindas rakan saingan perniagaan, kita terlibat dengan rasuah, kita mengabaikan solat dan  kita berlagak sombong dengan rakan-rakan sekeliling”,  jelas Dato’ Hashim.

Dia masih ingat, sewaktu mula-mula bertatih dalam bidang perniagaan, Dato’ Hashim pernah memberi rasuah kepada seorang pegawai kerajaan dalam usaha untuk mendapatkan tender pembinaan jalan raya bertingkat di daerahnya.

Hasil kejayaan projek pertamanya  dan pertolongan ‘orang dalam’,  Dato’ Hashim mendapat  pelbagai lagi tender pembinaan  yang berjumlah jutaan ringgit.

Kini sewaktu usia semakin menghampiri kubur, perniagaannya diserahkan pula kepada anak tunggalnya, Karim. Manakala Dato’ Hashim dan isteri hanya berehat di rumah.

“ Abang takut Tuhan akan hukum kita di tanah suci”, suara Dato’ Hashim yang garau memecah kesunyian.

Dato’Hashim kemudian duduk bersila, menceritakan kepada isterinya kisah yang dibaca dari sebuah majalah tentang  pengalaman orang yang mengerjakan Haji.

“Tidak semua jemaah dapat mengerjakan haji dengan sempurna. Ada jemaah yang tidak nampak Kaabah, ada jemaah yang baru sahaja sampai ke tanah suci tiba-tiba mahu segera pulang  ke tanahair,  ada jemaah yang meracau-meracau, menjerit-jerit bagaikan orang gila dan bermacam-macam lagi”, cerita Dato’ Hashim.

“Abang bimbang jadi macam mereka ?”, tanya Datin Hasnah.    

“Ya”, jawab Dato’ Hashim sepatah.

Datin Hasnah menarik nafas dalam-dalam.

“Bang…., Allah SWT itu Maha Pengampun. Besar mana dosa seseorang hamba, besar lagi rahmat dan pengampunan Tuhan, kita jangan berputus asa untuk memohon keampunan daripada-Nya”, Datin Hasnah memujuk suaminya dengan lembut.

“Bagaimana caranya…?”, tanya Dato’ Hashim.

“Kita solat sunat Taubat…”, Datin Hasnah memberi cadangan. 

Dato’ Hashim mengangguk-anggukkan kepala.

Bermula pada malam itu dan malam-malam berikutnya Dato’ Hashim dan isteri tekun  mengerjakan solat sunat Taubat di samping beristighfar memohon keampunan dairpada Allah SWT.  

Episod tiga : Pergi berkursus

Lima bulan sebelum ke tanah suci, Dato’ Hashim dan Datin Hasnah tidak pernah ponteng menghadiri kursus Haji di daerah mereka.

“Labbaikallahummalabbaik…”, laung Dato’ Hashim bersama peserta kursus yang lain setiap kali ceramah dimulakan.

“Dalam mazhab Syafie, Haji Ifrad lebih afdhal dari Haji Tamattuk dan Qiran”, terang Ustaz Haji Abdullah Guru Pembimbing Haji ketika menyampaikan ceramahnya.

“Berbeza dengan Haji Tammatuk dan Qiran, jemaah yang mengerjakan  Haji Ifrad mereka dikecualikan daripada membayar Dam”, sambung Ustaz Haji Abdullah lagi.  Suaranya nyaring, jelas dapat didengari oleh semua bakal Jemaah haji yang hadir.

Dato’ Hashim mencatat segala ilmu yang disampaikan. Selama ini dia tidak tahu, rupa-rupanya ada tiga cara untuk mengerjakan Haji.

“Abang keliru, mana satu yang hendak dipilih”, katanya kepada Datin Hasnah apabila pulang ke rumah.  

“Bang, saya rasa elok kita jemput Ust Haji Abdullah datang kerumah untuk memberi penerangan lanjut”,  celah Datin Hasnah.

Dato’ Hashim memandang isterinya sambil mengangguk-anggukan kepala.

Episod 4 : Soal Jawab Haji  di rumah

Tiga minggu sebelum berangkat, Dato’ Hashim  menerima surat daripada Tabung Haji yang menyatakan jadual penerbangannya ke tanah suci ialah pada 20 Oktober 2012.

Justeru beliau telah menjemput Ust Haji Abdullah datang ke rumah untuk bertanya beberapa soalan yang musykil.

“Terima kasih kerana sudi datang”, kata Dato’ Hashim menyambut kedatangan Ust Haji Abdullah ke rumahnya.

“Duduklah Ustaz…., saya ke dapur sekejap untuk menyediakan hidangan”, kata Datin Hasnah tersenyum gembira.

“Tak payahlah susah-susah Datin….,”, balas Ust Haji Abdullah sambil duduk di atas Sofa kulit buatan Italy.

“Tak da susah-susahnya Ustaz…., bukankah Ustaz juga yang menyampaiakn ceramah dulu, tetamu kalau masuk ke rumah membawa seribu berkat dan seribu rahmat”, ujar Datin Hasnah lalu menuju ke dapur. 
   
Dato Hashim memandang Ust Haji Abdullah. Di kepalanya sudah terpahat beberapa soalan yang hendak di tanya. Lima minit selepas itu Datin Hasnah muncul dari dapur membawa juadah ringan berupa keropok lekor dan air kopi.

“Silakan Ustaz…, sambil minum kita berbual-bual” kata Dato ‘ Hashim sambil menghulurkan secawa kopi panas kepada Ust Haji Abdullah.

“Apa soalan yang hendak ditanya ?”, kata Ust Haji Abdullah sambil meneguk air kopi pekat hasil tangan Datin Hasnah.

“Begini Ustaz ….pada 20 Oktober nanti kami akan berangkat ke tanah suci, jadi kami ingin nasihat dan panduan daripada Ustaz apakah cara Haji yang sepatutnya kami  laksanakan, sama ada Ifrad, Tamattuk atau Qiran ?”, tanya Dato’ Hashim.

“Boleh dapatkan saya kalendar?”, pinta Ust Haji Abdullah.

Dato Hashim bangun menuju ke biliknya, mengambil kalendar yang tersangkut di dinding. Sejurus kemudian memberikannya kepada Ust Haji Abdullah.

“Kalau berdasarkan kalendar ini, hari wukuf akan jatuh pada 25 Oktober 2012. Ini bermakna Dato’ dan Datin tiba di tanah suci 5 hari sebelum wukuf”, jelas Ust Haji Abdullah.

“Jadi apakah cara Haji yang patut kami lakukan?”, soal Dato’ Hashim.  

“Sebenarnya cara mengerjakan Haji ini berdasarkan kehendak masing-masing. Tapi oleh kerana Dato’ dan Datin minta nasihat daripada saya, maka saya nasihatkan Dato’ dan Datin’ mengerjakan Haji Ifrad”, Jawab Ust Haji Abdullah.  

“Kenapa pula Ustaz… ?”, tanya Datin Hasnah mencelah.

“Yalah…, selain  ia adalah yang paling afdhal, Dato’ dan Datin tidak perlu lama menjaga pantang larang ihram, hanya lima hari sahaja sebelum wukuf”, terang Ust Haji Abdullah.

Dato’ Hashim memandang isterinya sambil mengangguk-anggukan kepala.

“Ustaz boleh terangkan kepada kami cara mengerjakan Haji Ifrad ? Walaupun kami telah berkursus tempoh hari, pertanyaan ini hanyalah  untuk memantapkan lagi ilmu yang kami telah perolehi”, tanya Dato’ Hashim.

“Boleh apa salahnya…”, jelas Ust Haji Abdullah.

Bersambung…. 

Friday, July 27, 2012

PM Dr. Maimun Aqsha Lubis di Masjid Negeri


Assalamualaikum wrm wbh,

Muslimin dan muslimat yang berkelapangan dijemput hadir ke kuliah Subuh di Masjid Negeri pada hari Ahad 5 hb Ogos 2012. 

Penceramah jemputan merupakan pensyarah di Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sila hebahkan.

Sekian.

Tuesday, July 24, 2012

Tazkirah Ramadhan : Azab kubur



            Bulan Ramadhan datang lagi. Setiap kali datangnya bulan ini, maka akan bertambahlah umur kita sekaligus mendekatkan diri kita dengan kematian.

Apabila seseorang manusia itu meninggal dunia, tidak kira dia  mukmin atau kafir, mereka pasti akan menempعhi alam barzakh aatau juga dikenali sebagai alam kubur. Di sana manusia akan terbahagi kepada dua sama ada mereka menerima nikmat atau azab sengsara. 

Menyentuh tentang azab kubur, maka hendaklah kita yakini bahawa ia adalah benar. Sehingga Nabi saw sering berdoa,

أعوذ بالله من عذاب القبر

Maksudnya : Aku mohon berlindung dengan Allah daripada azab kubur.

Bagi orang kafir sudah tentu mereka akan diazab dengan azab yang sengsara disebabkan kekufuran mereka.

Sabda Rasulullah saw,  

يهود تعذب في قبورها عذابا تسمعه البهائم

Maksudnya : Orang Yahudi diseksa dalam kubur dengan seksaan yang didengar oleh binatang. (HR Muslim)

Dalam sebuah lagi hadis ,

فيضربه بها ضربة يسمعها ما بين المشرق والمغرب إلا الثقلين فيصير ترابا ثم يعاد فيه الروح

Maksudnya : Maka dipukulnya dengan pukulan yang didengar di antara timur dan barat kecuali manusia dan jin, lalu ia menjadi debu dan dikembalikan roh kepadanya. (HR Abu Daud)

Imam Bukhari telah meriwayatkan sepotong hadis yang berbunyi,

اذا وضعت الجنازة واحتملها الرجال على أعناقهم فان كانت صالحة  قالت : قدمونى
 وان كانت غير صالحة قالت لأهلها : يا ويلها أين يذهبون بها ؟ يسمع صوتها كل شىء الا الانسان , ولو سمع الانسان لصعق

Maksudnya : Apabila mayat telah diletakkan dalam keranda dan dipikul oleh kaum lelaki di atas bahu mereka, jika ia seorang yang soleh ia akan berkata bawalah aku (segera) dan jika ia bukan orang yang soleh ia berkata kepada ahli keluarganya : Wahai celakanya ! kemanakah kamu hendak membawaku ? Suaranya didengar oleh segala sesuatu melainkan manusia. Dan sekiranya di dengari oleh manusia nescaya akan  pengsan.

Sungguhpun begitu terdapat orang yang dikecualikan daripada azab kubur, Antara mereka ialah golongan yang mati syahid.  Sabda Rasulullah saw,

       Semua orang yang meninggal dunia akan terputus amalnnya kecuali mereka yang bersiap sedia membela agama Allah (sehingga mati syahid) Amalnya itu akan terus tumbuh sehingga hari Qiamat serta aman daripada dua fitnah kubur.

Menurut Imam al-Qurthubi dan As-Sayuti orang yang mati syahid akhirat juga terlepas daripada seksaan kubur. Berkata Syeikh Luqani dan Syekh Abdus Salam dalam Syarah Ithaf al-Murid: Telah warid daripada Nabi saw, bahawa terdapat 40 jenis orang yang dikecualikan daripada fitnah kubur. Di antaranya :

 Orang yang mati di dalam menuntut ilmu syar’ie, orang yang mati dalam keadaan bermusafir kerana tujuan yang baik, orang yang mati kerana diterkam binatang yang buas atau digigit oleh binatang yang beracun, orang yang mati kerana taun, orang yang mati kerana tenggelam (lemas), orang yang mati terbakar, orang yang mati dihempap oleh runtuhan, perempuan yang mati kerana besalin, orang yanag mati kekal seumur hidup melakukan solat Dhuha, orang yang mati kekal mengamalkan puasa tiga hari tiap-tiap bulan, orang yang mati ketika menerima amanah di muka bumi iaitu matinya para ulama, orang yang mati kerana mempertahanka nyawa, orang yang mati kerana mempertahankan harta, orang yang mati kerana mempertahankan keluarga dan orang yang mati dalam keadaan sentiasa berwudhuk.  

  Selain itu ialah mereka yang sering membaca surah al-Mulk pada setiap malam sebelum tidur. Terdapat hadis sohih yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud, At-Tirmizi , Ibnu Majah dan ramai lagi yang menjelaskan kelebihan membaca surah Al-Mulk. Hadisnya berbunyi,

أن سورة ثلاثين أية شفعت فى صاحبها حتى غفرله تبارك الذى بيده الملك وينجى من عذاب القبر

Maksudnya : Sesungguhnya terdapat surah yang mengandungi tiga puluh ayat yang memberi  syafaat kepada pembacanya sehingga diampunkan dosanya “ Maha Berkat Tuhan yang menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat) ”. Dan ia menyelamatkan dari azab kubur.

Daripada Ibnu Mas’ud r.a, Nabi saw bersabda :

Barangsiapa yang membaca  Tabarakal Lazi biyadihi Mulku …. Pada tiap-tiap malam, nescaya Allah akan memeliharanya dengan berkah surah ini daripada azab kubur.

Selain surah al-Mulk, mereka  yang beramal dengan surah al-Ikhlas juga  akan bebas daripada azab kubur.  Sabda Rasulullah saw,

من قرأ قل هو الله أحد فى مرضه الذى يموت فيه لم يفتن في قبره وأمن من ضغطة القبر وحملته الملائكة بأكفها حتى يجيزه من الصراط الى الجنة

Maksudnya : Barangsiapa yang membaca Qulhuwallahua Ahad dalam masa sakitnya yang membawa kepada kematiannya, nescaya dia terlepas daripada fitnah kubur, aman dari himpitan kubur dan malaikat pula membawanya dengan tapak tangannya sehinggalah dia berjaya melintasi jambatan As-Sirath ke Syurga.

            Mereka yang meninggal dunia pada hari Jumaat atau malamnya juga terlepas daripada fitnah kubur. Sabda Nabi saw,

عن عبدالله بن عمرو قال,  قال رسول الله (ص) ما من مسلم يموت يوم الجمعة
أو ليلة الجمعة الا وقاه الله فتنة القبر

Maksudnya :  Daripada Abdullah bin ‘Amru katanya, telah bersabda Rasulullah saw : Tidaklah sesiapa di kalangan orang Islam yang mati pada hari Jumaat atau malamnya melainkan dipelihara oleh Allah daripada fitnah kubur.

            Selain daripada itu ialah mereka yang sentiasa mengekalkan wuduk. Hal ini sabit dengan keterangan sebuah hadis di mana Rasulullah  saw bersabda,   

             “Pada malam ini aku melihat satu keajaiban; aku melihat seorang lelaki dari kalangan umatku yag diseksa di dalam kuburnya. Maka datang amalan wuduknya dan menyelamatkannya dari azab kubur.” (HR Tabrani)

            Dan yang seterusnya ialah mereka yang beristinjak dengan bersih apabila selesai daripada membuang air kecil serta tidak mengadu domba.

إنهما يعذبان وما يعذبان فى كبير أما أحدهما فكان لا يستبرئ من البول ويروى : لا يستنزه من البول وأما الأخر فكان يمشى بالنميمة ثم أخذ جريدة رطبة قشقها نصفين ثم غرز فى كل قبر واحدة وقال لعله يخفف عنهما ما لم ييبسا

Maksudnya : Sesungguhnya dua penghuni kubur ini sedang diseksa dan keduanya tidaklah diseksa disebabkan dosa besar, ada pun salah seorang daripadanya kerana dia tidak membersihkan air kencingnya. Dan yang seorang lagi maka dia suka mengadu domba. Kemudian baginda saw mengambil pelepah tamar yang basah lalu dibelah dua kemudian dipacakkan pada setiap kubur dan bersabda : Semoga pelepah ini akan meringankan seksaan kedua orang ini selama mana ia belum kering. (HR Bukhari)

Friday, July 20, 2012

Bersahur melatih bangun awal

Selamat berpuasa buat ibu dan anak-anakku 

Bulan Ramadhan ialah bulan kursus, bulan tarbiah atau bulan training. Tidak kira tua atau muda, miskin atau kaya apabila sudah cukup syarat-syaratnya mereka wajib menjalani kursus selama sebulan di sekolah Ramadhan.

Lulus atau tidak kursus yang dijalani perlu dilihat kepada amalan selepas Ramadhan. Bagi mereka yang berpuasa dengan penuh keimanan dan ihtisab sudah tentulah ada perubahan pada dirinya selepas bulan Mubarak ini.

Tetapi jika masih terus malas menunaikan solat, atau mendirikan solat secara ‘touch & go’,  mengumpat, mengata, memfitnah, berbohong, curi tulang, membiarkan anak dan isteri melakukan kemungkaran maka inilah yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW,

“Berapa ramai orang yang berpuasa, dia tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali rasa lapar”. (HR Ibnu Majah)

Salah satu subjek ‘elektif’ semasa Ramadhan ialah bersahur. Walaupun ia bukan subjek teras (wajib) malah ‘optional’ namun Rasulullah SAW sangat menggalakkannya. Sabda baginda,  

“Bersahurlah kamu, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (HR Bulhari & Muslim)

Maksud keberkatan di sini sangat luas. Bukan sahaja dapat menahan diri daripada lapar semasa berpuasa malah ia mendisplinkan kita supaya bangun lebih awal sebelum Fajar.

Seperti yang kita maklum bersahur adalah sunat ditakhirkan. Dalam sebuah hadis riwayat Zaid bin Tsabit r.a,

“Kami pernah makan sahur bersama Rasulullah SAW. Kemudia kami melaksanakan solat. Kemudian aku bertanya : Berapa lamakah waktu antara keduanya (antara makan sahur dengan solat)?. Rasulullah SAW menjawab : Selama bacaan lima puluh ayat”. ( HR Muslim)  

Jika membaca al-Quran lima puluh ayat dengan kadar bacaan yang sederhana, kita mengambil masa 15 ke 20 minit untuk menyudahkannya.

Demikianlah diari kehidupan seorang mukmin, selama 30 hari bersahur secara istiqamah, insya Allah amalan ini akan menjadi kebiasaan pada dirinya di luar Ramadhan. Mereka akan menjadi umat yang terbiasa untuk bangun awal menjelang Fajar.

Jika solat Subuh yang cukup berat dilakukan, tetapi boleh dilakukan tepat pada waktunya, insya Allah seseorang itu akan dapat menunaikan solat-solat fardhu yang lain dengan menepati waktu seperti Zuhor, Asar, Maghrib dan Isyak. 

Seorang sahabat pernah bertanya Rasulullah SAW mengenai amalan yang disukai oleh Allah SWT. Jawab baginda SAW,

“Solat pada waktunya…” (HR Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasaei)

Di kesempatan ini saya menyeru diri saya, isteri, anak-anak, kaum keluarga dan rakan-rakan agar kita sama-sama bersahur di bulan Ramadhan ini walaupun dengan segelas air dan sebiji kurma.

Mudah-mudahan Ramadhan tahun ini meningkatkan iman dan taqwa buat kita semua. Aminn…

Abu Sofeya 

Sunday, July 8, 2012

Sekitar kursus Intensif Haji di USIM


Ust Halim Abdullah turut hadir

Ust Nor Azamir

Ust Haji Arshad

Si kecil (berbaju hijau) bakal ditinggalkan oleh ibubapa mereka

Jemaah menuju ke 'Masjidil Haram'

Setelah 17 minggu kursus Asas Haji di jalankan di masjid-masjid terpilih, diikuti dengan majlis penutup Kursus Asas Haji di masjid Kuaters KLIA  pada 9 hb Jun yang lalu,  Tabung Haji Negeri Sembilan terus proaktif  untuk memantapkan lagi ilmu pengetahuan kepada bakal-bakal jemaah Haji  musim 1433 H.

Semalam , bertempat di fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Islam Malaysia, seramai lebih 600 orang bakal-bakal jemaah Haji dari daerah Seremban, Rembau, Port Dickson dan Tampin telah diberi pendedahan secara intensif bagaimana mahu melaksanakan kerja-kerja rukun Islam ke 5 ini.

Peserta dibahagikan kepada lima kumpulan mengikut daerah.  Saya diberi amanah untuk memimpin kumpulan tiga (daerah Seremban), manakala Ust Nor Azamir kumpulan satu, Ustaz Lukmanul Hakim kumpulan  dua, Ustaz Muslal kumpulan empat dan Ustaz Haji Arshad kumpulan lima.

Selain latihan praktikel, penekanan juga diberikan kepada cara-cara melaksanakan Haji Ifrad, Tamattuk dan juga Qiran. Seperti biasa apabila diajukan soalan, ramai peserta berminat untuk melaksanakan ibadah Haji Tamattuk.

" Sebab ia mudah", jawab seorang peserta. 

Majlis yang bermula seawal 9 pagi berakhir pada pukul 5 petang.  

Selepas Hari Raya Puasa nanti, satu lagi kursus akan di adakan iaitu Kursus Haji Perdana. Ia akan melibatkan kesemua bakal-bakal jemaah Haji  Negeri Sembilan. 

Wednesday, July 4, 2012

Pendidikan Dato' Abu Hassan Sail di timur tengah

      
        Pendidikan Abu Hassan di timur tengah terbahagi kepada dua iaitu di Mekah al-Mukarramah dan juga di negara Mesir.  Pendidikan di Mekah bermula apabila ayahnya Haji Sail hendak berangkat menunaikan fardhu Haji pada tahun 1937. Oleh kerana mahu melihat anaknya berjaya dalam pendidikan agama, Haji Sail telah meminta keizinan daripada Sheikh Haji Ahmad untuk membawa Abu Hassan pergi bersama.

          Permintaan Haji Sail diperkenankan oleh Sheikh Haji Ahmad, memandang beliau telah mendidik dan mengasuh Abu Hassan. Hampir tiga tahun, malahan usia Abu Hassan pada waktu itu telah pun meningkat 17 tahun, iaitu umur  yang dianggap sesuai untuk hidup berdikari dan merantau mencari ilmu  di negara orang.

           Peluang untuk ke Mekah memang sentiasa dinanti-nantikan oleh Abu Hassan kerana sebelum ini beliau pernah  beberapa kali meluahkan hasratnya kepada rakan-rakan untuk menimba ilmu pengetahuan di kota kelahiran Nabi s.a.w.  Cuma hasratnya  tidak pernah dinyatakan kepada kedua ibu bapanya, bimbang mungkin akan membebankan mereka berdua, apatah lagi untuk menyediakan segala perbelanjaan kewangan. Justeru apabila bapanya sendiri yang ingin untuk  menghantar beliau  ke Mekah, sudah tentu peluang ini di terima dengan sukacita ibarat ‘orang yang mengantuk disorongkan bantal’.

            Di kota suci kelahiran Nabi s.a.w ini, Abu Hassan telah menuntut ilmu pengetahuan hampir lapan tahun  Bermula pada awal tahun 1938, beliau telah diterima masuk ke Darul Ulum ad-Diniyyah, sebuah sekolah yang dikendalikan oleh para ulama keturunan Melayu dari Malaysia, Indonesia, Selatan Thailand dan Singapura. Di sekolah ini beliau telah berpeluang belajar bersama sekumpulan pelajar-pelajar pintar. Sewaktu menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Darul Ulum ad-Diniyah, Abu Hassan telah muncul sebagai pelajar terbaik, mengatasi pelajar-pelajar cemerlang yang lain. ( An Nur 1991 : 2 )

           Soal bahasa dan komunikasi dengan masyarakat Arab tidak menjadi masalah kepada beliau. Ini kerana sebelum berangkat ke kota suci Mekah, hasil usaha yang bersungguh-sungguh di Madrasah as-Sa’idiyyah, beliau sememangnya telah mampu berbahasa Arab walaupun tidak seberapa fasih.  Setelah beberapa bulan berada di Mekah, beliau mampu berbahasa Arab secara fasih serta boleh menguasai dialek tempatan. 

Lapan tahun berada di kota suci Mekah, merupakan saru tempoh yang lama dan selama itulah beliau menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran khususnya dari segi kewangan. Tambahan pula sebatang kara serta berjauhan daripada keluarga menyebabkan beliau tidak berpeluang mengadu sebarang masalah yang dihadapinya. Setahun sekali ayahnya hanya mengirimkan wang sebanyak RM 100.00 sahaja. Dengan wang sebanyak itu, Abu Hassan  berjimat cermat dalam menanggung segala kos perbelanjaan di sana.

 Abu Hassan tamat belajar di Sekolah Darul Ulum al-Diniyyah pada tahun 1945, sewaktu Jepun menduduki Tanah Melayu. Biarpun sudah tamat pengajian, tetapi beliau masih terus menetap di Mekah dengan melakukan pelbagai kerja untuk menyara kehidupannya. Kerja-kerja yang pernah beliau lakukan ialah seperti menjadi tukang masak pada musim-musim Haji, sebagai kerani menjual alat-alat ganti kereta di bandar Jeddah, mengambil upah Haji dan Umrah serta membuat cincin.

           Beliau juga pernah mengajar Al-Quran selama setahun di Madrasah al-Fakhriyyah, sebuah sekolah kepunyaan orang-orang India Muslim di Mekah. Di Madrasah ini dibayar gaji sebanyak 50.00 Rial sebulan. (An-Nur 1991 : 2)

           Pada tahun 1948 (selepas perang dunia kedua tamat) Abu Hassan pulang semula ke sekolah asalnya di Darul Ulum ad-Diniyyah. Di sekolah ini beliau bekerja sebagai guru pelatih, mendidik pelajar-pelajar yang baru datang dari luar negara Arab khususnya dari rantau Melayu. Berbeza dengan Madrasah al-Fakhriyyah, khidmat beliau di sekolah ini hanyalah sukarela tanpa sebarang imbuhan gaji sehinggalah tahun 1951.

PENGAJIAN DI UNIVERSITI AL-AZHAR, MESIR
         Pada musim haji setiap tahun, ramai pembesar dan pemimpin  Tanah Melayu yang pergi menunaikan fardu haji di Mekah. Kebiasaannya para pemimpin yang pergi ke Mekah itu akan mengambil kesempatan untuk bertemu dengan para pelajar Tanah Melayu yang berada di Kota Mekah.  Pada tahun 1951, Menteri Besar Negeri Sembilan pada waktu itu,  Dato’ Abdul Malek bin Yusuf  pergi menunaikan fardu Haji di Mekah dan telah mengadakan pertemuan dengan para pelajar  Tanah Melayu khususnya anak Negeri Sembilan.
Dalam pertemuan tersebut, Menteri Besar telah memberi kata-kata semangat kepada pelajar-pelajar agar bersungguh-sungguh mendalami ilmu  kerana kerajaan amat memerlukan cerdik pandai agama untuk membantu menguruskan pentadbiran hal ehwal Islam di Negeri Sembilan. khususnya bagi persediaan bagi mencapai kemerdekaan dari British.   
           Dalam sesi soal jawab, Abu  Hassan telah mengambil kesempatan  untuk mengutarakan masalah mengenai kesukaran pelajar-pelajar Melayu untuk mendapatkan biasiswa  bagi melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi  di Universiti Al-Azhar, Mesir. Sebagai contoh, beliau sangat berminat untuk ke sana tetapi di sebabkan masalah kewangan, hasratnya itu terpaksa dipendamkan. Oleh itu beliau sangat berharap agar kerajaan Negeri Sembilan dapat memberi bantuan kewangan khususnya kepada anak-anak negeri yang berhajat menyambung pengajian ke Mesir. 
           Berdasarkan kesungguhan dan masalah yang telah dikemukakan Menteri Besar bersetuju untuk membantu dan bersedia untuk membiayai  pengajian beliau ke Mesir di bawah skim Tabung Warisan Rembau. Dato’ Abdul Malek bin Yusuf, pada waktu itu juga merupakan Pengerusi kepada  Tabung Warisan Rembau ini  dan tabung memang menyediakan dana untuk    membantu pelajar-pelajar yang datang dari keluarga kurang berada untuk meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Keutamaan diberikan kepada mereka yang datang dari daerah Rembau.  Memandangkan Abu Hassan adalah anak jati dari daerah tersebut,  maka tidak ada masalah bagi kerajaan negeri untuk membiayai pengajiannya ke Mesir atas pembiayaan Tabung Warisan Rembau
            Setelah lulus  ujian kelayakan,  pada 24hb November 1951, Abu Hassan mula  mendaftar di Universiti al-Azhar untuk memulakan pengajiannya. Sesungguhnya kejayaan memasuki al-Azhar amat bermakna buat dirinya kerana telah berjaya memenuhi hasrat dan cita-citanya untuk melanjutkan pengajian ke sebuah Universiti terulung dan masyhur serta telah berjaya melahirkan ramai tokoh cendekiawan dan ilmuwan Islam di seluruh dunia.
           Di Universiti ini, Abu Hassan telah mengambil pengkhususan dalam bidang Usuluddin selama empat tahun. Tidak seperti belajar di  Mekah, kali ini beliau tidak lagi berdepan dengan masalahlah kewangan kerana setiap bulan kerajaan negeri akan menghantar wang saku yang cukup kepadanya. Oleh itu tumpuannya hanyalah satu iaitu menimba ilmu pengetahuan sehinggalah beliau berjaya memperoleh Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam pengkhususan dalam bidang Usuluddin pada tahun 1955.
           Semangat dan keinginannya untuk terus belajar dan mendalami ilmu pengetahuan terus membara dan selepas itu beliau meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana dalam bidang   al-Wa’az wal ‘Irsyad selama dua tahun  dan berjaya memperoleh Ijazah Sarjana  dari Universiti al-Azhar pada tahun tahun 1957.

Sunday, July 1, 2012

Umrah Ramadhan 2012 : Tarikh akhir proses Visa !


Antara peserta Umrah Ramadhan 2012  

Kata-kata aluan "Bos" KRS Travel & Tours

Semasa sesi taklimat Umrah di pejabat KRS Travel, Lavender Height Senawang semalam, saya diberitahu oleh kakitangan agensi ini bahawa tarikh akhir untuk proses 'key in' memohon visa umrah Ramadhan seperti mana yang telah ditetapkan oleh kedutaan Arab Saudi  ialah dua minggu sebelum masuknya bulan puasa.  

Oleh kerana umat Islam akan mula berpuasa pada 21 Julai, ini bermakna tarikh akhir untuk mendaftar, menyerahkan segala dokumen seperti pasport, gambar 4 keping, salinan surat nikah suami isteri, surat suntikkan ialah pada hari Jumaat, 6 hb Julai 2012.  

Insya Allah, bagi jemaah KRS yang akan menyambut Ramadhan di tanah suci, mereka bakal berangkat pada 13 Julai  ini. Manakala jemaah yang akan menyambut pertengahan Ramadhan pula akan berangkat dengan saya pada 2 hb Ogos 2012. KRS Travel juga membuka pendaftaran untuk mereka yang ingin menyambut Hari Raya di tanah suci.  

Untuk pertengahan Ramadhan, Alhamdulillah setakat ini seramai 37 orang telah pun mendaftar. Ini bermakna baki  'seat' yang masih tinggal hanyalah sekitar 10 ke 13 orang sahaja, cukup untuk sebuah bas. 

Untuk lebih 'eskulusif', saya lebih suka membawa jemaah umrah yang sedikit daripada ramai.  Mudah untuk berinteraksi, membimbing, mengurus dan merancang aktiviti mereka semasa di sana. 

Kepada para pembaca yang ingin bersama saya, ayuh ! masa tinggal hanya 5 hari sahaja lagi untuk mendaftar. Harga  pakej RM 6600.00 menaiki MAS dan akan masuk ke Mekah dahulu. 

Apa fikir-fikirkan lagi ...., cepat !

Hubungi 019-6404133. 

Abu Sofeya