Marah dan hakikatnya


Tidak semua marah dilarang

Dalam sebuah hadis,

عن أبي هريرة رضي الله عنه , أن رجلا قال للنبي (ص) : أوصني ! قال : لا تغضب ! فردد مرارا . قال : لا تغضب !

Maksudnya : DaripadaAbu Hurairah r.a bahawasanya ada seorang telah berkata kepada Nabii saw : Berpesanlah kepadaku ! Jawab baginda : Jangan marah !. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta di pesan, maka baginda masih tetap berkata-kata : Jangan marah ! (HR Bukhari)

Dalam sebuah hadis lain yang dikeluarkan oleh At-Tabrani,

دلني على عمل يدخلني الجنة , قال : لا تغضب ولك الجنة

Maksudnya : Tunjukkanlah saya satu amalan yang bakal menyebabkan saya memperolehi syurga. Sabda Nabi saw : Jangan marah, nescaya engkau masuk syurga.

Disebut dalam hadits dari Ibnu Mas’ud r.a Nabi saw bersabda :

“Tahukah kamu siapa yang paling kuat di kalangan kalian ? Sahabat menjawab : Mereka ialah yang paling kuat gustinya. Baginda bersabda : Bukan begitu, tetapi orang yang paling kuat ialah mereka yang boleh mengendalikan nafsunya ketika marah.” (HR. Muslim)

Hakikat marah

Marah adalah salah satu sifat yang ada pada diri manusia secara fitrahnya. Tidak semua sifat marah itu dilarang dalam Islam. Ada kalanya wajib seseorang itu marah seperti marah seorang suami yang melihat isterinya keluar rumah mendedahkan aurat, atau marah seorang bapa yang melihat anaknya tidak menunaikan solat serta marah apabila Islam dihina oleh pihak musuh dan sebagainya. Mereka yang tidak marah dalam situasi ini, mereka adalah golongan yang lemah iman.

Selain itu ada juga marah yang diharuskan jika tidak melampaui batas syarak seperti marah seorang majikan kepada pekerjanya yang culas serta marah seorang guru yang mahu mendidik dan mengasuh muridnya.

Manakala marah yang dicela ialah marah terhadap orang alim yang mengajar kebaikan, atau marah kepada pihak yang berusaha melakukan makruf, atau marah kepada meeka yang mencegah kemungkaran atau marah kepada pemerintah yang mahu melaksanakan syariat Allah SWT dan sebagainya.

Marah seperti ini dicela kerana mirip kepada perangai dan tingkah laku orang kafir.

Cara mengatasi sifat marah

Rasulullah saw telah mangajar umatnya cara-cara menghilangkan sifat marah iaitu

1.Membaca ta’awudz ketika marah.

2. Duduk seperti mana sabda Rasulullah saw, “Apabila salah seorang diantara kalian marah dalam keadaan berdiri duduklah, jika belum hilang maka berbaringlah.”

3. Diam sebagaimana sabda baginda,“Apabila ada diantara kalian marah maka diamlah.”

4. Berwuduk kerana marah itu dari syaitan dan syaitan itu dicipta daripada api sedangkan maka api kalah dengan air.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu