Mintalah pertolongan kepada Allah

 
Tafsir Al-Quran
Surah Al-Baqarah : 45-49

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;(45)(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya.(46) Wahai Bani Israil! Kenangkanlah nikmat-nikmatKu yang Aku telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah) bahawasanya Aku telah melebihkan (nenek-moyang) kamu (yang taat dahulu) atas orang-orang (yang ada pada zamannya).(47)Dan peliharalah diri kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak dapat melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan tidak diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang pertolongan.(48) Dan (kenangkanlah) ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan orang-orangnya, yang sentiasa menyeksa kamu dengan seksa yang seburuk-buruknya; mereka menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu; sedang kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu”.(49)

Huraian ayat

            Firman Allah pada permulaan ayat 45,

 “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang;..”

            Di antara banyak sifat manusia ialah suka mengadu tentang masalah yang mereka hadapi. Manusia yang memendamkan masalah di dalam hati tanpa di luah dan di adu  kepada sesiapa menjadikan  jiwa mereka tidak tenteram, dirundung muram, duka, gelisah dan juga kecewa. Silap-silap manusia yang memendam rasa boleh mengidap penyakit jiwa.

            Namun tidak semua masalah yang diadu oleh manusia boleh diselesaikan oleh manusia. Sebab manusia yang dicipta dari tanah itu tidak sunyi daripada sebarang  kelemahan. Sebab itulah manusia  perlu kepada kuasa GHAIB yang boleh dijadikan tempat merujuk untuk merungkaikan permasalahan yang mereka hadapi. Allah SWT menyeru orang-orang yang beriman supaya memohon pertolongan kepada-Nya, bersabar apabila menerima sebarang kesulitan dan mendirikan solat.

            Sudah menjadi amalan para Anbiya’ serta orang-orang yang soleh akan mendirikan solat apabila menerima sesuatu dugaan atau kesilitan.

            Seorang sahabat Abu Huzaifah r.a meriwayatkan, Rasulullah SAW jika menghadapi sesuatu kesulitan, lantas baginda akan mendirikan solat. Solat adalah satu rahmat yang besar dari Allah SWT. Bersolat pada ketika menghadapi sesuatu kesusahan adalah seumpama bersegera mencari rahmat Allah s.w.t dan apabila rahmat Allah itu tiba menyelamatkan pastilah bahawa bekas-bekas kesulitan itu tidak akan ada lagi.

            Maryam ibu kepada Nabi Isa a.s juga diperintahkan Allah SWT agar sujud dan rukuk (mendirikan solat) kerana beliau bakal menerima ujian paling besar dalam hidupnya iaitu mengandung dan melahirkan seorang bayi tanpa bapa. Hal ini disebut dalam surah ali-‘Imran,

 “Wahai Maryam ! Taatlah kamu kepada Tuhanmu dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan sembahyang) bersama-sama orang yang rukuk”. (ali-‘Imran : 43)

            Iktibar daripada ayat ini, ibadat solat jika dilakukan dengan khusyuk,  mampu memberi ketenangan jiwa daripada sebarang himpitan masalah dan kesulitan yang melanda.

            Dihujung ayat 45,
           
“…dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;”(45)

            Sesungguhnya ibadah solat amat berat dilakukan kerana banyak perkara syarat-syarat dan rukun-rukun yang perlu dijaga. Sebab itu ramai orang Islam yang mengaku beriman kepada Allah dan Rasul tetapi gagal melaksanakan solat fardhu atau memandang ringan sahaja amalan ini. 

             Melainkan mereka yang telah merasai nikmat dan kelazatan dalam menunaikannya.  Mereka akan merasa ketagih, sehingga tertunggu-tunggu untuk melaksanakannya. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda,

            “Mana-mana muslim yang apabila masuk waktu sembahyang yang diwajibkan lalu dia pun berwudhuk dengan wudhuk yang baik, melakukan solat dengan sebaik-baiknya begitu juga dengan ruku’nya, maka sembahyang itu merupakan kafarat (memadamkan) dosa-dosanya yang telah lalu, selagi dia tidak melakukan dosa besar.” ( Hadits Riwayat Muslim)

            Selain solat fardhu, mereka yang khusyuk dalam solat juga  amat rajin menunaikan solat-solat sunat. Mereka yakin akan bertemu dengan Allah SWT di akhirat kelak. Inilah difirmankan Allah dalam ayat  46,

            “(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya”.(46)

                Ayat ini merupakan salah satu daripada dalil yang dipegang oleh Ahlussunnah wal jamaah, bahawa manusia yang beriman dan beramal soleh akan dapat melihat Allah SWT di syurga kelak.
            Selain itu dalil lain ialah surah al-Qiyamah ayat 22-23,
            “ Pada hari akhirat itu, muka (orang-orang yang beriman) berseri-seri;(22)Melihat kepada Tuhannya”. (23)

            Ahli syurga ketika melihat Tuhan mengucapkan salam sebagai kata penghormatan. Dalam surah al-Ahzab ayat 44 Allah SWT menjelaskan,

            “Sambutan penghormatan yang akan diberi Tuhan kepada mereka semasa menemuiNya ialah ucapan “Salam” (selamat sejahtera); dan Ia telah menyediakan untuk mereka pahala balasan yang mulia”.(44)

                        Berkata Imam Asfaraini : Kalimah  ‘Liqa’ (bertemu) dalam bahasa Arab bererti lihat melihat apa lagi bertemu antara dua yang tidak boleh bersentuh zat-Nya.

            Manakala dalil daripada hadis,

            Dari Jabir yang berkata, “Kami pernah duduk di sisi Rasulullah saw. Lalu, Rasulullah SAW melihat ke bulan pada malam bulan purnama. Kemudian Rasulullah saw berkata, ‘Kelak kamu akan melihat Tuhanmu sebagaimana sekarang kamu melihat bulan ini, yang tidak samar di dalam melihatnya. Jika kamu mampu untuk tidak bersikap lemah di dalam mengerjakan salat sebelum terbit dan terbenamnya matahari, maka lakukanlah.’ Kemudian Rasulullah saw membaca ayat, ‘Dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu, sebelum terbit dan terbenamnya matahari.’”(Hadis Riwayat Bukhari)

            Tentang bagaimana caranya manusia melihat Tuhan di dalam syurga nanti, tidak boleh difikirkan berdasarkan akal, sebaliknya hendaklah diserahkan kepada Allah SWT . Yang penting wajib mengiktiqadkan bahawa Tuhan boleh dilihat dan akan di lihat dengan mata kepala.

            Firman Allah SWT dalam ayat 47,

            “Wahai Bani Israil! Kenangkanlah nikmat-nikmatKu yang Aku telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah) bahawasanya Aku telah melebihkan (nenek-moyang) kamu (yang taat dahulu) atas orang-orang (yang ada pada zamannya)”.47)

            Sekali lagi Allah SWT mengingatkan kaum Bani Israil tentang nikmat yang telah dikurniakan kepada mereka. Di antaranya Allah SWT telah mengutuskan kepada mereka Nabi Musa a.s yang menyeru mereka supaya mentauhidkan Allah SWT. Dengan mentauhidkan Allah SWT, mereka dimuliakan dari bangsa-bangsa lain. Allah SWT juga menurunkan kepada mereka kitab Taurat sebagai rujukan dalam menjalani kehidupan. Selain itu mereka juga diselamatkan oleh Allah SWT dari kekejaman Firaun apabila berjaya di keluarkan dari Mesir dengan menyeberangi laut merah. 

            Firman Allah SWT pada ayat 48,

             “Dan peliharalah diri kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak dapat melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan tidak diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang pertolongan”.(48)

            Allah SWT mengingatkan hamba-hamba-Nya supaya takut kepada hari akhirat kerana pada hari itu tiada siapa yang boleh menebus dirinya dari azab Allah melalui harta dan kekuasaannya. Ahli keluarga dan sanak saudara seperti bapa, isteri dan anak-anak, masing-masing tidak boleh member pertolongan di akhirat. Demikian juga tiada siapa pun yang boleh mendapat keringanan dari azab Allah SWT disebabkan anak atau bapanya seorang yang berpengaruh dan berpangkat ketika di dunia. Satu-satunya yang boleh membantu ialah amalan soleh yang dilakukan di dunia.          

            Seorang sahabat Nabi SAW Ikrimah r.a meriwayatkan,

            Semasa di akhirat kelak seorang ayah akan memegang anaknya sambil berkata : Wahai anakku, bukankah aku adalah ayahmu semasa di dunia dahulu. Maka anak itu menjawab :  Ya, engkaulah ayahku sambil memuji  kebaikkan ayahnya semasa di dunia dahulu.  Kata ayahnya : Wahai anakku apalah kiranya sudi jika engkau berikan  sedikit kebaikan mu walaupun sebesar zarah kepada ayah,  moga-moga ayah selamat daripada azab Allah. Jawab anaknya : Wahai ayah, aku juga takut dengan azab Allah, aku bimbang jika aku beri kebaikanku walaupun sebesar zarah kepadamu aku pula akan kekurangan kebaikkan menyebabkan aku akan dihumban ke dalam api neraka. Cubalah ayah minta kepada ibu, manalah tahu kalau ibu boleh membantu ayah. Maka si ayah  pergi mencari isterinya. Bila mereka berjumpa, maka berkatalah si suami : Wahai isteriku bukankah aku adalah suamimu semasa di dunia dahulu. Jawab isterinya : Ya, engkaulah suamiku sambil memuji kebaikan suaminya semasa di dunia dahulu; Kata suaminya : Justeru wahai isteriku apalah kiranya kalau engkau sudi memberikan kebaikkanmu walaupun sebesar zarah kepadaku, moga-moga dengan itu aku terlepas daripada azab Allah SWT. Jawab isterinya : Wahai suamiku, aku juga takut dengan azab Allah, aku bimbang jika aku berikan kebaikanku walaupun sebesar zarah kepadamu,  aku pula akan kekurangan kebaikkan menyebabkan aku  dihumban oleh Allah SWT ke dalam neraka.

            Firman Allah SWT,

            “ Dan (kenangkanlah) ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan orang-orangnya, yang sentiasa menyeksa kamu dengan seksa yang seburuk-buruknya; mereka menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu;..”

            Allah SWT mengingatkan kaum Bani Israil supaya mengenang kembali bagaimana mereka telah dilepaskan daripada kehidupan yang penuh sengsara akibat kekejaman yang dilakukan oleh Firaun ke atas mereka.

            Ketika tinggal di Mesir, mereka dijadikan hamba abdi, dipaksa bekerja dengan pekerjaan yang berat-berat. Mereka disuruh membayar ufti kepada Firaun sedangkan kehidupan mereka adalah miskin dan melarat.

            Menurut riwayat, punca mereka di azab kerana Firaun telah bermimpi bahawa kerajaannya akan dimusnahkan oleh seorang lelaki dari Bani Israil. Marah dengan mimpi tersebut, Firaun telah mengarahkan semua bidan-bidan di Mesir melaporkan kelahiran bayi lelaki dari kaum Bani Israil.

            Mana-mana bayi lelaki yang lahir, akan dibunuh dengan cara disembelih, sedangkan bayi perempuan dibiarkan hidup oleh Firaun. Dianggarkan seramai 12 ribu bayi lelaki telah dibunuh dengan kejam sepanjang arahan itu dikeluarkan. Ditakdirkan Allah, ketika itulah Nabi Musa a.s dilahirkan dan dijadikan anak angkat oleh Firaun di dalam istana. 

            Di hujung ayat ini Allah SWT menggambarkan apa apa yang berlaku ke atas kaum Bani Israil adalah satu ujian dan cubaan yang berat buat mereka. Firman-Nya, 

            “….sedang kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu”.(49)

 Wallahualam.

HAK CIPTA TERPELIHARA

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu