Sakit yang lama berulang kembali


Sejak dua hari lepas saya berjalan terhencot-hencot.

Tumit kaki kanan terasa sakit kalau di pijak. Paling sakit jika bangun pada waktu pagi. Saya terpaksa melompat-lompat menggunakan kaki kiri untuk ke bilik air.

Solat pun duduk di atas kerusi.

Ketika masuk ke kereta, dahi berkerut menahan derita.

"Kasihan ayah...", kata anak-anak yang bersimpati.

"Itulah... ayah engkau degil, tak mahu ke klinik", bebel pula isteri.

Di tempat kerja

“Kenapa ustaz ?”, tanya seorang rakan bila melihat saya berjalan terjengket-jengket.

“Tak ada apa-apa..mungkin tergeliat ”, kata saya.

Di sekolah, pergerakan saya hanya terhad di dalam kelas sahaja. Malas ke bilik guru atau pun ke library.

Time makan tengah hari saya hanya makan nasi bungkus, di beli semasa bersarapan pagi di pekan Mantin.

Cukup terseksa untuk berjalan ke Dining Hall.

Pendekata penyakit ini mengubah aktiviti harian saya.

Latar belakang penyakit.

Saya sudah lama menderita penyakit ini. Sejak empat atau lima tahun yang lalu.

Kesakitan yang saya alami ini datang sekali sekala. Ada masa setahun dua tiga kali.

Lokasi kesakitan bukan sahaja datang dari tumit, kerana ada masa-masa tertentu ia datang juga dari tapak kaki dan keting.

Pernah juga saya bercadang untuk berjumpa doktor. Namun bila tiba masanya hendak ke klinik, tiba-tiba penyakit ini sembuh serta merta.

Maka hasrat untuk berjumpa doktor pun hilang, sama hilangnya dengan penyakit itu.

Hari ini

Saya sudah tidak tahan lagi. Kaki saya berdenyut-denyut. Nampak seperti ada benjolan kecil di tumit kaki, sudah mula membengkak.

Kali ini saya bertekad mahu berjumpa doktor.

Biar semua misteri kesakitan selama ini terurai.

Justeru saya menghantar ‘sms’ kepada isteri.

“Tolong ambil anak-anak dari sekolah, petang ni abang nak ke klinik”.

Selesai waktu bekerja saya terus ke sebuah klinik di pekan Mantin.

Ketika sesi rawatan,

“Ini bukan gout, kalau gout rasa sakitnya dari arah sendi ”, jelas Dr. Vijay lewat berusia 50 an.

“Jadi apakah penyakit saya ? barah…?, kanser tulang…?”, saya mula berburuk sangka.

Dalam fikiran mula membayangkan sesuatu yang malang. Jika benarlah jangkaan saya, waduh ! ia merupakan ujian paling berat dalam hidup saya.

“Bukan?, kalau barah atau kanser tulang, kaki you akan bengkak dan akan merebak ke tempat lain”, katanya lagi.

Syukur Alhamdulillah…, jawapan doktor menyebabkan hati saya merasa lega.

“Habis tu ….. ?” tanya saya meminta kepastian.

“Penyakit you dinamakan “X”, kata doktor menyebut istilah Bahasa Inggeris yang saya sudah lupa sebutannya.

"Ia berpunca daripada lebihan berat badan. Kaki you terlalu kecil untuk menampung berat badan yang besar", tambah doktor lagi.

Doktor mengambil sehelai kertas kosong dan melukis gambar tulang kaki. Kemudian dia memberikan sedikit ‘tazkirah’ kepada saya.

So, kesimpulannya you kena banyak exercise dan kurangkan berat badan. I akan beri you ubat tahan sakit dan kurangkan bengkak. Esok lusa penyakit ini akan sembuh”, kata doktor penuh yakin.

Barulah saya tahu punca penyakit selama ini. Saya berazam untuk mengurangkan berat badan dan banyak melakukan senaman.

“Terima kasih Doktor”, sesi rawatan pun tamat.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu