Berkat doa ibu … , suami isteri terpilih ke tanah suci


Senyum gembira menjadi tetamu Allah 

Saya ingin berkongsi kisah…, kisah yang menjadi teladan untuk kita semua. 

Saya mula mengenali keluarga ini sejak lima bulan yang lalu.

Ia bermula apabila Pn Salipah Yunus (usia 80 an) menerima surat tawaran mengerjakan Haji awal tahun ini.  Oleh kerana beliau kategori warga emas, anaknya Noraziah Yunus (usia 50 an) merayu kepada Tabung Haji supaya dibenarkan mengiringi ibunya ke sana.

Sementelahan pula Pn Salipah mengidap pelbagai penyakit.

Alhamdulillah…, rayuannya diterima dan beliau mendapat tempat untuk ke tanah suci.

Dalam masa yang sama En Hashim Yusuf (usia 60 an) suami kepada Pn Noraziah Yunus  juga teringin untuk ke tanah suci. Lalu beliau membuat suarat rayuan kepada Tabung Haji.., supaya dapat mengiringi ibu mertua dan isterinya ke Mekah.

Laungan azan dikumandangkan 

Hari demi hari berlalu tanpa sebarang jawapan daripada Tabung Haji. Mereka sekeluarga berdoa….., tidak putus- putus berdoa…apatah lagi doa yang dipanjatkan oleh Pn Salipah.

Syukur…, pada bulan Ramadhan yang lalu, En. Hashim memaklumkan kepada saya yang namanya sudah pun terpilih.

Demikianlah hebat dan berkatnya  doa…, lebih-lebih lagi doa dari seorang wanita yang mulia bertaraf IBU,  dengan kehendak Allah, sepasang suami isteri ini dipermudah ke tanah suci walaupun baru '4 bulan' mendaftar ! 

Manakala saya pula diberi amanah oleh anak-anak mereka untuk datang ke rumah mengajar cara-cara mengerjakan haji bermula pada bulan April yang lalu, (tarikh En Hashim menghantar surat rayuan).

Justeru setiap hari Selasa, pukul 7.45 – 8.45 pagi saya akan ke rumah anaknya di Taman Cengal Utama untuk mengajar mereka bertiga.

Alhamdulillah, daripada sifar tentang ilmu Haji, kini mereka sudah tahu apa yang dikatakan Nafar Awal, Nafar Thani, Tahalul Awal, Tahalul Thani, Haji Qiran, Haji Ifrad, miqat zamani, tawaf Qudum,  pelbagai jenis dam dan sebagainya.

Semalam, selepas solat Zuhor sekali lagi saya dipanggil oleh keluarganya untuk membaca doa selamat  bagi melepaskan pemergian mereka dengan KT 60.

Selamat berangkat semua…., doakan kami di sini…., mudah-mudahan kalian sihat wal’afiat di sana ….dan pulang membawa Haji yang mabrur ….

p/s – Untuk  makluman pembaca En. Hashim dan Puan Nor Aziah merupakan caterer terkenal di daerah Seremban.  Mereka boleh dihubungi melalui anaknya  Puan Eja  0173740313.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu