Pengkisahan Gua Hirak



Puncak Jaban Nur 

Ayat 1-5 surah al-Alaq merupakan wahyu yang pertama turun kepada Nabi Muhammad SAW pada 17 Ramadhan, tahun  610 Masihi. Menurut riwayat pada malam tersebut, ketika Nabi SAW sedang duduk bertahannus di Gua Hirak, serta beribadat mengikut syariat moyangnya Nabi Ibrahim a.s, tiba tiba muncul  seorang pemuda kacak sambil berkata, 

“Bacalah” .

Nabi SAW yang terperanjat lalu menjawab,

“Aku tidak boleh membaca”.

Kemudian pemuda kacak ini memeluk Nabi SAW kali kedua dengan pelukan yang lebih kuat dari pelukan pertama, sambil berkata,  

“Bacalah”

Nabi SAW tetap menjawab, 

Aku tidak boleh membaca”.

Sekali lagi pemuda ini memeluk Nabi SAW dengan pelukan yang lebih kuat dari pelukan pertama dan kedua sambil berkata,  

“Bacalah”

 Nabi SAW  menjawab dengan jawapan yang sama,

 “Aku tidak boleh membaca..."

 Inilah antara kisah yang saya kongsikan kepada jemaah umrah ketika mendaki puncak Jaban Nur. Jom umrah bersama saya pada 30 Mac - 9 April 2017, penerbangan Flynas terus ke Madinah, harga RM 5550, Hotel Mekah Jawharat Misfalah 350 m dan Madinah Rawasi As Safeer 60 m. 

Hubungi / whatsapp 0196404133.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu