Ghibah yang diharuskan

Firman Allah SWT,

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujurat : 12)

Huraian ayat

Dalam ayat ini Allah SWT melarang orang-orang yang beriman agar jangan terlalu banyak membuat prasangka buruk kepada sesama manusia, apatah lagi kepada keluarga dan orang-orang mukmin. Kerana sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu mengandungi dosa, menyebabkan orang yang melakukannya diseksa.

Kemudian Allah SWT melarang perbuatan mengintip iaitu mencari rahsia keburukan orang lain untuk disiarkan supaya kelihatan cacat celanya.

Seterusnya Allah SWT melarang pula orang yang beriman daripada melakukan perbuatan mengumpat yakni menceritakan atau menyebut keburukan seseorang kepada orang lain dibelakang individu tersebut atau tanpa disedarinya.

Allah SWT menyamakan perbuatan orang yang mengumpat sama seperti memakan daging saudaranya sendiri. Dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda,

الغيبة أشد من الزنا , قالوا : كيف يا رسول الله ؟ قال عليه الصلاة والسلام : الرجل يزنى ثم يتوب فيتوب الله عليه , وأما صاحب الغيبة فلا يغفر له حتى يغفر صاحبه

Maksudnya : Mengumpat atau membicarakan aib orang lain itu lebih teruk dosanya daripada perbuatan zina. Mereka pun bertanya : “Mengapa demikian ya Rasulullah ?”. Nabi saw menjawab : “Orang lelaki yang berzina lalu bertaubat, maka Allah akan mengampuninya. Ada pun orang yang mengumpat, dia tidak akan diampuni kecuali orang yang diumpat itu memaafkannya terlebih dahulu”.

Dalam sebuah hadis yang daripada Ali bin Abi Talib kwj,

إياكم والغيبة لأن فيها ثلاث أفات : الأولى لا يستجاب له الدعاء والثانية لا تقبل له الحسنات والثالثة تزداد عليه السيئات

Maksudnya : Jauhilah kamu semua daripada dosa membicarakan aib orang lain kera sesungguhnya ia di dalam perbicaraan itu terdapat tiga bencana : 1. Doanya tidak akan dimakbulkan oleh Allah 2. Amal kebaikkannya tidak akn diterima 3. Keburukkan atau kehinaannya akan bertambah-tambah.

Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, diakhirat seorang itu akan terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia.Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhanku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya".Maka Allah menjawab :"Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".

Keharusan mengumpat

Sungguh pun begitu, dalam beberapa hal, mengumpat itu dibenarkan di dalam Islam.Menurut Imam Nawawi dalam kitab Syarah Shahih Muslim dan Riyadhu As-Shalihin, menyatakan bahawa ghibah hanya diperbolehkan untuk tujuan syara’ iaitu yang disebabkan oleh enam hal, iaitu :

1. Orang yang mazhlum (teraniaya) boleh menceritakan dan mengadukan kezaliman orang yang menzhaliminya kepada seorang penguasa atau hakim dalam rangka menuntut haknya yang dizalimi. Dalilnya ialah sura An-Nisa ayat 148:

“Allah tidak menyukai ucapan buruk (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. An-Nisa’ : 148).

Namun jika orang yang teraniaya hendak memaafkan orang melakukan kezaliman kepadanya maka itu adalah lebih baik sebagaimana firman Allah SWT.

“Jika kamu menyatakan kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa.” (QS. An-Nisa: 149)

2. Meminta bantuan untuk menyingkirkan kemungkaran agar orang yang berbuat maksiat kembali ke pangkal jalan. Pembolehan ini dalam rangka isti’anah (minta tolong) untuk mencegah kemungkaran dan mengembalikan orang yang bermaksiat ke jalan yang hak. Ini juga dianggap sebagai tanggungawab amar ma’ruf dan nahi munkar. Setiap muslim harus saling bahu membahu menegakkan kebenaran dan meluruskan jalan orang-orang yang menyimpang dari hukum-hukum Allah, hingga nyata garis perbedaan antara yang haq dan yang bathil.

3. Istifta’ (meminta fatwa) akan sesuatu hal. Misalnya seorang yang teraniaya bertanya orang yang arif : Apa hukumnya seorang alim melakukan kemungkaran seperti mengambil hak orang ?

4. Memperingatkan kaum muslimin dari beberapa kejahatan seperti:

a. Apabila ada saksi palsu atau cacat sifat dan kelakuannya, atau mereka yang fasik mengeluarkan fatwa agama sedangkan mereka tidak layak. Hal ini dilakukan untuk memelihara kebersihan syariat.

b. Apabila kita melihat seseorang membeli barang yang cacat atau membeli barang curi sedangkan si pembelinya tidak mengetahui. Ini dilakukan untuk memberi nasihat atau mencegah kejahatan itu daripada meebak, bukan untuk menyakiti salah satu pihak.

c. Apabila kita melihat seorang penuntut ilmu agama belajar daripada seseorang yang fasik atau ahli bid’ah, atau penipu yang menipu orang ramai dengan ilmunya dan kita khuatir terhadap bahaya yang bakal menimpa ke atas orang tersebut. Justeru adalah wajib kita menasihati dengan cara menjelaskan sifat dan keadaan guru tersebut dengan tujuan untuk kebaikan semata.

5. Menceritakan kepada khalayak tentang seseorang yang berbuat fasik atau bid’ah seperti seseorang yang meminum arak, berjudi dan bermegah-megah dengan maksiat dan kejahatan yang dilakukan.

6. Jika seseorang hanya dikenal dengan julukan si juling, si pendek, si bisu, si buta, atau sebagainya, maka kita boleh memanggilnya dengan julukan itu agar orang lain faham siapa yang dimaksudkan. Tetapi jika tujuannya untuk menghina, maka hukumnya adalah haram. Walaubagaimana pun jika dia mempunyai julukan lain yang lebih baik, maka eloklah memanggilnya dengan julukan yang baik itu.

Wallahualam.

Petikan Kuliah Maghrib
Surau Al-Amin
12.6.2010

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu