Buatlah yang terbaik !

Labbaik Allah humma labbaik
Labbaik la sharika laka labbaik
Innal hamda
Wan-ni'mata
Laka walmulk
Laa sharika lak.


Hari ini dan esok bakal-bakal jemaah Haji (termasuk pakej swasta) dari seluruh Negeri Sembilan akan berhimpun di Stadium Nilai bagi mengikuti kursus Haji Perdana.

Majlis akan bermula dengan solat Zuhor berjemaah, kemudian disusuli dengan ceramah Haji oleh Ybhg Al-Fadhil Dato’ Abu Hasan Din al-Hafiz.

Selepas solat Asar, bakal-bakal jemaah Haji akan memulakan raptai amali Tawaf, Saei dan tahalul. Bakal-bakal jemaah Haji diminta memakai pakaian ihram sewaktu melakukan amali ini.

Pada sebelah malam, bakal-bakal jemaah Haji akan melaksanakan pula rukun dan wajib Haji seperti Wukuf, Mabit di Muzadalifah, bermalam di Mina dan melontar jamrah.

Manakala keesokkan hari pula, bakal-bakal jemaah Haji akan berQiamullail, kemudian diberi taklimat oleh Pengarah Tabung Haji Negeri, sedikit nasihat dari Sahibus Samahah Mufti dan majlis penutup oleh YAB Menteri Besar N. Sembilan.

Sedikit nasihat

Kepada bakal-bakal jemaah Haji sekalian,

Walaupun kursus Haji Perdana ini hanyalah sekadar raptai, namun diharap tuan-tuan dan puan-puan akan membuatnya bersungguh-sungguh seperti melaksanakan haji yang sebenar.

Bakal-bakal jemaah Haji sebelum ini telah dilengkapkan dengan segala ilmu teori melalui dua peringkat :

1. Kursusu Haji Bersiri selama 17 minggu
2. Kursus Haji Intensif selama dua hari.


Justeru, hari ini dan esok bukanlah masa untuk sesi bersoal jawab lagi, "Ustaz, macam mana nak pakai kain ihram?", tetapi hari ini dan esok adalah hari dimana tuan-tuan dan puan-puan akan mempraktikkan segala ilmu yang telah dicurahkan oleh Guru-Guru Pembimbing Haji.

Sebab itu amat penting untuk tuan-tuan dan puan-puan menghadiri dua kursus di atas.

Akhir kata, saya ucapkan 'Selamat Menjalani Kursus Haji Perdana'.

Jumpa saya di sana….

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu