Manusia perlu pengampunan Tuhan

Besar mana dosa seseorang, besar lagi rahmat dan pengampunan Tuhan

Kisah Nabi Adam a.s memakan buah yang dilarang oleh Allah SWT memberi didikan dan pengajaran kepada manusia supaya sentiasa memohon keampunan daripada-Nya kerana sifat manusia itu tidak sunyi daripada melakukan perkara yang dilarang Allah.

Dorongan melakukan kesalahan ini mungkin kerana hasutan syaitan, kejahilan diri, terlalu dipegaruhi oleh hawa nafsu, mengikut perasaan serta dipengaruhi oleh emosi.

Jalan penyelesaian kepada kesalahan yang dilakukan ialah bertaubat, insaf serta kembali ke jalan-Nya yang sebenar.

Firman Allah SWT,

“ Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha” (At-Tahrim 008)

Sabda Rasulullah saw,

كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ


Maksudnya : Setiap anak Adam melakukan kesalahan dan sebaik-baiknya orang yang bersalah adalah yang bertaubat. (Hadis riwayat Tirmidzi)

Peluang taubat yang diberikan Allah SWT menujukkan betapa sifat maghfirah, rahmat dan kasih sayang Tuhan kepada manusia sebagai makhluk yang bersifat lemah.

Walaupun dosa yang dilakukan manusia itu sebesar langit dan bumi, namun Allah SWT tetap akan memberi pengampunan kerana Dia adalah Tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Pengasih. Sabda baginda saw,

عن أنس رضى الله عنه قال : سمعت رسول الله (ص) يقول : قال الله تعالى : يا ابن أدم إنك ما دعوتنى ورجوتنى غفرت لك على ما كان منك ولا أبالى يا ابن أدم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك . يا ابن أدم إنك لو أتيتنى بقراب الأرض خطايا ثم لقيتنى لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة – رواه الترمذى وقال : حديث حسن صحيح


Maksudnya : Daripada Anas r.a berkata : Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda : Telah berfirman Allah SWT ; Wahai anak Adam ! Setiap kali engkau memohon dan mengharap kepada-Ku, Aku tetap mengampunimu atas segala dosa yang engkau lakukan, dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam ! Andai kata dosa-dosamu sampai setinggi langit, kemudian engkau memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku akan mengampuni. Wahai anak Adam ! Andaikata engkau datang kepada-Ku dengan dosa sepenuh bumi, kemudian engkau menemui-Ku, sedang engkau tiada menyengutukan Aku dengan sesuatu pun, nescaya Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sepenuh bumi pula. (Hadis riwayat Tirmizi)

Lihat sahaja contoh teladan yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad saw. Walaupun baginda seorang yang maksum, namun baginda turut memohon ampun kepada Allah SWT. Hal ini dinyatakan dalam sebuah hadisnya,

وَاللَّهِ إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ، وَأَتُوبُ إِلَيْهِ، فِي الْيَوْمِ، أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً

Maksudnya : Demi Allah, Sesungguhnya aku beristighfar dan bertobat kepada-Nya pada setiap lebih dari tujuh puluh kali. (Hadis riwayat Bukhari)


Pengajaran daripada hadis ini, jika Rasul-Rasul yang bersifat maksum sentiasa memohon keampunan dari Tuhan, maka lebih-lebih lagilah umatnya yang tidak maksum, yang tidak sunyi daripada melakukan sebarang kesalahan dan juga dosa.

Justeru, adalah perlu bagi mereka untuk sentiasa bertaubat dan memohon keampunan daripada Allah SWT.

Banyak kelebihan bagi mereka yang bertaubat kepada Allah SWT. Selain dosa-dosa mereka diampunkan, mereka juga berpeluang untuk mendiami syurga-Nya yang seluas langit dan bumi.

Hal ini dinyatakan oleh Allah SWT melalui firman-Nya,

“Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;” (Ali-'Imran 133)


Sekian.

Salam tazkirah daripada,

Abu Sofea

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu