Allahyarham Tan Sri Zain Hashim dalam kenangan

Allahyarham Tan Sri Zain Hashim dalam satu majlis

Saya mula mengenali Allahyarham 5 tahun yang lalu. Beliau antara bapa yang rajin menjemput anak bongsunya, Abdul Aziz dari Kolej Tuanku Jaafar setiap kali exeat atau cuti persekolahan.

Jika ada parent teacher meeting, Tan Sri Zain Hashim tidak pernah ‘ponteng’ untuk mengetahui kemajuan akademik anaknya.

“Anak saya sembahyang tak Ustaz?”, tanya beliau satu hari.

“Alhamdulillah, anak Tan Sri komited dalam menunaikan solat fardu”, jawab saya.

Anaknya baru sahaja menamatkan peperiksaan 'O Level' beberapa minggu yang lepas.

Sebagai guru, saya kagum dengan bacaan Al-Quran Abdul Aziz yang fasih, lancar dan betul sebutan tajwidnya.

Pengetahuan agamanya juga cemerlang, menyebabkan saya tidak teragak-agak untuk memberi gred A+ pada setiap kali assessment.

Pada saya Abdul Aziz sungguh berbeza dengan anak-anak VIP yang lain.

“Ayah saya rajin solat berjemaah. Kalau kami ke mana-mana, dia akan singgah di masjid atau surau sekiranya waktu solat sudah masuk”, kata Abdul Aziz menceritakan perihal ayahnya.

Ketika mengambil anak di waktu-waktu cuti sekolah (biasanya tengah hari Jumaat), Tan Sri Zain Hashim selalu menyapa saya sewaktu berada di surau untuk mendirikan solat Jumaat.

“Apa tajuk khutbah Jumaat hari ini ustaz ?”, soalan yang sering ditanya oleh Tan Sri zain Hashim.

Keramahannya menyebabkan saya mati akal untuk berbual lanjut.

Isterinya juga seorang yang komited dengan aktiviti-aktiviti keagamaan.

Puan Sri merupakan murid kepada Sheikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki. Beliau pernah menghadiahkan kepada saya beberapa buah kitab karangan ulama ini.

“Ustaz kenal Sheikh Fuad ?”, tanyanya dalam satu majlis parent teacher meeting beberapa bulan yang lalu.

“Kenal…, dia ulama terkenal”, jawab saya.

“Sheikh Fuad adalah guru kami”, katanya sambil menceritakan kealiman gurunya itu kepada saya.

Sekarang Tan Sri Zain Hashim sudah tiada di bumi ini. Dia sudah kembali kepada Penciptanya.

Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan dimasukkan dalam golongan solihin.

Al-Fatihah….

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu