Rembau Hari Itu...






Saya berasal dari Rembau Negeri Sembilan. Telapak saya ialah Kampung Padang Lebar Sungai Layang, sekampung dengan arwah bidan Tupin, juga ada hubungan darah dengan Datuk Moktar Hashim dan Dato Kamaruddin Kachar.

Kalau balik ke kampung, saya suka singgah di pekan Rembau untuk minum cendol dan makan kuih tradisonal di gerai yang berdepan dengan Masjid An-Nur.

Kata mak saya..., dulu- dulu orang Rembau seperti orang pantai timur, sangat kuat sikap kedaerahan. Suka tolong menolong sesama mereka.  Di mana-mana sahaja kita menetap, kebetulan ada orang Rembau yang tinggal ditempat yang sama pasti hubungan akan menjadi akrab.

Kalau ada kenduri kendara, mereka akan ringan tulang untuk membantu.

 "Itu dulu...., tapi sekarang ini..., entahlah mak", jawab saya.

Namun saya berharap sifat-sifat positif yang wujud pada orang Rembau dapat diteruskan di masa-masa akan datang.

Pada 9 dan 10 hb Jun yang lalu saya diminta oleh tabung Haji Rembau untuk membimbing kursus penutup bakal-bakal jemaah haji daerah ini.  Selain saya ialah Ybg Al-Fadhil Ustaz Haji Khairuddin dan Ustaz Haji Muslal

Program diadakan di SMKA Pedas, bermula pukul 3.00 petang. Bagai sirih pulang ke gagang, saya menerima amanah ini dengan rasa gembira.

"Kalau anak Rembau tak nak tolong orang Rembau....siapa lagi ?", kata Pengerusi Jawatankuasa Penganjur En. Kamal ketika berbual dengan saya.

Dato' Undang Rembau, Dato' Lela Maharaja pula begitu ramah menyapa,

"Eloklah curahkan ilmu tu kek orang Rembau...", kata Dato Lela Maharaja bila tahu saya orang Rembau.

"Insya Allah Dato'", jawab saya.

Alhamdulillah, semua aktiviti dijalankan dengan baik dengan sempurna. Saya mengucapkan tahniah kepada Jawatankuasa Penganjur Kursus yang telah menjayakan program ini dengan lancar.

Demikian juga kepada peserta-peserta kursus yang telah memberi kerjasama penuh sepanjang aktiviti praktikal dijalankan. Tidak ada seorang pun peserta yang menjadi penonton. Semuanya melibatkan diri seolah-olah masing-masing sedang berada di tanah suci.

Mudah-mudahan kalian mendapat Haji yang mabrur...








Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu