Tiga tahun sudah berlalu....

Pejam celik, pejam celik rupa-rupanya sudah tiga tahun blog ini bersiaran. Umur saya juga sudah pun meningkat masuk ke angka 40 an.

Syukur Alhamdulillah, Tuhan masih memberi saya nikmat kehidupan. Nikmat ini akan saya gunakan untuk menulis dan terus menulis.

Tetapi tulisan saya sejak kebelakangan ini tidaklah selaju dulu.Ini kerana tugas hakiki sebagai Guru di sekolah perlu saya utamakan. Selain itu kerja-kerja sampingan sebagai pembimbing Ibadah Haji Lembaga Tabung Haji bagi daerah Seremban serta pembimbing Umrah KRS Travel menjadikan pena saya semakin tumpul.  

 Tahun ini juga saya tidak menulis apa-apa buku. Ada juga wakil-wakil syarikat penerbitan ‘masuk meminang’, tapi sehingga kini saya tidak memberi apa-apa respon. Saya terus diam membisu.

Sepanjang blog ini bersiaran, saya menerima banyak email yang datangnya dari kalangan suami isteri. Macam-macam isu yang diadukan kepada saya. Bermula dari kes penceraian, kes macam mana mahu rujuk dengan suami, kes suami main kayu tiga, kes lafaz talak sehinggalah kepada kes bagaimana mahu berkahwin di Siam. Ceh!

Namun bukan semua masalah yang diadu boleh saya menjawabnya. Minta maaf !, saya bukan pakar kaunselor. Sejujurnya saya tidak pandai memberi nasihat hal-hal kerumahtanggaan.

Kepada mereka yang bermasaalah seperti ini,  saya nasihatkan supaya berhubung sahaja dengan pihak Jabatan Agama Islam di  tempat masing-masing. Bertanyalah kepada mereka yang pakar dalam isu-isu kerumahtanggaan. Mudah-mudahan di sana ada pertunjuk.

Setakat ini sahaja coretan kali ini.

 Anak-anak murid saya sedang menunggu di kelas !

Abu Sofeya

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu