"Menanti di pintu Baqi'..." : Tawaf Qudum


Episod 8 : Tawaf Qudum

“Sekarang saya mahu menerangkan kepada Dato’ dan Datin mengenai tawaf Qudum. Tawaf ini turut di kenali sebagai tawaf selamat datang sebagai memuliakan Kaabah apabila masuk ke kota suci Mekah”,  tambah Ust Haji Abdullah.  

“Wajib ke buat tawaf Qudum ustaz ?”, celah Datin Hasnah.

“Tak…, tak wajib. Ia hanya sunat sahaja. Tawaf ini hanya dilakukan oleh mereka yang mengerjakan Haji Ifrad dan Haji Qiran, tidak bagi mereka yang mengerjakan Haji Tamattuk ”, jelas Ust Haji Abdullah lagi.

“Eh…., kenapa orang yang yang mengerjakan Haji Tamattuk tidak melakukan tawaf Qudum ustaz ?”, tanya Dato’ Hashim kehairanan.

Soal jawab ibadah Haji di rumah banglow dua tingkat ini semakin rancak.

“Sebab orang yang mengerjakan Haji Tamattuk, mereka terlebih dahulu berniat untuk mengerjakan umrah ketika masuk ke kota Mekah. Justeru apabila  sampai di kota suci, dia perlu melakukan tawaf Umrah, disusuli dengan saei Umrah seterusnya bergunting dan bertahallul”,  jelas Ust Haji Abdullah sambil tersenyum.

“Dan satu perkara lagi…., mana-mana jemaah yang telah melakukan tawaf Qudum, dia boleh mengerjakan Saei Haji selepas itu. Tapi ingat, jangan pula bergunting selepas mengerjakan Saei.  Sebab mereka masih kekal dalam ihram sehinggalah mereka selesai tahallul awal”, kali ini nada Ust Haji Abdullah agak serius.

Pengalaman beliau bertugas sebagai guru agama di tanah suci, memang ada jemaah yang terikut-ikut dengan amalan mereka yang mengerjakan Haji Tamattuk, iaitu berguntng atau bercukur selepas mengerjakan Saei. 

Bersambung....

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu