Kewajipan solat Jumaat
Tafsir Al-Quran
Surah al-Jumu’ah : 9-11
Huraian ayat
Firman Allah SWT,
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,…”
Berdasarkan ayat ini hukum solat Jumaat adalah
fardu (wajib) demikian juga pergi melaksanakanya juga adalah wajib. Kewajipan
ini khusus kepada golongan mukallaf berdasarkan ijma’ ulama. Justeru fardhu
Jumaat tidak diperintahkan ke atas pesakit, orang yang terlantar sakit berpanjangan,
musafir, hamba, wanita serta orang-orang buta dan golongan tua yang tidak boleh
berjalan kecuali dengan dipimpin oleh seseorang.
Kewajipan solat Jumaat tidak gugur semata-mata
kerana hari Jumaat jatuh pada hari Raya. Ini berbeza dengan pandangan Imam
Ahmad bin Hanbal yang mengatakan kewajipan solat Jumaat adalah gugur jika hari Raya
jatuh pada hari yang sama dengan alasan Saidina Uthman pernah membenarkan
penduduk kawasan yang tinggi di Madinah untuk meninggalkan solat Jumaat pada
suatu hari Raya.
Solat Jumaat wajib dilakukan secara
berjemaah dan didahului dengan dua khutbah berserta syarat-syaratnya. Namun
begitu para ulama berselisih pendapat mengenai berapakah bilangan minima jemaah
untuk menjadikan sesuatu solat Jumaat itu sah.
Dalam hal ini terdapat lebih tiga belas pendapat. Menurut Abu Hurairah
dan Muhammad bilangannya ialah tiga orang lelaki, tidak termasuk imam sekalipun
mereka semua adalah orang yang sedang bermusafir atau pesakit.
Ulama mazhab Maliki pula berpendapat
kehadiran mestilah seramai dua belas orang lelaki yang terdiri daripada
penduduk tempatan dan berada bersama-sama imam dari awal khutbah sehingga
selesai memberi salam selepas solat.
Menurut ulama Syafi’e dan Hanbali
solat Jumaat hendaklah didirikan dengan kehadiran seramai empat puluh orang
atau lebih termasuk imam. Mereka mesti terdiri daripada kalangan penduduk
setempat yang mukallaf, merdeka, lelaki dan menetap di situ (bukannya musafir).
Akan tetapi sekiranya bilangan mereka melebihi empat puluh orang, maka
dibolehkan orang musafir menjadi imam.
Di manakah solat Jumaat didirikan ?
Para ulama mazhab Maliki mensyaratkan solat Jumaat hendaklah dilaksanakan di
masjid yang berbumbung. Namun mazhab Hanbali dan Syafi’e tidak mewajibkan solat
Jumaat itu didirikan di masjid.
Firman Allah SWT,
“…maka segeralah kamu pergi (ke
masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat)…"
Ayat ini bukanlah maksud bersegera pergi
ke tempat solat dalam keadaan tergesa-gesa kerana yang dimaksudkan di sini
ialah mengambil berat tentang kefardhuan dan kepentingan solat Jumaat. Adapun berjalan-jalan dalam keadaan
tergesa-gesa menuju ke tempat solat adalah dilarang berdasarkan sebuah hadis
Nabi SAW,
“Apabila kamu mendengar iqamat,
pergilah bersolat dengan melangkah tenang dan bersahaja. Janganlah tergopoh
gapah. Mana yang sempat kalian teruskan dan mana yang tertinggal kalian
sempurnakanlah”. (HR Bukhari dan Muslim)
Menurut pendapat yang sahih
mengingati Allah di dalam ayat ini meliputi solat Jumaat, khutbah dan juga
nasihat.
Firman Allah SWT,
“….dan tinggalkanlah berjual-beli
(pada saat itu); .."
Dalam ayat ini Allah SWT
melarang urusan jual beli sewaktu solat Jumaat. Yang dimaksudkan dengan jual
beli ialah segala bentuk transaksi muamalat yang merangkumi sewaan, perkahwinan
dan seumpamanya. Menurut jumhur ulama melakukan hal yang demikian adalah haram.
Hukum ini bermula apabila imam menaiki mimbar sehingga selesai solat Jumaat.
Manakala menurut ulama Hanafi, hukumnya adalah makruh tahrim (makruh yang boleh
membawa kepada haram).
Walaubagaimanapun menurut mazhab
Hanafi dan Syafi’e, walaupun haram tetapi jual beli itu tetap sah dan tidak
terfasakh. Hukumnya sama seperti bersolat di kawasan tanah yang dirampas atau
berwuduk dengan air yang dirampas. Berbeza dengan mazhab Hanafi dan Maliki yang
menyatakan jual beli itu adalah terbatal
dan tidak sah.
Firman Allah SWT di hujung ayat 9,
“…yang demikian adalah baik bagi
kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya)”.,(9)
Maksudnya mengingati Allah dalam ayat
ini ialah seperti mendengar khutbah serta menunaikan solat Jumaat adalah lebih
baik dan besar pahalanya daripada meneruskan jual beli atau urusan-urusan
keduaniaan yang lain. Sebabnya ialah dengan mengingati Allah SWT, faedahnya
untuk dunia dan akhirat sedangkan melakukan perniagaan itu hanyalah untuk
faedah dunia semata-mata.
Firman Allah SWT pada pangkal ayat
10,
“Kemudian setelah selesai
sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan
masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah..,”
Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan
sebaik sahaja selesai solat Jumaat didirikan, umat Islam diharuskan menjelajah di atas bumi-Nya
ini bagi menjalankan apa-apa sahaja urusan baik perniagaan sebagai mengurus
keperluan hidup serta mengharapkan rezeki Allah SWT dan kelebihan-Nya.
Firman-Nya lagi,
“….serta ingatlah akan Allah banyak-banyak
(dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)”.(10)
Yang dimaksudkan mengingati Allah SWT
di sini boleh dilakukan dengan cara mentaati-Nya melalui perbuatan dan lisan.
Demikian juga mensyukuri nikmat-Nya yang mendorong manusia melaksanakan segala
kewajipan walaupun ketika itu mereka sibuk melakukan tugas masing-masing. Kata
Sa’id bin al-Musayyib,
“Mengingati Allah (berzikir) ialah
mentaati Allah. Sesiapa yang taat kepada Allah, maka ia sebenarnya telah
mengingati-Nya. Sebaliknya sesiapa yang tidak taat kepada Allah maka ia
bukanlah seorang yang mengingati-Nya meskipun ia banyak bertasbih”.
Firman Allah SWT pada ayat 11,
“Dan apabila mereka mengetahui
kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu
hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau
berdiri (di atas mimbar – berkhutbah)….”
Menurut ahli-ahli tafsir sebab turunnya
ayat ini kerana satu ketika Madinah telah dilanda kemelesetan, kesusahan dan
kenaikan harga barang.Satu hari seorang lelaki yang bernama Dihyah bin Khalifah
telah datang membawa barang perniagaan dari Syam. Beliau memukul gendang bagi
menarik orang ramai datang melihat barang dagangannya. Ketika para sahabat
sedang mendengar khutbah Jumaat yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Apabila
mendengar pukulan gendang itu, mereka berpusu-pusu keluar meninggalkan
Rasulullah SAW. Yang tinggal hanya dua belas orang sahaja yang setia mendengar
khutbah. Lalu turunlah ayat ini menegur perbuatan mereka.
Apabila Allah SWT berfirman, meninggalkan
engkau berdiri (di atas mimbar – berkhutbah)….”menunjukkan khutbah dan
berdiri sewaktu menyampaikannya adalah wajib. Inilah pendapat mazhab Syafi’e
dan Hanbali kerana mengikut cara Rasulullah SAW serta Khulafa ar-Rasyidin. Adapun
orang yang pertama kali berkhutbah dalam keadaan duduk ialah Muawiyan bin Abi
Sufiyan apabila dia sudah uzur dan tidak berdaya untuk berdiri.
Manakala mazhab Hanafi pula berpendapat
berdiri sewaktu menyampaikan khutbah adalah sunat sahaja. Justeru jika khatib
duduk sewaktu menyampaikan khutbah, maka khutbahnya adalah sah tetapi makruh.
Kata Sa’id bin Jubair, khutbah
menyamai dua rakaat solat Zuhor. Seandainya khutbah khutbah ditinggalkan dengan
bersolat Jumaat sahaja bererti telah meninggalkan dua rakaat solat Zuhor.
Menurut qaul jadid Imam Syafi’e,
orang yang berkhutbah mestilah suci daripada dua hadas (kecil dan besar). Imam
Malik berpendapat sekiranya imam berkhutbah dalam keadaan berhadas kecil, maka
khutbahnya adalah sah tetapi dianggap cacat.
Menurut pandangan jumhur, sesiapa
yang memasuki masjid sewaktu imam sedang berkhutbah, hendaklah dia mendirikan
solat Tahiyyatul Masjid dua rakaat. Hal ini sabit dengan keterangan sebuah
hadis Nabi SAW,
“Barangsiapa di kalangan kamu
datang pada hari Jumaat sewaktu imam sedang berkhutbah, maka hendaklah dia
menunaikan solat dua rakaat sambil meringkaskannya” ( HR Muslim)
Firman
Allah SWT dihujung ayat 11,
“…Katakanlah (wahai Muhammad:”
Pahala – balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan
barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki”.(11)
Dalam ayat ini Allah SWT menyuruh
Nabi Muhammad SAW menyampaikan kepada umatnya bahawa pahala solat itu adalah
lebih baik dari segala keseronokan berhibur dan berjual beli. Dialah Allah
Tuhan yang menentukan kadar rezeki
makhluk-Nya. Justeru tidak sepatutnya seseorang insan mengabaikan ibadat
kepada Allah hanya kerana sibuk dengan sesuatu urusan pekerjaan. Sesungguhnya
apa yang telah ditentukan oleh Allah untuk menjadi milik seseorang, pasti akan
menjadi miliknya walaupun dia dalam keadaan dhoif dan lemah. Demikian juga jika
sesuatu itu telah ditentukan bukan milik seseorang, ia tidak akan berjaya
memilikinya walaupun dia telah berusaha dengan segala kekuatan.
Kesimpulannya, manusia dalam apa jua
sekali pun hendaklah memohon rezeki daripada Allah SWT kerana Dia adalah Tuhan
sebaik-baik pemberi rezeki.
Wallahualam.
Comments
Post a Comment