Kisah Zaid dan Zainab
Tafsir Al-Quran
Surah al-Ahzab : 36- 37
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki
dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai
sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan
sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah
dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas
nyata. (36) Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang
yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah
berbuat baik kepadanya: “Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada
Allah”, sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan
menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah
jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid
selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami
kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang
beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila
anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu
menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap
berlaku.(37)
Huraian ayat
Firman Allah SAWT pada ayat 36,
“ Dan tidaklah
harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan
RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus
mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan
sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia
telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata “ (36)
Menurut mufassirin, ayat ini ditujukan kepada Zainab binti
Jahsy dan saudaranya Abdullah bin Jahsy yang tidak bersetuju dengan pinangan
yang dibuat oleh Nabi SAW untuk dinikahkan dengan Zaid bin Harithah. Pada
mulanya sewaktu Nabi SAW datang meminang, Zainab menyangkakan yang Rasulullah
SAW sendiri yang akan bernikah dengannya. Tetapi setelah di beritahu bahawa
pinangan itu adalah untuk Zaid bin Harithah, Zainab enggan. Alasan yang
diberikan oleh Zainab, dia adalah dari keturunan yang mulia iaitu sepupu Nabi
SAW sedangkan Zaid bin Harithah adalah bekas hamba sahaya yang dimerdekakan
oleh Khadijah binti Khuwailid. Dari segi rupa paras Zainab pula seorang gadis
yang putih serta cantik wajahnya sedangkan Zaid bin Harithah berkulit hitam.
Keengganan Zainab ini telah ditegur oleh Allah SWT
menyebabkan dia bersetuju dan akur dengan perintah tersebut.
Firman Allah SWT dipangkal ayat 37,
“ Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata
kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan
nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya:…”
Dalam ayat ini
Allah SWT mengingatkan Nabi Muhammad SAW tentang Zaid bin Harithah yang yang telah diberikan nikmat Islam sejak kecil
di bawah penjagaan dan pemeliharaan Nabi SAW.
Kemuliaan Zaid bin Harithah
Zaid bin Harithah adalah seorang hamba yang dibeli oleh
Khadijah binti Khuwailid sewaktu kecil lalu dihadiahkan kepada Rasulullah SAW sebagai
anak angkat. Di awal risalatul Islam, ada tiga orang dalam rumah Nabi SAW yang
memeluk Islam iaitu Khadijah, Ali bin Abi Talib dan Zaid bin Harithah. Betapa sayang Nabi SAW kepadanya, ke mana
sahaja Nabi berdakwah pasti akan
dibawanya bersama Zaid bin Harithah sehingga orang menggelar Zaid bin Harithah
sebagai Zaid bin Muhammad.
Pernah satu ketika ayah Zaid bin Harithah datang berjumpa
Nabi SAW untuk mengambil semula anaknya dengan sejumlah tebusan harta yang
banyak. Tetapi apabila Nabi SAW bertanya Zaid, sama ada mahu tinggal dengan
ayahnya atau Nabi, Zaid menjawab mahu kekal tinggal dengan Nabi SAW tanpa
memutuskan hubungan silaturrahim dengan ayah kandungnya.
Mulianya kedudukan Zaid di kalangan sahabat sehingga
disebut dalam satu riwayat daripada Aisyah r.anha,
“ Kalau Zaid itu dikirimkan kepada satu pasukan
tentera, pastilah Nabi SAW akan angkatnya menjadi panglima. Kalaulah (Zaid) panjang
umurnya, nescaya dialah agaknya orang yang akan diangkat oleh Nabi menjadi
khalifahnya”. ( Dirawikan oleh Imam Ahmad)
Zaid bin Harithah dikahwinkan oleh Nabi SAW dengan Zainab
binti Jahsyi. namun perkahwinan itu tidak kekal. Zaid kemudian berkahwin dengan Ummu Aiman. Hasil perkahwinan kedua ini, Zaid dikurnikan seorang anak yang bernama
Usamah bin Zaid. Betapa kasihnya Nabi SAW kepada Zaid bin Harithah, demikian
juga kepada Usamah bin Zaid.
Menurut sebuah hadis yang dirawikan oleh oleh al-Bazzar
dengan sanadnya dari Usamah bin Zaid, Abbas bin Abdul Muttalib bersama Ali bin
Abi Talib pernah bertanya : Ya Rasulullah, kami ingin tahu siapakah dikalangan
ahli keluargamu yang paling engkau sayang ? Nabi SAW menjawab, Ahli keluargaku
yang paling aku sayang ialah Fatimah bin Muhammad. Lalu mereka berdua berkata :
Bukan itu maksud kami. Justeru Nabi SAW menjawab, kalau bukan itu, maka orang
yang paling aku kasihi ialah Usamah bin Zaid bin Harithah , yang telah
diberi nikmat oleh Allah dan aku pun memberinya nikmat.
Ketika Zaid bin Harithah syahid di medan peperangan
Mu’tah, bersama Ja’afar bin Abu Talib dan Abdullah bin Rawahah, Nabi SAW telah mempersiapkan pasukan tentera
untuk memerangi bangsa Rum di Palestin. Untuk itu Nabi SAW telah mengangkat
Usamah bin Zaid sebagai panglima perang.
Perlantikan Usamah yang baru berusia 18 tahun mengepalai pasukan ini
dengan mengenepikan sahabat sahabat yang senior seperti Abu Bakar dan Umar
telah menimbulkan desas desus dari orang ramai yang tidak berpuas hati.
Hal ini sampai ke telinga Nabi SAW lalu baginda
mengumpulkan orang ramai dan bersabda,
“Kalau kalian mengkritik aku mengangkat Usamah bin Zaid sebagai panglima, dalam erti kata lain
kalian telah mengkritik aku kerana mengangkat ayahnya menjadi Panglima. Dengan
kesaksian Allah, aku ingin jelaskan kepada kamu bahawa Zaid dahulu seorang
pantas dan cekap menjadi panglima dan anaknya sekarang pun cekap dan pantas
juga walaupun dia adalah orang aku kasihi”.
Firman Allah SWT,
“Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada
Allah”,
Dalam tempoh perkahwinan itu, rupa rupanya rumahtangga
mereka tidak aman. Zainab tidak akur dan memandang rendah darjat suaminya, manakala Zaid pula sebagai seorang
lelaki yang selalu mendapat kepercayaan Nabi SAW di
medan perang tidak mahu isterinya memandang rendah dirinya sebagai
suami. Akhirnya kerana tidak tahan dengan karenah isteri, Zaid mengadu kepada
Rasulullah SAW.
Justeru Nabi SAW menasihati Zaid supaya jangan menceraikan
isterinya. Nasihat Nabi ini telah ditegur oleh Allah SWT,
“Sambil engkau menyembunyikan
dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya…”
Maksudnya Nabi SAW sudah pun mengetahui melalui ilham yang
Allah SWT sampaikan kepada baginda bahawa penceraian mereka pasti berlaku dan
Allah SWT memerintahkan pula Nabi SAW suoaya bernikah dengan Zainab binti
Jahsyi setelah habis edahnya nanti.
Tujuan pernikahan itu adalah untuk membatalkan fahaman
jahiliah yang berpendapat anak angkat kedudukannya sama seperti anak kandung.
Dalam erti kata lain seolah olah bekas isteri anak angkat haram dinikahi oleh
bapa angkat. Justeru dengan tercetusnya peristiwa ini sekaligus membatalkan
fahaman jahiliah tersebut.
Hukum ini berbeza jika mengahwini janda kepada anak
kandung (bekas menantu) adalah dilarang sama sekali walaupun mereka belum pernah
bersatu (mengadakan hubungan kelamin). Adapun mengahwini perempuan yang menjadi
anak tiri sedang ibunya masih belum disetubuhi, hukumnya tidaklah haram. Hal ini disebut dalam surah
an-Nisak ayat 23,
“ Jika ibunya itu belum kamu campuri maka tidak berdosa
atas kamu mengahwini anak tiri itu”
Firman
Allah SWT seterusnya,
“dan engkau pula
takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti
(melanggar perintahNya)”.
Ada
pun sebab mengapa Rasulullah SAW tidak menasihatkan hal yang sebenarnya kerana
baginda merasa malu dengan Zaid bin Harithah apabila mengahwini janda anak
angkatnya itu apatah lagi takut dicela oleh masyarakat sekeliling.
Firman Allah SWT,
“Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap
isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak
ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan
isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah
selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan
sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.(37)
Setelah Zaid menceraikan isterinya dan setelah tamat edah
Zainab, maka bernikahlah Nabi SAW dengan Zainab binti Jahsyi. Kalimah “Kami kahwinkan engkau dengannya…”
menunjukkan perkahwinan itu direstui oleh Allah SWT dan mahu menunjukkan tidak
ada halangan bagi seseorang untuk mengahwini janda kepada anak angkat.
Kisah
ini sekaligus menafikan
tafsiran sesetengah mufassirin kononnya Rasulullah SAW sebenarnya ada perasaan
cinta terhadap Zainab iaitu isteri kepada anak angkat baginda. Dalam tafsir al-Khazin ada menyebut : Pada
satu hari Rasulullah SAW berkunjung ke rumah Zaid kerana ada sesuatu hajat. dan
secara tak sengaja telah terlihat Zainab dalam rupa parasnya yang cantik,
kulitnya putih serta baik perangainya. Maka kecantikkannya itu telah membuatkan
Rasulullah SAW kagum dan mengucapkan Subhanallah Muqallabil Qulub (Maha Suci Allah yang
membalik balikkan hati).
Kebetulan
rumah tangga Zaid tidak beroleh kebahagiaan dan apabila Zaid menceritakan
masalah yang rumahtangga yang dihadapinya, Nabi SAW tetap memerintahkan Zaid
supaya tidak menceraikan Zainab dan bertaqwa kepada Allah SWT sedangkan baginda
menyembunyikan perasaan cinta baginda terhadap Zainab. Sikap Nabi SAW ditegur
dalam surah al-Ahzab ayat 37,
“Sambil engkau menyembunyikan
dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya…”
Riwayat seperti ini adalah palsu kerana tidak selayak bagi
Rasulullah SAW hendak melakukan sesuatu hal yang aib apatah lagi menyintai
isteri orang. Riwayat yang paling tepat peristiwa ini Allah SWT cetuskan untuk
membatalkan fahaman dan adat jahiliah yang berpendapat anak angkat sama
kedudukannya seperti anak kandung yang mana bekas isteri anak tidak boleh
dinikahi oleh bapa angkat.
Keutamaan-keutamaan Zainab binti
Jahsyi
Kata
Aisyah,
“Zainab
binti Jahsyi selalu menyaingiku di dalam kedudukannya di sisi Rasulullah SAW,
tidak pernah aku melihat wanita seperti Zainab dalam hal kebaikan agamanya,
ketaqwaannya kepada Allah, kejujurannya, silaturrahimnya, dan banyaknya sadaqahnya.”
Kata
Aisyah lagi,
“Suatu
hari Rasulullah SAW berkata kepada istri-istrinya, ‘yang paling cepat
menyusulku dari kalian adalah yang paling panjang tangannya,’ Aisyah berkata,
‘Maka kami setelah itu jika berkumpul saling mengukur tangan-tangan kami di
tembok sambil melihat mana tangan yang paling panjang di kalangan kami, tidak
henti-hentinya kami melakukan hal itu sampai saat wafatnya Zainab, padahal dia
adalah wanita yang pendek dan tidaklah tangannya paling panjang di kalangan
kami, maka tahulah kami saat itu bahwasanya Rasulullah SAW maksudkan panjang tangan adalah yang paling
banyak bershadaqah. Adalah Zainab seorang wanita yang biasa bekerja dengan
tangannya, dia menjahit kemudian menshadaqahkan hasil kerjanya itu di jalan
Allah’,” (Muttafaq Alaih)
Suatu
saat Rasulullah SAW berkata kepada Umar,
“Sesungguhnya
Zainab adalah wanita yang awwahah.” Seseorang bertanya, “Apa yang dimaksud
dengan awwahah wahai Rasulullah?” Rasulullah SAW bersabda, “Yang khusyu’ lagi
merendahkan diri di hadapan Allah.”
Wallahualam.
Rujukan
Tafsir Al-Azhar
Tafsir Ahmad Sonhadji
Comments
Post a Comment