Suka duka isteri dan anak anak perempuan Nabi
Tafsir Al-Quran
Surah Al-Ahzab
: 59-62
“Wahai
Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta
perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup
seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk
mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak
diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(59)
Demi sesungguhnya, jika orang-orang munafik, dan orang-orang
yang ada penyakit (syak ragu-ragu) dalam hatinya, serta orang-orang yang
menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak berhenti (dari perbuatan
jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu memerangi mereka; sesudah
itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di Madinah lagi melainkan
sebentar sahaja,(60)serta mereka tetap ditimpa laknat. Di mana
sahaja mereka ditemui, mereka ditangkap dan dibunuh habis-habisan.”(61)
Huraian
ayat
Firman
Allah SWT pada pangkal ayat 59,
“Wahai
Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta
perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup
seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); …”
Sebelum turunnya ayat ini, kebiasaannya wanita Arab sama
ada yang beriman mahu pun tidak , mereka keluar rumah dengan memperlihatkan
kecantikan dan perhiasan yang ada pada mereka seperti rambut, leher dan dada.
Dengan pemakaian begini, mereka telah diganggu oleh lelaki-lelaki munafik dan
fasik.
Maka turunlah ayat ini memerintahkan isteri-isteri Nabi, anak-anak baginda yang perempuan serta wanita yang
beriman supaya melabuhkan pakaian dan menutup seluruh tubuh badan mereka
apabila keluar dari rumah. Di dahulukan perintah ini kepada isteri-isteri dan
anak anak baginda kemudian barulah kepada wanita-wanita yang beriman kerana
isteri dan anak anak Nabi adalah contoh terbaik untuk diteladani.
Isteri-isteri Nabi SAW itu ada dua belas, yang pertama
Siti Khadijah binti Khuwailid seorang janda yang Nabi nikahi ketika baginda
berusia 25 tahun sedangkan Khadijah waktu itu berusia 40 tahun. Setelah 3 tahun
kewafatan Siti Khadijah, Rasulullah SAW berkahwin dengan Saudah binti Zam’ah
juga seorang janda berusia 65 tahun. Suami pertama Saudah meninggal dunia setelah beberapa hari mereka
kembali dari Ethiopia.
Isteri
ketiga, Aisyah binti Abu Bakar yang dinikahi oleh Nabi SAW sebelum Hijrah dan
tinggal bersama dengan baginda setelah berhijrah ke Madinah. Ada pendapat
mengatakan usia Aisyah ketika itu 9
tahun manakala Rasulullah SAW berusia 53 tahun. Manakala isteri keempat, Hafsah
binti Umar iaitu anak kepada Umar bin al-Khattab.Rasulullah SAW mengambil
tanggungjawab mengahwini Hafsah setelah suaminya gugur syahid di medan perang.
Yang
kelima Zainab binti Khuzaima, seorang janda yang kematian suaminya di medan
Uhud. Ketika berkahwin dengan Zainab, usia Zainab ketika itu sudah tua dan
memiliki beberapa orang anak. Zainab meninggal dunia setelah tiga bulan Nabi SAW
menikahinya.
Keenam, Ummu Salamah binti Umayya seorang balu
miskin yang lanjut usianya dan memiliki 4 orang anak. Suaminya turut terkorban
di medan peperangan. Pada mulanya Ummu Salamah enggan menerima lamaran Nabi SAW
kerana alasannya sudah tua tetapi akhirnya akur
dengan takdir Ilahi dan bersetuju berkahwin dengan Rasulullah SAW.
Ketujuh, Zainab
binti Jahsyi yang asalnya isteri kepada Zaid
ibn Harithah, yang merupakan anak angkat Nabi
SAW. Perkahwinan Zaid dan Zainab tidak bahagia, mereka akhirnya bercerai dan
Allah SWT memerintahkan Rasulullah SAW berkahwin dengan Zainab. Perkahwinan
Rasulullah SAW dengan Zainab ada dinyatakan dalam al-Quran surah al-Ahzab ayat
37. Zainab digelar oleh Nabi SAW sebagai wanita yang bertangan panjang kerana
kuatnya bersedekah.
Kelapan, Juwairiyah bt al-Harith yang
merupakan anak kepada pembesar Bani Mustaliq. Ketika peperangan Bani Mustaliq
tentera Islam berjaya menawan Juwairiyah. Bapa Juwairiyah datang untuk menebus
anaknya. Rasulullah SAW menyerahkan kepada Juwairiyah sama ada mahu pulang ke
pangkuan keluarganya atau memeluk Islam. Juawairiyah memilih untuk memeluk
Islam kemudian dinikahi oleh Rasulullah SAW. Dengan perkahwinan ini kabilah Bani
Mustaliq akhirnya memeluk Islam.
Kesembilan,
Safiyyah binti Huyay, anak kepada pemimpin Bani Quraizah . Dalam peperangan
Khaibar Safiyyah dan suaminya seorang Yahudi telah ditawan oleh tentera Islam. Setelah berunding Safiyyah, akhirnya
dibebaskan, kemudian memeluk Islam seterusnya memilih untuk menjadi isteri Nabi SAW.
Kesepuluh, Ummu Habibah binti Sufyan
juga seorang balu. Suami pertamanya
Ubaidullah bin Jahsyin al-Asadiy. Ummu
Habibah dan suaminya pernah berhijrah ke Habsyah. Setelah Ubaidullah meninggal
dunia di Habsyah, Ummu Habibah hilang tempat bergantung. Melalui an-Najasyi
Rasulullah SAW kemudian melamar Ummu Habibah dan upacara perkahwinan dilakukan
oleh Khalid bin Said al-As dengan mas kahwin sebanyak 400 dirham, dibayar oleh
an-Najashi bagi pihak Nabi SAW.
Kesebelas,
Maimunah binti al-Harith janda kepada Abd Rahman bin Abdul Uzza yang Nabi SAW
nikahi ketika mengunjungi kota Mekah
untuk mengerjakan umrah Qadak pada tahun ke 7 hijrah. Semasa rombongan
Nabi SAW pulang ke Madinah dan sampai di satu tempat yang namanya Sarifa,
Rasulullah SAW telah mengadakan kenduri perkahwinan dan menjemput Khalid
al-Walid iaitu anak saudara kepada Maimunah binti al-Harith.
Khalid
al-Walid yang memerangi Islam ketika itu telah menerima jemputan Rasulullah SAW
menyebabkan hatinya jinak kepada Islam. Perkahwinan Nabi SAW dengan Maimunah
akhirnya membawa kepada pengislaman Khalid al-Walid sebelum pembukaaan kota
Mekah.
Dan
kedua belas, Maria al-Qibti yang sempat melahirkan anak Nabi SAW yang bernama
Ibrahim. Tetapi Ibrahim wafat ketika berusia 18 bulan. Tiga tahun selepas
bernikah dengan Maria al-Qibti, baginda SAW wafat. Maria al-Qibti meninggal
dunia lima tahun kemudian dan jenazahnya dimkamkan di perkuburan Baqi’.
Manakala
anak anak perempuan Nabi SAW ada empat orang. Yang paling tua bernama Zainab
yang dinikahkan dengan Abu al As. Ketika Nabi SAW berhijrah ke Madinah, Zainab
tidak ikut serta kerana masih tinggal dengan suaminya di Mekah yang ketika itu
belum lagi memeluk Islam. Dalam peperangan Badar, suaminya telah di tawan oleh
tentera Islam dan ditebus oleh Zainab menggunakan kalung pusaka ibunya.
Akhirnya Abu Al As dibebaskan oleh Nabi SAW dengan syarat dia hendaklah
memulangkan semula Zainab kepada baginda.
Ketika
Zainab dihantar pulang ke Madinah, unta yang dinaikinya telah dipanah oleh
seorang Quraisy yang bernama al-Huwairis bin Nuqaid. Panahan itu menyebabkan
Zainab yang sedang sarat mengandung telah jatuh ke tanah dengan kuat. Akibat
dari itu, Zainab keguguran dan sering sakit yang [akhirnya membawa kepada
kematiannya.
Anak
perempuan kedua ialah Ruqaiyah yang pada mulanya bernikah dengan Utbah bin Abu
Lahab sebelum Nabi SAW dilantik sebagai Rasul. Setelah Nabi SAW menyampaikan
dakwah, Abu Lahab sangat marah dan menyuruh anak lelakinya menceraikan
Ruqaiyah. Kata Abu Lahab kepada Utbah,
“
Kepalaku haram bersentuh dengan kepalamu sebelum engkau menceraikan anak
Muhammad itu”.
Utbah
akur dengan kehendak bapanya dan memulangkan semula Ruqaiyyah kepada Nabi SAW
dengan penuh rasa hormat. Selepas itu, Nabi
SAW menikahkan Ruqaiyah dengan Uthman bin Affan dan mendapat seorang cahaya
mata yang bernama Abdullah. Tetapi Abdullah meninggal dunia sewaktu kecil dan
selepas itu Ruqaiyyah tidak beranak lagi. Sewaktu Rasulullah SAW menyiapkan
pasukan tentera untuk peperangan Badar, Ruqaiyah telah jatuh sakit menyebabkan
Uthman tidak ikut serta dalam peperangan ini.
Setelah
tentera Islam menang dalam peperangan ini, Nabi SAW memerintahkan Zaid bin
Harithah pulang ke Madinah terlebih dahulu untuk memaklumkan kepada orang Madinah
tentang kemenangan ini. Apabila Zaid sampai di Madinah, dia melihat orang ramai
baru sahaja selesai mengkebumikan jenazah Ruqaiyah dalam keadaan tidak sempat
dihadiri oleh ayahandanya, Rasulullah SAW.
Anak
ketiga ialah Ummi Kalthum. Sama seperti Ruqaiyah pada mulanya dinikahkan dengan
anak Abu Lahab yang bernama Utaibah bin Abu Lahab. Berbeza dengan abangnya
Utbah, Utaibah telah menarik Ummi Kalhum dan menghntarnya kepada Nabi SAW
dengan cara kasar. Mulutnya memaki Nabi SAW sambil kakinya menyepak dada
Rasulullah sehingga baginda tersungkur.
Sikapnya
yang sangat kurang ajar kepada Nabi menyebabkan Rasulullah SAW marah sambil
bersabda,
“Engkau
akan mati di makan oleh seekor daripada anjing anjing Allah”
Apa
yang Nabi SAW ucapkan adalah benar berlaku dimana Utaibah mati di baham singa
ketika dalam perjalanan menuju ke Syam untuk berniaga.
Setelah
diceraikan oleh Utaibah. Nabi SAW nikahkan Ummi Kalthum dengan Uthman bin Affan
yang disebut sebagai “berganti tikar”. Dengan perkahwinan Uthman dengan Ummi
Kathum, sejak itu Nabi SAW menggelar beliau sebagai Zun Nurain, orang yang
memiliki dua cahaya. Ummi Kalthum meninggal dunia pada bulan Syaaban tahun
kesembilan hijrah. Jenazahnya disambut diliang lahad oleh Ali bin Abi Talib,
Fadhal bin Abbas dan Usamah bin Zaid.
Dan
yang keempat serta bongsu ialah Fatimah, yang dinikahkan dengan Ali bin Abi
Talib pada bulan Ramadhan tahun ke dua hijrah. Fatimah satu satunya anak yang
meninggal dunia selepas kewafatan ayahandanya. Demikianlah keempat empat anak perempuan Nabi SAW yang
dimaksudkan dalam ayat ini.
Sambungan
pada ayat 59,
“…cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai
perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu..”
Maksudnya
tindakan wanita yang beriman menutup aurat dengan pakaian yang labuh, tidak
singkat, tidak ketat dan tidak membayangkan bentuk tubuh dari sebalik pakaian
yang nipis adalah tanda pengenalan wanita yang baik sehingga mereka tidak
diganggu atau dipermainkan oleh lelaki mata keranjang atau jalang.
Adalah menjadi kesalahan seseorang wanita yang
beriman memakai tudung tetapi membesarkan kepala dengan sanggul di atas
kepalanya. Sabda Nabi SAW,
“Ada dua golongan dari penduduk neraka yang
aku belum melihat mereka sekarang. (Yang pertama,) suatu kaum yang bersama
mereka ada rotan-rotan seperti ekor sapi yang mereka gunakan untuk merotan
manusia. (Yang kedua,) para wanita yang berpakaian tapi hakikatnya telanjang,
mereka senget lagi membuat orang lain senget. Kepala-kepala mereka seperti bonggol
unta yang senget. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium
bau wangi syurga, padahal wanginya boleh tercium dari jarak perjalanan sekian
dan sekian’.” (HR Muslim)
Sebuah
lagi hadis yang keras mengancam wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang,
“Akan
datang suatu masa dalam umatku segolongan wanita berpakaian tapi sebenarnya
mereka bertelanjang tanpa pakaian. Sanggul mereka
ditinggikan bagai bonggol unta. Kutuklah mereka,sesungguhnya mereka itu
terkutuk (dikutuk oleh Allah) " (HR Muslim)
Demikian
juga ada wanita yang memakai tudung
tetapi tidak menutup dagu, memakai tudung tetapi baju berlengan singkat atau
memakai tudung dengan baju berlengan panjang tetapi lengannya itu ketat, memakai tudung tetapi menampakkan hujung rambut
atau belakang rambut, memakai tudung tetapi menampkakkan bentuk leher, memakai
tudung tetapi berseluar ketat atau kain yang singkat, terbelah atau sebagainya.
Firman
Allah SWT di hujung ayat 59,
“….Dan
(ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”(59)
Maksud
ayat ini ialah untuk menghilangkan keraguan wanita yang beriman sebelum ayat
ini diturunkan, apakah mereka berdosa dengan memakai pakaian yang mendedahkan
aurat sebelum ini. Lalu Allah SWT menjelaskan sesungguhnya Dia adalah Tuhan
yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani yakni kesalahan kesalahan yang
dilakukan lalu Allah SWT telah ampunkan sebelum ayat dan perintah ini
diturunkan kepada mereka.
Firman
Allah SWT pada ayat 60,
“Demi sesungguhnya, jika orang-orang
munafik, dan orang-orang yang ada penyakit (syak ragu-ragu) dalam hatinya,
serta orang-orang yang menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak
berhenti (dari perbuatan jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu
memerangi mereka; sesudah itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di
Madinah lagi melainkan sebentar sahaja,” (60)
Dalam
ayat ini ada tiga golongan yang akan dikenakan hukuman keras dengan cara
diperangi dan di halau dari Madinah, serta tidak dibenarkan tinggal berjiran
dengan Negara Islam ini iaitu :
Pertama,
orang-orang munafik yang menyakiti Allah dan Rasul dengan perbuatan yang keji,
di depan Nabi SAW menzahirkan Islam tetapi di belakang Rasulullah merencana dan
merancang untuk mensabotaj apa sahaja program dakwah Nabi SAW. Sebagai contoh
mereka membina sebuah masjid yang dinamakan masjid Dhirar untuk memecahbelahkan
perpaduan umat Islam. Maka turunlah ayat,
"Dan
(di antara orang-orang munafik itu) ada orang yang mendirikan masjid untuk
menimbulkan kemdharatan (pada orang-orang Mukmin), untuk kekafiran dan memecah
belah antara orang-orang Mukmin….. (At-Taubah 107)
Firman
Allah SWT dalam surah at-Taubah ayat 108,
Maksudnya : "Janganlah kamu bersembahyang dalam masjid itu
selama-lamanya. (At-Taubah : 108)
Kedua,
golongan yang hatinya ada penyakit iaitu dalam hatinya tidak ada perkara lain
melainkan mahu melempiaskan syahwat ke atas wanita sahaja. Dalam istilah modern
disebut sebagai sex maniac atau lelaki yang ketagih sex. Mereka suka
menganggu wanita di Madinah, mengintai serta
mahu membuat kejahatan seperti rogol dan juga zina.
Dan
golongan ketiga, mereka yang menghasut orang ramai supaya membenci Nabi SAW.
Mereka berusaha untuk mendapatkan maklumat kekuatan tentera Islam untuk
disampaikan kepada pihak musuh dengan matlamat mahu meruntuhkan kerajaan Islam
yang dibina oleh Rasulullah SAW di Madinah. Mereka terdiri dari golongan Yahudi
yang mahu memerangi Islam dari dalam.
Kepada
tiga golongan ini Allah SWT berfirman,
“Serta
mereka tetap ditimpa laknat. Di mana sahaja mereka ditemui, mereka ditangkap
dan dibunuh habis-habisan”.(61)
Maksudnya
perbuatan mereka yang menganggu gugat kestabilan negara dan memberi ancaman
kepada agama Islam dan umatnya dilaknat oleh Allah SWT. Pengacau-pengacau dan pengkhianat kepada
Allah dan Rasul-Nya ini hendaklah ditangkap dan dibunuh di mana sahaja mereka
berada. Ini menunjukkan ketegasan Islam
yang tidak boleh berkompromi dalam hal hal yang boleh menggugat kesucian Islam
dan kedaulatan Negara.
Wallahualam.
Rujukan,
Tafsir Ahmad Sonhadji
Tafsir Al-Azhar
Sirah Nabawiah
Comments
Post a Comment