Sejarah Kaabah
Apabila
disebut tentang Mekah, maka akan tergambar kepada umat Islam Kaabah yang
menjadi tumpuan umat Islam menunaikan solat sebagai qiblat setiap hari. Justeru
adalah wajar sebagai umat Islam, kita mengetahui serba sedikit tentang sejarah Mekah,
Kaabah dan kelebihannya kerana kedua-dunya sangat rapat dan tidak boleh
dipisahkan dalam kehidupan seharian.
Menurut
Ibn Abbas, orang yang pertama sekali membina Kaabah ialah Nabi Adam a.s.
Baginda kemudian solat serta tawaf dan juga menunaikan Haji. Kemudian Kaabah
yang dibina oleh Nabi Adam itu musnah akibat ribut taufan, serta banjir besar
di zaman Nabi Nuh a.s. Sehinggalah Allah SWT memerintahkan Nabi Ibrahim membina
kembali Kaabah yang telah rosak itu.
Dalil
yang menujukkan Kaabah telah pun ada sebelum Nabi Ibrahim ialah surah Ibrahim
ayat 37,
“Wahai Tuhan kami, sesungguhnya aku
menempatkan sebahagian daripada keturunanku di lembah yang kering kontang di
dekat Rumah-Mu yang suci, Wahai Tuhan kami supaya mereka tetap mendirikan
solat, Jadikanlah sebahagian manusia tertarik kepada mereka, Rezekikanlah
mereka daripada buah-buahan semoga mereka bersyukur”
Para ulama Islam berpendapat bahawa Kaabah
adalah terletak berbetulan dengan Baitul Makmur. Sekiranya ditakdirkan Baitul
Makmur itu gugur, ia gugur tepat di atas Baitullah.
Ketika Nabi Ibrahim membina kembali Kaabah,
baginda dibantu oleh anaknya Ismail a.s yang ketika itu sudah pun berusia dua puluh
tahun, manakala ibunya Hajar telah pun wafat. Sewaktu melakukan kerja ini,
mereka tidak putus-putus berdoa seperti yang disebut dalam Al-Quran,
"Dan (ingatlah) ketika Nabi
Ibrahim bersama-sama anaknya Nabi Ismail meninggikan binaan (tapak) Baitullah
(Kaabah) sambil keduanya berdoa dengan berkata, Wahai Tuhan kami! Terimalah,
daripada kami amal kami sesungguhnya Engkau amat mendengar lagi Amat Mengetahui."
(Al-Baqarah ayat 127).
Apabila
bangunan Kaabah yang dibina oleh Nabi Ibrahim itu semakin tinggi, sehingga
baginda tidak mampu lagi meletakkan
batu-batu untuk untuk menaikkan dindingnya, justeru baginda berdiri di atas
seketul batu. Menurut pendapat yang sahih, batu itulah yang disebut sebagai
Maqam Ibrahim dan ia di jadikan tempat solat seperti yang dinaskan dalam
al-Quran,
“Dan jadikanlah
sebahagian Maqam Ibrahim tempat solat” (Al-Baqarah ayat 125)
Setelah Nabi Ibrahim selesai membina Kaabah,
baginda telah tawaf sebanyak tujuh pusingan. Kemudian turunlah perintah Allah
SWT kepadanya menyeru umat manusia mengerjakan Haji sebagaimana yang disebut
dalam surah al-Haj ayat 27,
“Dan serukanlah umat manusia untuk
mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan
berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang
datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh”.
Bila
turun saja perintah ini, Nabi Ibrahim a.s
bertanya,
“Wahai
Tuhanku, bagaimanakah aku dapat menyeru mereka untuk datang ke sini, sedangkan
suaraku tidak mampu didengari oleh mereka semua …?
Maka
Allah SWT menjawab,
“Wahai
Ibrahim, Engkau hanyalah menyeru, manakala Akulah yang akan menyampaikan suaramu
kepada mereka”
Kemudian
Nabi Ibrahim a.s naik di atas bukit Jabal Qubais, lalu baginda pun menyeru ke kanan dan ke kiri
seperti orang yang melaungkan azan ,
“
Ya ibadallah(hamba Allah)! Sesungguhnya tuhan kamu telah membina Baitullah dan
menyuruh kamu mengerjakan haji, maka datanglah kamu untuk mengerjakan haji.”
Maka Allah SWT menyampaikan seruan Nabi Ibrahim itu kepada semua manusia termasuk
kepada roh-roh yang masih belum dilahirkan. Apabila mendengar seruan ini maka
semua manusia dan roh-roh menjawab,
Hambamu
telah datang menyahut panggilan Mu Wahai Tuhan , Hambamu datang menyahut
panggilan Mu Wahai Tuhan ,Hambamu telah
datang menyahut panggilan Mu Wahai Tuhan
,Tiada sekutu bagiMu, Hambamu datang menyahut panggilan Mu Wahai Tuhan ,!Sesungguhnya segala puji-pijian
dan nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu, Tiadalah sekutu bagi-MU.
Ada
riwayat yang mengatakan, kepada roh yang menjawab sekali, maka dia mengerjakan
haji sekali. Dan kepada mereka yang menjawab dua kali, maka mereka mengerjakan
Haji dua kali dan kepada mereka yang
menjawab lebih daripada itu, maka mereka
mengerjakan Haji mengikut kadar jawabannya”.
Mengenai
kelebihan Kaabah disebut dalam banyak hadis. Di antaranya daripada Ibnu Abbas,
Rasulullah SAW bersabda,
“Allah Azzawajalla menurunkan rahmat pada tiap
tiap hari dan malam ke atas Baitullah sebanyak serratus dua puluh rahmat iaitu
enam puluh rahmat untuk orang yang bertawaf, empat puluh rahmat untuk orang
yang solat dan dua puluh rahmat untuk
orang yang melihat”
Dalam hadis
lain,
النظر إلى الكعبة عبادة ، والنظر إلى وجه الوالدين عبادة ،
والنظر في كتاب الله عبادة
Maksudnya
: “Memandang kepada Kaabah adalah ibadah, memandang kepada wajah kedua ibu bapa
adalah ibadah dan memandang kepada kitab Allah adalah ibadah” (HR Ibn Abi
Daud)
Sebuah
lagi hadis,
مَنْ طَافَ
بِالبَيْتِ خَمْسِينَ مَرَّةً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
“Barangsiapa tawaf
Baitullah sebanyak lima puluh kali, keluarlah ia dari dosa-dosanya seperti ia
baru keluar (lahir) dari perut ibunya” (HR Tirmidzi)
Oleh
itu seseorang yang berada dalam Masjidil Haram hendaklah berniat iktikaf dan
seterusnya ke Baitullah untuk melakukan tawaf sunat sebagai Tahyatul bait.
Andainya tempat tawaf didapati terlalu ramai orang yang mengerjakan tawaf dalam
keadaan berhimpit-himpit, maka ketika itu bolehlah sembahyang sunat Tahyatul
Masjid.
Zuhair
bin Muhammad berkata,
والجالس في
المسجد ينظر إلى البيت لا يطوف به ولا يصلي أفضل من المصلي في بيته
لا ينظر
إلى البيت
“Orang yang duduk dalam Masjidil Haram sambil
melihat kepada Baitullah sedangkan ia tidak mengerjakan tawaf dan sembahyang
sunat adalah lebaih baik daripada orang yang sembahyang di rumahnya dengan
tidak melihat Baitullah”.
Comments
Post a Comment