Kisah Qabil dan Habil
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua
orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika
mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri
kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan
tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):"
Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya
Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa;(27) "Demi
sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku
tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Kerana
sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan Yang mentadbirkan sekalian alam; (28)
"Sesungguhnya aku mahu supaya engkau kembali dengan (membawa) dosa
(membunuhku) dan dosamu sendiri. Maka dengan itu menjadilah engkau dari ahli
neraka, dan itulah dia balasan orang-orang yang zalim" (29) Maka nafsu
jahat (Qabil) mendorongnya (sehingga ia tergamak) membunuh saudaranya, lalu ia
membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia dari golongan orang-orang yang rugi (30)
Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya) mengorek-ngorek di
bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara menimbus mayat
saudaranya. (Qabil) berkata: "Wahai celakanya aku! Alangkah lemah serta
bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat
menimbuskan mayat saudaraku?". Kerana itu menjadilah ia dari golongan
orang-orang yang menyesal. (31) Dengan sebab (kisah pembunuhan kejam) yang
demikian itu kami tetapkan atas Bani Israil, bahawasanya sesiapa yang membunuh
seorang manusia dengan tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau
(kerana) melakukan kerosakan di muka bumi, maka seolah-olah dia telah membunuh
manusia semuanya; dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia,
maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya. Dan demi
sesungguhnya, telah datang kepada mereka Rasul-rasul kami dengan membawa
keterangan yang cukup terang; kemudian, sesungguhnya kebanyakan dari mereka sesudah
itu, sungguh-sungguh menjadi orang-orang yang melampaui batas (melakukan
kerosakan) di muka bumi (32)
Huraian ayat
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah
(mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan
sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban
(untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di
antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil)…
Dalam ayat ini Allah SWT menyuruh Rasul-Nya Nabi Muhammad
SAW supaya membacakan ayat-ayat Allah kepada kaumnya berkaitan kisah dua orang
anak Adam yang bernama Qabil dan Habil.
Menurut setengah ulama, setelah 100 tahun Nabi Adam dan isterinya
Hawa diturunkan ke dunia, barulah mereka mendapat sepasang anak kembar yang
pertama iaitu Qabil dan adiknya Iqlima. Dua tahun kemudian, lahir lagi sepasang
anak kembar yang kedua iaitu Habil dan
adiknya Labuda. Diceritakan bahawa kesemua anak-anak Nabi Adam dilahirkan
secara kembar melainkan seorang sahaja iaitu Syith yang dilahirkan seorang
diri. Jumlah keseluruhan anak-anak Nabi Adam ialah 39 orang, 20 lelaki dan 19
perempuan.
Setelah anak-anaknya dewasa, mereka dikahwin secara silang
iaitu lelaki kembar pertama dikahwinkan dengan perempuan kembar kedua, manakala
perempuan kembar pertama dikahwinkan dengan lelaki kembar kedua. Justeru, Qabil
diperintah untuk bernikah dengan Labuda, namun dia enggan kerana merasakan dia
lebih berhak untuk bernikah dengan adik
kembarnya Iqlima yang wajahnya lebih jelita daripada Labuda.
Bagi menyelesaikan
masalah ini, Allah SWT memerintahkan Qabil dan Habil mempersembahkan korban. Korban siapa yang
diterima, maka dialah yang berhak menikahi Iqlima. Untuk itu, Qabil telah
mempersembahkan selonggok gandum yang buruk jenisnya, dengan berpendapat apa
pun yang terjadi, dia tetap akan memperisterikan Iqlima. Manakala Habil pula
mempersembahkan korban seekor kibasy yang gemuk dengan penuh rasa keikhlasan.
Kemudian kedua dua korban ini diletakkan di atas sebuah
gunung. Lalu turunlah api putih dari langit yang menyambar korban Habil, tanda
korbannya diterima Allah. Sedangkan Qabil pula mendapati gandumnya sedikit pun tidak
terusik, menunjukkan korbannya tidak diterima,
menyebabkan dia merasa marah dan berkata kepada Habil,
Berkata
(Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!".
Maksudnya, Qabil berazam untuk membunuh Habil.
Mendengar hasrat abangnya, lalu Habil menjawab,
(Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban)
dari orang-orang yang bertaqwa;(27)
Maksudnya, Allah hanya menerima korban dari
hamba-hamba-Nya yang bertaqwa, iaitu mereka yang memelihara dirinya daripada
kejahatan.
Firman Allah SWT lagi,
"Demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu
kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku
kepadamu untuk membunuhmu. Kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan
Yang mentadbirkan sekalian alam; (28)
Maksudnya, kalau Qabil hendak menggunakan kekerasan untuk
membunuh Habil dengan tangannya, maka Habil
tidak akan membalas kekerasan itu dengan menggunakan tangannya pula untuk membunuh Qabil. Setengah qaul berpendapat
Habil sebenarnya lebih kuat dan gagah dari abangnya Qabil. Tetapi dia tidak
mahu menggunakan kekuatannya untuk membunuh abangnya Qabil, kerana takut kepada kemurkaan Allah SWT di atas
kesalahan melakukan dosa pembunuhan..
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda,
“Jika bertempur dua orang muslim dengan pedang, lalu yang
seorang membunuh lawannya, maka sipembunuh dan yang terbunuh kedua-duanya dalam
neraka”. Orang pun bertanya : “Ya Rasulullah ! Itu hukuman ke atas si pembunuh,
bagaimana pula yang terbunuh ?” Baginda menjawab : “Yang terbunuh adalah
berusaha juga hendak membunuh lawannya”. (HR Bukhari dan Muslim)
Sambung Habil lagi,
"Sesungguhnya aku mahu supaya engkau kembali dengan
(membawa) dosa (membunuhku) dan dosamu sendiri. Maka dengan itu menjadilah
engkau dari ahli neraka, dan itulah dia balasan orang-orang yang zalim".
Maksudnya,
mengikut firasat Habil, dia pasti akan dibunuh oleh abangnya sendiri, justeru
dia memohon kepada Allah agar abangnya diseksa dan dihukum kerana kezaliman
yang dilakukan ke atasnya.
Dalam
sebuah hadis Nabi SAW bersabda,
لا تُقْتَلُ نَفْسٌ
ظُلْمًا إِلا كَانَ عَلَى ابْنِ آدَمَ الأَوَّلِ كِفْلٌ مِنْهَا لأَنَّهُ أَوَّلُ
مَنْ سَنَّ الْقَتْلَ
“Tidak ada satu pun jiwa yang terbunuh secara zalim
melainkan anak Adam yang pertama (Qabil) ikut menanggung dosa pertumpahan darah
itu kerana dialah orang pertama yang mensunnahkan pembunuhan.” (HR Bukhari,
Muslim, Tirmidzi, Ibnu Majah, An-Nasaei)
Kemudian Allah SWT menerangkan
peristiwa selanjutnya,
Maka nafsu jahat (Qabil) mendorongnya (sehingga ia
tergamak) membunuh saudaranya, lalu ia membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia
dari golongan orang-orang yang rugi (30)
Maksudnya, Qabil tidak dapat mengawal nafsu jahatnya, lalu
dia membunuh Qabil. Maka dengan perbuatannya itu dia mendapat kerugian besar di
akhirat kelak. Ada riwayat mengatakan,
apabila Nabi Adam mengetahui perbuatan Qabil membunuh Habil, lalu dihalaunya
Qabil sehingga dia membawa diri ke Yaman. Kemudian datang pula Iblis
membisikkan ke dalam hatinya, bahawa korban Habil yang disambar api dahulu adalah disebabkan perbuatan Habil menyembah api. Qabil
terpengaruh dengan bisikkan Iblis, lalu dia membuat rumah Api untuk
disembahnya, maka jadilah dia orang pertama di dunia yang menyembah api. Inilah kerugian besar yang dilakukan oleh
Qabil.
Menurut riwayat, sebaik dibunuh adiknya, Qabil menjadi bingung, tidak tahu apa yang
patut dilakukan ke atas mayat adiknya. Ada pendapat mengatakan Qabil terpaksa memikul
mayat itu selama 40 hari dan dalam
tempoh itu, banyaklah burung gagak hendak memakan mayat adiknya itu. Di
kalangan burung gagak itu, ada dua ekor yang berkelahi, seekor daripadanya
mati.
Firman Allah SWT seterusnya,
Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya)
mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara
menimbus mayat saudaranya.
Maksudnya, kemudian Allah SWT utuskan seekor gagak
menggali tanah memperlihatkan kepada Qabil bagaimana menimbus bangkai rakannya.
Melihat kejadian ini, barulah Qabil tahu cara mengkebumikan mayat. Tanpa
disedari dia sebenarnya telah belajar sesuatu dari burung, serta menginsafi kebodohannya. Inilah yang
dimaksudkan oleh kata-kata Qabil sebagaimana firman Allah SWT,
(Qabil) berkata: "Wahai celakanya aku! Alangkah lemah
serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku
dapat menimbuskan mayat saudaraku?".
Firman Allah SWT dihujung ayat 31,
Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang
menyesal. (31).
Maksudnya, dia menyesal kebodohannya kerana bersusah payah
memikul mayat adiknya ke sana ke mari, sedangkan perbuatan membunuh itu
langsung tidak dikesalinya.
Firman Allah SWT pada ayat 32,
Dengan sebab
(kisah pembunuhan kejam) yang demikian itu kami tetapkan atas Bani Israil,
bahawasanya sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan tiada alasan yang
membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana) melakukan kerosakan di muka bumi,
maka seolah-olah dia telah membunuh manusia semuanya;
Maksudnya, dengan
sebab perbuatan durjana yang dilakukan oleh Qabil itu, maka Allah SWT telah
menetapkan hukum qisas ke atas orang yang melakukan jenayah bunuh di kalangan
Bani Israil. Dalam hal ini, Allah SWT menyatakan perbuatan membunuh satu nyawa manusia
dengan tiada alasan yang disyariatkan, maka samalah seperti membunuh
keseluruhan manusia.
Dalam sebuah hadis,
لاَ
يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنِّي
رَسُوْلُ اللهِ إِلاَّ بِإِحْدَى ثَلاَثٍ : الثَّيِّبُ الزَّانِي، وَالنَّفْسُ
بِالنَّفْسِ وَالتَّارِكُ لِدِيْنِهِ الْمُفَارِقُ لِلْجَمَاعَةِ
Tidak
halal darah seorang muslim yang bersaksi bahwa tidak ada ilah selain Allah dan
bahawa aku (Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam) adalah utusan Allah
kecuali dengan tiga sebab: Duda/janda (orang yang telah pernah menikah) yang
berzina, membunuh orang lain (dengan sengaja), dan meninggalkan agamanya
berpisah dari jamaahnya. (HR Bukhari dan Muslim)
Sambungan pada ayat yang sama,
dan sesiapa yang
menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga
keselamatan hidup manusia semuanya.
Maksudnya,
barangsiapa yang menggagal atau menghentikan rancangan pembunuhan seseorang,
bererti dia telah menghidupkan suasana aman, makmur dan sejahtera di kalangan
seluruh umat manusia.
Firman
Allah SWT di hujung ayat,
Dan demi sesungguhnya, telah datang kepada mereka
Rasul-rasul kami dengan membawa keterangan yang cukup terang; kemudian,
sesungguhnya kebanyakan dari mereka sesudah itu, sungguh-sungguh menjadi
orang-orang yang melampaui batas (melakukan kerosakan) di muka bumi (32)
Maksudnya, Allah SWT telah mengutus
Rasul-Rasul kepada Bani Israil untuk memandu kehidupan mereka, tetapi mereka
tetap degil untuk mematuhi perintah Allah. Sebaliknya mereka terus melakukan
kejahatan, pembunuhan dan kerosakkan di muka bumi sehingga sanggup membunuh
para Nabi dan Rasul yang Allah utuskan kepada mereka.
Wallahualam.
Rujukan
Tafsir Ahmad Sonhadji
Comments
Post a Comment