Asslamualaikum...pembuka bicara

Alhamdulillah, berkat tunjuk ajar anak murid di sekolah akhirnya saya berjaya memiliki blog sendiri. Insya Allah blog ini akan saya gunakan untuk berkongsi idea dengan pembaca budiman di samping menyebarkan dakwah melalui tulisan. Saya juga mengharapkan komen dan cadangan yang bernas daripada anda semua.

Saudara saudari budiman,

Malam tadi saya menyampaikan kuliah Maghrib di Majid Jame' Ampangan, Seremban. Memang setiap hari Rabu minggu kedua dan keempat adalah giliran saya menyampaikan kuliah di Masjid ini. Kehadiran jemaah pada malam tadi sekitar 40 hingga ke 50 orang. Boleh di katakan orang yang sama mengikuti kuliah saya sebelum ini. Seperti biasa sebelum kuliah, saya akan mengedarkan nota kuliah kepada sidang jemaah.

Cuma malam tadi, saya memberi sedikit teguran kepada segelintir jemaah yang tidak menghargai nota yang di edarkan kepada mereka. Ada nota yang saya edarkan, mereka tinggalkan di tingkap masjid. Alangkah tidak beradabnya jemaah tersebut ! Saya mengingatkan mereka, sekiranya mereka yang datang sekali sekala ke kuliah saya, tidak usahlah mengambil nota yang diberi. Dalam keadaan jumlah cetakkan yang terhad eloklah nota itu di utamakan kepada mereka yang sentiasa follow kuliah saya di Masjid ini.

Tajuk kuliah pada malam tadi bersekitar kepada tafsir Surah Al-Baqarah ayat 102. Saya mengupas tajuk ini berdasarkan kepada pembacaan saya daripada kitab Tafsir Al-Azhar (Tulisan HAMKA) di adun bersama kitab Tafsir Ibnu Kathir dan juga Ahmad Sonhadji. Memang 3 atau 4 hari sebelum kuliah saya akan membaca kitab-kitab tafsir ini, lalu saya turunkan point-point penting untuk saya kongsi bersama jemaaah melalui nota kuliah yang mudah di fahami.

Surah Al-Baqarah ayat 102 berkisar tentang tuduhan orang-orang Yahudi ke atas Nabi Sulaiman a.s. Mereka mengatakan Nabi Sulaiman telah kafir. Lalu Allah SWT menafikan tuduhan tersebut, yang sebenarnya merekalah yang kafir kerana mengikut ajaran Syaitan yang berupa ilmu sihir.

Saya memperdalami huraian kuliah dengan mengingatkan jemaah tentang bahaya ilmu sihir. Jangan sekali-kali terlibat dengan ilmu ini apatah lagi berdamping dengan orang yang memiliki ilmu ini. Tegas saya, ilmu sihir ialah ilmu yang diperolehi daripada Syaitan. Justeru siapa yang mendampingi ilmu ini, sekaligus mereka berdamping dengan syaitan.

Saya juga menghuraikan maksud Harut dan Marut dalam surah tersebut. Pelbagai tafsiran para ulama siapakah Harut dan Marut. Ada yang tidak terkecuali mentafsirkan Harut dan Marut melalui versi Israeiliyat. Saya bersetuju dengan tafsiran HAMKA yang mentafsirkan kalimah MA pada ayat Wa Ma Un Zila 'Alal Malakain kepada pengertian 'Tidak'. Justeru tafsirannya ialah "...Tidak di turunkan kepada dua Malaikat (Harut dan Marut) di negeri Babil (Babilon) ...". Dengan kata lain Allah SWT tidak menurunkan ilmu sihir kepada malaikatNya yang bernama Harut dan Marut.

Di akhir kuliah saya menceritakan pengalaman saya bertemu dengan Dr. Isa Selamat (penulis buku-buku Agama)semasa di Mina ketika menuaikan fardhu Haji beberapa bulan yang lepas. Beliau berkongsi pengalaman dengan saya betapa peritnya kesakitan yang dialami akibat terkena sihir. Namun satu perkara yang misteri (belum terjawab) apabila beliau menceritakan kepada saya bagaimana satu suara ghaib yang sentiasa membisikkan kata-kata semangat dan bimbingan rohani kepadanya sehingga beliau berjaya melepaskan diri dari kuasa sihir tersebut. Beliau mengajukan solan kepada saya " Suara siapakah itu Ustaz.... ?". Saya menggeleng kepala tidak boleh menjawabnya.

Sebelum saya menoktahkan kuliah, saya mengingatkan jemaah agar perlu mengamalkan ayat-ayat suci seperti Surah Al-Falaaq dan surah An-Naas sebelum tidur. Jadikan amalan tersebut sebagai rutin, Insya Allah, kita akan dilindungi Allah SWT daripada bahaya sihir.

Wassalam.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu