Bermacam ragam kenduri perkahwinan....

'Perutusan Raja Sehari'...

Pada kebiasaannya cuti –cuti di hujung minggu atau cuti sekolah, ramai yang mengadakan kenduri perkahwinan atau disebut juga dalam Islam sebagai majlis walimatu urus.

Seminggu dua sebelum majlis ini berlangsung, tuan-tuan rumah akan sibuk mengedarkan kad-kad jemputan kepada saudara mara, sahabat handai dan jiran terdekat.

Bermacam corak kad jemputan diedarkan bergantung kepada status kewangan bakal pengantin. Ada yang tebal, nipis, bewarna warni, berbau wangi dan ada juga disertakan gambar pasangan pengantin dan sebagainya.

Nasihat kepada bakal pengantin...

Kepada bakal pengantin, sebelum anda menempah kad jemputan kahwin sukalah saya mengingatkan aagar kad jemputan perkahwinan yang bakal dicetak itu tidak mengandungi ayat-ayat suci al-Quran / hadis waima lafaz As-Salamualaikum warahmatullahi yang ditulis sepenuhnya dalam bahasa Arab.

Jika saya menerima kad jemputan seperti ini biasanya saya akan kumpul dan simpan dengan baik sebelum dibakar dan dihanyutkan ke laut. Bayangkan bagi mereka yang tidak faham, tentulah kad-kad jemputan yang mengandungi kalimah suci ini dibiarkan bersepah, dilangkah atau dibuang ke dalam tong sampah.

Bukankah ini juga satu bentuk penghinaan kepada kalimah-kalimah suci dalam Islam ?

Kenduri yang dilarang hadir



Kepada mereka yang menerima jemputan kenduri perkahwinan, ingat bukan semua jemputan tersebut wajib kita hadiri. Dalam Islam ada beberapa majlis walimatul urus yang dilarang kita menghadiri seperti :

Pertama, jika dalam majlis tersebut ada makanan atau minuman yang diharamkan seperti arak dan sebagainya. Sabda Rasulullah saw,

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فلا يجلس على مائدة يشرب عليها الخمر

Maksudnya : Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka janganlah dia duduk di suatu majlis yang di dalamnya di minum minuman khamr. ( Riwayat At-Tabrani)

Kedua, jika kenduri itu dianjurkan oleh tuan rumah yang berlatar belakangkan ahli maksiat seperi kaki judi, kaki nombor, kaki loteri, kaki zina, bapa ayam, penagih arak dan sebagainya.

Ketiga, jika di dalam majlis itu ada pergaulan bebas lelaki dan perempuan seperti bertukar-tukar pasangan, atau lelaki duduk bersebelahan dengan wanita yang bukan mahram (boyfriend dan girlfriend) dalam keadaan kaum berpakaian menjolok mata, memakai minyak wangi yang semerbak baunya dan bergurau senda tanpa adab dan sopan.

Keempat, jika majlis itu ada pengasingan antara orang kaya dan miskin. Orang-orang kaya disediakan tempat yang selesa seperti di bawah khemah yang berkipas serta hidangan lauk pauk yang lazat manakala orang miskin atau kebanyakkan duduk di bawah khemah yang sempit dan hidangkan makanan yang ‘biasa-biasa’ sahaja.

Sikap ini bertentangan dengan ajaran Islam yang menyatakan bahawa semua manusia adalah sama di sisi Allah SWT melainkan taqwa.

Dan yang paling hina sekiranya tuan rumah hanya mengundang orang kaya-kaya sahaja manakala orang miskin tidak dijemput sama sekali. Sabda Rasulullah saw,

شر الطعام , طعام الوليمة , يدعى إليها الأغنياء , ويحرم منها الفقراء

Maksudnya : Seburuk-buruk makanan ialah makanan walimah yang diundang orang-orang kaya sahaja dan ditinggalakan orang miskin.

Kelima, jika majlis itu ada upacara dan kepercayaan khurafat yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti upacara menepung tawar.

Upacara ini biasanya dilakukan dengan semangkuk air yang dicampur dengan pelbagai campuran seperti air beras, limau purut yang dihiris dan disiramkan dengan susunan dedaun seperti daun setawar, sepulih dan sedingin.

Sebelum dimulakan upacara siraman, ia terlebih dulu ditabur beras kunyit dan bertih. Digunakan beras kunyit kerana hendak memberi semangat kepada pengantin berdasarkan kekuningan semangat padi dan juga memelihara pasangan pengantin daripada roh jahat.

Jelas majlis seperti ini adalah haram, wajib dijauhi kerana mempunyai unsure syirik dan khurafat.

Keenam, jika majlis itu mempunyai unsur-unsur hiburan yang melampau seperti menggunakan system audio yang membingitkan telinga sehingga para tetamu susah untuk berbual mesra dan bertegur sapa.

Suasana ini juga kadang-kadang berlarutan sampai ke malam sehingga menganggu jiran-jiran yang mempunyai anak kecil. Ada juga sesetengah tuan rumah menganjurkan joget lambak, pertandingan karoeke yang mana kesemua ini melalaikan dan menjadikan majlis itu tidak diberkati Allah SWT.

Selain itu, ada juga tuan-tuan rumah yang mengupah penyanyi wanita dengan pakaian yang menjolok mata seterusnya mendendangkan lagu-lagu yang tiada kena mengena dengan majlis yang diadakan.

Sebenarnya Islam tidak melarang umatnya berhibur, tetapi biarlah hiburan itu terkawal dengan adab sopan. Manakala lagu-lagu itu pula mendekatkan orang ramai kepada Allah SWT seperti nasyid, qasidah dan sebagainya.

Manakala amalan berkompang dan menyanyi sambil mengarak pengantin hukumnya adalah harus sekadar mewujudkan suasana gembira.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu