Friday, January 7, 2011

Nama Muhammad paling popular di UK !


Kota London

Formula penyelesaian bagi permasalahan ummah letaknya pada diri kita dan ada pada kita dan tidak sewajarnya kita mengikut formula-formula golongan yang kafir lebih-lebih lagi musuh Islam kerana hanya ketaatan kepada perintah Allah yang mampu menyelamatkan umat ini dari permasalahannya.

Janganlah kita menjadi seperti pepatah Arab yang membuat perumpamaan :

كالعيس في البيداء يقتلها الظماء والماء فوق ظهورها محمول

Maksudnya : Seumpama unta yang mati kehausan , walhal dibelakangnya dia memikul sejumlah air yang banyak.

Jasa Rasulullah saw

Dalam aspek jasa dan pengorbanan baginda saw pula, adalah teramat besar jika untuk disebut dan dikenang, yang mana baginda saw berjaya membawa golongan Arab jahiliyyah daripada kegelapan kejahilan kepada kecemerlangan ketamadunan.

Hasil suluhan nubuwwah, maka tidak hairan jika baginda saw dinobatkan sebagai Nabi yang paling berjaya dalam kehidupan oleh kawan dan lawan seperti yang diungkapkan oleh Encyclopedia Britannica yang mengatakan

" Muhammed is the most successful of all Prophets and religious personalities" Muhammad adalah sekalian nabi dan tokoh agama yang paling berjaya .

Kejayaan dakwah baginda dapat kita saksikan sendiri di sepanjang catatan sejarah hinggalah ke hari ini dengan jumlah penganutnya lebih dari satu bilion , umat yang masih istiqamah berpegang dengan kitab suci yang asal iaitu Al Quran yang tidak berbeza sejak dari hari pertama ia diturunkan kepada Nabi saw.

Malah keyakinan kita kepada kejayaan dakwah baginda saw ini tidak terhenti setakat ini sahaja malah Islam yang dibawa oleh baginda akan tetap cemerlang sehingga ke akhir zaman.

Musuh-musuh Islam tidak pernah berhenti dari memusuhi Islam seperti menyerang keperibadian nabi saw samaada melalui tulisan atau karton dan lakaran yang menghina Nabi saw dan umatnya.

Pun begitu nabi saw tetap di hati penganut-penganutnya yang setia, buktinya di United Kingdom buat pertama kalinya nama nabi saw 'Muhammad' menjadi nama yang paling popular diberikan kepada kanak-kanak lelaki yang baru dilahirkan sepanjang tahun 2009.

Salah seorang tokoh barat Sir Bernard Shaw pula pernah mengatakan

“ Saya mengkaji manusia hebat itu, yakni Nabi Muhammad dan pada pandangan saya beliau bukannya anti Nabi Isa, sebaliknya beliau layak digelar sebagai Penyelamat Umat Manusia”.

Segala ajaran dan petunjuk baginda saw adalah untuk kejayaan dan kemenangan kita di atas dunia ini dan kebahagiaan hari akhirat sebagaimana firman Allah:

"Maka siapa yang beriman dengannya(Muhammad) memuliakannya dan membantunya serta mengikuti cahaya terang yang diturunkan kepadnya merekalah golongan yang mendapat kemenangan" (Al A'raf 157).

Hanya dengan penghayatan kepada ajaran Islam yang ditunjukkan oleh baginda saw kita akan mendapat kejayaan dan kemenangan di dunia dan akhirat.

Nota :-

Artikel ini merupakan sebahagian daripada makalah yang saya hantar ke Jabatan Mufti N.S , sebagai pertimbangan untuk diterbitkan sempena sambutan Maulidur Rasul yang akan datang.

Terpulang kepada mereka sama ada mahu terima atau pun tidak.Wallahulam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.