Isu Al-Kitab cukup penting

Dua tiga minggu ini ada dua isu yang agak panas di tanah air kita.

Yang pertama ialah isu Al-Kitab dan yang kedua mengenai Video Seks yang didakwa dilakukan oleh Ketua Pembangkang.

Namun isu yang dihighlight sehabis-habisnya oleh pihak media ialah isu Video seks tersebut.

Sedangkan isu 'Al-Kitab' tenggelam begitu sahaja tidak seghairah seperti mereka melaporkan isu kalimah Allah satu ketika dahulu.

Adakah kerana mahu menjaga hati pengundi Kristian di Sarawak ? Wallahualam.

Para pembaca sekalian,

Berbalik kepada isu Al-Kitab.

Ketika Dato’ Idris Jala dilantik menjadi Pengerusi MAS satu ketika dahulu saya sangat kuat menyangkakan dia seorang yang beragama Islam kerana namanya mengambil sempena nama seorang Nabi iaitu ‘Idris a.s’.

Namun hakikat sebenarnya dia seorang penganut Kristian.

Bayangkan kalau seorang ‘Ustaz’ seperti saya pun boleh keliru dengan nama-nama Islam yang digunakan oleh penganut Kristian, apatah lagi yang bukan ‘Ustaz’.

Justeru saya sangat bimbang jika Bible ‘Al-Kitab’ yang berbahasa Malaysia di diizinkan penggunaannnya oleh penganut Kristian, sudah tentu akan mengelirukan ramai orang Islam di Malaysia khususnya mereka yang miskin akidah.

“Tuan jangan bimbang untuk membaca Al-Kitab. Sebab Al-Kitab adalah kitab yang tidak diragui kebenarannya. Tak percaya sila baca Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 1 dan 2, Alif Laamm Miim, Zalikal Kitab...”.

Inilah kata-kata yang cukup dibimbangi jika keluar dari mulut pendakyah-pendakyah yang mahu menggelincirkan akidah orang-orang Islam.

Justeru, umat Islam di Malaysia perlulah bersama dan menyokong pihak-pihak tertentu seperti PEMBELA yang membantah pengedaran Bible versi Al-Kitab di negara ini.

Mana-mana bukan Islam yang menggunakan ayat Al-Quran dan menyalahtafsirkannya hendaklah juga dibantah sekeras-kerasnya.

Memang tidak salah jika orang bukan Islam mahu membaca tafsiran Al-Quran demi mencari kebenaran dan hidayah tetapi adalah salah jika mereka menyelewengkan tafsirannya untuk agenda tertentu.

Ingatlah amaran Allah SWT,

“Orang Yahudi dan Nasara (Kristian) tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah, ‘Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar).’ Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keadaan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.” (Surah al-Baqarah, ayat 120)

Sekadar itu sahaja luahan dari hati saya mengenai isu Al-Kitab.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu