Sumpah laknat Dato' Eskay : kenangan buat sahabat

Saya betul-betul teruja apabila melihat kelibat seorang sahabat dalam majlis sumpah laknat Dato' Eskay di Malaysiakini.

Namanya Ust Hj Syamsul Firdaus bin Haji Supri. Kami berdua sangat rapat sejak dibangku SMKA SHAMS lagi. Jarak usia antara kami hanyalah dua tahun (saya senior). Rumah ibu bapanya di Bukit Temiang Seremban.

Semasa di SMKA SHAMS, beliau berbakat besar sebagai pemidato Bahasa Arab. Apabila beliau tinggal di asrama, saya adalah 'mentornya' tempat merujuk segala permasalahan. Justeru segala pahit, manis dan kisah dukanya di SMKA SHAMS masih kemas dalam simpanan saya.

Ust Hj Syamsul sedang menyampaikan tazkirah

Kami berpisah apabila saya melanjutkan pengajian ke UKM. Manakala Ust Hj Syamsul Firdaus pula menyambung pengajiannya di Ma'had Tahfiz Pusat Islam Kuala Lumpur, peringkat Diploma.

Tiga tahun kemudian, beliau menyambung pengajian di Jordan dalam bidang Syariah. Apabila balik ke Malaysia, Ust Hj Syamsul bekerja sebagai Imam di Masjid Saidina Omar Damansara.

Sekali sekala saya akan menjemput beliau menyampaikan khutbah Jumaat atau tazkirah di Surau Kolej Tuanku Jaafar.

Ketika Masjid Qaryah Sikamat di awal pembinaan, saya mencadangkan kepadanya supaya mencuba nasib memohon menjadi Imam Besar.

Kata Ust Hj Syamsul,

"Belum masanya lagi..., lagi pun Masjid Sikamat itu hanya bertaraf 'Qaryah' sahaja berbanding dengan Masjid di mana ana bertugas sekarang".

Sama seperti saya, Ust Hj Syamsul berkahwin dengan orang Sekinchan. Isterinya dan isteri saya adalah rakan persekolahan di Sabak Bernam. Sebagai sahabat karib, saya dan isteri hadir ke majlis kenduri perkahwinannya di Bukit Temiang dan juga Sekinchan.

Jika kami balik beraya di Sekinchan, Ust Hj Syamsul akan menghubungi saya untuk datang singgah ke rumah mertua.

Sudah menjadi kebiasaan apabila bertemu, kami akan berbual panjang sehinggalah anak kecilnya merengek mahu pulang.

Ust Hj Syamsul Firdaus seorang aktivis Parti Keadilan Rakyat dan penyokong 'tegar' Dato Sri Anwar Ibrahim.

Di awal gerakan reformasi 1998, kami pernah satu kereta ke Markaz PAS Taman Melewar bagi menghadiri majlis Pelancaran GERAK. Kalau tidak silap, Ust Hj Syamsul pernah menjadi salah seorang Exco Pemuda PKN bahagian Wilayah Persekutuan.

Tiga tahun lepas Ust Hj Syamsul dipecat sebagai Imam Masjid Damansara kerana di dakwa membaca khutbah Jumaat berbau politik.

Selepas di pecat, Ust Hj Syamsul bertugas sebagai Pegawai Khas YB Yaacob Sapari, Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Ust Hj Syamsul pernah menjemput saya untuk menjadi salah seorang ahli panel Forum Perdana anjuran Parti Keadilan Rakyat, namun saya menolak.

Kata saya padanya,

"Siapalah ana...".

Saya pernah bertanya kepadanya secara peribadi,

"Apa cita-cita politik anta ?"

"Ana mahu bertanding sebagai calon di DUN Sikamat dalam PRU 13 nanti. Itu pun bergantung kepada restu Dato' Seri Anwar dan Kak Wan", katanya tegas.

Dua hari lepas saya menghantar sms kepadanya,

"Apa komen anta tentang video itu ?".

Tidak sampai seminit dia membalas sms saya,

"Senang aja, ikut Al-Quran surah An-Nur ayat 4 dan ayat 13. Video itu bohong !".

Demikianlah serba sedikit pengenalan sahabat saya yang bernama Ust Hj Syamsul Firdaus Hj Supri.

Kepada beliau, saya ingin mengucapkan Selamat Maju Jaya dalam Politik !

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu