Al-Fatihah – Berehatlah dengan tenang wahai Imam Haji Mazlan…

Banyak kenangan Allahyarham di Masjid ini

Seusai solat Isyak di surau Taman Desa Beringin sebentar tadi, saya menerima panggilan dari Abang Nordin AJK Surau Al-Falah Taman Desa Rhu memaklumkan Tuan Haji Mazlan bekas Imam 2 Masjid Qaryah Sikamat telah kembali kerahmatullah.

Sebak di dada bila mendengar berita sedih ini.

Setelah menjamah sedikit jamuan yang disediakan, saya meminta izin dari jemaah surau untuk ke rumah Imam Mazlan.

Ketika sampai, saya melihat ramai ‘orang-orang kuat’ Masjid Qaryah Sikamat, ahli-ahli jemaah surau Al-Falah, jiran-jiran, sanak saudara dan teman taulan sudah pun memenuhi perkarangan rumah Allahyarham.

Saya sendiri terpaksa bersila di atas tikar yang dihamparkan di jalan raya (di hadapan) rumahnya.

Bacaan tahlil diketuai oleh Ybhg Al-Fadhil Ustaz Najib Nubhan al-Hafiz.

Suasana pilu, muram dan sedih menyelubungi mereka yang hadir.

"Ustaz ...., kuliah Ustaz malam esok ditangguhkan. Kami jemaah surau berkabung.., kami akan adakan tahlil untuk Allahyarham", kata abang Nordin selepas bacaan tahlil selesai.

Saya mengangguk-anggukkan kepala.

Kaki saya kemudian melangkah ke serambi rumah, menatap wajah Allahyarham buat kali terakhir dan mencium dahinya.

Kali terakhir berhubung

Kali terakhir kami berhubung ialah pada 17 hb September yang lalu.

Allahyarham menelefon saya, bersungguh-sungguh menjemput saya, isteri dan anak-anak ke majlis kenduri perkahwinan anaknya yang diadakan pada 18 hb September.

Malangnya saya menguzurkan diri, tidak dapat memenuhi jemputannya kerana pada tarikh yang sama, saya perlu ke Stadium Tertutup Nilai menggalas tanggungjawab membimbing bakal-bakal jemaah Haji dalam kursus Haji Perdana.

Kematiannya yang sungguh mulia

Menurut cerita anak-anak, jiran-jiran dan jemaah surau, Allahyarham meninggal dunia sebaik sahaja selesai azan Maghrib berkemundang di surau Al-Falah.

Sebelum itu Allahyarham sempat menunaikan solat Asar berjemaah dengan isterinya, diikuti membaca beberapa helaian Al-Quran.

Menjelang waktu Maghrib, Allahyarham rasa sesak dada, lalu duduk dan kemudian menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan mudah, tenang.

Beruntunglah….., Allahyarham dijemput oleh Penciptanya tepat pada malam Jumaat, malam yang sungguh berkat.

"Wahai Imam Haji Mazlan yang budiman, selamat menempuh kehidupan baru di alam barzakh..., berehatlah..., sesungguhnya terlalu banyak jasa yang telah engkau curahkan semasa hidup..., engkau seorang yang soleh..., pemergianmu dirasai oleh kami yang mengenalimu...."

Ya Allah ya Tuhan, ampunkanlah dosa-dosa dan kesalahan Allahyarham, cucurilah rahmat ke atas rohnya dan masukkanlah Allahyarham ke dalam syurga-Mu.

Amin....

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu