Wednesday, October 26, 2011

Lembu oh lembu..

Lembu pertama untuk Vila Suria

Lembu kedua untuk Vila Suria

Sudah seminggu saya mencari lembu.

Pernah saya naik motorsikal kapcai bersama En. Pilus meredah bukit dan hutan belantara di Pantai semata-mata untuk mendapatkan beberapa ekor lembu.

“Abang datanglah esok pukul 9 pagi”, kata En. Pilus setelah kami sama-sama hampa apabila tokey lembu yang berbangsa India menggeleng-geleng kepala, tanda lembu sudah habis ditempah orang.

Keesokkan harinya, pukul 9 pagi seperti yang dijanjikan, saya sudah terpacak di rumah En. Pilus.

“Ayah tak da…, dia pergi cari lembu kat Jelebu”, kata anaknya.

Saya mencapai handphone menghubungi En. Pilus.

“Sorry bang…, saya kat Jelebu sekarang ni… cari lembu untuk abang. Setakat ni belum ada lagi. Kalau ada saya akan hubungi abang", jawab En. Pilus.

Saya hampa dengan jawapan En Pilus.

Tapi apa boleh buat, dah lembunya tak da. Kenalah akur…

“Ada berita baik pasal lembu”, satu sms dari Ustaz Haji Azzahar ketika saya sedang berbaring-baring memikirkan hal lembu.

Saya menghubungi Ustaz Azzahar,

“ Lembu belum ada. Insya Allah tokey lembu kata hari ini dia akan call”, kata saya.

Saya menghubungi semula En. Pilus.

“Dah…, dah ada. Esok abang boleh datang tengok”, jawab En Pilus.

"Esok tak boleh..saya ke Kuala Lumpur, hari Rabu boleh ?", tanya saya.

"Ok lah hari Rabu pukul 9 pagi", jawab En. Pilus.

Rabu, 26.10.2011

Pukul 9 pagi sekali lagi saya sudah berada di rumah En. Pilus.

“Hari ini saya ada hal, abang pergilah tengok lembu tu kat Jelebu dengan anak saya”, kata En. Pilus.

Kelihatan anak bujangnya sudah bersiap sedia untuk menemani saya ke Jelebu.

Setelah hampir 40 minit memandu, akhirnya saya sampai di kawasan Felda.

“Acik masuk ke jalan itu…” kata anak En. Pilus.

Saya membelok kereta ke kiri meredah jalan yang bersemak, lecak dan berlumpur.

Kurang tiga minit kereta saya sudah berada di depan kandang lembu.

Bau hamis, hancing bercampur aroma tahi lembu menusuk-nusuk ke hidung saya.

“Mana lembunya pakcik?”, tanya saya kepada seorang tua berusia awal 60 an.

“Tu…,” tunjuknya selamba.

Kelihatan 3 ekor lembu kecil sedang asyik meragut -ragut rumput.

“Berapa harganya?”, tanya saya.

“RM 2500.00”, kata Pakcik tua ni, acuh tak acuh.

Bayangkan.., penat-penat saya datang dari jauh, begitu pula layanannya kepada saya.

Tidak sampai 3 minit kami habis berbincang.

Hati saya tawar untuk membeli lembu-lembunya yang kurus dan kecil.

“O.klah kalau jadi beli, saya akan telefon Pakcik”, jawab saya meninggalkan kawasan kandang yang pekat bau busuknya ini.

"Tak boleh tahan... busuknya", hati saya merungut.

Ketika balik saya menghubungi seorang lagi tokey lembu dari Kg. Balangkan Kuala Sawah, jalan menuju ke Rantau.

Namanya En. Nordin jemaah Masjid Rasah Jaya. Saya dapat nombor telefonnya dari Bilal Masjid ini ketika menyampaikan kuliah Maghrib dua hari yang lepas.

Pukul 11.00 pagi. di Kandang Lembu Kg Belangkan.

“Ada ke lembunya…?”, tanya saya bila sampai di kandangnya yang morden dan bersih tanpa sedikit pun bau hamis apatah lagi hancing.

“Ada ustaz….., kenapa tak telefon awal-awal”, tanya En. Nordin usahawan lembu yang memulakan modal perniagaan RM 1 juta, 6 tahun yang lalu.

Tanpa membuang masa En. Nordin menunjukkan lembu-lembunya yang berjumlah lebih 3oo ekor kesemuanya.

“Pilih usaz, jangan tak pilih. Yang itu harganya RM 2800, yang itu harganya RM 2400, ha…yang itu pula harganya RM 2500. Yang mana satu Ustaz nak?”, tanya En. Nordin.

Setelah menilih tiga ekor lembu berharga RM 2500, saya membayar cengkeram.

“Insya Allah nanti kami akan menghantarnya lepas Asar “, kata En. Nordin gembira.

“Terima kasih …, Assalamualaikum”, saya memberi salam sebelum meninggalkan kandang yang mesra alam ini.

Selesai sudah masalah saya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.