Kalau benarlah Nabi Isa a.s itu ...

Gereja terbesar di Asia, bakal muncul di Malaysia

Kalau benarlah Nabi Isa a.s itu anak Tuhan kerana tidak mempunyai bapa, maka sepatutnya yang paling layak untuk disembah oleh penganut Kristian sebagai Tuhan ialah Nabi Adam a.s kerana baginda dicipta tidak mempunyai bapa dan juga mempunyai ibu.

Namun hakikatnya, tidak ada penganut Kristian yang menyembah Nabi Adam a.s sebagai Tuhan.

Firman Allah SWT,

“Perkara yang benar ialah yang datang dari Tuhanmu. Maka janganlah sekali-kali engkau menjadi dari orang-orang yang ragu-ragu” (Ali -Imran : 60).

Dalam ayat ini Allah SWT menegaskan, apabila kebenaran daripada Allah SWT sudah pun jelas dan terang, maka kebenaran ini hendaklah diterima tanpa ada lagi perasaan ragu-ragu. Amat malang jika kebenaran sudah dibentang, namun masih ada yang mahu menegakkan benang yang basah lalu mencipta pelbagai alasan untuk menafikan kebenaran.

Sedang rancak pembinaannya di Bukit Jalil

Inilah yang terjadi ke atas penganut agama Kristian yang terus berdegil mempertahankan kebatilan dan menolak kebenaran. Mereka tetap dengan keyakinan untuk menyembah Nabi Isa a.s sebagai Tuhan kerana alasan baginda dicipta tanpa bapa.

Sedangkan dari sudut logik, jika benarlah Nabi Isa a.s itu anak Tuhan mengapa dia perlu di salib ? Bukankah sebagai anak Tuhan, dia sepatutnya dimulia dan diberi penghormatan ? Jika betullah Nabi Isa a.s itu anak Tuhan yang mati di bunuh untuk menebus dosa manusia, justeru orang-orang Kristian perlu berterima kasih kepada orang-orang Yahudi yang membunuhnya. Tanpa pembunuhan tersebut sudah tentulah dosa-dosa manusia tidak tertebus dan akan terus diwarisi sampai hari Qiamat.

Soalan berikutnya, jika betul Nabi Isa a.s itu anak Tuhan, kenapa dia perlu dikorbankan untuk menghapuskan dosa yang diwarisi dari Nabi Adam dan Hawa ? Adakah patut orang lain yang berbuat salah, maka orang lain pula yang dihukum ? Kalau penyalibannya adalah untuk menghapuskan dosa manusia, mengapa dia perlu menjerit-jerit ketika di kayu salib. Bukankah sepatutnya dia redha dengan penyalibannya bukan menjerit-jerit dan merintih meminta tolong dari Tuhan bapa ?

Hal penjeritan dan rintihannya disebut dalam Bible,

"Eloi Eloi Lama sabachtani – which means, “My God, My God, why have you forsaken me ” (Mark 15 : 34 )

Bukankah kata-kata seperti ini sangat tidak sesuai diucapkan oleh seorang Rasul ? Bukankah seorang Rasul mempunyai sifat tabah serta kuat menghadapi ujian dan cabaran ketika berdakwah walaupun nyawanya diancam. Contohnya, Nabi Ibrahim a.s ketika dicampak ke dalam api, baginda tidak pernah merintih dan merayu kepada Tuhan untuk menyelamatkannya.

Seterusnya, jika benarlah Nabi Isa a.s itu anak Tuhan mengapa hidupnya hanya terhad di sekitar Baitul Maqdis sahaja ? Bukankah Tuhan itu bersifat Pemerintah Sekalian Alam bukan hanya terhad di negeri Palestin ?

Jelas segala doktrin ajaran Kristian yang menganggap Nabi Isa a.s adalah anak Tuhan adalah batil dan palsu.

Abu Sofeya

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu