Takziah buat semua mangsa ribut

Malam ini saya menyampaikan kuliah bulanan di surau Taman Desa Beringin.

Apabila saya sampai, kelihatan perkarangan surau ini berselerak dengan atap-atap genting, kayu-kayan, tiang-tiang dan macam-macam lagi.

Di atas atap surau pula, kelihatan beberapa orang pekerja Indonesia sedang bertukang, seperti membaiki sesuatu.

Saya sangkakan mungkin surau ini sedang direnovasi.

Telahan saya silap apabila saya diberitahu oleh Ust Akib (Pengerusi Surau) bahawa surau ini telah dilanggar oleh puting beliung yang sungguh dahsyat petang semalam.

Banyak atap gentingnya terpelanting. Dalaman surau pula basah kuyup akibat disimbahi air hujan yang lebat.

Sebuah khemah yang sedia terpasang di perkarangan surau telah diterbangkan sejauh 200 meter dari kedudukannya.

Kereta Ust Akib yang di parking di halaman surau turut berubah kedudukan dan bercalar hasil terkena serpihan benda-benda yang terpelanting.

Manakala sederet rumah di Taman Desa Beringin turut bocor kerana atapnya terbang ditiup angin.

Patutlah malam ini saya melihat segelintir jemaah berwajah duka. Mungkin banyak wang yang telah dikeluarkan untuk membaiki kerosakkan di rumah masing-masing.

Saya juga difahamkan puting beliung ini turut menyerang 30 buah rumah di Taman Desa Rhu.

Apa yang mampu saya ucapkan hanyalah "Innalillahi wa inna ilaihi raji'uun".

Takziah buat semua mangsa ribut semalam. Insya Allah setiap sesuatu pasti ada hikmahnya.

Moga-moga kalian diberi pahala di atas kesabaran.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu