Mintalah pertolongan kepada Allah
Surah Al-Baqarah : 45-49
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali
kepada orang-orang yang khusyuk;(45)(Iaitu) mereka yang percaya
dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan
kembali kepada-Nya.(46) Wahai Bani Israil! Kenangkanlah
nikmat-nikmatKu yang Aku telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah)
bahawasanya Aku telah melebihkan (nenek-moyang) kamu (yang taat dahulu) atas
orang-orang (yang ada pada zamannya).(47)Dan peliharalah diri
kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak dapat
melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan tidak
diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang
tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang
pertolongan.(48) Dan (kenangkanlah) ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan
orang-orangnya, yang sentiasa menyeksa kamu dengan seksa yang seburuk-buruknya;
mereka menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak
perempuan kamu; sedang kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan
cubaan yang besar dari Tuhan kamu”.(49)
Huraian ayat
Firman Allah pada permulaan ayat 45,
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang;..”
Di antara banyak sifat manusia ialah suka mengadu tentang
masalah yang mereka hadapi. Manusia yang memendamkan masalah di dalam hati
tanpa di luah dan di adu kepada sesiapa
menjadikan jiwa mereka tidak tenteram,
dirundung muram, duka, gelisah dan juga kecewa. Silap-silap manusia yang
memendam rasa boleh mengidap penyakit jiwa.
Namun tidak semua masalah yang diadu oleh manusia boleh
diselesaikan oleh manusia. Sebab manusia yang dicipta dari tanah itu tidak
sunyi daripada sebarang kelemahan. Sebab
itulah manusia perlu kepada kuasa GHAIB
yang boleh dijadikan tempat merujuk untuk merungkaikan permasalahan yang mereka
hadapi. Allah SWT menyeru orang-orang yang beriman supaya memohon pertolongan
kepada-Nya, bersabar apabila menerima sebarang kesulitan dan mendirikan solat.
Sudah menjadi amalan para Anbiya’ serta orang-orang yang
soleh akan mendirikan solat apabila menerima sesuatu dugaan atau kesilitan.
Seorang sahabat Abu Huzaifah r.a meriwayatkan, Rasulullah
SAW jika menghadapi sesuatu kesulitan, lantas baginda akan mendirikan solat.
Solat adalah satu rahmat yang besar dari Allah SWT. Bersolat pada ketika
menghadapi sesuatu kesusahan adalah seumpama bersegera mencari rahmat Allah
s.w.t dan apabila rahmat Allah itu tiba menyelamatkan pastilah bahawa
bekas-bekas kesulitan itu tidak akan ada lagi.
Maryam ibu kepada Nabi Isa a.s juga diperintahkan Allah
SWT agar sujud dan rukuk (mendirikan solat) kerana beliau bakal menerima ujian
paling besar dalam hidupnya iaitu mengandung dan melahirkan seorang bayi tanpa
bapa. Hal ini disebut dalam surah ali-‘Imran,
“Wahai Maryam ! Taatlah kamu
kepada Tuhanmu dan sujudlah serta rukuklah (mengerjakan sembahyang)
bersama-sama orang yang rukuk”. (ali-‘Imran : 43)
Iktibar daripada ayat ini, ibadat solat jika dilakukan
dengan khusyuk, mampu memberi ketenangan
jiwa daripada sebarang himpitan masalah dan kesulitan yang melanda.
Dihujung ayat 45,
“…dan
sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang
khusyuk;”(45)
Sesungguhnya ibadah solat amat berat dilakukan kerana
banyak perkara syarat-syarat dan rukun-rukun yang perlu dijaga. Sebab itu ramai
orang Islam yang mengaku beriman kepada Allah dan Rasul tetapi gagal
melaksanakan solat fardhu atau memandang ringan sahaja amalan ini.
Melainkan mereka
yang telah merasai nikmat dan kelazatan dalam menunaikannya. Mereka akan merasa ketagih, sehingga
tertunggu-tunggu untuk melaksanakannya. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW
bersabda,
“Mana-mana muslim yang apabila masuk
waktu sembahyang yang diwajibkan lalu dia pun berwudhuk dengan wudhuk yang
baik, melakukan solat dengan sebaik-baiknya begitu juga dengan ruku’nya, maka
sembahyang itu merupakan kafarat (memadamkan) dosa-dosanya yang telah lalu,
selagi dia tidak melakukan dosa besar.” ( Hadits Riwayat Muslim)
Selain solat fardhu, mereka yang khusyuk dalam solat
juga amat rajin menunaikan solat-solat
sunat. Mereka yakin akan bertemu dengan Allah SWT di akhirat kelak. Inilah
difirmankan Allah dalam ayat 46,
“(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan
menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya”.(46)
Ayat ini
merupakan salah satu daripada dalil yang dipegang oleh Ahlussunnah wal jamaah,
bahawa manusia yang beriman dan beramal soleh akan dapat melihat Allah SWT di
syurga kelak.
Selain
itu dalil lain ialah surah al-Qiyamah ayat 22-23,
“
Pada
hari akhirat itu, muka (orang-orang yang beriman) berseri-seri;(22)Melihat
kepada Tuhannya”. (23)
Ahli syurga ketika melihat Tuhan mengucapkan salam sebagai
kata penghormatan. Dalam surah al-Ahzab ayat 44 Allah SWT menjelaskan,
“Sambutan
penghormatan yang akan diberi Tuhan kepada mereka semasa menemuiNya ialah
ucapan “Salam” (selamat sejahtera); dan Ia telah menyediakan untuk mereka
pahala balasan yang mulia”.(44)
Berkata Imam Asfaraini : Kalimah ‘Liqa’ (bertemu) dalam bahasa Arab bererti
lihat melihat apa lagi bertemu antara dua yang tidak boleh bersentuh zat-Nya.
Manakala dalil daripada hadis,
Dari Jabir yang berkata, “Kami pernah duduk di
sisi Rasulullah saw. Lalu, Rasulullah SAW melihat ke bulan pada malam bulan purnama. Kemudian
Rasulullah saw berkata, ‘Kelak kamu akan melihat Tuhanmu sebagaimana sekarang
kamu melihat bulan ini, yang tidak samar di dalam melihatnya. Jika kamu mampu
untuk tidak bersikap lemah di dalam mengerjakan salat sebelum terbit dan
terbenamnya matahari, maka lakukanlah.’ Kemudian Rasulullah saw membaca ayat,
‘Dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu, sebelum terbit dan terbenamnya
matahari.’”(Hadis Riwayat Bukhari)
Tentang bagaimana caranya manusia melihat Tuhan di dalam
syurga nanti, tidak boleh difikirkan berdasarkan akal, sebaliknya hendaklah
diserahkan kepada Allah SWT . Yang penting wajib mengiktiqadkan bahawa Tuhan
boleh dilihat dan akan di lihat dengan mata kepala.
Firman Allah SWT dalam ayat 47,
“Wahai Bani Israil! Kenangkanlah nikmat-nikmatKu yang Aku
telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah) bahawasanya Aku telah melebihkan
(nenek-moyang) kamu (yang taat dahulu) atas orang-orang (yang ada pada
zamannya)”.47)
Sekali lagi Allah SWT mengingatkan kaum Bani Israil tentang
nikmat yang telah dikurniakan kepada mereka. Di antaranya Allah SWT telah
mengutuskan kepada mereka Nabi Musa a.s yang menyeru mereka supaya mentauhidkan
Allah SWT. Dengan mentauhidkan Allah SWT, mereka dimuliakan dari bangsa-bangsa
lain. Allah SWT juga menurunkan kepada mereka kitab Taurat sebagai rujukan
dalam menjalani kehidupan. Selain itu mereka juga diselamatkan oleh Allah SWT
dari kekejaman Firaun apabila berjaya di keluarkan dari Mesir dengan
menyeberangi laut merah.
Firman Allah SWT pada ayat 48,
“Dan peliharalah
diri kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak
dapat melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan
tidak diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang
tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang
pertolongan”.(48)
Allah SWT mengingatkan hamba-hamba-Nya supaya takut kepada
hari akhirat kerana pada hari itu tiada siapa yang boleh menebus dirinya dari
azab Allah melalui harta dan kekuasaannya. Ahli keluarga dan sanak saudara
seperti bapa, isteri dan anak-anak, masing-masing tidak boleh member
pertolongan di akhirat. Demikian juga tiada siapa pun yang boleh mendapat
keringanan dari azab Allah SWT disebabkan anak atau bapanya seorang yang
berpengaruh dan berpangkat ketika di dunia. Satu-satunya yang boleh membantu
ialah amalan soleh yang dilakukan di dunia.
Seorang sahabat Nabi SAW Ikrimah r.a meriwayatkan,
Semasa di akhirat kelak seorang ayah akan memegang
anaknya sambil berkata : Wahai anakku, bukankah aku adalah ayahmu semasa di dunia
dahulu. Maka anak itu
menjawab : Ya, engkaulah ayahku sambil memuji kebaikkan ayahnya semasa di dunia dahulu. Kata ayahnya : Wahai anakku apalah kiranya sudi jika engkau
berikan sedikit kebaikan mu walaupun
sebesar zarah kepada ayah, moga-moga ayah
selamat daripada azab Allah. Jawab anaknya : Wahai ayah, aku juga takut dengan
azab Allah, aku bimbang jika aku beri kebaikanku walaupun sebesar zarah kepadamu aku pula akan kekurangan
kebaikkan menyebabkan aku akan dihumban ke dalam api neraka.
Cubalah ayah minta kepada ibu, manalah tahu kalau ibu boleh membantu ayah. Maka si ayah pergi
mencari isterinya. Bila mereka berjumpa, maka berkatalah si suami : Wahai
isteriku bukankah aku adalah suamimu semasa di dunia dahulu. Jawab isterinya :
Ya, engkaulah suamiku sambil memuji kebaikan suaminya semasa di dunia dahulu; Kata suaminya : Justeru
wahai isteriku apalah kiranya kalau engkau sudi memberikan kebaikkanmu walaupun
sebesar zarah kepadaku, moga-moga dengan itu aku terlepas daripada azab Allah SWT. Jawab isterinya : Wahai suamiku, aku juga takut dengan azab Allah, aku
bimbang jika aku berikan kebaikanku walaupun sebesar zarah kepadamu, aku pula akan kekurangan kebaikkan
menyebabkan aku dihumban oleh Allah SWT
ke dalam neraka.
Firman
Allah SWT,
“ Dan (kenangkanlah) ketika Kami selamatkan kamu dari
Firaun dan orang-orangnya, yang sentiasa menyeksa kamu dengan seksa yang
seburuk-buruknya; mereka menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup
anak-anak perempuan kamu;..”
Allah SWT mengingatkan kaum Bani Israil supaya mengenang
kembali bagaimana mereka telah dilepaskan daripada kehidupan yang penuh
sengsara akibat kekejaman yang dilakukan oleh Firaun ke atas mereka.
Ketika tinggal di Mesir, mereka dijadikan hamba abdi,
dipaksa bekerja dengan pekerjaan yang berat-berat. Mereka disuruh membayar ufti
kepada Firaun sedangkan kehidupan mereka adalah miskin dan melarat.
Menurut riwayat, punca mereka di azab kerana Firaun telah
bermimpi bahawa kerajaannya akan dimusnahkan oleh seorang lelaki dari Bani
Israil. Marah dengan mimpi tersebut, Firaun telah mengarahkan semua bidan-bidan
di Mesir melaporkan kelahiran bayi lelaki dari kaum Bani Israil.
Mana-mana bayi lelaki yang lahir, akan dibunuh dengan cara
disembelih, sedangkan bayi perempuan dibiarkan hidup oleh Firaun. Dianggarkan
seramai 12 ribu bayi lelaki telah dibunuh dengan kejam sepanjang arahan itu
dikeluarkan. Ditakdirkan Allah, ketika itulah Nabi Musa a.s dilahirkan dan
dijadikan anak angkat oleh Firaun di dalam istana.
Di hujung ayat ini Allah SWT menggambarkan apa apa yang
berlaku ke atas kaum Bani Israil adalah satu ujian dan cubaan yang berat buat
mereka. Firman-Nya,
“….sedang
kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari
Tuhan kamu”.(49)
Wallahualam.
HAK CIPTA TERPELIHARA
Comments
Post a Comment