Bersegera memohon keampunan Allah
Tafsir Al-Quran
Surah Ali Imran : 133-136
“Dan
bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya
seluas langit dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa (133) (Iaitu)
orang-orang yang menafkahkan (hartanya), pada masa senang susah, dan
orang-orang yang menahan kemarahannya dan memaafkan mereka yang melakukan
kesalahan kepadanya. Dan (ingatlah) Allah mengasihi orang-orang yang melakukan
kebaikan (134) Dan (juga) orang-orang
yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera
ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka, dan siapa lagi
yang dapat mengampuni dosa mereka selain Allah. Dan mereka tidak meneruskan
perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui (akan salah dan akibatnya)
(135) Mereka itu balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang
mengalir di bawahnya beberapa sungai, sedang mereka kekal di dalamnya, dan
itulah sebaik-baik (balasan) bagi orang yang beramal”
(136).
(136).
Huraian ayat
Firman
Allah SWT pada ayat 133,
“ Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari
Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan
untuk orang-orang yang bertaqwa ”(133)
Dalam
ayat ini Allah SWT menyeru orang-orang yang beriman supaya segera memohon
keampunan daripada Allah SWT yang hasilnya akan beroleh syurga yang luasnya
seluas langit dan bumi. Demikianlah janji Allah SWT kepada orang yang ‘muttaqin’.
Di
zaman Nabi Musa a.s, baginda pernah bertanya kepada Allah SWT,
“
Wahai Tuhan siapakah gerangan manusia yang akan menjadi penghuni syurga yang
paling rendah ? ” Allah SWT menjawab, “ wahai Musa tempat yang paling rendah di
dalam syurga nanti Aku akan sediakan untuk seorang lelaki yang mana setelah
semua manusia measuki syurga, maka barulah lelaki ini akan masuk ke dalamnya”.
Kata Nabi Musa, “ Kalau begitu wahai
Tuhan berilah syurga yang paling rendah itu kepadaku ”. Maka Allah SWT
berfirman kepadanya, “Wahai Musa redhakah engkau jika Aku jadikan kamu seperti
seorang raja yang memiliki kekuasaan di seluruh penjuru alam ?”. Nabi Musa a.s
menjawab, “Wahai Tuhan adakah Engkau mempersenda-sendakan aku ?” Allah SWT
menjawab, Wahai Musa Aku sekali-kali tidak mempersenda-sendakan engkau,
sesungguhnya engkau akan memperolehi kedudukan 10 kali ganda daripada itu.”
Jawab Nabi Musa, “Kalau begitu wahai Tuhan, aku redha”.
Allah
SWT seterusnya menjelaskan sifat-sifat orang ‘muttaqin’ yang dijanjikan
syurga seperti mana firman-Nya pada ayat yang berikut,
“(Iaitu)
orang-orang yang menafkahkan (hartanya), pada masa senang susah,…
Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan tentang
pra syarat untuk menjadi ahli syurga antaranya hendaklah seseorang itu rajin
bersedekah sama ada ketika senang mahu pun susah. Ada sebuah kisah yang boleh
dijadikan pengajaran,
Ada seorang wanita yang datang berjumpa
Rasulullah SAW, sedangkan tangan kanannya dalam keadaan lumpuh. Wanita itu
berkata, “Wahai Nabiullah sudilah kiranya tuan memohonkan kepada Allah agar
menyembuhkan tanganku yang lumpuh ini ”. Maka Nabi SAW bertanya, “ Apakah yang
menyebabkan tangan kananmu lumpuh ?”. Wanita itu menceritakan, “Pada satu malam
aku bermimpi, seolah-olah neraka Jahim telah menyala-nyala dan syurga telah
tersedia terbuka. Aku melihat ibuku berada dalam neraka Jahannam sedang di
tangannya terdapat sepotong lemak dan di sebelah lagi memegang kain lap. Dengan
lemak dan kain lap itulah ibunya menahan kepanasan api neraka. Pada saat itu
aku bertanya kepada ibuku, Mengapa ibu dalam keadaan begini ? Sedangkan semasa
di dunia ibu adalah orang yang taat kepada Allah dan ayah pun redha ke atas ibu
?” Jawab ibuku, “ Wahai anakku, aku di
dunia dahulu seorang yang kikir”. Aku bertanya lagi, “Apakah ertinya lemak lemak
dan kain lap pada tangan ibu itu ?” Ibuku menjawab, “Ibu seumur hidup hidup
tidak pernah bersedekah melainkan inilah dua barang yang pernah ibu sedekahkan”. Aku pun bertanya lagi, “Wahai ibu di mana
ayah ?” Ibuku menjawab, “Ayahmu seorang dermawan, maka dia tinggal bersama orang-orang
yang dermawan”.
Maka aku pun datang ke syurga dan
ternyatalah ayah sedang berdiri di telaga Kauthar sedang memberi minum kepada orang ramai. Aku bertanya kepada ayah,
“Wahai ayah sesungguhnya ibu yang juga isteri ayah sorang yang taat kepada
Tuhannya, dan ayah pun telah redha ke atasnya. Tahukah ayah yang ibu sekarang
berada dalam neraka Jahannam, berilah sedikit air dari telaga itu kepada ibu untuk diminum”. Kata ayahku, “Wahai
anakku sesungguhnya Allah SWT telah mengharamkan orang-orang yang kedekut dan
berdosa dari mendekati telaga ini”. Maka dengan tanpa izin ayahku, aku
mengambil air dari telaga itu secawan dan memberi kepada ibuku yang kehausan
dalam neraka. Tiba-tiba ada suara yang berkata : “Mudah-mudahan Allah SWT
melumpuhkan tanganmu kerana engkau telah memberi minum air telaga Nabi SAW
kepada orang yang kikir”. Maka aku pun terjaga dari tidur, ternya tanganku
lumpuh seperti ini. Setelah Nabi SAW mendengar cerita dari wanita ini, maka
Nabi SAW meletakkan tongkatnya pada tangan wanita itu sambil berdoa : “Wahai
Tuhanku, melalui kebenaran mimpi yang diceritakan oleh wanita ini , maka
sembuhkanlah tangannya” . Dengan izin Allah tangan wanita itu sembuh seperti
sedia kala.
Firman Allah SWT lagi,
“..dan orang-orang yang menahan
kemarahannya…
Dalam sebuah hadis,
Daripada
Abu Hurairah r.a bahawasanya ada seorang lelaki telah berkata kepada Nabi SAW :
“Berpesanlah kepadaku !”, Jawab baginda
: “Jangan marah !”, Orang itu mengulangi lagi beberapa kali (minta di pesan).
Nabi SAW (tetap) bersabda : “Jangan marah!”. ( HR Bukhari)
Sebuah
lagi hadis daripada Ibnu Mas’ud, Nabi SAW bersabda :
“ Tahukah kamu siapa yang paling kuat
di kalangan kalian ?” Sahabat menjawab :
Mereka ialah yang paling kuat gustinya. Baginda SAW bersabda : Bukan begitu,
tetapi orang yang paling kuat ialah mereka yang boleh mengendalikan nafsunya
ketika marah .” (HR Muslim)
Hakikat marah
Secara fitrahnya, marah adalah satu
sifat yang ada pada diri manusia. Namun tidak semua sifat marah itu di larang
dalam Islam. Ada kalanya wajib seseorang itu marah seperti seorang suami atau
bapa yang marah melihat isteri dan anak-anaknya keluar rumah mendedahkan aurat,
juga marah jika anak atau orang yang berada di bawah tanggungannya tidak
menunaikan solat dan marah apabila seseorang menghina Islam atau ajarannya atau
menghina Nabi Muhammad SAW. Justeru marah seperti ini adalah wajar dan
disyariatkan dalam Islam.
Manakala
marah yang dicela ialah sekiranya marah kepada orang alim yang mengajar ilmu
dan kebaikan, marah kepada pihak yang berusaha menjalankan amar makruf dan nahi
mungkar atau marah kepada golongan yang berjuang mahu mendaulatkan syariat
Allah SWT. Marah seperti ini datangnya dari syaitan serta mirip kepada tingkah
laku musuh Islam.
Firman
Allah SWT seterusnya,
“..dan
memaafkan mereka yang melakukan kesalahan kepadanya….
Sifat memaafkan kesalahan orang
adalah satu perbuatan mulia di sisi Allah SWT. Rasulullah SAW sendiri menunjukkan
sifat pemaaf kepada musuh-musuhnya. Pernah Rasulullah SAW di baling batu oleh
penduduk Thaif, namun baginda tetap mendoakan agar mereka diberi hidayah oleh
Allah SWT.
Dalam
sebuah hadis,
Daripada
Abu Muslim bin Abi Maryam, (dia berkata) dari Abi Sholeh, dia mendengar Abu
Hurairah menyandarkan hadis ini kepada Nabi SAW yang bersabda : “Dilaporkan
(kepada Allah) semua perbuatan orang pada setiap hari Khamis dan Isnin (dalam
seminggu), lalu Allah ‘Azzawajalla mengampuninya pada hari itu (juga) kepada
setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan ) sesuatu dengan-Nya, kecuali
siapa sahaja yang terjadi di antara dia dan saudaranya (seiman) sengketa
permusuhan ; iaitu Allah berfirman untuknya : “Tinggalkanlah (jangan dihapus
dosa ) kedua-dua (orang yang bersengketa ini, sehinggalah mereka berdua
berdamai…, tinggalkanlah (jangan dihapus dosa ) kedua-dua (orang yang
bersengketa ini, sehinggalah mereka berdua berdamai” (HR Muslim)
Dalam
hadis ini Rasulullah SAW mengkhabarkan bahawa semua amalan manusia diangkat
atau dilaporkan kepada Allah dua kali dalam seminggu iaitu pada setiap hari
Khamis dan juga hari Isnin.
Lalu
Allah SWT mengampuni kesalahan hamba-hamba-Nya selagi mereka tidak mensyirikkan-Nya
dengan sesuatu dan bermusuh-musuhan sesama muslim. Hakikatnya orang yang
menunda waktu untuk berdamai sebenarnya mereka menunda untuk menerima rahmat
dan pengmpunan daripada Allah SWT.
Firman
Allah SWT pada hujung ayat ini,
“…Dan
(ingatlah) Allah mengasihi orang-orang yang melakukan kebaikan ”(134)
Kesimpulannya, mereka yang suka membelanjakan harta di jalan Allah tidak
kira pada waktu senang atau susah, mereka
yang menahan diri daripada sifat marah dan mereka yang memaafkan kesalahan
orang yang melakukan kejahatan pada dirinya, semua golongan ini disebut oleh
Allah SWT sebagai muhsinin (golongan
yang baik). Mereka sangat dikasihi oleh Allah SWT.
Firman
Allah SWT dalam ayat 135,
“Dan
(juga) orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri
sendiri, mereka segera ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa
mereka, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa mereka selain Allah. Dan
mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui (akan
salah dan akibatnya)”(135)
Dalam
ayat ini Allah SWT menjelaskan ciri-ciri orang yang ‘muttaqin’
seterusnya iaitu mereka yang melakukan perbuatan keji dan dosa tetapi merasa
insaf di atas kesalahan yang telah dilakukan, maka dengan segera mereka memohon
keampunan daripada Allah SWT. Mereka sedar sekiranya mereka tidak berhenti
melakukan dosa itu, sudah pasti mereka mengundang kemurkaan Allah SWT yang
melayakkan mereka di azab dalam api neraka kelak. Na’uzubillah.
Dari
Ibnu Umar Nabi SAW bersabda,
“
Sesungguhnya Allah SWT menerima taubat hamba-Nya selama dia belaum sakaratul
maut”.
Kenapa taubat seseorang itu tidak diterima
ketika sakaraul maut ? Hal ini kerana syarat taubat itu hendaklah seseorang itu
merasa insaf dan ada keazaman dalam dirinya untuk tidak mengulangi kesalahan
yang dilakukan. Perkara ini hanya boleh berlaku ke atas orang yang sihat. Ada
pun bagi orang yang sedang sakararul maut, mereka tidak sedar dan tidak ada keupayaan
untuk merasa insaf di atas kesalahan yang pernah dilakukan.
Orang
yang sudah bertaubat namun masih melakukan kesalahan dosa seolah-olah mereka
mengejek Allah SWT. Sabda Nabi SAW,
“Orang
yang memohon keampunan secara lisan, sedangkan dia terus menerus melakukan
dosa, dia ibarat seperti mengejek Tuhannya”.
Atha’
bin Khalid berkata : Aku mendengar bahawa ketika Allah SWT berfirman,
“…siapa lagi yang dapat mengampuni dosa
mereka selain Allah. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang
mereka mengetahui (akan salah dan akibatnya)”
Maka
bertempiklah Iblis terkutuk kepada bala tenteranya sehingga debu berterbangan
di atas kepalanya sambil berkata “Celaka”. Maka berdatanganlah bala tentera
Iblis dari segenap penjuru baik dari darat mahu pun laut bertanya : “ Mengapa
tuan ?”. Iblis menjawab, “ Ada sebuah ayat dalam Al-Quran yang dosa tidak akan
membahayakan anak keturunan Adam selepas
itu”. Bala tentera Iblis bertanya : “ Ayat apakah itu ?”. Lalu Iblis
menceritakan kepada mereka (perihal taubat). Kemudian tentera Iblis berkata, “
Kita akan buka untuk anak ketrunan Adam pintu-pintu hawa nafsu sehingga mereka
tidak mahu bertaubat dan meminta ampun, kerana mereka merasa bahawa meeeka
berda di jalan yang haq (benar). Bila mendengar sahaja jaminan daripada bala
tenteranya, barulah Iblis merasa puas.
Firman
Allah SWT pada ayat 136,
“Mereka
itu balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang mengalir di
bawahnya beberapa sungai, sedang mereka kekal di dalamnya, dan itulah
sebaik-baik (balasan) bagi orang yang beramal” (136).
Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan
tentang balasan ke atas orang yang ‘muttaqin’, di mana mereka akan
mendapat pengampunan daripada Tuhan serta syurga yang indah, di bawahnya
terdapat beberapa batang anak sungai dan itulah balasan bagi mereka yang
istiqamah dalam melakukan kebaikan. Mereka kekal di dalam syurga.
Ada
firqah sesat dalam sejarah Islam seperti mazhab Qadariyah yang berpendapat
bahawa syurga dan neraka itu tidak kekal. Yang kekal hanyalah Allah SWT sahaja.
Maksudnya apabila penghuni syurga sudah merasai nikmat di dalam syurga, maka
apabila tiba masanya Allah SWT akan memusnahkan mereka.
Pendapat
ini berbeza dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang berpegang kepada nas ayat
yang mengatakan penghuni syurga akan kekal di dalamnya selama-lamanya. Memang
benar pada hakikatnya yang kekal hanyalah Allah SWT sahaja.
Tetapi hendaklah kita tahu membezakan antara kekal Allah SWT dengan kekalnya syurga dan
penghuninya. Perbezaannya ialah Allah
SWT kekal pada zat-Nya, tiada siapa yang mengekalkannya kerana Dialah Tuhan
yang Khaliq (Pencipta). Adapaun kekalnya syurga dan penghuninya kerana ia di
kekalkan oleh Allah SWT di atas sifat mereka sebagai Makhluk (dicipta).
Wallahualam.
Comments
Post a Comment