Tuesday, September 8, 2009

Aduh..pedihnya neraka Allah..

Firman Allah SWT,

“Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah) mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai”. (Al-A’raaf : 179)

Diterangkan dalam kitab Tanbihul Ghafilin, dalam neraka, Iblis akan diberi peluang untuk berucap kepada semua penghuni neraka. Pakaiannya daripada api, mahkotanya daripada api serta dia diikat dengan tali daripada api.

Iblis pun berucap, “Wahai para penghuni neraka, wahai orang-orang kafir, wahai orang-orang munafik dan fasik, sesungguhnya Allah telah menunaikan janjinya kepada kamu hari ini. Justeru itu janganlah kamu semua menyalahkan aku, tetapi hendaklah kamu salahkan diri kamu sendiri. Kenapa semasa di dunia dahulu kamu tidak mahu menyembah Allah ? Kenapa kamu degil tidak mahu mematuhi segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya ? Bukankah Allah itu Tuhan kamu ? Bukankah Dia adalah Tuhan yang Maha Pencipta segala sesuatu ?

Wahai penghuni neraka, hari ini aku tidak dapat menyelamatkan kamu semua daripada seksaan Allah. Hari ini aku berlepas diri dari kamu semua. Hari ini aku tidak mahu bertanggungjawab tentang apa-apa yang pernah aku katakan kepada kamu sebelum ini.” Mendengar sahaja kata-kata Iblis itu maka semua penghuni neraka melaknat serta memakinya. Malaikat Zabaniyah kemudiannya memukul iblis dengan tombak daripada api neraka dan tersungkurlah iblis itu dari atas mimbarnya sehingga dia terhumban ke dalam kawah neraka yang paling bawah, selama-lamanyalah dia di sana.

Kata malaikat Zabaniyah kepada semua penghuni neraka, “Hari ini tidak ada kematian untuk kamu semua dan tidak ada pula kesenangan, semua kamu akan berada di sini selama-lamanya”.

Muslimin muslimat sekelian,

Banyak hadis Nabi saw yang menceritakan mengenai azab api neraka,

ان الصخرة العظيمة لتلقى من شفير جهنم فتهوى فيها
سبعين عاما وما تقضى الى قرارها

Maksudnya : Sesungguhnya jika sebuah batu besar dicampakkan dari pinggir neraka jahannam maka apabila ia jatuh ke bawah selama 70 tahun belum sampai lagi ke dasarnya.

Kata Nabi saw lagi,

الصعود جبل من نار يتصعد فيه الكافر سبعين خريفا ويهوى به كذالك

Maksudnya : Dalam neraka itu ada sebuah gunung yang sangat tinggi. Namanya So’ud.Diperintahkan orang-orang kafir mendakinya selama tujuh puluh tahun dan jatuh dari atas puncaknya selama tujuh puluh tahun juga.

Seringan-ringan seksaan api neraka ialah seksaan yang dikenakan kepada Abu Talib, bapa saudara Nabi saw. Sabda Nabi saw,

ان أهون أهل النار عذابا يوم القيامة رجل فى أخمص قدميه
جمرتان يغلى منهما دماغه

Maksudnya : Seringan-ringan-ringan seksaan ahli neraka itu ialah Abu Talib. Dia akan berdiri di atas dua bara api sehingga otaknya menggelegak disebabkan panasnya bara itu.

Sabda Nabi saw mengenai saiz badan ahli neraka,

ان غلظ جلد الكافر اثنان وأربعون ذراعا وان ضرسه مثل أحد وان مجلسه من جهنم كما بين مكة والمدينة

Maksudnya : Tebalnya kulit orang-orang kafir di dalam neraka itu ialah empat puluh hasta. Gigi gerahamnya sebesar bukit Uhud dan tempat duduknya sebesar antara Mekah dan Madinah.

Nabi saw juga menyebut mengenai saiz ular-ular dan kala jengking yang terdapat dalam neraka. Sabda baginda saw, “ Sesungguhnya di dalam neraka itu ada ular-ular sebesar leher unta. Jika ia mematuk makan terasa pedih dan bisanya selama empat puluh tahun. Dalam neraka itu juga ada kala jengking sebesar keldai. Jika ia menggigit maka akan terasa pedihnya selama empat puluh tahun.

Hodohnya wajah ahli neraka juga disebut dalamsepotong hadis,

وهم فيها كالحون . قال : تشويه النار فتتقلص شفته العليا حتى تبلغ وسط رأسه وتسترخى شفته السفلى حتى تضرب سرته

Maksudnya : Ahli neraka itu hodoh wajahnya. Muka-muka mereka bengkak dan melendut, bibirnya yang atas tersenseng sampai pertengan dada bibirnya yang bawah tersenseng sehingga sampai menyentuhi pusatnya.

Kata seorang sahabat Nabi saw yang bernama Abdullah bin Amru Al-As, dia mendengar Nabi saw bersabda, “ Kalaulah seorang lelaki dari ahli neraka itu di humban ke dunia nescaya akan mati penduduk dunia ini disebabkan peri hodohnya wajah mereka serta bau mereka yang busuk. Apabila Abdullah bin Amru mendengar kata-kata Nabi saw yang demikan, lalu dia menangis dengan tangisan yang bersangatan.

Sebab itulah Nabi saw bersabda,

والله لو تعلمون ما أعلم لضحكم قليلا ولبكيتم كثيرا

Maksudnya : Kalaulah kamu tahu sebagaimana yang aku tahu, nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa.

Kata Saidina Umar al-Khattab,

أكثروا ذكر النار فان حرها شديد وان قعرها بعيد وان مقامعها حديد

Maksudnya : Hendaklah kamu semua memperbanyakkan mengingati neraka Jahannam supaya kamu rajin beramal ibadat. Sesungguhnya neraka jahannam itu sangatlah panasnya dan dasar kawahnya sangat dalam dan cemeti-cemeti pemukulnya adalah daripada besi .

Wallahulam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.