Cara ringkas mengerjakan Umrah


Puan Zuraidah Omar, Guru Bahasa Melayu Kolej Tuanku Jaafar bakal mengerjakan Umrah pada pertengahan bulan Julai ini.

Baru-baru ini beliau meminta saya menyampaikan taklimat ringkas kepadanya sekitar 30 minit, bagaimana mahu mengerjakan Umrah. Bertempat di perpustakaan Kolej dan bersaksikan beberapa orang pelajar saya mula menjalankan kewajipan mengajar orang yang tidak tahu.

"Kenapa Puan tidak mahu pergi ke kursus intensif ?", soalan pertama saya.

I bukan tak nak pergi kursus Ustaz …, tapi I tak ada masa”, dia memulakan bicara.

“Oklah, sebelum itu saya mahu tanya, Puan pergi ke mana dulu, Mekah atau Madinah ?”, soalan saya seterusnya.

“Madinah”, jawabnya ringkas.

“O.k, setelah Puan selesai menziarahi Madinah, sebelum bertolak ke Mekah, Puan digalakkan mandi sunat Ihram di Hotel. Niatnya sahaja aku mandi sunat Ihram kerana Allah Taala. Selepas itu Puan pakai telekung”, kata saya.

Dia mengangguk.

“Kemudian Puan naik bas bertolak ke Mekah. Lebih kurang 15 minit bas Puan akan berhenti di satu tempat namanya Bir Ali. Puan masuk ke masjid itu dan sembahyanglah sunat ihram dua rakaat. Niatnya, sahaja aku sembahyang sunat Ihram dua rakaat kerana Allah Taala”, jelas saya.


Masjid Bir Ali

“Lepas sembahyang ?”, tanyanya.

“Dah selesai sembahynag sunat Ihram, Puan dikehendaki berniat mengerjakan Umrah. Niatnya Nawaitul ‘Umrata Wa Ahramtu biha Lillahi Ta’ala, maksudnya sahaja aku berniat umrah dan berihram dengannya kerana Allah Ta’ala”.

Saya melihat Puan Zuraidah mencatatkan sesuatu dalam bukunya.

“O.k, teruskan lagi Ustaz”, pintanya.

“Lepas Puan berniat, Puan tidak boleh melakukan beberapa perkara iaitu menutup muka, memakai bau-bauan pada badan atau pakaian, memakai minyak rambut pada kepala, menanggalkan rambut atau menghilangkan mana-mana bulu pada anggota badan, mengerat atau membuang kuku, memotong, menebang atau mencabut pokok atau tumbuhan di Tanah Haram, memburu binatang buruan yang halal dimakan atau membinasakannya sama ada di Tanah Haram atau di Tanah Halal, bersetubuh, melakukan perkara pendahuluan bersetubuh seperti bercium, berkucup-kucupan atau berpeluk yang menaikkan nafsu syahwat dan nikah”, kata saya dengan panjang lebar.

Puan Zuraidah tersenyum sipu. Mungkin penjelasan saya pada larangan terakhir membuatkan dia rasa malu.

“Selepas berniat ihram, Puan disunatkan bertalbiah berulang-ulang kali. Lafaznya, Labbaikallahumma Labbaik, Labbaikala Syarika Laka Labbaik , Innal Hamda Wan Ni’mata, Lakawal Mulk, La Syarii kalak ”, kata saya.

“Agak-agak berapa lama perjalanan dari Madinah ke Mekah Ustaz ?”, tanyanya dalam excited.

“Err…, bergantung kepada kesesakan lalu lintas. Biasanya kalau time mengerjakan Umrah tak lama lebih kurang tujuh atau lapan jam”, jawab saya.

“Bila Puan dah sampai di Mekah, selepas check in di Hotel, Puan turun ke dataran Kaabah dan lakukan tawaf sebanyak tujuh pusingan bermula dari Hajar Aswad. Ingat, ketika tawaf jangan masuk dalam Hijir Ismail, nanti tawaf Puan tidak sah”, kata saya.


Saya tunjukkan gambar Kaabah di depannya dan terangkan cara-cara mengerjakan tawaf dengan betul.

“Masa tawaf baca apa Ustaz ?”, tanyanya.

“Puan, yang wajibnya perbuatan tawaf itu. Ada pun bacaan-bacaan semasa tawaf adalah sunat sahaja. Kalau Puan tidak tahu membaca doa-doa semasa tawaf, Puan bacalah zikir-zikir yang Puan tahu ”, jawab saya.

“Lepas tawaf, Puan di galakkan sembahyang sunat di belakang Makam Ibrahim. Lepas itu minumlah air zam-zam sambil berdoa, “Allah humma in ni As Aluka ‘Ilman Naafi’an, Warizqan Toiyiban Wa syifa An Min Kullidak ”. Maksudnya Ya Allah Aku memohon padamu ilmu yang manfaat, rizqi yang luas, ubat dari segala penyakit”, kata saya lagi.

Puan Zuraidah mencatatakan doa ini dalam buku catatannya.

“Ok, teruskan lagi Ustaz”, katanya setelah selesai mencatat.

“Selepas itu, Puan pergi ke bukit Safa. Dari bukit itu Puan dikehendaki bersaei iaitu berulang alik dari Safa ke Marwa sebanyak tujuh kali dengan yakin. Apabila sudah selesai saei, Puan dikehendaki bertahalul iaitu melepaskan diri dari pantang larang ihram dengan cara menggunting rambut paling kurang 3 helai. Selepas itu selesailah ibadah Umrah Puan”, sambil saya menunjukkan gambar orang bersaei kepadanya.



“Itu sahaja ?”, tanyanya memohon kepastian.

“Ya itu sahaja. Untuk hari berikutnya, jika Puan mahu mengerjakan Umrah, Puan di kehendaki pergi ke Tanaeim untuk berniat di sana. Puan tidak usah risau, nanti ada Mutawif yang akan membimbing Puan", kata saya.

Puan Zuraidah mengangguk-angguk tanda faham.

“Terima kasih Ustaz”, katanya.

“Sama-sama", jawab saya.

UMRAH DI BAWAH BIMBINGAN SAYA PADA 6-17 APRIL 2014 (12H/10M)

Kepada mereka yang tidak pernah mengerjakan Umrah dan inginkan bimbingan ekslusif daripada saya untuk doa dan bacaan-bacaan semasa di sana, insya Allah saya sedia membantu.

Penerbangan : MAS
Harga : RM 5250.00
Tempat bermiqat : Qarnul Manazil
Pembimbing : Ust Hj Hishamuddin Mansor


Tentatif program seperti berikut :

HARI 01 :: KUALA LUMPUR – JEDDAH

Jemaah diminta berkumpul di KLIA 3 jam sebelum masa berlepas. Bersiap dengan mandi sunat ihram dan berpakaian ihram. Pasport, tiket dan boarding pass akan diserah kepada jemaah sebelum bertolak.

Setibanya di Jeddah, jemaah akan disambut oleh pegawai umrah Makkah untuk dibawa menaiki bas ke hotel yang ditetapkan. Selepas berehat jemaah akan dibawa oleh pembimbing untuk menyempurnakan ibadat umrah yang pertama.

HARI 02 :: MEKAH

Selepas sarapan pagi – Lawatan di sekitar Masjidil Haram seperti rumah kelahiran Rasulullah saw, perkuburan Ma’la.

Jemaah bebas untuk beribadat.

Program kuliah

HARI 03 :: MEKAH

Selepas sarapan pagi – Lawatan ke tempat-tempat bersejarah di Makkah seperti Jabal Thur, Arafah, Jabal Rahmah, Jabal Nur, Muzdalifah dan Mina. Jemaah akan dibawa ke Ja’ranah untuk bermiqat dan seterusnya kembali ke Makkah untuk mengerjakan umrah kedua. Seterusnya, jemaah bebas untuk beribadat.

Program kuliah

HARI 04 :: MEKAH

Jemaah digalakkan berada di Masjidil Haram lebih awal untuk menunaikan solat Jumaat.

Program kuliah

HARI 05 :: MEKAH

Selepas sarapan— Lawatan ke ladang ternakan unta di Hudaibiyah dan muzium Mekah, kilang kelambu Kaabah (tertakluk kepada kebenaran). Seterusnya bermiqat di Hudaibiyah untuk umrah ke tiga. Seterusnya, jemaah bebas untuk beribadat.

Program kuliah

HARI 06 :: MEKAH

Acara bebas. Jemaah digalakkan mengerjakan ibadah di Masjidil Haram seperti membaca Al-Quran, tawaf sunat, zikir dan sebagainya. Sesiapa yang ingin mengerjakan umrah kali berikutnya boleh berniat di Tanaim.

Program kuliah

HARI 07 :: MEKAH

Acara bebas

Program kuliah

HARI 08 :: MEKAH – MADINAH

Selepas solat Subuh jemaah dikehendaki mengerjakan tawaf wada’ kemudian bersiap menuju ke Madinah dan dijangka sampai menjelang Maghrib.

HARI 09 :: MADINAH

Selepas sarapan—lawatan ke sekitar Masjid Nabawi, menziarahi Makam Rasulullah dan para sahabat, Raudhah dan perkuburan Baqi’. Selesai ziarah, jemaah bebas untuk beribadat di Masjid Nabawi.

Program kuliah

HARI 10 :: MADINAH

Selepas sarapan pagi—lawatan ke Masjid Quba, Masjid Tujuh, Masjid Qiblatain, Jabal Uhud dan bazaar kurma. Selepas itu jemaah bebas beribadat.

Program kuliah dan taklimat pulang

HARI 11 -12 :: MADINAH – KUALA LUMPUR

Jemaah dinasihatkan menyempurnakan ziarah wada’ sebelum meninggalkan Madinah. Jemaah kemudiannya akan dibawa kelapangan terbang Madinah untuk penerbangan ke KLIA. Jemaah dijangka tiba mengikut jadual yang ditetapkan.

Jadual tertakluk kepada sebarang perubahan.


Daftar segera !

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu