2 tips daftar mengerjakan umrah
Ketika di tanah suci baru-baru ini, saya banyak menerima
khabar angin yang mengatakan visa umrah 2013 bakal dibekukan. Dikatakan kawasan
matof di dataran Kaabah akan dipecah untuk ditukar mamar baru.
Daripada pemandu teksi, penyapu sampah sehinggalah kepada
pencuci hotel semua menyatakan perkara yang sama.
Namun apabila saya ajukan perkara ini kepada syarikat
–syarikat agensi umrah di sana, masing-masing diam tidak memberi respon.
Saya faham industri membawa jemaah ke tanah suci berkembang
maju bukan sahaja di negara kita malah di seluruh dunia Islam. Jika benarlah
kerajaan Arab Saudi membekukan visa
umrah untuk tahun 2013, sudah tentu hal ini bakal merencatkan perniagaan syarikat-syarikat
agensi umrah baik yang berskala kecil mahu pun besar.
Apatah lagi orang kerdil seperti saya yang masih belajar dan
bertatih dalam membawa jemaah umrah, sudah tentu tidak mahu khabar angin ini
menjadi realiti.
Tips bagaimana hendak mendaftar mengerjakan umrah
Selama tiga kali berkhidmat sebagai ketua rombongan umrah,
di sini saya ingin berkongsi pengalaman kepada anda 2 tips bagaimana mahu
mendaftar mengerjakan umrah supaya anda berpuas hati dengan khidmat yang
diberikan.
Ingat ! Modal mahu mengerjakan umrah bukan sedikit, tetapi
melibatkan RM 4 ribu ke RM 6 ribu. Sebab itu jangan main ‘bantai-bantai’ sahaja
semasa mendaftar, sebaliknya perlu kepada teknik pendaftaran yang bijak supaya
anda pulang ke tanah air dengan rasa gembira dan berbaloi dengan modal yang telah dikeluarkan.
Tips pertama :-
Kepada mana-mana individu perseorangan atau jemaah berkumpulan yang hendak mengerjakan
umrah, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah mencari syarikat agensi
‘bermodal besar’ yang mempunyai hotel sendiri
yang dipajak di tanah suci.
Perlu diketahui, tidak semua syarikat-syarikat agensi umrah
yang diiklankan di surat khabar mampu memajak hotel di tanah suci yang harganya
paling murah SR 3 juta setahun.
Hotel ini biasanya akan dihias logo syarikat agensi dan 90
peratus penghuninya adalah dari syarikat agensi umrah tersebut. Bayangkan anda
pergi melalui syarikat agensi yang tidak mempunyai hotel sendiri, kemudian
tinggal menyewa di hotel syarikat agensi lain, sudah tentu anda merasa seperti orang
asing dalam satu keluarga yang besar.
Saya pernah mendengar rungutan dari seorang jemaah yang
menumpang di hotel kami,
“Aku ingatkan syarikat agensi yang aku ikut ni bagus…., iklannya
sering keluar dalam surat khabar…, rupa-rupanya hotel pun tak da.., menyewa pula
di hotel syarikat agensi lain”.
Dan paling malang sekiranya di saat-saat akhir, tuan punya
hotel (syarikat agensi bermodal besar) membatalkan tempahan sewa dari syarikat agensi-agensi
lain kerana ingin menampung keperluan jemaahnya yang terlalu ramai.
Sebab itu ada syarikat agensi yang menawarkan hotel lain,
tetapi apabila sampai di tanah suci lain pula hotel yang disediakan. Ayat-ayat
keramat yang sering dilafazkan oleh wakil syarikat agensi tersebut untuk memujuk hati jemaah mereka
ialah,
“Tuan puan kena banyak bersabar, ini semua dugaan daripada
Allah SWT ! ”
Jangan terlalu gopoh hendak isi borang lalu menyerahkan duit deposit kepada syarikat
agensi.
Sebaliknya perkara kedua terpenting ialah jemaah perlu
mengetahui siapakah ketua rombongan yang bakal memimpin mereka sepanjang
perjalanan ke sana nanti.
Sila dapatkan daripada agensi berkenaan nombor telefon ketua
rombongan tersebut, kemudian hubunginya, disusuli pula dengan pertemuan untuk
sesi perkenalan dan silaturrahim.
Jemaah juga boleh bertanya serba sedikit tentang hukum hakam
berkaitan umrah sekadar untuk menguji kefahaman ketua rombongan ini. Hal ini
penting kerana bukan semua ketua rombongan berlatarbelakangkan pengajian agama, malah ada
di kalangan mereka bekas pegawai-pegawai kerajaan yang sudah pencen,
kerani-kerani pejabat dan macam-macam lagi latar belakang pendidikan.
Jika persoalan hukum hakam umrah yang dikemukakan kepada
mereka dijawab ‘semborono’, adakah jemaah yakin bahawa ketua rombongan ini
boleh memimpin ibadah umrah dengan baik ?
Jika perlu, sila dapatkan testimoni dari mana-mana jemaah
yang pernah mengikuti ketua rombongan ini. Senarai nombor telefon jemaah boleh
diperolehi daripada syarikat agensi berkenaan.
Saya banyak menerima aduan dari jemaah,
“Ustaz, masa saya pergi dengan Haji Pulan dulu……, masya
Allah kelam kabut. Jemaah dibiarkan beribadat sendiri-sendiri, tiada bimbingan…,
bila ditanya hukum hakam, dia mengelak tidak mahu menjawab malah disuruhnya
kami bertanya ustaz lain pula.…”
Baiklah, jika sudah mengenali bakal ketua rombongan dan
berpuas hati dengan keperibadian dan kefahamannya dalam hukum hakam umrah, maka
mendaftarlah terus dengan ketua rombongan ini. Isi borang dan bayar deposit
kepadanya.
Kenapa ?
Kerana sudah menjadi amalan mana-mana syarikat agensi untuk
memberi sedikit komisyen kepada mana-mana ketua rombongan yang berjaya
mendaftarkan jemaah di bawahnya. Jumlah komisyen bergantung kepada kedudukan
modal sesebuah syarikat agensi. Biasanya dari RM100 – ke RM250.
Sekiranya jemaah mendaftar secara ‘walk in’,
(daftar terus kepada syarikat agensi), maka ketua rombongan ini tidak mendapat
apa-apa komisyen.
Beberapa hari sebelum berangkat, biasanya syarikat agensi
akan menghubungi ketua rombongan,
“Tuan Haji…., ada beberapa jemaah yang mendaftar terus
dengan kami akan ikut tumpang rombongan Tuan Haji. Harap Tuan Haji dapat
membimbing mereka ya…”
“Insya Allah”, jawab ketua rombongan.
Kadang-kadang jawapan “Insya Allah” yang dikeluarkan oleh
ketua rombongan hanya sekadar menyedapkan hati syarikat agensi berkenaan.
Sampai di sana, lain pula ceritanya kerana ketua rombongan
bukan maksum. Mereka juga adalah manusia biasa.
Apa yang berlaku, jemaah yang mendaftar secara ‘walk
in’ di anaktirikan oleh ketua rombongan. Sebagai contoh : Katakanlah
daripada 45 orang jemaah yang dipimpin, 37 orang daripadanya mendaftar terus
dengan ketua rombongan, mereka akan dilayan dan dibimbing dengan baik, sakit
pening, beg atau air zam-zam tidak sampai akan diselesaikan sedaya upaya,
sebaliknya 8 orang yang mendaftar secara
‘walk in’ masalah mereka akan dilayan endah tak endah !
"Mengapa kau tak mendaftar dengan aku?", mungkin itu yang timbul di hati ketua rombongan apabila jemaah yang mendaftar secara 'walk in' mengadu masalah.
Perkara ini sering diajukan kepada saya,
“Ustaz…, masa saya pergi dengan Haji Pulan…., dia langsung
tidak ambil berat kebajikan kami yang tiga orang ini. Saya sakit pun tidak
dihantarnya ke klinik. Bebeza
dengan jemaah lain…, dilayannya macam anak emas”.
Mengapa hal ini berlaku ?
Sama ada ketua rombongan itu seorang
yang tidak bertanggungjawab, atau jemaah yang tiga orang ini tidak mendaftar terus
dengan ketua rombongan tersebut.
Na’uzubillah…, saya berdoa kepada Allah SWT agar perkara ini
tidak berlaku kepada diri saya semasa membimbing jemaah di tanah suci.
Saya akan berusaha untuk memuaskan hati semua jemaah sama ada yang mendaftar dengan saya atau secara 'walk in'.
Testimoni jemaah yang pernah mengikut rombongan saya :
1.
Dr Zakaria bin Abdullah
0192554029
2.
En Amirul Akmal bin Misran
0197667469
3.
Illyas Ashrawi bin MK Azmi
0193037316
4.
En Zulqarnain bin Abu
Hassan 0176519965
5.
Tuan Haji Mohamad bin
Khalil 012 6768116
6.
Tuan Haji Asan 0173999016
7.
Tuan Haji Harun 0162478732
8.
Encik Aris 0134282456
9.
Hajah Rahimah binti Mat
Yasin 0192699041
10.
Puan KamarMahtum binti
Abdul Wahab 0176203822
11.
Puan Rabayah binti Indra
Andi Tibe 0163465691
Puan Hajah Zabedah binti Daud 0123368860
Comments
Post a Comment