Didik anak dengan kaedah Luqmanul Hakim


Bersama Tuan Haji Awal dan Imam Besar Masjid Sikamat

Tuan Haji Awal bin Nain, Guru Besar Sekolah Agama Rakyat Masjid Sikamat jika berbual dengan saya mesti berbahasa Inggeris.

Sehingga menghantar ‘sms’ kepada saya pun dalam bahasa Mat Saleh ini.

“Ure cordially invited to our iftar on this Saturday at 6.30 p.m. Pls give a tazkirah on any topic infront of about 250 attendance. Tq.”

Demikianlah bunyi 'sms' yang saya terima darinya dua hari lepas.

Saya tabik dengannya. Hebat betul Guru Besar ini.

Petang semalam saya saya hadir berbuka puasa bersama ibu bapa dan guru-guru Sekolah Agama Rakyat Masjid Sikamat.

Semasa sesi tazkirah saya mengingatkan diri saya dan ibu bapa,

“Ibu bapa sekalian, dalam kita mendidik anak-anak marilah kita mencontohi Lukmanul Hakim dimana beliau mengenalkan anak-anaknya dengan Allah SWT. Insya Allah jika anak-anak kita kenal Allah SWT, mereka akan takut melakukan kejahatan".

Seterusnya saya menekankan lagi,

"Kita tidak mahu anak-anak kita berijazah dari Universiti namun dalam masa yang sama masih melakukan kejahatan, maksiat, pecah amanah, rasuah, menipu orang ramai dan sebagainya.”


Turut hadir ialah Ust Abdul Halim Sulaiman dan Ust Hj Harun

Sebelum itu Tuan Haji Awal berucap. Kata beliau,

"Insya Allah ibubapa sekalian, tahun depan kita akan ada bangunan sekolah baru...".

Beliau turut menyampaikan hadiah kepada pelajar-pelajar terbaik dan juga anak yatim.

Majlis di akhiri dengan solat Maghrib berjemaah.

Berkunjung ke Surau Garden Avenue

Selepas solat Maghrib, saya bergegas ke Surau Garden Avenue Seremban 2 untuk berterawih dan menyampaikan tazkirah.

Solat Terawih di sini hanya lapan rakaat sahaja. Surau ini telah ‘mengkontrak’ seorang pelajar Al-Hafiz untuk menjadi Imam sepanjang Ramadhan.


Jemaah surau Garden Avenue

Di kesempatan ini saya mengucapkan jutaan terima kasih atas undangan dan mohon maaf jika sepanjang tazkirah ada kekurangan.

Wa ilal Liqa’.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu