Perang Badar : Tumpasnya kebatilan, menangnya kebenaran !


Sekadar gambar hiasan

Bulan Ramadhan bulan yang berkat. Di bulan ini Nabi saw telah memenangi peperangan Badar. Tentera kebatilan yang berpengaruh dan mempunyai ramai pengikut akhirnya tumpas, dihancurkan oleh tentera kebenaran walaupun jumlah pengikutnya tidak seramai mana.

Apabila tentera kebatilan tumpas, ramai yang terkejut dan tidak percaya termasuklah bapa saudara Nabi saw iaitu Abu Lahab. Seminggu selepas peperangan ini berakhir, Abu Lahab yang taksub kepada kebatilan ini akhirnya mati dalam keadaan hina.

Apakah iktibar dari kisah Badar al-Kubra ?

Tidak lain, hendaklah kita bersama-sama dengan jemaah yang menyatakan kebenaran. Jangan kita bersekongkol dengan kumpulan yang batil kerana ia adalah satu kezaliman sedangkan menyokong kezaliman itu adalah langkah menuju ke neraka.

Na’uzubillah…

Selain bantuan Allah, Rasulullah saw menang dalam peperangan Badar kerana baginda di kelilingi oleh pejuang-pejuang yang bersifat benar dan cintakan kebenaran.

Dengan kata lain mereka yang bersifat batil dan bergelumang dengan kebatilan, tidak layak berada di saf hadapan perjuangan.

Ingat, perjuangan memertabatkan Islam tidak akan berjaya jika di dalamnya wujud pejuang-pejuang yang hanyut dengan kebatilan.

Justeru saya menyeru kepada diri saya dan rakan-rakan pendakwah sekalian marilah kita bersikap benar dan menyatakan kebenaran di mana-mana kita berdakwah kerana yang benar itu tetap benar dan yang batil itu tetap batil.

Percayalah , apabila telah datang yang hak, yang batil itu pasti roboh!

Hanya kepada Allah kita berserah.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu