Sehati Ramadhan….dari Kg. Ismail ke Taman Jujur


Warga Surau Taman Jujur Sikamat

Bayangkan kalau anda sudah tua…, tidak ada siapa yang memperdulikan anda. Hidup anda tersisih dalam masyarakat , anda dianggap tidak bermanfaat malah di ibarat seperti kain buruk. Dipanggil datang... disuruh pergi.

Apakah perasaan anda ? Alangkah sayunya ketika itu….

Justeru itulah Nabi saw menyuruh agar kita menyantuni orang-orang tua.

Sabda Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang dikeluarkan oleh Imam At-Tirmizi,

ما أكرم شاب شيخا لسنه إلا قيض الله له من يكرمه عند سنه

Maksudnya : Tidak memuliakan seorang muda ke atas orang tua kerana umurnya melainkan disediakan Allah baginya orang yang memuliakannya.

Sebuah lagi hadis yang turut dikeluarkan oleh Imam At-Tirmizi,

ليس منا من لم يرحم صغيرنا ويوقر كبيرنا ويأمر بالمعروف
وينه عن المنكر


Maksudnya : Bukanlah di kalangan kami mereka yang tidak mengasihi kanak-kanak dan memuliakan orang-orang tua dan menyuruh orang berbuat baik dan mencegah orang daripada melakukan kemungkaran.

30.8.2010 - 8.25 p.m di Surau Kg. Ismail

“Ustaz…, bulan puasa nanti datang-datanglah jenguk kami di sini”, kata Pakcik Samad sewaktu kuliah saya ditutup sempena menyambut bulan Ramadhan tiga minggu yang lalu.

“Insya Allah…, saya solat Terawih di sekolah. Tapi kalau berkesempatan saya datang”, jawab saya.

Malam tadi saya meluangkan masa untuk datang ke Kg. Ismail menziarahi warga Surau yang kebanyakkannya adalah warga emas.

“Umur Tuan Haji berapa?”, tanya saya kepada Tuan Haji Hashim bin Jasa sewaktu menikmati jamuan more.

“77 tahun ”, jawabnya.

“Alhamdulillah…syukur. Saya pun belum tahu lagi sampai atau tidak seperti umur Tuan Haji”, kata saya.

31.8.2010 - 5.25 a.m di Surau Taman Jujur Sikamat

Pagi tadi saya ke Surau Taman Jujur Sikamat untuk solat Subuh serta menyampaikan sedikit tazkirah dihadapan jemaah yang majoritinya orang-orang tua.


Tuan Haji Ismail bin Pais, Pengerusi Surau

“ Sudah lama kita tak jumpa. Ustaz apa khabar ?” tanya Tn Hj Ismail, pengerusi Surau apabila melihat kelibat saya.

“Baik, Al-Hamdulillah”.

Kami saling bersalam-salaman.


Ada sesuatu yang menarik perhatian jemaah surau Taman Jujur

Ada juga jemaah yang memeluk dan meminta maaf dari saya.

“Saya sudah lama hendak jumpa Ustaz. Saya ingin meminta maaf dengan Ustaz. Selagi Ustaz tidak maafkan saya….hati saya tidak tenang ”, kata warga emas ini.

Saya tidak tahu apa kesalahannya dengan saya. Nampak dia bersungguh-sungguh memohon maaf sehingga menangis teresak-esak.

“Ya, saya pun macam tu juga..., ingin memohon maaf dengan Tuan Haji jika ada kekasaran sepanjang saya menyampaikan kuliah di surau ini suatu ketika dahulu", kata saya.

Kami berpelukan.

Kuliah Subuh selesai pukul 7.05 minit pagi.

Terima kasih tuan puan ... Terima kasih atas ukhwah dan persaudaraan ... Terima kasih segala-galanya... Kalau panjang umur kita berjumpa lagi….

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu