Jawapan 'Aisyah

Tafsir Al-Quran
Surah An-Nur ayat 11-14


Firman Allah SWT,

“Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat)”. (An-Nur 011)

Huraian ayat

Ayat ini diturunkan khusus dengan satu peristiwa di mana Saidatina Aisyah telah dituduh melakukan perbuatan curang dengan sahabat Rasulullah saw yang bernama Safwan bin Al-Mu’attol. Tuduhan fitnah ini dibuat oleh ketua munafik yang bernamaAbdullah bin Ubai bin Salul.

Tuduhan ini cukup berat untuk ditanggung oleh Rasulullah saw dan keluarganya. Kerana ia lebih kepada serangan peribadi untuk memalu dan menjatuhkan reputasi Rasulullah saw sekaligus mencemarkan maruah isteri baginda.

Ia juga boleh menggoncang keimanan dan perpaduan umat Islam. Hampir-hampir umat Islam berbalah dan berpecah kerana fitnah ini. Maka dengan sebab itulah tiada pengampunan ke atas orang yang membuat tuduhan fitnah tersebut.

Kalau dirujuk dalam kitab-kitab hadis soheh yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, kisah ini bermula ketika Rasulullah saw dan tentera Islam dalam perjalanan mahu pulang ke Madinah setelah selesai dalam satu misi ketenteraan dengan Bani Mustaliq. Ia berlaku pada bulan Sya’ban tahun kelima hijrah.

Apabila mereka berhenti pada suatu tempat. ‘Aisyah keluar dari sekedupnya untuk suatu keperluan, kemudian kembali. Tiba-tiba dia merasakan kalungnya hilang, lalu dia pergi lagi mencarinya. Ketika sedang mencari kalung itu, rombongan berangkat dengan menyangkakan bahwa ‘Aisyah masih ada dalam sekedup tersebut.

Setelah ‘Aisyah mengetahui, sekedupnya sudah berangkat, maka dia duduk di tempatnya dan mengaharapkan sekedup itu akan kembali menjemputnya. Kebetulan, ketika itu seorang sahabat Nabi saw yang bernama Sofwan bin Mu’attol sedang melalui jalan tersebut , maka dilihatnya seseorang sedang tidur sendirian.

Bila dia menghampiri alangkah terkejutnya kerana yang tinggal bersendirian itu ialah ‘Aisyah Ummul Mukminin. Lantas dia mengucapkan : “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un, isteri Rasul!”

‘Aisyah terbangun. Lalu dia dipersilakan oleh Sofwan mengendarai untanya. Sofwan berjalan menuntun untanya sampailah mereka tiba di Madinah.

Apabila mereka berdua tiba di Madinah, Abdullah bin Ubai bin Salul yang mempunyai dendam dengan Rasulullah saw telah menabur fitnah kononnya Saidatina ‘Aisyah telah melakukan perbuatan curang dengan Sofwan bin Mu’attol.

Fitnah ini disebarkan dari mulut-kemulut sehingga ada di kalangan umat Islam termakan dengan fitnah tersebut. Antara sahabat yang termakan hasutan api fitnah ini ialah Misthah bin Utsatsah seorang pejuang dalam peperangan Badar. Dia merupakan sahabat yang sama-sama berhjrah dari Mekah ke Madinah. Oleh kerana kehidupannya di Madinah susah, maka dibiayai sepenuhnya oleh Abu Bakar as-Siddiq.

Selain Misthah bin Utsatsah ialah Hassan bin Thabit yang juga seorang penyair Nabi saw yang terkemuka, Hamnah bt Jahsyi isteri kepada Mus’ab bin Umair yang terkorban dalam perang Uhud dan Siti Zainab binti Jahsyi iaitu saudara kepada Ummul Mukminin, Aisyah r.anha.

Rasulullah saw berharap agar wahyu turun dengan segera untuk menjelaskan keadaan yang sebenar.

Beberapa hari setelah fitnah ini tersebar, Nabi saw bertanya Aisyah di rumah bapa mertuanya Saidina Abu Bakar,

“Wahai 'Aisyah.., sesungguhnya telah sampai berita kepadaku bahawa engkau telah melakukan begini…, begini… dengan Safwan bin Mu'attol. Jika engkau seorang yang bersih, maka Allah SWT akan membersihkan engkau. Tetapi jika engkau berbuat dosa maka minta ampunlah dengan Allah dan bertaubatlah kepada-Nya”.

Setelah mendengar kata-kata Nabi saw kepadanya, maka sayulah 'Aisyah dan berlinanglah air mata beliau. Lalu dia berpaling kepada ayahandanya Abu Bakar,

“Wahai ayah, jawablah bagi pihakku”.

Jawab Saidina Abu Bakar,

“ Demi Allah wahai anakku, Ayah tidak tahu apa yang hendak dikatakan kepada Rasulullah saw”.

Mendengar sahaja jawapan ayahnya 'Aisyah kemudian berpaling pula kepada ibunya Ummu Ruman.

“Wahai ibu, jawablah bagi pihakku”.

Jawab ibunya,

“Wahai 'Aisyah, ibu juga tidak tahu apa yang hendak dikatakan kepada Rasulullah”.

Oleh kerana kedua ibu bapanya tidak boleh menjawab bagi pihak dirinya, maka 'Aisyah pun berkata kepada Rasulullah saw suaminya yang tercinta,

“ Sekiranya aku mengatakan yang aku adalah bersih tentu tuan-tuan tidak mempercayainya. Tapi sekiranya aku mengaku sedangkan Allah SWT mengetahui bahawa aku seorang yang suci dan bersih, tuan-tuan semua tidak akan mempercayainya. Demi Allah ! aku tidak mendapat satu misal untuk aku katakan kepada tuan-tuan semua kecuali apa yang pernah dikatakan oleh Nabi Yaakob iaitu,

“Sebaiknya aku bersabar, Dan kepada Allah sahajalah tempat memohon pertolongan terhadap apa yang kamu semua desas desuskan”. ( Yusuf 18)

Apa hikmah wahyu lambat turun ?

Sebenarnya ada hikmah mengapa Allah SWT melewatkan penurunan wahyu untuk membersihkan 'Aisyah. Tujuannya ialah bagi menguji kesetiaan para sahabat kepada Rasulullh saw.

Inilah yang disebut oleh Allah SWT,

“…janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu…”

Ertinya para sahabat yang tidak termakan dengan api fitnah itu, mereka sebenarnya telah lulus ujian itu. Mereka merupakan sahabat Nabi yang setia bersama dengan baginda ketika maruah dan peribadi baginda dihina dan diburuk-burukkan oleh kepala orang-orang munafik iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul. Sudah pasti golongan ini diberi pahala oleh Allah SWT.

Sebaliknya mereka yang termakan dengan fitnah ini golongan ini ditegur oleh Allah SWT dalam ayat ke 12,

“Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman – lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: “Ini ialah tuduhan dusta yang nyata”. (An-Nur 012)

Ertinya orang-orang yang beriman hendaklah bersangka baik sesama mereka apatah lagi dengan Nabi saw dan keluarganya. Sewaktu 'Aisyah dihantar pulang dengan selamat oleh Safwan bin Mu'attol, semua para sahabat menyaksikan hal itu. Kalau benarlah kedua-dua mereka mempunyai hubungan sulit sudah tentu 'Aisyah akan dihantar secara sembunyi-sembunyi oleh Safwan bin Muattol.

Firman Allah SWT pada ayat ke 13,

“Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta”.

Dalam ayat ini Allah SWT bertanya kepada orang yang membuat tuduhan, kalaulah betul tuduhan itu benar kenapa tidak dibawakan empat orang saksi untuk membuktikan dakwaan mereka ?

Firman Allah SWT pada ayat ke 14,

“Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu; -(An-Nur 014)

Ertinya kalaulah tidak kerana limpah kurnia dan rahmat yang Allah SWT berikan kepada umat Nabi Muhammad saw, sudah tentu mereka akan menerima seksaan yang cepat akibat perbuatan menyakiti Rasulullah saw itu. Namun azab seksaan itu ditangguhkan kepada mereka, moga-moga dengan cara itu mereka sedar dan kembali bertaubat kepada-Nya.

Bila turun ayat yang membersihkan Aisyah dari tuduhan zina, maka Saidina Abu Bakar telah bersumpah dengan nama Allah untuk tidak mahu meneruskan bantuan kepada Misthah lagi. Tidak lama selepas itu turun wahyu yang melarang Abu Bakar bersumpah sedemikian.

Firman Allah SWT,

“Dan janganlah kamu jadikan (nama ) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu dari berbuat baik, dan bertqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar lagi sentiasa mengetahui “(Al-Baqarah ayat 224)

Berdasarkan ayat ini para ulama menjelaskan mereka yang bersumpah seperti ini hendaklah membayar kaffarah sumpah iaitu,

1. Memberi makan sepuluh orang miskin daripada makanan yang biasanya diberikan kepada keluarga, atau;

2. Memberi kepada mereka pakaian, atau;

3. Membebaskan seorang hamba, atau ;

4. Sekiranya dia tidak mampu maka wajib ke atasnya berpuasa selama tiga hari.

Bagaimanakah nasib mereka yang termakan api fitnah daan menyebarkannya secara tidak langsung kepada orang-orang yang beriman ?

Kepada golongan ini seperti Misthah bin Utsatsah , Hasan bin Thabit, Hamnah bt Jahsyi dan Zainab bt Jahsyi, Nabi saw telah menjatuhkan hukuman 40 kali sebatan kepada mereka semua.

Manakala Abdullah bin Ubai bin Salul telah dijatuhkan hukuman oleh Allah SWT dimana dia dilaknat di dunia dan di akhirat (dosanya tidak diampun).

Sila rujuk dalam artikel ‘Mari perhatikan surah An-Nur ayat 23’ sebelum ini.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu