Berubat dengan ayat-ayat Al-Quran


Dalam sebuah hadis riwayat Imam At-Tirmizi, Abu Daud dan Bukhari, Nabi saw bersabda,

عباد الله تداووا فإن الله لم يضع داء إلا وضع له شفاء غير داء واحد، قالوا
وما هو يا رسول الله ، قال الهرم


Maksudnya: “Wahai hamba Allah, berubatlah. Sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit melainkan Allah meletak bersamanya penawar melainkan satu penyakit .Para sahabat bertanya “Apa dia ya Rasulullah?” Baginda menjawab “Tua”.

Daripada hadis ini dapat kita ketahui bahawa Islam memerintahkan umatnya supaya berubat daripada penyakit yang dihidapi.

Hukum berubat ada dua iaitu wajib dan harus. Pada orang awam ia menjadi wajib sekiranya seseorang itu tidak dapat menanggung kesakitan dan penyakitnya sudah sampai ketahap kritikal.

Namun ia menjadi harus sekiranya seseorang itu masih boleh menahan kesakitan serta dapat bersabar jika penyakitnya itu belum teruk.

Berubat dengan madu

Dalam sebuah hadis daripada Abdullah bin Mas’ud r.a memberitakan Rasulullah saw telah bersabda,

عليكم بالشفاءين : العسل والقرأن

Maksudnya : Lazimilah kamu menggunaan dua penyembuh iaitu madu dan Al-Quran. (HR Ibnu Majah)

Berdasarkan hadis ini Nabi saw menyarankan kepada pesakit supaya berubat dengan dua perkara iaitu madu lebah dan Al-Quran. Jika manusia itu berubat dengan dua perkara ini bermakna mereka telah mengumpulkan dua kekuatan iaitu kekuatan di langit iaitu Al-Quran dan kekuatan di bumi iaitu madu lebah.

Sebagai seorang yang beriman tidak boleh sama sekali bersifat ragu-ragu dengan penyembuhan Al-Quran. Jika ragu-ragu Al-Quran boleh menyembuhkan penyakit, sama seperti meragu-ragukan kebenaran ayat-ayat Al-Quran.

Namun perlu diingat Al-Quran ialah penyembuh dan rahmat kepada mereka yang mengimaninya dan melaksanakan segala ajarannya.

Kelebihan membaca Yasin

Dalam sebuah hadis,

عن معقل بن يسار قال قال رسول الله (ص) : إقرءوا يس على موتاكم

Maksudnya : Daripada Ma’qal bin Yasar katanya, telah bersabda Rasulullah saw : Hendaklah kamu membacakan surah Yasin ke atas orang-orang (hendak) mati di kalangan kamu”

Surah Yasin disebut juga sebagai jantung Al-Quran sebagaimana hadis,

Daripada Anas r.a bahawasanya Rasulullah saw bersabda : Tiap-tiap sesuatu itu ada mempunyai jantung, dan jantung Al-Quran ialah ialah surah Yain. Barangsiapa yang membaca surah Yasin nescaya Allah SWT akan tuliskan baginya pahala membaca Al-Quran sebanyak sepuluh kali, tidak termasuk pahala membaca Yasiin.

Orang yang mendengar bacaan Yasiin turut mendapat kelebihan berdasarkan sabda Rasulullah saw,

عن عاءشة رضى الله عنها أن رسول الله (ص) قال : إن فى القرأن لسورة تشفع لقارئها وتغفر لمستمعها ألا وهى سورة يس


Maksudnya : Daripada Aisyah r.a bahawasanya Rasulullah saw telah bersabda : Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu terdapat sebuah surah yang boleh memberi syafaat kepada orang yang membacanya dan mengampunkan dosa orang yang mendengar bacaannya. Ketahuilah ia adalah surah Yasin.

Orang yang membaca surah Yasin pada malam Jumaat akan mendapat keampunan Allah SWT pada pagi keesokkannya. Sabda Rasulullah saw,

ذكر الثعلبي عن أبي هريرة أن رسول الله (ص) قال : من قرأ سورة يس ليلة الجمعة أصبح مغفورا له

Maksudnya : Ath-Tha’labi menyebutkan daripada Abu Hurairah bahawasanya Nabi saw bersabda : Barangsiapa membaca surah Yasin pada malam JUmaat paginya dia mendapat keampunan Allah SWT.

Membaca Yasiin ketika menziarahi perkuburan juga adalah digalakkan berdasarkan hadis,

عن أنس أن رسول الله (ص) قال : من دخل المقبرة فقرأ سورة يس خفف العذاب عن أهلها ذلك اليوم وكان له بعدد فيها حسنات


Maksudnya : Daripada Anas bahawa Rasulullah saw bersabda : Barangsiapa masuk ke kawasan perkubura lalu membaca surah Yasin, nescaya diringankan seksa ahli kubur itu pada hari itu dan dia mendapat pula kebajikan sebanyak bilangan orang-orang yang berada di dalam perkuburan itu.

Bagi orang yang sakit kepala atau otak membaca Yasin mempunyai kelebihannya sebagaimana hadis,

أخرج إبن الضريس عن سعيد بن جبير رضى الله عنه أنه قرأ
على رجل مجنون سورة يس فبرئ


Maksudnya : Ibnu Adh-Dharis telah mengeluarkan sumber daripada Said bin Jubair r.a bahawa telah membacakan ke atas seorang lelaki yang sakit otak akan surah Yasin, tiba-tiba dia siuman (sembuh) (HR Ibnu Adh Dharis)

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu