Mari perhatikan surah An-Nur ayat 23

Tafsir Al-Quran
Surah An-Nur ayat 23


Firman Allah SWT,

Sesungguhnya orang-orang menuduh perempuan-perempuan yang baik-baik (yang lengah) lagi beriman (berbuat zina), mereka kena laknat di dunia dan di akhirat, dan bagi mereka azab yang besar( 23)

Mukaddimah

Dalam artikel sebelum ini telah dijelaskan tentang hukuman qadzaf, iaitu mereka yang membuat tuduhan zina ke atas perempuan yang baik lagi solehah, sekiranya gagal membawa 4 orang saksi yang adil mereka bakal menerima hukuman sebat sebanyak 80 kali sebatan.

Dalam ayat 5 surah An-Nur menjelaskan, sekiranya mereka bertaubat, Allah SWT akan mengampuni dosa dan kesalahan mereka.

Huraian ayat 23

Namun pengampunan Allah SWT itu ada pengecualiannya sepertimana yang diterangkan dalam surah An-Nur ayat 23.

"...mereka kena laknat di dunia dan di akhirat, dan bagi mereka azab yang besar"

Ayat ini diturunkan khusus dengan satu peristiwa di mana Saidatina Aisyah telah dituduh melakukan perbuatan curang dengan sahabat yang bernama Safwan bin Al-Mu’attol. Tuduhan fitnah ini dibuat oleh ketua munafik iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul.

Tuduhan ini cukup berat untuk ditanggung oleh Rasulullah saw dan keluarganya. Kerana ia lebih kepada serangan untuk memalu dan menjatuhkan reputasi Rasulullah saw, mencemarkan maruah isteri baginda dan boleh menggoncang keimanan umat Islam. Hampir-hampir umat Islam berbalah kerana fitnah ini. Maka dengan sebab itulah tiada pengampunan ke atas orang yang membuat tuduhan fitnah ini.

Kalau dirujuk dalam kitab-kitab hadis soheh yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, kisah ini bermula ketika Rasulullah saw dan tentera Islam dalam perjalanan mahu pulang ke Madinah setelah selesai dalam satu misi ketenteraan dengan Bani Mustaliq.

Ketika itu Saidatina Aisyah telah keluar dari tempat penginapannya yang disediakan khas di atas unta untuk menunaikan sesuatu hajat. Apabila dia kembali ke penginapannya, dia menyedari bahawa kalungnya telah tercicir. Lalu beliau keluar sekali lagi untuk mencari kalungnya.

Apabila pulang, di dapati rombongan tentera Islam telah berangkat meninggalkannya. Maka tinggallah Saidatina Aisyah keseorangan menunggu sehingga tertidur dengan harapan mudah-mudahan akan ada orang yang menyedari kehilangannya lalu kembali semula mencarinya.

Kebetulan pada masa itu muncul seorang sahabat iaitu Safwan bin Mu’attol yang ditugaskan oleh Rasulullah saw untuk memeriksa apa-apa barang kepunyaan tentera Islam yang tertinggal di belakang. Apabila Safwan melihat Saidatina ‘Aisyah, beliau mempelawa Aisyah menunggang untanya sambil beliau berjalan kaki untuk pulang ke Madinah.

Apabila mereka berdua sampai di Madinah, Abdullah bin Ubai bin Salul yang mempunyai dendam dengan Rasulullah saw telah menabur fitnah kononnya Saidatina Aisyah telah melakukan perbuatan curang dengan Sofwan bin Al-Mu’attol. Fitnah ini disebarkan dari mulut-kemulut sehingga ada di kalangan umat Islam termakan dengan fitnah tersebut. Rasulullah saw berharap agar wahyu turun dengan segera untuk menjelaskan keadaan yang sebenar.

Sebulan selepas peristiwa itu turun ayat Al-Quran surah An-Nur ayat 11-23 yang membersihkan Saidatina Aisyah dari tuduhan curang. Pada ayat 23 Allah SWT dengan tegas melaknat orang yang membuat tuduhan ini dan di akhirat dia dijanjikan azab yang besar (dahsyat).

Dalam surah Al-Ahzab ayat 57, Allah ulangi kutukannya ke atas orang yang menyakiti Rasulullah saw,

"Sesungguhnya orang yang menyakiti Allah dan RasulNya mereka itu dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat dan disediakan bagi mereka seksa yang mendatangkan kehinaan".

Juga disebut dalam hadis sahih Bukhari, apabila Abdullah bin Ubai bin Salul meninggal dunia, datanglah anaknya menemui Rasulullah saw meminta jubah baginda untuk dijadikan kain kafan. Anaknya juga meminta Rasulullah saw menyembahyangkan jenazah bapanya. Permintaan ini diperkenankan oleh Rasulullah saw namun dibantah oleh Saidina Umar bin al-Khattab.

Kemudian turun ayat Al-Quran surah At-Taubah ayat 84,

"Dan janganlah engkau sembahyangkan mayat seseorang daripada mereka yang telah mati untuk selama-lamanya, dan janganlah engkau berdiri di atas kuburnya. Sesungguhnya mereka itu telah kufur kepada Allah SWT dan RasulNya dan mereka sedang mereka dalam keadaan fasik (jahat)".

Selepas turun ayat ini, Nabi saw tidak pernah menyembahyangkan mayat orang-orang munafik dan tidak pula berdiri di atas kubur mereka. Kesimpulannya jelas, tidak ada kontradik antara surah An-Nur ayat 4-5 dengan surah yang sama pada ayat 23.

Nabi saw pernah memberitahu senarai orang-orang munafik kepada seorang sahabat yang bernama Huzaifah al-Yamani. Kata Huzaifah,

"Banyak orang bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang pahala dan fadilah-fadilah amalan, tetapi aku bertanya Rasulullah apa yang merusakkan amalan itu."

Di zaman pemerintahan Saidina Omar bin al-Khattab, beliau akan melihat Huzaifah jika dijemput untuk menuanaikan solat jenazah di kalangan rakyatnya yang meninggal dunia. Ini kerana Huzaifah Al-Yamani mempunyai pengetahuan siapa yang munafik dan siapa yang tidak di kalangan rakyat ketika itu.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu