Azan


Laungan azan sentiasa berkumandang 24 jam

Dalam sebuah hadis,

عن عبدالله بن عمر أنه قال كان المسلمون حين قدموا المدينة يجتمعون فيتحينون الصلوات وليس ينادى بها أحد فيتكلموا يوما فى ذلك فقال بعضهم اتخذوا ناقوسا مثل ناقوس النصارى وقال بعضهم قرنا مثل قرن اليهود فقال عمر أولا تبعثون رجلا ينادى بالصلاة قال رسول الله (ص) يا بلال قم فناد بالصلاة


Maksudnya : Daripada Abdullah bin Umar r.a katanya, tatkala kaum muslimin belum beberapa lama tiba di Madinah, mereka berkumpul bersama-sama untuk solat. Mereka hanya kira-kirakan sahaja kalau waktu solat telah tiba, kerana belum ada suatu cara untuk memanggil orang ramai berkumpul ke tempat solat. Maka pada satu hari mereka bermesyuawarah membicarakan hal itu. Sesetengah mereka mengusulkan : Ambillah naqus (loceng) seperti naqus orang-orang Nasrani (Kristian)." Berkata sebahagian yang lain pula: "(Ambillah) trompet seperti trompet orang-orang Yahudi."Lalu berkata ‘Umar: "Tidakkah kamu melantik seorang lelaki untuk menyerukan sembahyang?"Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: "Wahai Bilal, berdirilah dan serulah untuk sembahyang."(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dalam hadis yang lain daripada ‘Abdullah bin Zaid katanya yang bermaksud :

"Ketika Rasulullah saw memerintahkan untuk menggunakan naqus (loceng) untuk dipalu bagi mengumpulkan orang ramai untuk mendirikan sembahyang jemaah, dalam tidur aku bermimpi, seorang lelaki berjalan mengelilingiku sedang di tangannya membawa naqus. Lalu aku berkata: "Wahai hamba Allah, adakah kamu hendak jual naqus itu?"

Dia berkata: "Apa yang akan engkau buat dengannya (naqus)?

Aku berkata: "Kami menggunakan naqus ini untuk menyeru kepada sembahyang."

Dia berkata: "Mahukah kamu aku tunjukkan yang lebih baik daripada itu?"

Aku berkata: "Ya."

Berkata periwayat (orang yang mimpi): "Dia (lelaki yang di dalam mimpi ) berkata: "Engkau ucapkan: "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Aku mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Aku mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Aku mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, Aku mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, marilah mendirikan sembahyang, marilah mendirikan sembahyang, marilah menuju kemenangan, marilah menuju kemenangan, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah."

(‘Abdullah bin Zaid) berkata: "Kemudian lelaki itu berundur sedikit.

Lalu lelaki itu berkata: "Jika engkau menyerukan iqamah sembahyang engkau ucapkan: "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Aku mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Aku mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, marilah mendirikan sembahyang, marilah menuju kemenangan, sesungguhnya sembahyang telah didirikan, sesungguhnya sembahyang telah didirikan, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah."

Pada pagi esoknya aku datang kepada Rasulullah saw memberitahu mengenai mimpiku itu. Baginda bersabda:

"Sesungguhnya mimpimu itu benar insya Allah, berdirilah engkau bersama Bilal dan ajarkan kepadanya apa yang engkau mimpikan itu. Hendaklah Bilal azan dengan apa yang diajarkan kepadanya itu, kerana suaranya lebih bagus dan tinggi daripada engkau." Maka aku berdiri bersama Bilal lalu aku ajarkan dia dan dia azan dengan apa yang aku ajarkan itu.

(‘Abdullah bin Zaid) berkata: "Maka terdengarlah azan itu oleh ‘Umar bin al-Khattab, sedang dia berada dirumahnya. Lalu dia keluar dengan bergegas menyeret selendang di belakangnya dan berkata: "Demi yang telah mengutusmu dengan benar wahai Rasulullah, sesungguhnya aku bermimpi sepertimana yang dimimpikan oleh (Àbdullah bin Zaid)."

Bersabda Rasulullah saw : "Segala puji bagi Allah."

Kelebihan menjadi Muazzin

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabrani, Nabi saw bersabda :

إذا أذن فى قرية أمنها الله عز وجل من عذابه ذلك اليوم


Maksudnya : Jika seseorang azan di suatu kampung maka Allah SWT akan mengamankan dari seksaan-Nya pada hari itu.

Sebuah lagi hadis Nabi saw bersabda kepada Sa’sa’ah r.a,

إذا كنت فى غنمك أوباديتك فأذنت للصلاة فارفع صوتك بالأذان فإنه لا يسمع صوت المؤذن إنس ولا جن إلا شهد له يوم القيامة

Maksudnya : Jika engkau berada di antara kambingmu atau ladangmu, lalu engkau azan untuk sembahyang maka kuatkanlah suaramu dengan kalimah azan. Sebab tidaklah mendengar suara orang yang azan itu oleh manusia dan Jin melainkan mereka akan menjadi saksi bagi orang yang azan itu pada hari Qiamat.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu