Sekitar kursus Intensif Haji di USIM


Ust Halim Abdullah turut hadir

Ust Nor Azamir

Ust Haji Arshad

Si kecil (berbaju hijau) bakal ditinggalkan oleh ibubapa mereka

Jemaah menuju ke 'Masjidil Haram'

Setelah 17 minggu kursus Asas Haji di jalankan di masjid-masjid terpilih, diikuti dengan majlis penutup Kursus Asas Haji di masjid Kuaters KLIA  pada 9 hb Jun yang lalu,  Tabung Haji Negeri Sembilan terus proaktif  untuk memantapkan lagi ilmu pengetahuan kepada bakal-bakal jemaah Haji  musim 1433 H.

Semalam , bertempat di fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Islam Malaysia, seramai lebih 600 orang bakal-bakal jemaah Haji dari daerah Seremban, Rembau, Port Dickson dan Tampin telah diberi pendedahan secara intensif bagaimana mahu melaksanakan kerja-kerja rukun Islam ke 5 ini.

Peserta dibahagikan kepada lima kumpulan mengikut daerah.  Saya diberi amanah untuk memimpin kumpulan tiga (daerah Seremban), manakala Ust Nor Azamir kumpulan satu, Ustaz Lukmanul Hakim kumpulan  dua, Ustaz Muslal kumpulan empat dan Ustaz Haji Arshad kumpulan lima.

Selain latihan praktikel, penekanan juga diberikan kepada cara-cara melaksanakan Haji Ifrad, Tamattuk dan juga Qiran. Seperti biasa apabila diajukan soalan, ramai peserta berminat untuk melaksanakan ibadah Haji Tamattuk.

" Sebab ia mudah", jawab seorang peserta. 

Majlis yang bermula seawal 9 pagi berakhir pada pukul 5 petang.  

Selepas Hari Raya Puasa nanti, satu lagi kursus akan di adakan iaitu Kursus Haji Perdana. Ia akan melibatkan kesemua bakal-bakal jemaah Haji  Negeri Sembilan. 

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu