Demi Allah, saya tidak ada uzur yang menghalang
Tafsir
Al-Quran
Surah
at-Taubah : 117 – 119
“Sesungguhnya
Allah telah menerima taubat Nabi, orang-orang Muhajirin dan Ansar, yang
mengikut Nabi dalam kesulitan. Setelah hati segolongan mereka hampir berpaling.
Kemudian Allah menerima taubat mereka itu. Sesungguhnya Dia (Allah) terhadap
mereka (yang tersebut) itu Maha Pengasihan Belas lagi Maha Penyayang (117) Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan
(penerimaan taubat mereka). Hingga apabila bumi sudah menjadi sempit kepada
mereka. Pada hal bumi itu luas dan jiwa mereka pun telah sempit oleh mereka,
serta mereka mengetahui tidak ada lagi tempat lari dari (seksa) Allah melainkan
kepada-Nya juga. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar tetap di dalam
taubat mereka. Sesungguhnya Allah itu Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang
(118) Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan
jadikanlah kamu tetap bersama-sama orang-orang yang benar.” (119)
Huraian
ayat
Firman
Allah SWT pada pangkal ayat 117,
“Sesungguhnya
Allah telah menerima taubat Nabi, …
Dalam
ayat ini Allah SWT menjelaskan bahawa Dia memberi kemaafan kepada Nabi SAW yang
memberi keizinan kepada orang-orang munafik yang tidak ikut serta dalam
peperangan Tabuk. Perang Tabuk ialah peperangan terakhir yang dipimpin oleh
Nabi SAW yang berlaku pada bulan Rejab tahun ke 9 Hijrah. Perang ini juga
dikenali sebagai perang al-‘Usrah yang bererti perang kesulitan kerana berlaku
di musim panas yang terik, ditambah lagi jarak antara Madinah dan Tabuk ialah
610 km.
Perang
ini terjadi apabila Nabi SAW menerima maklumat bahawa tentera Rom yang dipimpin
oleh Kaisar Herculis sedang menyiapkan bala tenteranya untuk menyerang kota
Madinah. Justeru Nabi SAW memerintahkan kepada para sahabat,
“Wahai
kaum muslimin ! ketahuilah sesungguhnya aku hendak memerangi orang Rom. Oleh
itu bersiap sedialah kamu semua”.
Dalam
suasana kaum muslimin bersiap siaga seramai 30 000 orang untuk berangkat ke
medan Tabuk, orang-orang munafik pula memberi pelbagai alasan untuk mengelakkan
diri daripada peperangan ini. Antaranya ialah al-Jad bin Qais bin Sakhar.
Katanya kepada Nabi SAW,
“
Ya Rasulullah, izinkan saya tinggal di Madinah sahaja. Tapi jangan pula tuan
memfitnah saya. Demi Allah saya khuatir, jika saya melihat perempuan Rom, nafsu
saya tidak boleh dikawal. Saya adalah seorang lelaki yang sangat mudah tertarik
dengan kecantikkan wanita”. Jawab Nabi
SAW, “Aku izinkan engkau untuk tidak turut serta”.
Mendengar
Nabi SAW memberi perlepasan kepada al-Jad bin Qais bin Sakhar, maka
berduyun-duyunlah lagi orang-orang munafik seramai 80 orang berjumpa Nabi SAW
untuk meminta izin bagi dikecualikan daripada menyertai peperangan ini.
Tindakan Nabi SAW memberi keizinan kepada
mereka tanpa usul periksa sama ada alasan yang diberikan itu benar atau
tidak telah ditegur oleh Allah SWT.
Firman
Allah SWT lagi,
“….orang-orang
Muhajirin dan Ansar, yang mengikut Nabi dalam kesulitan setelah hati segolongan
mereka hampir berpaling…..
Allah
SWT juga menjelaskan Dia menerima taubat orang-orang Muhajirin dan Ansar yang
menyertai peperangan ini. Disebabkan
keadaan yang sukar sewaktu menuju ke Tabuk, rasa lapar, dahaga dan panas
sehingga ada di kalangan sahabat yang mengeluh, “bilakah agaknya kita akan
terlepas dari kesengsaraan ini”.
Saidina
Abu Bakar a.s yang terkenal dengan kesabarannya turut memohon supaya Rasulullah
SAW mendoakan mereka, “ Ya Rasulullah, tuan seorang yang dimakbulkan doa,
doakanlah kebaikan buat kami”. Berkat doa Nabi SAW, maka turunlah hujan ke atas mereka dengan
selebat-lebatnya.
Firman
Allah SWT di hujung ayat,
“…Kemudian
Allah menerima taubat mereka itu. Sesungguhnya Dia (Allah) terhadap mereka
(yang tersebut) itu Maha Pengasihan Belas lagi Maha Penyayang” (117)
Allah
SWT menyatakan sikap mereka yang berkeluh kesah semasa bersama Nabi SAW itu
diampunkan-Nya kerana Dia adalah Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Firman
Allah SWT pada pangkal ayat 118,
“
Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka)..
Ayat
ini turun khusus kepada 3 orang sahabat Nabi SAW tidak menyertai peperangan
ini. Ketika tentera muslimin sudah mula berangkat ke Tabuk, Nabi SAW sedar ada
3 orang sahabat baginda yang turut tidak serta dalam peperangan. Mereka ialah Kaab bin Malik, Mararah bin
Rabi’ dan Hilal bin Umaiyah. Mereka
bukanlah golongan munafik, malah sahabat-sahabat yang mempunyai
keislaman yang sejati.
Kaab
bin Malik pada mulanya menangguh pemergiannya ke Tabuk kerana tidak ada
kenderaan. Tetapi setelah membeli kenderaan, Kaab berlengah-lengah sehinggalah
dia tertinggal ketika tentera Islam sudah mula jauh meninggalkan kota Madinah.
Manakala
dua orang lagi iaitu Mararah bin bin Rabi’ dan Hilal bin Umaiyah tidak pergi
kerana leka dengan buah-buahan yang sedang ranum di kebun mereka, di samping
musim panas yang begitu terik.
Nabi SAW
dan tentera muslimin pulang ke Madinah
Sebaik
sahaja tiba di Tabuk, Nabi SAW mengatur kedudukan tentera muslimin. Namun
setelah sekian lama menunggu, tentera musuh tidak muncul. Ahli sejarah berbeza
pendapat, ada yang mengatakan tentera Rom tidak pernah bersedia untuk menyerang
Madinah. Namun ada juga pendapat yang mengatakan tentera Rom merasa takut untuk
berdepan dengan kekuatan tentera muslimin.
Nabi
SAW kemudian mengarahkan tentera muslimin balik semula ke Madinah dengan
membawa kemenangan moral apabila tentera musuh merasa kecut untuk berdepan
dengan tentera muslimin walaupun berada di tempat mereka.
Sampai
di Madinah, sekali lagi 80 orang munafik yang tidak ikut serta dalam peperangan
ini mengadap Nabi SAW memohon kemaafan dari baginda dengan memberi pelbagai
alasan yang semuanya adalah dusta sama sekali. Namun Nabi SAW tetap memaafkan
mereka.
Apabila
sampai giliran Kaab bin Malik mengadap, beliau memberi salam kepada Rasulullah
SAW, namun salam itu dijawab oleh Nabi SAW dengan senyuman sinis. Sabda Nabi
SAW,
“
Mengapa kamu tidak turut berangkat ke Tabuk ?”
Kaab
menjawab dengan jujur dan berterus terang. Beliau tidak mahu berdusta dseperti
orang-orang munafik kerana akibatnya akan mengindang kemurkaan Allah SWT.
“Demi
Allah ! Saya tidak ada uzur yang menghalang saya untuk menyertai peperangan ini
ya Rasulullah. Demi Allah ! Sesungguhnya saya belum pernah mempunyai kekuatan
dan kelapangan seperti waktu saya ketinggalan dari tuan, ketika berangkat ke
Tabuk”.
Mendengar
pengakuan jujur Kaab bin Malik, Nabi SAW bersabda :
“Ada pun tentang perkara ini engkau adalah benar. Maka pergilah engkau sehingga
Allah memberi keputusan mengenai
engkau”.
Kemudian
datang pula Mararah bin bin Rabi’ dan Hilal bin Umaiyah di hadapan Nabi SAW.
Mereka juga membuat pengakuan yang sama seperti Kaab bin Malik, tidak mahu
berdusta dengan Rasulullah SAW. Rasulullah SAW memberi jawapan sama seperti
baginda memberi jawapan kepada Kaab bin Malik.
Hukuman ke atas mereka bertiga
Nabi
SAW mengarahkan para sahabat memulaukan mereka selama 50 hari 50 malam. Mereka
tidak boleh berbicara dengan sesiapa dan tidak boleh duduk di tempat ramai.
Hanya isteri sahaja yang boleh mendekati mereka. Justeru mereka merasakan bumi
ini begitu sempit dan inilah yang disebut oleh Allah SWT,
“…Hingga
apabila bumi sudah menjadi sempit kepada mereka. Pada hal bumi itu luas dan
jiwa mereka pun telah sempit oleh mereka, serta mereka mengetahui tidak ada
lagi tempat lari dari (seksa) Allah melainkan kepadaNya juga…..
Namun
setelah masuk hari ke 41, satu lagi hukuman berat menimpa mereka di mana Nabi
SAW mengarahkan pula isteri-isteri mereka supaya tidak mendekati mereka bertiga
dalam erti kata lain melayani atau meniduri mereka. Isteri Hilal bin Umaiyah telah datang merayu
kepada Nabi SAW,
“Ya
Rasulullah !, sesungguhnya Hilal adalah seorang yang sudah berusia lanjut dan
lemah. Dia tidak mempunyai pelayan untuk membantunya, maka izinkanlah aku
menjadi pelayannya” Nabi SAW menjawab, “Tidak”. Setelah dia mendengar Nabi SAW
tidak membenarkannya, sekali lagi dia merayu, “ Ya Rasulullah !, Demi Allah !
Dia selalu menangis sejak terjadinya peristiwa itu”. Demi Allah !, Dia tidak ada
keinginan lagi kepadaku”.
Setelah
Nabi SAW mendengar cerita dari isteri Hilal, maka timbullah perasaan kasihan
Nabi lalu baginda membenarkan isteri Hilal menjaga Hilal seperti hari-hari
biasa.
Apabila
isteri Kaab bin Malik mendapat tahu
bahawa isteri Hilal bin Umaiyah mendapat keizinan daripada Nabi SAW untuk
menjaga suaminya lalu dia berkata,
“Alangkah
baiknya jika engkau pergi meminta izin daripada Rasulullah SAW agar baginda
mengizinkan aku melayani engkau sebagaimana baginda telah memberi izin kepada
isteri Hilal untuk melayani suaminya”.
Jawab
Kaab bin Malik,
“
Demi Allah ! Aku tidak tahu apa yang aku hendak ucapkan nanti kepada Rasulullah
kerana aku masih muda. Dengan itu aku tiada alasan untuk meminta izin daripada
baginda agar engkau dapat melayaniku”.
Sejak
di pulau, Mararah bin Rabi’ dan Hilal bin Umaiyah hanya duduk di rumah sahaja.
Adapun Kaab bin Malik masih keluar ke masjid dan juga ke pasar tidak mahu rasa
dirinya terpulau. Walaupun tidak ada seorang pun yang sudi bercakap-cakap
dengannya apatah lagi memandang wajahnya, dia tetap mahu menjadi sahabat Nabi
SAW yang baik serta tidak mahu menderhaka kepada Allah dan juga Rasul-Nya.
Satu
hari Kaab bin Malik telah bersua dengan Nabi SAW di masjid. Dia memberi salam
kepada Rasulullah SAW setelah baginda selesai mendirikan solat sunat. Tetapi
Nabi SAW tidak menjawab salam Kaab. Pada hari yang lain Kaab bin Malik turut
sama-sama bersembahyang dengan Nabi SAW dan cuba mengamati-amati sikap Nabi SAW
kepadanya. Manlah tahu kalau Nabi sudah berubah dan mahu bermesra dengannya.
Tetapi Nabi SAW tetap dengan pendirian iaitu memulaukan.
Pernah
satu ketika, sewaktu beliau memandang ke arah lain, Kaab perasan yang Nabi SAW
memandang kearahnya. Dengan segera beliau berpaling ke arah Nabi SAW , maka
dengan segera pula Nabi SAW mengalihkan
pandangan baginda ke arah lain. Maka terasa benarlah kepada Kaab yang Nabi SAW
memang tidak sudi untuk memaafkannya.
Allah
mengampuni mereka
Firman
Allah SWT di penghujung ayat,
“Kemudian
Allah menerima taubat mereka agar tetap di dalam taubat mereka. Sesungguhnya
Allah itu Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang ”(118)
Setelah
genap hari ke 50 di pulaukan, ketika Kaab bin Malik baru sahaja selesai
menunaikan solat Subuh, terdengarlah padanya satu suara yang menyeru,
“Wahai
Kaab bergembiralah engkau !”
Tahulah
Kaab bahawa itulah adalah utusan Rasulullah SAW yang disuruh datang memberitahu
bahawa dosanya dan dua orang lagi sahabatnya telah diampunkan oleh Allah SWT.
Sebaik sahaja Kaab mendengar berita gembira ini, beliau menjatuhkan dirinya ke
atas tanah dan terus sujud kepada Allah SWT.
Ketika
Kaab bin Malik datang mengadap Rasulullah SAW beliau bertanya,
“Ya
Rasulullah, adakah keampunan ini datangnya dari tuan atau dari Allah SWT ? ”
Rasulullah SAW menjawab, “Bukan dari saya, tetapi datangnya dari Allah SWT”.
Kaab kemudian berkata kepada Nabi SAW, “ Oleh kerana taubat ini telah diterima oleh
Allah SWT, maka aku hendak sedekahkan segala harta bendaku kepada Allah dan
juga Rasul-Nya”. Nabi SAW menjawab pula, “ Tahanlah atas sebahagian harta
engkau itu, kerana itulah yang terlebih baik
bagimu”.
Demikianlah kisah penerimaan taubat oleh Allah
SWT ke atas tiga orang sahabat Nabi SAW yang bersalah kerana tidak hadir dalam
peperangan Tabuk.
Firman
Allah SWT pada ayat 119,
“Wahai
orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan jadikanlah kamu
tetap bersama-sama orang-orang yang benar”. (119)
Dalam
ayat ini Allah SWT menyeru orang-orang yang beriman agar bertaqwa kepada-Nya
dan bersama-sama orang yang benar. Kaab bin Malik berserta 2 orang rakannya
boleh berbohong untuk mengelakkan diri di hokum oleh Rasulullah SAW seperti
mana pembohongan yang dilakukan oleh orang-orang munafik. Tetapi mereka memilih
untuk bercakap benar dengan rasuulullah SAW. Dengan bercakap benar, mengaku
kesalahan dan menyesal di atas apa yang telah berlaku akhirnya Allah SWT
menerima taubat mereka sekaligus menunjukkan keimanan mereka yang sejati.
Kata
Kaab bin Malik,
“Syukur
aku kepada Allah, aku tidak berdusta dengan Nabi SAW”.
Wallahualam.
Comments
Post a Comment