UPSR dan karenah anak-anak

Syukur !

Ahmad Afif Arifuddin, kelakuannya agak riuh !

Happy Family !

Siapa yang berjiran dengan saya mungkin agak terganggu dengan bunyi bising anak-anak  saya. Pelbagai  fi’il, ada yang suka menjerit,  kuat menangis dan ada yang suka menyakat adik-adik.

Itu belum lagi mendengar bunyi isteri yang marah-marah kerana meleteri anak yang bermacam ragam.

Waduh pening !
Sebab itu awal-awal lagi saya sudah memaklumkan kepada jiran-jiran,  meminta maaf dengan mereka jika mereka tidak selesa berjiran dengan saya.

“Alahh…, biasalah tu ustaz.., anak saya pun macam tu jugak. Sekarang ni mereka kecil lagi. Kalau dah besar macam anak ustaz, mereka pun sama juga “, kata seorang jiran suatu ketika dahulu.

Walau pun begitu,  di sebalik keriuhan, kenakalan dan bunyi bising anak-anak, prestasi akademik mereka menggembirakan saya.

Hari ini saya meraikan kejayaan anak kedua, Ahmad Afif Amiruddin kerana berjaya mendapat 5 A dalam peperikaan UPSR.  Syukur kepada Allah SWT, dia salah seorang daripada 24 orang yang mendapat 5 A daripada 99 orang calon yang menduduki peperiksaan itu.  

Sementara itu anak ketiga, Ahmad Afif Arifuddin yang sejak kebelakangan ini agak gian menepuk-nepuk lantai kerana main batang ais krim, mendapat 10 A dalam peperiksaan akhir tahun 2012. Dia juga telah dilantik sebagai pengawas sekolah bermula tahun hadapan. 

Satu kekurangan anak ketiga ini ialah, dia selalu kehilangan songkok. Hampir setiap bulan saya atau isteri akan ke Zulda Masri Ampangan untuk membeli songkok baru, sehingga pemilik kedai pun sudah ‘cam’ muka kami.

Bayangkan baru beberapa hari memakai songkok baru, songkok itu kemudiannya akan kepet, seterusnya hilang, tertinggal, kawan pakai dan bermacam-macam lagi alasan yang diberikan.  Entahlah, sungguh misteri !

Manakala anak sulong, Fatin Syahirah terus mengekalkan kecemerlangan akademiknya dengan meraih nombor 1 dalam keseluruhan tingkatan 2 di kelas rancangan khas Sek. Men. Keb. Tunku Ampuan Najihah.  

Harap-harap mereka semua akan terus kekal berjaya dalam lapangan akademik. Ini hanyalah sebagai permulaan sebelum mereka melangkah seterusnya ke hadapan.

Syukur wahai Tuhan !

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu