Kisah Muhallim bin Jassamah

Firman Allah SWT,

"Wahai orang-orang yang beriman ! Apabila kamu berangkat berperang di jalan Allah, maka hendaklah kamu selidiki dengan sejelas-jelasnya. Dan janganlah kamu berkata kepada orang yang memberi salam kepada kamu, “Engkau bukan orang yang beriman”. Kerana kamu mencari mata benda dunia belaka. Padahal di sisi Allah ada harta rampasan yang banyak. Demikianlah keadaan kamu dahulu. Maka Allah melimpahkan kurniaanNya kepada kamu. Maka selidikilah dengan sejelas-jelasnya. Kerana sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan"(An-Nisaa 094)

Sebab Nuzul Ayat

Ayat ini diturunkan bersempena seorang sahabat Nabi saw yang bernama Muhallim bin Jassamah, yang telah membunuh seorang lelaki yang bernama Amir bin Adhbaa’ dari suku Asyja’ei.

Fakta kes

Pada tahun ke lapan hijrah, Nabi saw telah membentuk satu unit tentera kecil yang terdiri daripada 3 orang sahabat iaitu Abdullah bin Abi Hadrah al-Aslmi(ketua), Abu Qatadah al-Ansari dan Muhallim bin Jassamah. Ketiga-tiga sahabat Nabi saw ini telah di arah untuk pergi ke satu kampung yang bernama Ghabah, kerana Nabi saw mendapat tahu di Ghabah suku-suku Jusyam yang memusuhi Rasulullah saw sedang berkumpul dan bergabung dengan orang-orang Ghabah untuk menyerang kota Madinah.

Nabi saw memberi arahan kepada tiga orang sahabat ini, supaya menangkap dan membunuh ketua kabilah Jusyam yang bernama Rifaah bin Qais dan mayatnya hendaklah di bawa ke Madinah dan ditunjukkan kepda baginda. Hikmah mengapa Nabi saw menyuruh Rifaah bin Qais ini dibunuh ialah kerana apabila kepala ular sudah putus daripada badannya maka ekor ular dan badannya akan turut mati.

Dengan pertolongan Allah SWT, pada satu malam di desa Ghabah kepala Rifaah bin Qais berjaya dipancung oleh Abdullah bin Abi Hadrah al-Aslami, dan kepala itu dimasukkan ke dalam guni untuk ditunjukkan kepada Nabi saw di Madinah.

Dalam perjalanan ke Madinah, ketika sampai di satu tempat yang bernama Batnu Idham tiba-tiba tiga orang sahabat Nabi saw ini telah terserempak dengan seorang lelaki yang bernama Amir bin Adhba sedang menunggang unta yang penuh dengan muatan harta.

Amir bin Adhba bila melihat sahabat-sahabat Nabi saw, dia terus member salam. Salamnya dijawab oleh Abdullah bin Abi Hadrah al-Aslami dan Abu Qutaidah melainkan Muhallim bin Jassamah. Muhallim bertindak membunuh Amir bin Adhba dan kemudian merampas hartanya.

Peristiwa ini tidak sempat dihalang oleh Abdullah bin Abi Hadrah dan Abu Qutaidah kerana ia terlalu pantas berlaku. Abdullah bin Abi Hadrah al-Aslami bertanya Muhallim akan tindakannya membunuh Amir bin Adhba yang memberi salam, sekaligus membuktikan keislamannya. Kata Muhalllim, lelaki ini seorang kafir, sengaja hendak melindungi kekaafirannya dengan cara memberi salam. Abdullah bin Abi Hadrah al-Aslami tidak berkata apa, hanya diam dan meneruskan perjalanan ke Madinah.

Sampai di Madinah setelah kepala Rifaah bin Qais ditunjukkan kepada Nabi saw, Abdullah menceritakan kepada Rasulullah akan hal Muhallim bin Jassamah yang membunuh seorang lelaki yang memberi salam kepadanya. Nabi saw juga diam tidak member apa-apa jawapan. (Maksudnya Nabi serahkan jawapannya kepada Allah SWT)

Tidak lama selepas itu turunlah ayat surah An-Nisak ayat 94 yang mencerca perbuatan Muhallim bin Jassamah.

"Wahai orang-orang yang beriman ! Apabila kamu berangkat berperang di jalan Allah, maka hendaklah kamu selidiki dengan sejelas-jelasnya. Dan janganlah kamu berkata kepada orang yang memberi salam kepada kamu, “Engkau bukan orang yang beriman.....”

Bila turun ayat ini, maka Nabi saw bacakan di depan para sahabat termasuklah Muhallim bin Abi Jassamah. Apabila mendengar ayat ini ditujukan khusus kepadanya, maka menangislah Muhallim bin Jassamah di atas kesalahan besar yang dilakukannya.

Lalu dia meminta Nabi saw supaya mendoakan keampunan kepadanya. Ketika itu Nabi saw sedang marah, lalu baginda mengangkat tangannya berdoa ke langit, “Ya Allah janganlah Engkau ampunkan dosa Muhallim bin Jassamah ” Nabi ulang doa ini sebanyak tiga kali.

Muhallim bin Jassamah meninggal dunia

Beberapa hari selepas turunnya ayat di atas, Muhallim bin Jassamah meninggal dunia. Di riwayatkan setelah mayat, Muhallim bin Jasamah dikebumikan, bumi memuntahkan semula mayatnya. Oleh kerana bumi tidak boleh menerima mayatnya, maka para sahabat mengangkat mayatnya dan meletakkan di atas puncak gunung lalu di tindih dengan batu besar. Demikianlah kesudahan nasib Muhallim bin Jassamah. Walaupun banyak melakukan jasa, tetapi jasanya itu tidak boleh memadam kesalahan besar yang dilakukan iaitu membunuh jiwa yang tidak berdosa.

Para sahabat meminta penejelasan

Para sahabat bertanya Rasulullah Abu Lahab dan Abu Jahal mati dalam keadaan kafir tetapi mayat mereka di terima bumi tetapi mengapa mayat Muhallim bin Jassamah tidak diterima bumi sedangkan dia Islam. Nabi saw menjelaskan apa yang berlaku ke atas Muhallim bin Jassamah ialah untuk memberi peringatan kepada orang-orang Islam bahawa dosa membunuh saudara seagama adalah satu kesalahan yang cukup besar, justeru jangan sekali-kali cuba mengulangi perbuatan yang sama.

Pengajaran daripada kisah ini

Jika membunuh saudara seagama adalah berdosa besar, bagaimana pula membantu orang kafir untuk membunuh saudara seagama di Palestin. Seperti menghisap rokok, bukankah sebatang rokok yang dihisap sama seperti menghulurkan sebutir peluru kepada tentera Israil untuk menembak orang-orang Islam di Palestin ?

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu