Berkat doa Nabi Ibrahim a.s ....


Mr. Patrick Briggs, Pengetua Kolej Tuanku Ja'afar dan isteri hadir mendengar ceramah agama sempena Sambutan Maulidur Rasul. Di akhir ceramah, beliau telah dihadiahkan sebuah buku "The Life of Prophet Muhammad " oleh pihak penganjur.

Firman Allah SWT,

“ Ya Tuhan kami, utuskanlah untuk mereka sesorang Rasul dari kalangan mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan kepada mereka Al Kitab (Al Quran) dan Al-Hikmah (As-Sunnah) serta mensucikan mereka (dari syirik). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana ”. –(Baqarah ayat 129).


Kelihatan pelajar non-muslim turut hadir mendengar ceramah Maulidu Rasul (barisan depan no 2)

Dalam satu riwayat para sahabat pernah bertanya Rasullah saw, Ya Rasulullah bagaimana tuan hamba mula-mula diutus menjadi Rasul ? Rasulullah saw menjawab, aku diutus menjadi Rasul dengan berkat doa bapaku Ibrahim dan khabar gembira yang disampaikan oleh Isa ibnu Maryam.


Ceramah di sampaikan oleh Ybhg Prof Dato' Dr Mohd Yusuf Husin (Bekas Mufti Wilayah) dalam bahasa Inggeris

Pengajaran daripada ayat ini, Allah SWT tidak pernah mensia-siakan doa hamba-Nya yang soleh. Walaupun doa Nabi Ibrahim a.s ini dibaca oleh baginda sejak ratusan (mungkin ribuan) tahun yang lampau, namun hanya makbul pada hari Isnin 12 RabiulAwwal 570 Masihi (bersamaan tahun Gajah) dengan diutusnya Nabi Muhammad saw.


Majlis dimulai dengan selawat diketuai oleh beberapa pelajar senior

Justeru kita yang hidup hari ini berdoalah mohon kebaikan daripada Allah SWT. Sama ada cepat atau pun lambat Allah SWT berjanji bahawa Dia tetap akan memakbulkan doa hamba-hambanya yang soleh….. Mungkin kebaikan yang kita minta hari ini dapat dikecapi oleh cucu cicit kita di masa akan datang, Insya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu