Roh suami datang menyetubuhi isteri ?

Gambar hiasan

Bagaimana pandangan Islam tentang dakwaan seorang isteri yang mengadu bahawa suaminya telah meninggal dunia tiga bulan yang lalu. Tetapi yang pelik, boleh dikatakan setiap malam arwah suaminya datang kepadanya dan menyetubuhinya ?

Jawapan

Jika kejadian aneh di atas berlaku atas nama mimpi, maka ia tidak boleh dipertikaikan sama sekali, apatah lagi jika si isteri memang amat menyayangi suaminya yang telah pergi menemui Allah SWT lebih dahulu daripadanya. Kerinduan si isteri pada suaminya sehingga terbawa-bawa ke alam mimpi.

Adapun jika kejadian aneh ini berlaku dalam keadaan sedar, maksudnya bukan khayalan atau mimpi, yang mana si isteri yakin yang datang menggaulinya itu adalah suaminya yang telah meninggal dunia, maka jawapan Islam ; hal ini tidak mungkin boleh berlaku, kerana orang yang telah meninggal dunia, mereka telah berpindah ke alam Baqa’- alamul Khulud – yang bermula daripada alam kubur.

Tetapi jika ia berlaku juga, seperti mana yang di dakwa oleh si isteri, maka yang datang menggaulinya itu bukan suaminya tetapi ia dilakukan oleh makhuk lain yang bernama Qareen. Qareen ini memang wujud, ia di sebut di dalam Al-Quranul Karim sebanyak 12 kali. Misalnya dalam surah As-Saaffaat ayat 51 Allah SWT berfirman,

قال قائل منهم انى كان لى قرين (51)

Maksudnya : Salah seorang (yang telah meninggal dunia yang menghadapi balasan Allah SWT) berkata : Sesungguhnya aku (di dunia) dahulu ada seorang Qareen.

Qareen adalah satu jenis daripada Jin atau pun Syaitan. Dalam tafsir seperti Al-Qurtubi dan Al-Maraghi ia disebut sebagai kawan atau teman. Manakala insan yang menjadikan Qareen sebagai teman rapatnya, maka dia telah mendapat sejahat-jahat teman. Firman Allah SWT,

ومن يكن الشيطن له قرينا فساء قرينا (38)

Maksudnya : Dan sesiapa yang mengambil Syaitan itu menjadi kawannya, maka seburuk-buruk kawan ialah Syaitan. (Suran An-Nisa, ayat 38)

Pada umumnya, apabila manusia bersahabat dengan Syaitan dan meminta pertolongan daripadanya, maka jadilah dia Qareen. Selepas dia meninggal dunia , Qareen yang selama ini menjadi sahabat karibnya akan melakukan berbagai-bagai kejahatan termasuklah dia boleh mengganggu keluarga si mati sehingga mendatangi isterinya sebagaimana rupa suami terdahulu.

Dan inilah yang terjadi ke atas perempuan tersebut.

Rujukan : -

www.darussyifa.org

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu