Kisah seorang doktor yang mencari Lailatul Qadar

Doktor-doktor yang sedang bergelut menyelamatkan nyawa pesakit

Tahun 2006, saya pernah ke klinik Kesihatan Seremban menyampaikan tazkirah Ramadhan di hadapan jururawat dan Doktor-Doktor yang bertugas sekitar daerah Seremban.

Ketika itu Dr. Ramli Pengarah Klinik Kesihatan Seremban (ahli jemaah tabligh) merupakan jiran saya di Taman Sri Penaga Sikamat.

Setelah selesai tazkirah sementara menunggu waktu berbuka, saya dihampiri oleh seorang doctor mungkin pakar pembedahan,

“Ustaz…, tugas saya ialah membedah orang. Sedangkan pembedahan itu tidak mengenal waktu. Jika ada kes-kes kecemasan saya akan dipanggil segera untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut. Kadang-kadang saya merasa rugi memilih bidang kedoktoran ini kerana tidak berpeluang menghidupkan sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan . Bayangkan, pukul 3 pagi ketika orang lain sedang bertahajud dan beriktikaf di Masjid, saya pula sedang bergelut di bilik pembedahan” , katanya kesal.

Saya terkedu mendengar keluhan doctor ini.

“Doktor…, tugas doktor sungguh mulia kerana menyelamatkan nyawa pesakit . Insya Allah dengan amalan yang mulia ini, doctor juga dikira sedang 'beribadah' kepada Allah SWT. Apatah lagi kalau doktor bertugas pada hari jatuhnya malam Lailatul Qadar, sudah tentu Allah SWT akan memberi ganjaran pahala seribu bulan kepada doktor”, jelas saya.

“Betul ke Ustaz ?”, tanyanya lagi.

“Insya Allah”, jawab saya.

Suara azan Maghrib tiba-tiba kedengaran dari corong radio menandakan waktu berbuka sudah pun masuk.

Kami pun makan bersama-sama.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu