Catatan hari ini : Yang merah itu saga



Orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa.

Alhamdulillah, bulan ini saya menerima tiga helai kain pelikat.

Saya mengucapkan terima kasih kepada pihak yang menghadiahkannya.

Apa pun kualiti atau harganya, saya tetap menerima dengan rasa syukur dan gembira.

Syukur kerana masih ada yang mengingati. Gembira kerana hubungan ukhwah sesama insan saling terjalin erat.

Itulah yang lebih mahal dari segala-galanya. Budi bahasa yang tidak boleh di jual beli.

Mengintai Lailatul Qadar di Al-Falah

Hari ini rutin saya bermula seawal pukul 3.30 pagi.

Jemputan sebagai pembimbing Qiamullail di Surau Al-Falah Taman Desa Rhu, saya terima dan laksanakan sebaik mungkin.

Suasana tiga perempat malam di sini sungguh ceria. Kanak-kanak turut hadir menambahkan suasana gembira.


Dua jemaah surau sedang berbual mesra

Lampu surau yang bersinar terang menghilangkan rasa mengantuk. Kami bertasbih memuji Allah, bagaikan suara ombak membadai pantai.

Majlis selesai sejam sebelum Fajar.

Bermenukan nasi lemak dan teh tarik kami bersama-sama menikmati sahur.

Menyemai bakti di Masjid Negeri

Selesai sahur , saya menuju ke Masjid Negeri. Di sana sudah menunggu ratusan insan yang mendambakan diri pada Ilahi.

Mereka beriktikaf mengharapkan rahmat dari Tuhan yang Maha Pemurah.

Azan Iqamat dilaungkan oleh Bilal bertugas. Tuan Haji Kamaruddin, Imam 3 bergerak ke hadapan mengimami solat.


Kelihatan Tuan Haji Kamaruddin, Imam 3 Masjid Negeri

Selesai Subuh, saya mula menyampaikan tazkirah sebagai peringatan untuk diri dan sidang jemaah.

“Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Eidul Fitri, Maaf Zahir dan Batin, Wakullu ‘Aaam Wa Antum Bikhair ”, kata saya sebelum menutup majlis 5 minit sebelum pukul 7 pagi.

Kemudian kami bersalam-salaman tanda redha meredhai.

Ibu-Ibu Tunggal dan Fakir Miskin : Kalian tetap diingati

Pukul 9.00 pagi saya menuju ke rumah Nenek Maryam Janariah di blok C Ampangan.

Di sana tetamu VIP iaitu Sahibul Fadhilah Ust Haji Nor Azamir Alias, Timbalan Mufti Negeri Sembilan sudah pun tiba lebih awal.


Timbalan Mufti sedang menyampaikan ucapan

Pagi ini ada majlis penyampaian sumbangan untuk ibu-ibu tunggal dan fakir miskin oleh Badan Kebajikan Raudhus Sakinah.

Saya diminta membaca doa.

Majlis diteruskan dengan ucapan Ybhg Sahibul Fadhilah Ust Nor Azamir selaku Pengerusi Badan Kebajikan sukarela ini.

Beliau kemudian menyampaikan sumbangan kepada ibu-ibu tunggal dan fakir miskin yang hadir.


Antara mereka yang hadir

Selesai majlis, Ust Nor Azamir, saya (AJK Penaja) , Kak Liza (Setiausaha), Kak Safura (AJK Penaja), abang Zaki (AJK Penaja), abang Jamalullail (AJK Penaja) dan abang Sahit (Bendahari) mengadakan mesyuarat ringkas.

Agenda mesyuarat ialah merancang untuk mendaftarkan Badan Kebajikan ini di Pejabat Pendaftaran dengan kadar segera.

Kami juga berbincang mengenai aktiviti Jamuan Hari Raya yang bakal diadakan.

Majlis berakhir 11.40 pagi.

Iftar dan solat Terawih dengan adik beradik

Seperti mana tahun-tahun sebelumnya, beberapa hari sebelum Hari Raya kami adik beradik akan berkumpul untuk berbuka puasa dan solat Terawih bersama-sama.


Solat Terawih bersama adik beradik

Hari ini emak membuat sup tulang, lauk kegemaran saya. Adik beradik yang lain pula membawa juadah masing-masing dari rumah.

Kami berbuka dengan rasa syukur dan gembira. Kadang-kadang ada di kalangan adik beradik usik mengusik yang menambah suasana ceria.


Abang-abang saya (dari kiri) Mohd Zulkifli dan Mohd Shaari bin Mansor

Majlis kemudian disusuli dengan solat Maghrib, Isyak dan Terawih berjemaah.

Syukur ya Allah !

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu